کد خبر: 6570

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / تازه های کتاب و نشر / اهل بیت علیهم السلام
0
بازدیدها: 54

عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟

کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» به قلم احمد نقوی توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شد […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» به قلم احمد نقوی توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شد.

احکام و قوانین دین مبین اسلام، به امور عبادی و وظایف فردی منحصر نیست، بلکه معاملات و سیاست و اقتصاد و روابط داخلی و خارجی مسلمانان نیز جزء قوانین مهم اسلام است و اجرای این احکام جز در بستر حکومت دینی میسر نخواهد بود.

طبق عقیدۀ شیعیان، در زمان حضور معصوم (ع) وظیفۀ تشکیل حکومت برعهدۀ ایشان نهاده شده، اما حکم قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، جای سؤال دارد که محق‌ق‌قان و فرهیختگان دینی باید پاسخگوی آن باشند.

در برخی جوامع دینی شیعه، روایاتی وجود دارد که به گمان عده‌ای، این روایات مؤمنان را از هرگونه قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت بازداشته و آن‌ها را به سکوت و سکون امر کرده است بنابراین ناآگاهان و ساده‌اندیشان با شعار جدایی دین از سیاست دیگران را از تحرکات سیاسی منع می‌کنند. ازآنجا که تاکنون کتاب جامع و مستقلی در بررسی و تحلیل چنین روایت‌هایی وجود نداشته است اح‌م‌د ن‌ق‌وی به تدوین کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» پرداخته که پژوهشی فقهی دربارۀ مستندات ممنوعیت قیام در عصر غیبت است.

این کتاب در سه فصل تدوین شده است.

فصل اول به شناخت الفاظ کلیدی و مفاهیم کاربردی کتاب، ازقبیل سکوت، قیام، سیاست و غیبت از نظر لغوی و اصطلاحی و بیان مطالب کلی مربوط به بحث، پرداخته است.

فصل دوم، روایات مورداستناد اهل سکوت بر عدم‌جواز قیام و تحرک سیاسی در عصر غیبت را در هشت گفتار از نظر سندی و دلالی تحلیل و بررسی می‌کند.

در فصل سوم، جایگاه قیام زید بن علی (ع) در کلام اهل‌بیت (ع) بررسی شده است.

باید توجه داشت که تمام این مطالب، با تکیه بر مباحث فقهی و روایات اهل‌بیت (ع) و صرفاً از بُعد فقهی بررسی شده است. البته در فصل مربوط به قیام زید بن علی (ع) به برخی مطالب تاریخی نیز اشاره شده است.

مطالب این اثر علاوه‌بر استفادۀ طلاب علوم دینی و دانشجویان و دانش‌پژوهان دانش سیاسی، می‌تواند برای علاقه‌مندان غیردانشگاهی نیز مناسب و مفید باشد.

 

کتاب «عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!» در ۳۰۴ صفحه و با قیمت ۱۸۰ هزارتومان توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است.

ایبنا

 

 

عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟!

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود