کد خبر: 547

تاریخ انتشار: 1393-03-09 - 20:13

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- مسائل و بایسته های کتاب / اخبار و مسائل کتاب
0
بازدیدها: 2 023

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران:صفر تا صد پروسه کاغذ ناشران باید در وزارت ارشاد باشد

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران از نبود برنامه مدون برای واردات کاغذ در کشور گلایه کرد و گفت: سه وزارتخانه در امر کاغذ در کشور نقش دارند که این باعث کندی و تداخل برنامه ها می شود. […]

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران از نبود برنامه مدون برای واردات کاغذ در کشور گلایه کرد و گفت: سه وزارتخانه در امر کاغذ در کشور نقش دارند که این باعث کندی و تداخل برنامه ها می شود.

محمد مهدی داوودی‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بحث کاغذ و مسایل مربوط به آن بسیار گسترده است؛ از تجار و فروشندگان کاغذ و تعاونی‌های مربوط به نشر و کاغذ گرفته تا مصرف‌کنندگان را شامل می‌شود. بنابراین، این گستردگی می‌طلبد تا برنامه مدون و متمرکزی برای کاغذ وجود داشته باشد که متأسفانه کشور ما یا با ضعف این برنامه‌ها یا با نبود آن‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل نبود همین برنامه مدون است که نمی‌دانیم در چه فصلی از سال چه نوع کاغذهایی از فروش بالایی برخوردارند یا این‌که اوج (پیک) فروش کاغذ در چه زمانی از سال رُخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران ضمن اشاره به انواع کاغذ و نوع مصرف آن‌ها گفت: عمده معضلات مربوط به کاغذ به بخش خصوصی برمی‌گردد و برخی دیگر از این معضلات نیز از برنامه‌ریزی‌های دولت و وزارتخانه‌های مربوطه نشات می‌گیرند؛ به طور مثال وجود ارز دو قیمتی در کشور باعث صدمه زدن به بازار نشر می‌شود.

داوودی‌پور توضیح داد: کاغذ برخلاف سایر کالاها دِپو شده نیست بلکه سفارشی است. برای این‌که کاغذ سفارش داده شود، تولید و ارسال شود و در نهایت به دست مصرف‌کنندگان برسد، زمان زیادی صرف می‌شود؛ در این فرآیند طولانی وقتی کاغذ به دست ما می‌رسد بهای آن یا بالاتر رفته یا پایین آمده است که در میزان تقاضای بازار تأثیر گذار است.

وی اظهار کرد: آن‌چه که مسلم است، کاغذ در نهایت همه فرآیند‌های مذکور، توسط افراد حقیقی و حقوقی خریداری می‌شود. کارخانه‌های کاغذ نیز بهای متفاوتی برای آن در نظر می‌گیرند و خریدارها نیز ممکن است متخصص یا غیرمتخصص باشند. نتیجه این که کاغذ با یک قیمت ثابت در کشور عرضه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که تا این لحظه از وجود سیستم کنترل بر میزان واردات کاغذ خبری به گوشم نرسیده است، گفت: نبود همین سیستم کنترل بر میزان واردات کاغذ، باعث شده تا کاغذ در یک دوره در کشور زیاد و با بهای مناسب عرضه شود و در دوره دیگر کم و با بهای نامناسب ارایه شود یا این‌که در دوره‌ای عرضه کاغذ زیاد و تقاضا کم و در نهایت در دوره‌ای عرضه کاغذ کم و تقاضا زیاد باشد!

داوودی‌پور با اشاره به راهکار برون رفت از این معضلات اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا دست‌اندرکاران و صاحبنظران عرصه کاغذ و نشر گردهم جمع شوند و به بحث و بررسی مسایل و چالش های این عرصه بپردازند. این نشست‌ها باید خروجی داشته باشند و به نتایج کاربردی و اساسی دست یابند.

وی با بیان این‌که نوسانات مربوط به حوزه کاغذ، نبود برنامه مدون در این حوزه، عدم هماهنگی مسوولان و حضور برخی سودجویان در بازار کاغذ و نشر، از جمله معضلات این عرصه به شمار می آید، گفت: متاسفانه وجود چنین معضلاتی باعث شده تا بازار کاغذ که خونِ رگ‌های ناشر و خمیرمایه تولید کتاب است، همیشه با نوسان مواجه باشد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که پیشنهاد می‌کنم دولت در حوزه کاغذ به صورت جدی با رویکرد نظارتی وارد شود و در این امور از وجود افراد متخصص و هوشیار بهره‌مند شود، گفت: در حوزه تصمیم‌گیری‌های مربوط به کاغذ (کاغذ مربوط به کتاب) در کشور از تمرکز لازم برخوردار نیستیم؛ به این معنا که تصمیم‌گیری‌های مربوط به تأمین منابع اولیه نشر در وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ می‌شود و تصمیم‌گیری‌های مربوط به تعاونی‌ها در وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی همچنین تصمیم‌گیری‌های مربوط به کتاب و ناشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ می‌شوند! سپری کردن این فرآیند از سوی فعال حوزه نشر، باعث کندی کارها می‌شود. همین کندی کارها معضلات فراوانی را به همراه دارد.

داوودی پور همچنین با بیان این‌که معتقد به تمرکزگرایی در حوزه کاغذ و نشر و واگذاری امور مربوط به آن به یک سازمان یا وزارتخانه هستم، گفت: پیشنهاد می کنم بودجه مربوط به کاغذ و بحث‌های نظارتی آن همچنین قوانین و فرآیندهای تامین آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود تا در آن‌جا تصمیم‌گیری‌های اساسی اتخاذ شود.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود