تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/05/13 00:21
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان،فلسفه تنفیذ و تحلیف رئیس جمهوری در نظام اسلامی
آیت الله غرویان با بیان اینکه در نظام اسلامی مردم با رأی خودشان پله اول مشروعیت ریاست جمهور را محقق می کنند و امضای نهایی با ولی فقیه است، گفت: مشروعیت رئیس جمهور در پله اول از رأی مردم و در مرحله […]
آیت الله غرویان با بیان اینکه در نظام اسلامی مردم با رأی خودشان پله اول مشروعیت ریاست جمهور را محقق می کنند و امضای نهایی با ولی فقیه است، گفت: مشروعیت رئیس جمهور در پله اول از رأی مردم و در مرحله بعدی امضای نهایی ولی فقیه است. در حقیقت این همان تأیید و امضای شرعی است که به امضای ولی فقیه صورت می گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، تا ساعاتی دیگر مراسم تنفیذ و فردا مراسم تحلیف هفتمین رئیس جمهور ایران برگزار می شود و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را برای مدت چهار سال در اختیار می گیرد. در گفتوگویی با آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة به بررسی فلسفه تنفیذ و تحلیف در جمهوری اسلامی پرداختیم که اکنون از نظر شما میگذرد.
*فلسفه تنفیذ در نظام سیاسی ما برای مقامات خصوصا رئیس جمهوری چیست؟
به نظر بنده چون مشروعیت رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه باید توسط یک مقام شرعی که بالاترین جایگاه دینی را دارد، امضاء بشود باید تنفیذ وجود داشته باشد. در حقیقت تنفیذ همان امضاء زدن است و در سایر کشورها هم چنین چیزی وجود دارد. مثلا فرض کنید در یک امر مربوط به پزشکی وقتی افرادی تصمیم حساسی را برای مداوای یک مریض سخت بگیرند. نهایتا باید بالاترین متخصص آن عمل جراحی را امضاء و نظر متخصصان پائینتر را تأیید کند یعنی امضای نهایی توسط بالاترین کارشناس صورت می گیرد.
در نظام اسلامی ما هم در حقیقت، ولی فقیه بالاترین کارشناس رسمی و قانونی دین است و در واقع مردم با رأی خودشان پله اول مشروعیت ریاست جمهور را محقق می کنند و امضای نهایی با ولی فقیه است. این براساس یک دیدگاه مشروعیت ترکیبی است که مشروعیت رئیس جمهور ترکیبی در پله اول از رأی مردم و در مرحله بعدی امضای نهایی ولی فقیه است. در حقیقت این همان تأیید و امضای شرعی است که به امضای ولی فقیه صورت می گیرد.
*با توجه به این عمل فقط در کشور ما وجود دارد و شاید در کشورهای غربی و اسلامی دیگر وجود نداشته باشد، چه آثار و برکاتی را برای نظام ما خواهد داشت؟
نظام ما، نظامی دینی است ولی در کشورهای دیگر آنها تمام مشروعیت را با رأی مردم می دانند ولی ما مشروعیت را پلکانی می دانیم. هم رأی و خواست ملت و هم تأیید دینی و بالاترین مقام مذهبی است و لذا ما این مراسم تنفیذ را باید داشته باشیم طبق آئین دینی و فقه مذهبی خودمان و طبق قانون اساسی که ملت هم همین را رأی دادند.
آثار و برکاتش این است که رئیسجمهور بعد از تنفیذ پشتوانه دینی برای خود احساس میکند و مردم هم پشتوانه مذهبی و شرعی در همراهی و همدلی با رئیس جمهور دارند و خود این امر باعث همدلی و همکاری تمام علمای دین و مراجع و روحانیت و حوزه های علمیه و شخصیتهای دینی و مذهبی خواهد شد و عنصر دین هم در جامعه ما عنصری بسیار قوی است که به عنوان پشتوانه جایگاه رئیس جمهور را محکم می کند.
*فلسفه تحلیف و سوگند مقامات به ویژه ریاست جمهوری در نظامهای غربی و اسلامی چیست؟
فلسفه تحلیف این است که رئیس جمهور چه در کشور ما و چه در کشورهای دیگر در برابر ملت یک تصمیم و یک اراده باطنی خود را ابراز می کند و به ملت تعهد می سپارد که براساس عهد و بیعتی که با ملت می کند التزام و وفاداری خود را نشان دهد و مردم هم بعد از مراسم تحلیف حق پیدا می کنند خواسته های خودشان را از رئیس جمهور در آینده مطالبه کنند، چون رئیس جمهور سوگند یاد کرده است که طبق آن عهد و پیمان آنها را اجرایی و عمل کند. این یک نوع قرارداد و معاهده و پیوندی است که بین رئیس جمهور و ملت برقرار می شود مثل پیمانهای دیگری که وجود دارد که مثلا دو نفر با هم شیئی را خرید و فروش می کنند و به نوعی پیمان می بندند شیئی را به دیگری بدهد و شیئی را از دیگری بگیرد و بعد مالکیت منتقل می شود. اینجا هم نوعی قرارداد و پیمان هست و در واقع مراسم تحلیف اظهار التزام و پایبندی است.
منبع:مهر
مطالب مشابه
- حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان:"حسن عباسی" باید امتحان نهایه دهد، بعد با او گفتگو می کنیم
- چرایی و چیستی حكم تنفیذ ریاست جمهوری/حجتالاسلام دكتر فرجالله هدایتنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی
- مراسم تنفیذ و رابطه آن با مردمسالاری دینی در گفتوگو با علی ذوعلم تنفیذ جلوه دیگری از حضور مردم است
- آیتالله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:فلسفه تنفیذ و تحلیف در نظام سیاسی ایران
- مصباح یزدی؛ از «واجب الاطاعه بودن محمود احمدی نژاد» تا «نشناختن دین حسن روحانی»