تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1390/12/01 16:28
دکتر بلخاری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران: هنر شیعی به نسل های آینده انتقال پیدا کند
چکیده: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این که باید در تبیین بنیان های نظری، تدوین و تبیین مکتب شیعی تلاش های تفصیلی صورت گیرد، اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی و شیعی چون امام قرآن ناطق است و […]
چکیده:
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این که باید در تبیین بنیان های نظری، تدوین و تبیین مکتب شیعی تلاش های تفصیلی صورت گیرد، اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی و شیعی چون امام قرآن ناطق است و تأویل حقیقی آن از معصوم پرسیده می شود نسبت تمایز بین نار و نور به صورت جدی وجود دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر بلخاری در همایش حرم مطهر رضوی، جلوه گاه هنر شیعی، که صبح امروز در تالار بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به موضوع «مسأله نور و نار در رساله نوریه شیخ علاء الدوله سمنانی و تأثیر آن بر نگارگری اسلامی و ایرانی»، گفت: ما نسبت به تمدن ها و ملل دیگر در تبیین نظریه خود فقیر هستیم، بر خلاف شرق و غرب پیرامون تبیین نظریه های این هنر کم کاری کرده ایم و بزرگترین مشکل ناشی از آن این است که در انتقال آن به نسل های آینده ناتوان بوده ایم، بنابراین ضرورت تامه دارد که در تبیین بنیان های نظری و تدوین و تبیین مکتب شیعی تلاش های تفصیلی صورت گیرد.
وی ادامه داد: همچنان که در دانشگاه ها به شدت مقلد غرب شده ایم متأسفانه در حوزه سنت هم دچار غرب زدگی خواهیم شد.
وی با بیان این که نگارگر بنا بر اندیشه مثالی خود رنگهای مثالی را تسخیر کرده و این رنگ های مثالی قطعا نمی توانسته مستند به برخی از مبانی عرفانی باشد، از این رو هیچ گونه نمی توان حکم و قضاوت کرد که نگارگری اسلامی و شیعی این فرم حیرت انگیز، فریبا و دلپذیر خود را در یک عالم خلأ مبتنی بر وهم و توهم خلق کرده باشد، به ویژه زمانی که به بررسی منابع عرفانی می پردازیم ملاحظه می کنیم تمایز میان نار و نور وجود دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: در برسی از نگار گری ها نور به شدت از طریق رنگ تجلی دارد و رنگ وجه جسمانی نور و نور وجه روحانی رنگ است. در درخشندگی نور آن گاه که نگارگری به روایت حقیقت روحانی پرداخته و همچنین تکاسف و جرمانیت رنگ هنگامی که طرح به روایت یک معنای نا رحمانی پرداحته به صورت کامل جلوه و تجلی دارد.
وی خاطرنشان کرد: از مواردی که در فرهنگ اسلامی و شیعی ما بنا به این که امام قرآن ناطق است و تأویل حقیقی آن از معصوم پرسیده می شود نسبت تمایز بین نار و نور به صورت جدی وجود دارد و علمای ما با ادراک این تمایز کار کرده اند؛ تمایزی که میان نار و نور در منطق شناخته شده یقینا در جلوه های نوری و ناری نگارگری ما مؤثر بوده است.
بلخاری تصریح کرد: چون منبع قرآن است اصل نار و نور را باید در قرآن جست و جو کرد و در قرآن نار صفت رحمانی ندارد، زیرا هیچ گاه شخص گناه کار در دوزخ به نور عذاب نمی شود و نار عامل عذاب است، بنابراین تفاوت ماهوی بین نور و نار وجود دارد. با تأمل در قرآن درمی یابیم که 98 درصد آیات نار، نار جهنم است اما یک جا یک مورد استثنایی وجود دارد و آن هم ناقض تمایز نور و نار مورد بحث نیست.
وی با بیان این که از دیدگاه ما نار حالت جرمانی و جسمانی دارد، اذعان داشت: اگر چه ابن عربی بحث نا محسوس را مطرح می کند ولی برداشت کلی این است که نار حالت جسمانی دارد و نگارگر ما تا به تصویر نار می پردازد نار را تا می تواند متکاثر می کند و این تجلی قرآن و حضور حقایق نوری در هنر است.
منبع:رسا
مطالب مشابه