تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
کد خبر: 271
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
نسخه چاپی
| دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / اجتماعی / حوزه علمیه / مطالب دیگران- دیدگاه های نظری / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / مسائل نظری / هنر
بازدیدها: 2 995
سیدحسن خمینی: وقتی از امام پرسیدم شما آل سعود را کافر دانستید، چگونه با آنها ارتباط بر قرار می کنید، ایشان فرمود مگر ما با بقیه کفار رابطه نداریم
سیدحسن خمینی گفت: اگر کسی قضیه ای از امام خمینی(ره) را مطرح می کند همان علم رجالی که در احادیث اهل بیت(ع) داریم درباره این اظهار نظر نیز مطرح می شود. یادگار امام (ره) گفت: اگر کسی قضیه ای از امام […]
سیدحسن خمینی گفت: اگر کسی قضیه ای از امام خمینی(ره) را مطرح می کند همان علم رجالی که در احادیث اهل بیت(ع) داریم درباره این اظهار نظر نیز مطرح می شود.
یادگار امام (ره) گفت: اگر کسی قضیه ای از امام خمینی(ره) را مطرح می کند همان علم رجالی که در احادیث اهل بیت(ع) داریم درباره این اظهار نظر نیز مطرح می شود.
به گزارش «انتخاب»، آیت الله سید حسن خمینی تولیت آستان بنیانگذار انقلاب اسلامی شب گذشته در نشست علمی اجتهاد در اندیشه امام خمینی(ره) که به همت مؤسسه علمی مفتاح کرامت قم برگزار شد، با بیان این که پس از ارتحال رسول اکرم(ص) جامعه با سه نوع رویکرد مواجه شد، گفت: هر اندازه که زمان رو به جلو پیش می رفت فاصله این سه نوع رویکرد بیشتر می شد.
وی افزود: نخستین رویکر طرد مطلق به شمار می رود، این دسته از افراد خود را از متون اسلام و آموزش های پیامبر بی نیاز می دانستند، البته طرفداران این نوع تفکر به دلیل ترس اجتماعی عقاید خود را بروز نمی دادند، از همین رو گاهی طرد آنها پر رنگ و گاهی نیز کمرنگ بود.
نوه امام راحل با بیان این که دومین رویکرد پذیرش مطلق و غیر مجتهدانه است، اظهار داشت: این افراد در مواجهه با سؤالات جدید جواب های از پیش داده شده را مطرح می کنند، به چنین افراد ارأیتیون نیز گفته می شود؛ سومین رویکرد نیز پذیر مجتهدانه است که در مکتب پیامبر اسلام و اهل بیت(ع) وجود دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از سؤالات انسان ها سال ها پس از بعثت به وجود آمد و مکتب اهل بیت(ع) برای تمامی آنان پاسخ هایی دارد؛ ائمه طاهرین(ع) نه تنها سؤالات را پاسخ می دهند بلکه اجتهاد را به شاگردان خود آموزش می دادند؛ نسبت به هر مکتبی این سه نوع رویکرد وجود دارد.
سیدحسن خمینی با بیان این که امام راحل مکتبی را برپایه یک جهان بینی صحیح و نظام حقوقی مطرح کرد، ابراز داشت: پس از گذشت سال ها هنوز سؤالات جدیدی درباره انقلاب و اندیشه های امام وجود دارد که باید بر اساس مبانی، اصول و محکمات و با استفاده از متد اجتهاد پاسخ داده شود.
وی عنوان کرد: یک سال و نیم پس از ارتحال امام خمینی(ره) سفر حج مجددا بر قرار شد، اگر قرار بود همه پاسخ پیش گفته را بعد ارائه دهیم تا کنون حج تعطیل می شد؛ روز قطع رابطه امام راحل بیانیه تندی نسبت به آل سعود صادر کردند، از ایشان پرسیدم که آیا در آینده قصد ارتباط مجدد با عربستان را ندارید امام فرمودند که در آینده قصد داریم.
تولیت آستان بنیانگذار انقلاب خاطرنشان کرد: بنده پرسیدم که شما آل سعود را کافر دانستید چگونه ارتباط بر قرار می کنید، ایشان فرمود مگر ما با بقیه کفار رابطه نداریم؛ برقراری دوباره حج خروج از مسلک امام نبود بلکه نوعی اجتهاد به شمار می رفت.
