کد خبر: 1814

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 982

غرویان:جبهه پایداری حاضر به معذرت خواهی از گذشته خود نیست

یک تفکر جزم گرایانه دارند که هیچ گونه تعدیلی را نمی پذیرند و خیلی بر افکار و تشخیص های خودشان مصر هستند گرچه واقعیت نشان داد که کلا زیاد اشتباه می کنند. این ها به خاطر روحیه ای که دارند، خودشان را […]

یک تفکر جزم گرایانه دارند که هیچ گونه تعدیلی را نمی پذیرند و خیلی بر افکار و تشخیص های خودشان مصر هستند گرچه واقعیت نشان داد که کلا زیاد اشتباه می کنند. این ها به خاطر روحیه ای که دارند، خودشان را بالاتر و فهمیده تر از سایر گروه ها و جناح ها می دانند.
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو سابق موسسه امام خمینی(ره)، در گفت و گو با سایت شبکه ایران نظراتی درباره انتخابات آتی ارایه داده که بخش هایی از آن به شرح زیر است:
بعضی از گروه ها و شخصیت های اصولگرا معتقد هستند جریان اصلاحات همچنان باید در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشد. نظر جامعه روحانیت در این باره چیست؟
بنده درباره اشخاص نظر نمی دهم ولی طبق فرمایش مقام معظم رهبری درباره جذب حداکثری و دفع حداقلی و اینکه ما اصلاح طلبانی داریم که اصولگرا هستند و اصولگرایانی داریم که اصلاح طلب هستند، نباید کسی را طرد کنیم. اصلاح طلبی مراتبی دارد؛ همانطور که اصولگرایی دارای مراتب و درجاتی است.

از یک سو اصول گرایان با حفظ اصول می توانند نوگرا باشند و از سوی دیگر اصلاح طلبان نیز با حفظ اصول و آموزه های انقلابی و اعتقاد به نظام باید به فعالیت خود ادامه بدهند. اصولگرایان و اصلاح طلبان می توانند به یکدیگر نزدیک شوند و اسباب مشارکت عمومی گسترده را فراهم کنند. من فکر می کنم متوسطین دو جناح باید در انتخابات حضور گسترده ای داشته باشند.

آیا در جامعه مدرسین هم مانند جامعه روحانیت مبارز، افرادی با این دیدگاه که قائل به حضور اصلاح طلبان باشند، وجود دارد؟ آیا این عده می توانند بر گروهی شما به آن ها لقب افراطی می دهید، غلبه کنند؟


بله. چنین نگاهی وجود دارد ولی اینکه غالب شود یا نه، بستگی به شرایط سیاسی روز و مسائل و اتفاقات آینده دارد.

آیا این احتمال وجود دارد که جامعه روحانیت مبارز از جبهه پایداری برای ائتلاف دعوت کند؟
من فکر نمی کنم جبهه پایداری بتواند رای اکثریت صاحب نظران سیاسی را به سمت خود جلب کند. انتخابات مجلس هم این مسئله را تایید کرد. جبهه پایداری دیدگاه افراطی دارد. من شانسی برای جبهه پایداری قائل نیستم. به خصوص که شکاف و اختلاف بین اعصای شاخه قم و تهران جبهه پایداری به صورت مشهود وجود دارد. به هر حال افراد تاثیر گذارشان از یک جزمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. یک تفکر جزم گرایانه دارند که هیچ گونه تعدیلی را نمی پذیرند و خیلی بر افکار و تشخیص های خودشان مصر هستند گرچه واقعیت نشان داد که کلا زیاد اشتباه می کنند. این ها به خاطر روحیه ای که دارند، خودشان را بالاتر و فهمیده تر از سایر گروه ها و جناح ها می دانند.

البته فکر می کنم شاخه تهران پایداری معتدل تر هستند تا شاخه قم. شاخه قم بیشتر از روحانیونی شکل می گیرند که حاضر به معذرت خواهی از اشتباهات سیاسی گذشته خود نیستند و حتی حاضر نیستند به اشتباهات و خطاهای گذشته خود اشاره ای داشته باشند.

فکر می کنید جبهه پایداری با کاندید مستقل وارد انتخابات می شود؟
اساس تشکیل جبهه پایداری همان شعارهای دولت بود. به عبارتی جبهه پایداری با محوریت بعضی از شخصیت های روحانی شکل گرفت که سابقا حامی شدید دولت بودند. اساس تفکری که منجر به تشکیل پایداری شد همان شعارهای دولت بود و فکر می کنم همان شعارهای دولت غلبه خواهد کرد. فکر می کنم اصالت رای متعلق به دولت است.

 

منبع:19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود