کد خبر: 673

تاریخ انتشار: 1392-10-08 - 14:31

نسخه چاپی | دسته بندی: سازمان های فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 1 577

گفتگو با عضو هیات انتخاب و خرید کتاب:خروج نشر از بحران مستلزم افزایش اعتبارات است

منانشر/حجت‌الاسلام شمس: سال 91 بدترین سال حوزه نشر پس از انقلاب اسلامی بود. عضو هیات رسیدگی به تخلفات و انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از حقوق ناشران و مولفان را یکی از […]

منانشر/حجت‌الاسلام شمس: سال 91 بدترین سال حوزه نشر پس از انقلاب اسلامی بود.

عضو هیات رسیدگی به تخلفات و انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از حقوق ناشران و مولفان را یکی از سرلوحه‌های فعالیت این وزارت‌خانه معرفی کرد.‌
حجت‌الاسلام سید کاظم شمس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر»، به حمایت از حقوق پدیدآورندگان کتاب با ارائه دستورالعمل‌های روشن و شفاف‌تر اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات قانون مسکوت مانده و برخی از مسائل را بیان نکرده است که باید برای آن‌ها دستورالعمل‌هایی تدوین شود. ما درصدد هستیم تا اهمالی در ارتباط با حقوق پدیدآورندگان و مولفان صورت نگیرد.
وی افزود: اگر نویسنده‌ای که زندگی خود را صرف نوشتن کرده، احساس کند حقوقش ضایع شده، در نهایت عمق علمی کتاب‌ها دچار خدشه می‌شود. به‌عبارت دیگر نویسندگان توانا و کسانی که به‌صورت تمام‌وقت به این حرفه اهتمام دارند اگر نتیجه زحماتشان پرداخته نشود، تصمیم می‌گیرند که از این حوزه خارج شده و به فعالیت دیگری بپردازند.
او ادامه داد: در نشر دیجیتال بسیار اتفاق می‌افتد که حقوق ناشران مکتوب زیر پا گذاشته می‌شود. بنابراین یکی دیگر از وظایف اصلی ما در هیات رسیدگی به تخلفات، دفاع از حقوق این ناشران است که حتما به آن رسیدگی خواهیم کرد.
عضو هیات رسیدگی به تخلفات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کسانی که می‌خواهند شفاف، ضابطه‌مند و حرفه‌ای در این عرصه فعالیت کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند، اما اگر کسی با انگیزه‌های دیگری آمده و به‌صورت حرفه‌ای عمل نمی‌کند برای مثال تصمیم دارد تا کارهایی به سبک بازاری ارائه دهد، نباید در این عرصه بماند.
حجت الاسلام شمس، شاخص و ملاک اصلی خرید کتاب توسط وزارت ارشاد را نیاز مخاطب معرفی کرد و اظهار داشت: بنده شخصا معتقدم سال 1391 بدترین سال حوزه نشر کشور بعد از انقلاب اسلامی بوده است. اگر اعتبارات بیشتری در اختیارمان قرار بگیرد سعی خواهیم کرد با خرید کتاب رکود کنونی را از بین ببریم.
وی افزود: در شرایط فعلی حتی ناشران بزرگ هم دچار رکود شده‌اند و حالا ترس ما از این است که این شرایط به لایه بعدی یعنی نویسندگان، ویراستاران، مترجمان و... نیز برسد. پیشنهاد من برای رفع این وضعیت این است که اعتبارات بیشتری در مقعطی شش ماهه یا یک ساله به ناشران اختصاص داده تا تعداد کتاب وسیع‌تری از آن‌ها خریداری شود.
او تصریح کرد: پس از عادی شدن شرایط، این حمایت باید به کتاب‌های شاخص و مشخص تعلق بگیرد. ما باید کتاب‌های استانداردی در جهت ارتقای فرهنگ کشور خریداری کنیم. برای مثال اگر کتابی برگزیده سال شد بالافاصله چند نسخه از آن خریداری شود.
حجت‌الاسلام شمس در پایان گفت: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از برخی موضوعات است. برای مثال سال گذشته به‌عنوان سال سبک زندگی اعلام شد. ما می‌توانیم بر اساس این موضوع به ناشران اعلام کنیم که اگر کتاب‌های قوی در این حوزه دارند، وزارت ارشاد آن کتاب را خریداری کرده و در اختیار کتا‌بخانه‌ها قرار می‌دهد. این روش باعث حمایت و تشویق ناشران می‌شود.

 

منا

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود