تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1390/11/29 23:07
آیةالله جوادی املی: عقل سراج است نه صراط
چکیده: وی با تاکید بر اینکه عقل فقه شناس است نه قانونگذار فقه، اظهار داشت: قانون گذار فقط خداست. عقل چراغ است و فقط خبر میدهد. یکی از مراجع تقلید گفت: حقوق بشر هیچ صبغه علمی ندارد و این چند […]
چکیده:
وی با تاکید بر اینکه عقل فقه شناس است نه قانونگذار فقه، اظهار داشت: قانون گذار فقط خداست. عقل چراغ است و فقط خبر میدهد.
یکی از مراجع تقلید گفت: حقوق بشر هیچ صبغه علمی ندارد و این چند قانونی که سازمان ملل را میگرداند بر اساس جاهلیت مدرن تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی فقه و قانون که در سالن اجتماعات بنیاد بینالمللی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: فقه و قانون مسائلی مشترک و مواردی ممتاز و مختص نسبت به هم دارند.
وی با بیان اینکه مشترکات فقه و قانون این است که هر دو نیازمند به عبور از سه مرحله هستند، تاکید کرد: فقه یک مواد خاص به نام مواد فقهی دارد که در رسالههای عملی مراجع مطرح بوده واین مواد از مبانی گرفته میشود و در عین حال آن مبانی از منابع استنباط میشود.
این مرجع تقلید ادامه داد: این سه مرحله یعنی مادههای فقهی باید به مبانی تکیه کنند و مبانی فقهی به منابع وابسته باشد، بین قانون و فقه مشترک است.
وی قرآن کریم، سنت معصومان(ع) و عقل را از منابع فقهی عنوان کرد و یادآور شد: مواد قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب میکند به استناد مبانی آنها به نام قانون اساسی است که این قانون اصول است و مبانی آن از منابع یعنی کتاب و سنت و عقل استنباط شده است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه نام اجماع را به هیچ وجه نباید جزو منابع ذکر کرد، اظهار داشت: اجماع زیرمجموعه سنت است و این صدرنشینی بیجای اجماع را باید از او گرفت.
وی اضافه کرد: اجماع نظیر خبر و شهرت، از سنت روایت میکند نه اینکه در ردیف سنت باشد. باید دست اجماع را گرفت و از صدرنشینی پائین آورد و آن را در ردیف شهرت و خبر قرار داد.
اگر منبع نباشد قانون صبغه علمی ندارد
مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه جهان با دو خطر روبهرو است، اظهار داشت: یکی از خطرات این است که اگر منبع نباشد قانون صبغه بعلمی ندارد.
وی ادامه داد: حقوق بشر که سازمان ملل آن مطرح میکند هیچ پایه علمی ندارد، به خاطر اینکه کشورهایی که به فقه تکیه نکردهاند قانونشان بنیه علمی ندارد زیرا به عنوان نمونه این مواد حقوق بشر که سازمان ملل با او اداره میشود یک سلسله مواد حقوقی است که از برخی مبانی نظیر استقلال، امنیت، عدالت، رعایت زندگی مسالمت آمیز، فضای سالم و... گرفته شده که اینها اصول و مبانی تدوین آنهاست.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه محوری ترین مبنا در بین اینها مسئله عدل است، تاکید کرد: عدل بالاترین و مهمترین حرف را در این امور میزند، یعنی سایر امور زیر مجموعه عدل هستند.
حقوق بشر بر اساس جاهلیت مدرن تدوین شده است
وی مفهوم عدل را هر چیزی در جای خودش قراردادن عنوان کرد و با بیان اینکه دست عهدهداران تدوین حقوق بشر خالی است، اظهار داشت: غربیها تمامی مبانی را از روی میل و هدف و رسومات ملی میگیرند، این قانون که صبغه علمی ندارد.
استاد برجسته حوزه تاکید کرد: آنکه این مثلث، یعنی جهان، انسان و پیوند انسان و جهان را آفرید وحی فرستاد و مشخص میکند جای مواد و اشخاص و اشیاء کجاست.
آیتالله جوادی آملی گفت: اگر آنها مقاومت حزبالله را تروریست معرفی کردند تعجب نکنید زیرا عدل را چیزی میدانند که خودشان تفسیر کردهاند.
وی ادامه داد: حقوق بشر هیچ صبغه علمی ندارد و این چند قانونی که سازمان ملل میگرداند بر اساس جاهلیت مدرن است.
عقل سراج است نه صراط
آیتالله جوادی آملی در مورد خطر دوم جهان اسلام گفت: خطر دوم ما مسلمانان را تهدید میکند و آن این است که ما مواد حقوقی را از مبانی و مبانی را از منابع میگیریم و منابع ما مستقیما وحی خداست. آیا چشم بیداری میخواهد که این قانون را ببیند یا نه؟ این چشم بینا همان عقل است.
وی ادامه داد: عقل هیچ سمتی در مهندسی ندارد و یک وجب این راه را نمیسازد. عقل قانون گذار نیست بلکه قانون شناس است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه عقل سراج است نه صراط، تصریح کرد: صراط را فقط جهان آفرین تنطیم میکند و آن خداست.
وی تاکید کرد: عقلی که به پیشگاه وحی میرود، میخواهد چیزی بفهمد چون عقل چراغ است و باید فتیله را بالا بکشد و ببیند.
آیتالله جوادی آملی افزود: مشکل اساسی ما با غزالی و امثال او این است که آنها منکر حسن و قبح عقلی هستند و انکار این مسئله یعنی عقل سرمایهای ندارد.
وی با تاکید بر اینکه عقل فقه شناس است نه قانونگذار فقه، اظهار داشت: قانون گذار فقط خداست. عقل چراغ است و فقط خبر میدهد.
این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر با تفکر غزالی، اهل سنت بخواهند حسن و قبح عقلی را نادیده بگیرند و عقل را خلع سلاح کنند فقه و قانون شفافی نخواهیم داشت.
منبع: تابناک
مطالب مشابه
- آیتالله جوادی: استعمار از مقدسترین واژههای قرآنی است اما...
- آیتالله جوادی آملی: فقر و بیکاری سبب گرایش به مواد مخدر میشود
- تشکیل شورای فقهی و فقه مقارن در مصاحبه رادیو گفتگو
- آیت الله جوادی آملی: احیاء فرهنگ وقف نیازمند پژوهشهای علمی است
- کتاب الفقه و القانون در قم رونمایی شد/لاريجاني: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خوراک فکری متناسب با نیازهای کشور ارائه دهد