کد خبر: 6237

تاریخ انتشار: 1398-09-10 - 20:57

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / سازمان های فرهنگی / اخبار و مسائل کتاب / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / بایسته های فرهنگ / اقتصاد
0
بازدیدها: 1 437

خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم

نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی   […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال انتشار اخباری مبنی بر حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه طی نامه‌‌هایی جداگانه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخشی از نامه سیدعباس صالحی آمده است:

«در شرایطی که خبر موافقت دولت محترم در تصویب تاسیس انجمن‌های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه می‌رفت تا موجی از شادی و دلخوشی در بین این بخش از جامعه ایجاد کند متاسفانه انتشار اخباری در خصوص حذف معافیت مالیاتی مربوطه موجب نگرانی شد.

در بخش دیگری از این نامه بیان شده است:

براساس بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم کلیه فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاف از مالیات (مشمول مالیات با نرخ صفر درصد) هستند. به نیکی واقفید فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود و برهمین اساس در ادوار مختلف به مجوزهای صادر شده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آنها بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد:

باتوجه به اینکه خطر تهاجم فرهنگی و توطئه‌های نفوذ و استحاله فرهنگی دشمنان انقلاب به طور مداوم گوشزد می‌شود، لزوم حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ضروری بوده و باتوجه به تاثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی ناشی از این اقدام بر نخبگان کشور، دستور فرمایید معافیت‌های مالیاتی موضوع بند (ل) یاد شده همچون گذشته برقرار بوده و از هرگونه اقدام در جهت حذف آن جلوگیری به عمل آید.»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از انتشار اخباری مبنی بر حذف معافیت‌های مالیاتی موضوع بند(ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیاتی‌های مستقیم کشور در بودجه سال ۹۹ صریحا مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرده است.

 

خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم

 

درهمین حال مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب گفت؛

رایزنی‌ها برای حفظ معافیت مالیاتی اهل فرهنگ آغاز شده است

نیکنام حسینی‌پور، دو رویکرد معافیت مالیاتی و تهیه پیش‌نویس برای حذف آن‌‌را در تعارض با‌ یکدیگر ارزیابی کرد و گفت: اگر دولت به‌دنبال کسب درآمد‌های جدید است به نظرم باید نسبت به اصلاح سیستم مالیاتی اقدام کند.

یکنام حسینی‌‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره پیش‌نویس طرح سازمان امور مالیاتی درباره حذف معافیت مالیات فعالان حوزه فرهنگ، بیان کرد: این موضوع با هدف بازنگری معافیت‌های مالیاتی در شرایط اقتصادی فعلی در قالب یک طرح ارائه شده؛ البته همه حوزه‌ها در نظر است و فعلا در حد طرح موضوع بوده.

وی افزود: برای حفظ معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ رایزنی‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صنف آغاز شده است.

حسینی‌پور افزود: مالیات براساس فروش تعیین می‌شود؛ در‌حالی‌که فقط ما تنها به آمار تولید کتاب دسترسی داریم؛ بنابراین برای تعیین مالیات، باید به گردش مالی ناشران توجه شود. اما پرسش اینجاست که آیا گردش مالی نشر در ایران بیش از 1500 میلیارد تومان است؟       

وی  ادامه داد: شاید نیمی از این مبلغ به گردش مالی ناشران آموزشی مرتبط باشد؛ بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که آیا برای دولت صرفه دارد که از گردش مالی 750 و یا 850 میلیارد تومان به دریافت مالیات اقدام کند؟

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب گفت: موضوع حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگی در شرایطی مطرح شده که ما به‌دنبال ایجاد معافیت مالیاتی برای کتاب‌‌فروشان و دیگر حوزه‌های نشر هستیم و حتی در برنامه ششم به موضوع محاسبه تعرفه گاز و برق به‌عنوان تعرفه فرهنگی صحبت شده است.

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم نمی‌توان از یک سو بحث تعرفه فرهنگی و از سوی دیگر حذف معافیت مالیاتی مطرح شود؛ به‌عبارت دیگر تصمیمات در این حوزه باید همسان‌سازی داشته باشند.

حسینی‌‌پور با تاکید بر اهمیت و جایگاه فرهنگ گفت: در بسیاری از کشور‌ها علاوه بر معافیت مالیاتی، انواع تسهیلات نیز برای فعالان فرهنگی؛ از‌جمله اهل قلم در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه توجه دولت به حوزه فرهنگ به معنای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است.

وی ادامه داد: اگر دولت به‌دنبال کسب درآمد‌های جدید است به نظرم باید نسبت به اصلاح سیستم مالیاتی اقدام و عده‌ای که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند را به پرداخت مالیات وادار کند.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: در حوزه فرهنگی باید تا می‌توانیم شرایط را برای اهالی فرهنگ و هنر سهل‌‌تر کنیم تا بتوانند هم به خلق و خلاقیت بپردازند و هم در چاپ و توزیع موفق عمل کنند.

رایزنی‌ها برای حفظ معافیت مالیاتی اهل فرهنگ آغاز شده است

 

منبع ایبنا

و اینجا

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود