تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/04/20 23:12
«تفکر اصولی» و «اخباریگری» در مواجهه با سبک زندگی دینی/علی الهی خراسانی
هیچگاه یک فقیه به خود اجازه نمیدهد که اصل روایات فقهی را به مردم بازگو نماید بلکه محصول اجتهاد و تلاش علمی موشکافانهی خود را در قالب احکام بیان مینماید. اما فرهنگ از آنجا که مظلومیت مضاعف دارد، […]
هیچگاه یک فقیه به خود اجازه نمیدهد که اصل روایات فقهی را به مردم بازگو نماید بلکه محصول اجتهاد و تلاش علمی موشکافانهی خود را در قالب احکام بیان مینماید. اما فرهنگ از آنجا که مظلومیت مضاعف دارد، میخواهیم با نشر روایات بدون یک اجتهاد و تلاش فنی، کار فرهنگ اسلامی را یکسره کنیم و بگوییم نسخهی عمل را دادهایم و کار تمام است!
1- اگر در دورهی وحید بهبهانی، سیطرهی اخباریان بر مردم و حوزههای علمیه شکسته شد و اصولیان زمام قدرت اجتماعی را بهدست گرفتند، باید اعتراف کرد اکنون چندین دهه است که در رویارویی با میراث روایی و احادیث شیعه، «اخباریگری» کاملاً سایه افکنده است که ریشه در سنت اخباریان دارد. گزینش، شرح و درهمکنارنهادن احادیث، بدون هیچ منطق فکری و عقلانیتی و تنها بر اساس ذوق و نیاز روزمرهی مردم، همان اخباریگری است. من جوهرهی اخباریگری را «قاعدهمند نبودن تفکر» در آن و عدم «اجتهاد روشمند» میدانم.
2- جامعهی امروزین ما دچار پدیدهای شده است که دامان جمعی از نویسندگان و پژوهشگران را گرفتهاست که آن را «اخباریگری فرهنگی» مینامم. عدهای جهت فرهنگسازی اسلامی وقتی سراغ منابع دینی میروند، با آسانگیری در برخورد با احادیث که یکی از شاخصهای اخباریگری است، معارفی سطحی و کممایه تولید مینمایند و با انتشار آن، گمان حرکت فرهنگی در راستای فرهنگسازی اسلامی میکنند.
3- یکی از نقاط اشتباه جریان اخباریگری فرهنگی در کشور، معرفی روایات اخلاقی و تربیتی بهعنوان سبک زندگی است. «سبک زندگی» را نباید با دستورالعملها یا متن روایات اخلاقی یکی دانست. حتی نقل زندگی بزرگان نیز، بیان کامل یک سبک زندگی نیست. سبک زندگی یعنی پیدا کردن اصلهای انسجامبخش و هویتساز در زندگی مجموعهای از انسانها که نقاط اشتراک دارند. با در کنار هم قراردادن طرز تلقیها، ارزشها، نگاهها، حالتها و سلیقهها که شیوههای رفتاری را نمایان میسازد، میتوانیم روایتی از یک سبک زندگی داشته باشیم. باید گفت روایات اخلاقی یکی از منابع مهم برای پیریزی و شکلگیری سبک زندگی اسلامی بهشمار میرود. بسیار شگفت است که برخی اندیشمندان ما نیز دچار «اخباریگری فرهنگی» شدهاند و بهجای آنکه معارف استنباط شده و فرآوریشده که محصول اجتهاد است را در دست مردم قرار دهند، مواد خام و منبع را در اختیار مخاطب عمومی جامعه میگذارند و متأسفانه در بازار نشر بر آن مهر سبک زندگی اسلامی زده میشود!
هیچگاه یک فقیه به خود اجازه نمیدهد که اصل روایات فقهی را به مردم بازگو نماید بلکه محصول اجتهاد و تلاش علمی موشکافانهی خود را در قالب احکام بیان مینماید. اما فرهنگ از آنجا که مظلومیت مضاعف دارد، میخواهیم با نشر روایات بدون یک اجتهاد و تلاش فنی، کار فرهنگ اسلامی را یکسره کنیم و بگوییم نسخهی عمل را دادهایم و کار تمام است!
ما به شدت نیازمند یک توضیح المسائل فرهنگی و اخلاقی هستیم که محصول دهها سال کار علمی و اجتهاد فرهنگی باشد نه یک جلد کتاب روایات اخلاقی!
4- تا وقتی به یک «عقلانیت فرهنگی» نرسیدهایم و منطق پیریزی فرهنگ اسلامی را کشف نکردهایم نمیتوانیم از «سبک زندگی دینی» سخن بگوییم. با بهکارگیری از «تفکر اصولی» و با نگاه روشمند و علمی میتوانیم سبک زندگی جامعهی اسلامی ایران را کشف کنیم؛ و بهدرستی توصیف نماییم و با پرهیز از نگاههای شخصی و سلیقههای فردی این سبک زندگی را ارزیابی و آسیبشناسی کنیم؛ و برای بهبود سبک زندگی ایرانی و نزدیک شدن آن به «حیات طیبه» برنامهریزی فرهنگی داشتهباشیم نه صرفاً ابلاغیه، برگزاری همایش و چاپ ویژهنامه!
5- در پایان پیشنهاد میکنم اندیشمندان فرهنگی و بزرگان حوزه و دانشگاه که دغدغه ساخت حیات طیبه را دارند، با دقت و موشکافی نمونهی پیادهسازی «تفکر اصولی» در موضوع اقتصاد اسلامی که تلاش علمی متفکر برجسته آیتالله شهید صدر است را دوباره مطالعه نمایند تا تفاوت چشمگیر تفکر «روشمند» و «قاعدهمندسازی» را در الگوی اقتصاد اسلامی بنگرند و همت نمایند با فرهنگ اسلامی و سبک زندگی دینی نیز چنین مواجههای داشته باشند. همچنین حرکت اجتهادی شهید صدر را با تلاش برخی بزرگان در همین موضوع اقتصاد اسلامی مقایسه نمایند که تنها با سلیقهی شخصی و ذوق علمی، روایات اقتصادی را در کنار هم گذاشتهاند. با چینش روایات، هیچگاه به اقتصاد اسلامی نمیرسیم و حق نداریم با این نگاه، همواره از رعایتنشدن اقتصاد اسلامی در جامعه فریاد برآوریم!
6- امیدوارم تفکر اصولی را منحصر در فقه نبینیم و با فرهنگ اسلامی، سطحی و سلیقهای برخورد نکنیم و نیز دریابیم که با روش اخباریگری نمیتوان از منابع دین، فرهنگ اسلامی را استخراج نمود که همیشه این نکته در برابر چشمان ما باشد که اخباریگری، ترجمه و بازخوانی منابع دین است نه استنباط و اجتهاد!
منبع:دین انلاین
مطالب مشابه
- بیان احادیث اشتباه گناه است/ رسانه ملی از کارشناسان حدیث استفاده کند
- عماد افروغ:به نام مهدیگرایی به کام حجتیه،این ها مقابل مرجعیت قرار گرفتهاند
- چرا نظامیه از بین رفت و حوزه نجف باقی ماند؟ /دکتر نجفقلی حبیبی
- راه های علمی و عملی مبارزه با سلفی گرایی تکفیری/احمد مبلغی
- سیدحسن خمینی: وقتی از امام پرسیدم شما آل سعود را کافر دانستید، چگونه با آنها ارتباط بر قرار می کنید، ایشان فرمود مگر ما با بقیه کفار رابطه نداریم