کد خبر: 6521

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / حوزه علمیه / نقد و معرفی کتاب / رسانه مطبوعات
0
بازدیدها: 263

انتشار ویژه‌نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم

مؤسسه کتاب شناسی شیعه ویژه نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم را منتشر کرد […]

حوزه/ مؤسسه کتاب شناسی شیعه ویژه نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم با محوریت پاسداشت مقام علمی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی را در دوفصلنامه کتاب شیعه منتشر کرد.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرگزاری حوزه، مؤسسه کتاب شناسی شیعه ویژه نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم با محوریت پاسداشت مقام علمی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی را در دوفصلنامه کتاب شیعه منتشر کرد.

در این ویژه‌نامه پانصد و نود صفحه ای مقالات، یادداشت ها، اسناد و نیز گوشه ای از رخدادهای یکصد سال گذشته حوزه علمیه قم از بدو تاسیس تاکنون گزارش شده است.

نویسندگان، مورخان، و پژوهشگران درهیئت تحریریه تلاش کرده اند، سیمای معنوی، عرفانی و نیز فعالیت های مؤسس حوزه علمیه قم را به تصویر کشیده، سپس نقش سکانداران حوزه علمیه قم پس از ارتحال حاج شیخ عبدالکریم را تبیین و تشریح نمایند.

 سردبیر کتاب شیعه در بخشی از سرمقاله ویژه نامه، ضمن تشریح ابعاد شخصیتی موسس حوزه علمیه قم آورده است: آیت الله حائری با درایتی برگرفته از تجربه های کربلا، نجف و سامرا و با مطالعه دقیق زمانه زمینه حضور خود در آن روزگار، با آینده نگری ژرف، چند برنامه مهم را در پیش گرفت.

* کادرسازی و گسترش حوزه علوم دینی در قم که در دهه های بعد با حضور شماری از بزرگان، آن را به قطبی در این زمینه تبدیل کرد.

* حفظ نیروهای معدود حوزه از هجمه های گوناگون سیاسی، حکومتی، فرهنگی، اعتقادی در عین پرهیز از درگیری مستقیم با حکومت پهلوی.

* حفظ و حمایت از عقیده دینی مردم از طریق زبان و قلم گویندگان و نویسندگان دینی دست پروردگان حوزه علمیه قم.

* تلاش گسترده برای حفظ مجالس حسینی به عنوان محمل انتقال حقایق دین به عموم و طبقات مردم و نیز حجاب به عنوان رکن رکین خانواده و برخی دیگر همانند آنها.

 

* حل مشکلات معیشتی مردم در زمینه های مختلف تا حد امکان و توان

 در ادامه آورده است: در آیینه این برنامه ها، خط روشن آینده نگری را می توان دید و گویی حاج شیخ خود را مخاطب مستقیم این فرمان امام امیر المومنین علیه السلام به فرزندش محمد حنفیه میدید که می فرماید ؛"ارم ببصرک اقصی القوم" و چه زیباست مشاهده این واقعیت که عالمی زمان شناس و وظیفه شناس با کمترین امکانات و بیشترین محدودیتها ،آینده ای به درزای یک سده را فرادید خود بگیرد و به فضای گسترده دهه های بعدی چشم بدوزد.

 

* مراجع ثلاث در کلام حضرت آیت الله شبیری زنجانی

از مقالات ارزنده این ویژه نامه به زبان فارسی "مراجع ثلاث در کلام حضرت آیت الله شبیری زنجانی به قلم محمد جواد شعبانی منفرد است که مجموعه ای از نکات مفید آیت الله شبیری زنجانی در باره سه مرجع تقلید قم، آیات سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره ای و سید صدر الدین صدر است.

ناگفته هایی از قرن چهاردهم، مطالب مفید در زمینه کتاب شناسی، تذکرات معنوی و درسهای اخلاقی در خلال زندگی فردی و اجتماعی این بزرگان، نکات تاریخی مربوط به ایران و تاریخ قم و نیز یادی از شخصیت های حوزه که در جای دیگر نامی از آنها ذکر نشده به جذابیت این مقاله افزوده است.

 

* دیگر مقالات ارزنده ویژه نامه

آیت الله حائری و حوزه قم در کلام آیت الله سید احمد زنجانی "ره" / تدبیرو مدیریت آیت الله حائری / گوشه ای از حوادث حیات آیت الله حائری / از اینجا و آنجا در باره آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری و حوزه علمیه قم / نامه ها و تقریظاتی از آیت الله حائری / آیت الله حائری و علمای آشتیان / مراثی ومواد تاریخی رحلت آیت الله حائری / زندگی نامه خود نوشت آیت الله مرتضی حائری و چندین مقاله دیگر در موضوعات متنوع ازمطالب ارزنده ویژه نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم با محوریت شخصیت تاریخ ساز آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم می باشد.

 

* راه های ارتباط با کتاب شیعه

دوفصلنامه کتاب شیعه با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری و صاحب امتیاز آن موسسه کتاب شناسی شیعه است.

 

منبع حوزه

 

ویژه‌نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود