تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- انتصاب دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور
- نادره رضایی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- عبدالحسین کلانتری معاون امور فرهنگیِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- محسن جوادی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شد
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1398/12/17 18:17
يگانه مولود كعبه
سروده آیت الله سیدحسین شمس خراسانی ره، درمدح مولود کعبه، مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب علیهماالسلام به مناسبت 13 رجب میلاد باسعادت آن حضرت […]
ماه رجب مبارك است، ماه ولادت ولى
مولود كعبه آمده است، كعبه دل يعنى على
ماه رجب مبارك است، مائده آمد به زمين
ز آسمان معدلت، نمونه اى از آن على
ماه رجب نموده است، جلوه در او وجود حق
ز جلوه وجود او، نمونه ای مثل على
فيض عظيم ذوالجلال، گشت نصيب خلق او
منبع خير و بركت، چشمه جوشان على
جلوه نموده حق در او، مظهر حق بود على
پرتوى از كمال او، آيت عظمى است على
هست در او كمال حق، هديه نموده بهر او
ذاتى حق، كمال او، بالتّبع است بهر على
مظهر قدرت حق است، خلقت بى مثال او
چو بهترين نمونه اى، بهر وجود او على
فرد دوم ز خلقت است، تالى تلو احمد است
ز هر جهت كه عالى است، چه آن كه او بود على
يگانه عارف اله، علم وى است افاضه اى
مركز انوار حق است، قلب مطهّر على
گَهِ اراده علوم، افاضه مىشود ز غيب
هر چه بخواهد ز علوم، عجب مكن تو از على
گفت سلوني به همه ز قبل فقدان من
پرسش و هر سؤال را، دهد جواب آن على
به راه هاى آسمان، ز راه ارض اعلمم
منم محيط بر همه، سؤال كن تو از على
عيبه علم لايزال، مخزن اسرار اله
هر آنچه معضلى بود، حلّ نمایدش علی
لذا زعامت جهان، بُد آن سزاوار على
چرا كنند غصب حقّ او، كنند منزوى على؟
كليد علم و معرفت در يد بيضاى على
لب تشنگان معرفت، خشك لب علم على
على معلّم بشر، على است منبع علوم
ندارد او به كس نياز، همه نيازمند على
نموده اند منزوى، تمام علم و عدل را
چو كرده اند منزوى، علىّ و اولاد على
على است بنده اله، بنده مطلق وى است
هر آنچه او طلب كند، همو طلب كند على
اگر كه جاىگاه زادنش، كعبه شده است جاىگاه
كعبه دلهاى همه، كعبه سزاوار على
چو بدو مولد على، ز كعبه شد شروع آن
ختم حيات او نمود، فزتُ و ربِّ كعبۀ على
مدح على كه را سزد، مدح على خدا كند
چو در كلام وحى خود، نمايد او مدح على
سوره هل أتى ببين، سوره مائده نگر
اكمال دين براى خلق، بود ولايت على
نيست ميان او و حق، فرق به جز غنا و فقر
كمال او كمال حق، نمونه حق است على
اگر عقول عاليه، براى درك قلّه اش
زنند پَر به سوى او، مقام شامخ على
بسته به او نظم جهان، نظم اتمّ و اكملش
ناقص و ناتمام بُد، گر كه نبُد در آن على
در آسمان معرفت، گذر ز هفت آسمان
ز عرش حق گذشته است، به حق رسيده است على
بين على و كردگار، هيچ حجاب و ستر نيست
چه او به ديده دلش، رؤيت حق كند على
سؤال كردی ز علی، تو ربّ خویش دیده ای؟
عبادتش نمیکنم اگر که من نبینمش،جواب او گفت علی
مدام او به ياد حق، غفلت از او نمىكند
ز خوفش از مقام رب، شبانه غش كند على
على ز خود گذشته است، گذر نموده از خودى
تمام فكر او حق است، توجّهش به حق على
ز غير او منقطع است، منقطع است ز ماسوى
روانه گشته سوى حق، رسيده است به حق على
على است عارف اله، به ديده دل و شهود
ببيند او خداى را، به چشم جان خود على
قلب مطهّر على، بس كه وسيع است و عميق
علوم اوّلين و آخرين، نهفته در قلب على
على است با حق و حق است با على مدام
ز حق نمود پيروى، چو بنده حق است على
على است مرتبط به حق، بلكه على است عين ربط
چو عين ربط داندش، بسته دل است به او على
على است قلّه شرف، رضاى او رضاى حق
همه وجود او حق است، خلاصه حق است على
ضربه او به عمرو دون، فوق عبادت همه
كه اينچنين ختم رسل، نموده مدحت على
ز ضربتش نمود محو، ريشه كفر و شرك را
چنين عمل كه را سزد به غير مرتضى على
مدح على كه را سزد، كه او كند مدح حرىّ
نبىّ وحى را سزد، كه او كند درك[1] على
لسان گوياى حق است، نهج البلاغه[2] على
كه دون وحى و فوق هر سخن، كلام شيواى على
حقايقى نهفته است در آن كلام معجزه
كه فوق درك همگان، چو در خور فهم على
حقايق نهفته اش، دليل و شاهد و سند
كه اين كلام صادر از مقام شامخ على
درك چنين حقايقى موهبت خداى اوست
عطا نموده است به او، چون كه سزاوار على
فصاحت و بلاغتش در اوج قلّه كمال
كه هر فصيح و هر بليغ، نموده منفعل على
هر كه على را بشناخت، خيمه بزد نزد دلش
نفى كند ولاى غير، عشق و ولايت على
عشق على نموده است، خراب خانه دلم
ساخته است براى خود، خانه دل، عشق على
من كه تو را نديده ام، محبّتت چشيدهام
كرامت است بهر من، محبّت تو يا على
محبّتت كرامت است، براى هر محبّ تو
كرامتى فزونتر است، پيروى تو يا على
هر كه چشد محبّتت، مست محبّتت شود
چشيدن محبّتت، الذّ لذّات، على
جاذبه محبّتت مرا كِشد به سوى تو
اميد آنكه حشر من، بود جوار تو، على
خانۀ خلوت دلم خالى ز اغيار گشته است
نيست در آن خلوت دل، جز على و آل على
در همه اعماق دلم، نيست به جز مهر على
درون ذرّه ذرّه ام، شنو نداى يا على
مهر و محبّت على، گشته عجين خلقتم
تك تك ذرّات من است، مملوّ از مهر على
شده است صدر اين دلم، چو جاىگاه فاطمه
صدرنشين ديگرش، نبى، پسر عمّ على
من كه تو را گزيدهام، ز غير تو بريدهام
برى ز غاصبان حق، جفا كنند بر على
ذخيرهاى نكردهام، براى عالم دگر
نيست اميد من به جز علىّ و اولاد على
چشم اميد ديگرم به مادرم فاطمه است
هم به نبىّ اعظم است، يگانه محبوب على
اگر كه با دست تهى، سفر كنم از اين جهان
ولى كه با قلب پر از محبّت آل على
مهر نبىّ اعظم و محبّت فاطمه اش
توشه اين سفر بود، علاوه بر مهر على
سفر دراز و پر خطر، ز بار سنگين گناه
نيست ره رهايى اى، به جز شفاعت على
شفاعت على بس است، گر او شفاعتم كند
لذاست روز واپسين، بگویمش يا على
تو قاسم بهشت و نار، تو شافعى ز مذنبان
به مثل من چه مذنبى، شفاعتش نما على
چشم اميد من به تو، نيز به مصلح جهان
چشم جهانيان به اوست، خواه ظهورش يا على
قسم به جان خود على، گر كه دهم سر به رهت
كمال افتخار من، شوم فداى تو على
كه روز حشر در عرصات نزد خلق
نداى خود برآورم، منم فدايى على
منم ز نسل پاك تو، شرافت است بهر من
كه گشته است نصيب من، شوم ز احفاد على
[1] درك= مدح
[2] نهج البلاغه= نهج بلاغۀ
مطالب مشابه