وی اضافه کرد: اجتهاد بر اساس شرایط زمان و مکان صورت می گیرد، همان زمان و مکانی که حضرت امام در برایر فقه اهل بیت(ع) مطرج می کنند، نسبت به مکتب خودشان نیز مطرح می شود؛ زمانی که سؤال جدیدی نسبت به مکتب امام مطرح می شود سه گونه برخورد وجود دارد، نخستین آن برخورد بر اساس عقل بدون توجه به مسأله ای دیگر است، دومین راه بررسی پاسخ های از پیش داده شده است و راه سوم پیدا کردن جواب بر اساس مبانی مکتب است.
نوه امام راحل با بیان این که شناخت محکمات از متشابهات اندیشه امام خمینی(ره) و حجج آن شناخته شود، گفت: اگر کسی قضیه ای از امام خمینی(ره) را مطرح می کند همان رجالی که در احادیث اهل بیت(ع) داریم درباره این اظهار نظر مطرح می شود، کسی که در عمرش چند بار امام را زیارت کرده نمی تواند موجی از مبانی را از ایشان نقل کند.
وی افزود: بین قضایای حقیقیه و قضایای خارجیه باید تفکیک قائل شویم، این که نهج البلاغه امام علی(ع) در احکام فقهی وارد نمی شود به دلیل خارجیه بودن آن است نه این که نعوذ بالله شأن حضرت از امام صادق(ع) پایین تر باشد، به عنوان مثال اگر حضرت فرمودند که در جنگی از سمت چپ باید حمله کرد بدان معنا نیست که در همه جنگ ها باید این چنین باشد.
سیدحسن خمینی با بیان این که نسبت به یک مکتب باید نگاهی جامع داشت، اظهار داشت: زمانی که نگاه جامع نباشد از یک بعد یک اندیشه اتفاقی به مراتب دورتر از اهداف بنیانگذار شکل می گیرد؛ به عنوان مثال بسیار ی از افراد در طول تاریخ بودند که با عشق اهل بیت(ع) و ولایت ایشان کار را شروع کردند اما با اظهار نظرهای عجیب و خاص کارشان به بابیت و بهائیت ختم شد.
وی ادامه داد: اگر به اندیشه پاک ولایت کاریکاتوری و نادرست نگاه شود به فرقه های انحرافی و باطل ختم خواهد شد، از یک انحراف شک های بسیاری در اعتقادات دینی پدید می آید؛ بابیه فرقه ای بود که با عشق امام زمان کار را شروع کرد اما در نهایت از دین خارج شد.
تولیت آستان بنیانگذار انقلاب اسلامی با بیان این که اگر توجه صحیح و همه جانبه به مبانی دینی صورت نگیرد و تصور کنیم که یک بعد دارای نفع است از دل مقدسان باب پدید می آید، ابراز داشت: تمام ارکان اعتقادت باید در کنار یکدیگر دیده شود، اجتهاد به معنای این است که ارکان را به اندازه خودشان وزن دهیم.
وی عنوان کرد: تأکید بیش از حد شیخ احمد احسائی بر روی مسأله ولایت سبب شد تا در جامعه انحراف پدید آید و فرقه شیخیه شکل گیرد، ارکان اندیشه حضرت امام خمینی(ره) نیز باید به اندازه خودش وزن داده شود که در غیر این صورت شاهد انحراف خواهیم بود.
نوه امام راحل خاطرنشان کرد: اگر امروز تأکید 100 درصدی بر مسأله ولایت فقیه شود که در جای خودش درست است اما توجه به بعد آزادی نداشته باشیم یا تأکید ویژه و 100 درصدی بر مسأله آزادی شود اما توجه به بعد شریعت و اندیشه عمیق دین داری نکنیم شاهد مشکلات و انحرافاتی خواهیم بود.
منبع: انتخاب
مطالب مشابه
- سیدحسن خمینی در جمع سفیران ایران: بزرگترین ضربه از افراطیون خورده میشود
- چرا این بار سید حسن خمینی به استقبال احمدی نژاد رفت؟
- سانسور مصاحبه سیدحسن خمینی در صداوسیما
- سیدحسن خمینی در شبکه دو: از اینکه بعد از سال ها به تلویزیون آمدم تشکر می کنم / جامعه ما ارتجاع نمیخواهد؛ میخواهد دیندار، مستقل و آزاد باشد
- سیدحسن خمینی: جنتی مظلومترین وزیر ارشاد است