کد خبر: 1871

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 807

آیت الله استادی در همایش کتاب سال حوزه: برخی از کتب هیچ دری از جامعه دوا نمی کند/ باید با کتاب سازی در حوزه مبارزه کرد

دبیر شورای عالی حوزه علمیه تاکید کرد: متأسفانه برخی با جمع آوری چند کتاب، کتابی را به نام حود منتشر می‌کنند؛ این کار فقط برای مؤلف و ناشر فایده مالی دارد و هیچ سودی برای جامعه ندارد، باید به این گونه […]

دبیر شورای عالی حوزه علمیه تاکید کرد: متأسفانه برخی با جمع آوری چند کتاب، کتابی را به نام حود منتشر می‌کنند؛ این کار فقط برای مؤلف و ناشر فایده مالی دارد و هیچ سودی برای جامعه ندارد، باید به این گونه افراد تذکر داده شود.

آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،‌ رسیدن 200 کتاب حوزوی به مرحله دوم از میان هزار اثر ارسال شده به همایش کتاب سال حوزه را نشان دهنده مشکلاتی در این عرصه دانست.
وی با بیان این‌که با رعایت اخلاق حوزوی می توان تعداد آثار برتر را افزایش داد، گفت: متأسفانه برخی از کتاب‌ها در قم به چاپ می‌رسد که نشان می‌دهد مؤلف قدرت لازم برای نگارش آن را نداشته است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه بر ضرورت توانمند سازی مؤلفان تأکید کرد و گفت: یکی از موارد اخلاق نویسندگی این است که نویسندگان قبل از ورود تألیف کتاب توان خود را در این زمینه بسنجند.
امام جمعه قم با بیان این‌که مؤلف باید برای انتشار کتاب زمان بندی کند، اظهار کرد: در طول سال نمی توان چندین کتاب را نوشت و منتشر کرد و باید آثار را به موقع و با وقت کافی نوشت و منتشر کرد.
آیت‌الله استادی بر ضرورت تعیین موضوعات مورد نیاز جامعه در بخش تألیف کتاب تأکید کرد و گفت: در نویسندگی باید موضوعاتی انتخاب شود که مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی است اما متأسفانه برخی از کتاب‌ها هیچ دردی را از جامعه درمان نمی‌کنند.
وی با انتقاد از نویسندگانی که با جمع آوری چندین کتاب، کتابی را به نام خود منتشر می کنند، اظهار کرد: نویسندگان باید به این امر توجه داشته باشند که ذکر منبع ارزش کار آنها را پایین نمی‌آورد.
امام جمعه قم با بیان این‌که تألیف کتاب کاری دینی است، گفت: اگر این اقدامات با نیت خالص و الهی انجام شود بسیاری از معضلات و مشکلات از بین می‌ورد.
وی با تأکید بر این‌که مؤلف باید دین را ترویج  و از شبهه پراکنی پرهیز کند، ابراز کرد: در برخی از کتاب‌ها فقط به شبهه می‌پردازند و از جواب آن غفلت می‌کنند و یا به درستی به آن نمی‌پردازند؛‌ اما اگر انسان کار را برای خدا انجام دهد این گونه عمل نمی‌کند.
آیت‌الله استادی در ادامه با بیان این‌که انتخاب کتاب سال حوزه کار بسیار دشواری است، گفت: معمولا انتخاب کتاب سال حوزه با انتقاداتی رو به رو است و برخی داوری‌ها را زیر سؤال می‌برند.
وی با اشاره به این‌که موارد اندکی از انتخاب‌های کتاب سال با واقعیت مطابق است، افزود: وقتی اثری به عنوان کتاب سال انتخاب می‌شود بسیاری از کارشناسان به آن اعتراض دارند و می‌گویند کتاب‌های بهتری از این کتاب نیز وجود داشت.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه در ادامه به دست‌اندرکاران همایش کتاب سال حوزه پیشنهاد کرد: چون انتخاب کتاب برتر کار دشواری است یک تشویق عمومی برای همایش کتاب سال حوزه انجام گیرد و مهم‌ترین و نادرترین کتاب را به عنوان برگزیده انتخاب کرد.
وی بر ضرورت معرفی و تبلیغ آثار مورد نیاز جامعه از سوی رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: برخی کتاب‌ها برای نظام و مردم مورد نیاز است و چنین آثاری باید از سوی رسانه‌های کشور معرفی شوند.
امام جمعه قم با تأکید بر این که باید با کتاب سازی در حوزه علمیه مبارزه کرد، ابراز داشت: متأسفانه برخی با جمع آوری چند کتاب، کتابی را به نام حود منتشر می‌کنند؛ این کار فقط برای مؤلف و ناشر فایده مالی دارد و هیچ سودی برای جامعه ندارد، باید این گونه آثار معرفی شوند و به آنها تذکر داده شود.
آیت‌الله استادی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید مبنی بر تولید علم، گفت:‌ باید با پدیده کتاب سازی در حوزه مبارزه کرد هرچند این کار هزینه‌هایی داشه باشد.

 

منبع:

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود