کد خبر: 6571

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار کتاب / نقد و معرفی کتاب
0
بازدیدها: 55

انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق

کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» ترجمه و تحقیق حکمت بروجردی منتشر شد […]

کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» پیچیدگی‌ها، تمایزات، تکثر، تناقضات و تغییراتی را که در تاریخ در تجربیات مدنی فرهنگ‌های اسلامی درباره زنان وجود دارد، بیان می‌کند

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» ترجمه و تحقیق حکمت بروجردی و با سرویراستاری سعاد ژوزف همزمان با ۸ مارس، روز جهانی زن از سوی انتشارات صدر به بازار کتاب آمد.

این کتاب به موضوع زنان در کشورهای اسلامی می‌پردازد. در این کتاب موضوعاتی همچون مردسالاری، فمنیسم، زن در اسلام، دائره‌المعارف حوزه زنان و اسلام، خانواده، نزاع‌های ملی‌گرایانه و حق شهروندی زنان، تعریف ملت به مثابه خانواده، سرزمین پدری، سرزمین مادری، خاستگاه اندیشه خانواده، روابط خویشاوندی به مثابه تضاد تاریخی، سیاست، استعمار و استثمار، جامعه اسلامی در سده‌های نخست و میانه اسلامی، اصلاحات دوران استعمار، حقوق، قانون اساسی، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، تدوین قانون اساسی، حمایت از حقوق زنان در قانون اساسی ۱۹۴۵ و اصلاحیه‌های آن و مباحث دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: زنان در فرهنگ‌های اسلامی از منظر خانواده، حقوق و سیاست به ترجمه بخش‌هایی از جلد دوم دائره‌المعارف زنان و فرهنگ‌های اسلامی پرداخته است. این دائره‌المعارف تلاش می‌کند اسلام را در تمامی نقاطی که مسلمانان زندگی می‌کنند به مثابه یک دین معرفی کند که متاثر از گونه‌گونی‌های فرهنگی بوده و هست. از این رو پیچیدگی‌ها، تمایزات، تکثر، تناقضات و تغییراتی را که در تاریخ در تجربیات مدنی فرهنگ‌های اسلامی درباره زنان وجود دارد، بیان می‌کند و برخلاف تصویری که از زنان در رسانه‌ها و تفسیرها داده می‌شود، آنها را در چارچوب فرهنگ و تاریخی که در آن قرار داشتند، تعریف می‌کند. این طرح میان فرهنگی، تطبیقی و جهانی با تاکید بر تنوع فرهنگی در میان مسلمانان به تفکیک تاریخی (در دوره‌های مختلف، از بعد از اسلام تاکنون) و جغرافیایی (در هر منطقه‌ای که مسلمانان در آنجا اکثریت یا اقلیتی دارند)، مطالعه همزمان تاریخی و جغرافیایی را که از ویژگی‌های بی‌بدیل این اثر است، ممکن می‌سازد.

کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» ترجمه و تحقیق حکمت بروجردی و با سرویراستاری سعاد ژوزف در ۶۷۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۵۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات صدر به بازار کتاب آمد.

ایبنا

 

دائره المعارف زنان و فرهنگهای اسلامی هدف از نوشتن این دائره المعارف تبیین زمینه ها و ضرورت های تاریخی و اجتماعی جهان اسالم است که وضعیت خاص زنان را در پی داشته است. به علاوه، طرحی است بین المللی در بارە نحوە مطالعە وضعیت زنان در یک جامعە دینی.سرویراســتاری این اثر، که استاد مردمشناسی و مطالعات زنان ویرایش اول آن طی پنج ســال و از 2003 تا 2007 انجام شــد،
دپارتمان مردمشناسی بر عهدە خانم دکتر ســعاد جوزف دانشگاه کالیفرنیاست. این دائره المعارف با 1246 مدخل و 907 پژوهشگر ورزیده و صاحبنظر در رشــته های انسانشناسی، تاریخ، علوم سیاسی، ادبیات، هنر، و حقوق از اقصا نقاط جهان ـ خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه آفریقا، اروپا، وآمریکا ـ. مداخل بر اساس تفکیک موضوعی در جلدهای مختلف این کتاب به شرح ذیل است:

جلد اول: روش شناسی، انگاره ها، و منابع 2003

(جلد دوم: خانواده، قانون، و سیاست2005
جلد سوم: خانواده، اندام، جنسیت، و سلامت (2006

جلد چهارم: اقتصاد، آموزش، مهاجرت، وفضاهای زنانه (2007)

جلد پنجم: شیوه ها، تفسیرها، و عرضه ها (2007)

جلد ششم: فهرست و فصلهای مجلد دوم این مجموعه است که عبارتند از:فصل اول :ملحقات (2007

کتاب حاضر. خانواده .فصل دوم: سیاست .فصل سوم: حقوق

 

کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» منتشر شد

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود