کد خبر: 4274

تاریخ انتشار: 1390-11-13 - 20:16

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 210

آیت‌الله جوادی: استعمار از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی است اما...

چکیده: این مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: استعمار از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی است اما بیگانه با این واژه آنقدر بازی کرد که جزو پلیدترین کلمات است. وقتی به قرآن مراجعه کنید می‌بینید که مقدس‌تر از واژه […]

چکیده:

این مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: استعمار از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی است اما بیگانه با این واژه آنقدر بازی کرد که جزو پلیدترین کلمات است. وقتی به قرآن مراجعه کنید می‌بینید که مقدس‌تر از واژه استعمار پیدا نمی‌کنید اما بیگانه این کلمه را از اوج گرفت و از فراز به فرود آورد. / وی بر لزوم تلاش در تولید و قناعت در مصرف تاکید کرد و افزود: یک ملت رفاه‌طلب شکم سرا به جایی نمی‌رسد، خداوند فرمود شما را آفریدم و از شما به جد می‌خواهم که زمین را آباد کنید.

 

 یکی از مراجع تقلید با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در احیای دین گفت: دین همه جانبه است ولی این چادر را خراب کردند و عمود آن را کشیدند و امام خمینی(ره) عمود دین را سر جایش گذاشت و خیمه دین را بلند کرد.

به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعدازظهر چهارشنبه در دیدار جمعی از دانشجویان خارجی مقیم ایران به تلاش حاکمان قبلی مصر برای جلوگیری از بیداری مردم اشاره کرد و یادآور شد: آنها مصر را آنچنان به خواب فرو بردند که گلوله خالد نتوانست این کشور را بیدار کند. انور سادات با گلوله خالد رخت بر بست ولی این کشور همچنان در خواب بود.

وی اضافه کرد: سالیان سال امثال حسنی نامبارکها در این کشور حکومت کردند ولی وقتی انقلاب اسلامی ایران به ثمر نشست خون شهیدان، شرق و غرب را گرفت و مصر بیدار شد.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: مادامی که خودمحوریم خوابیم، وقتی حق محور باشیم بیداریم. باید جهانی فکر کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند کل جهان را آفرید، به آیاتی از قرآن کریم در این مورد اشاره کرد و افزود: خداوند آسمان و زمین را آفرید و مزین کرد و بعد به انسان فرمود که اینها را برای تو آفریدم.

استعمار از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی است
این مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: استعمار از مقدس‌ترین واژه‌های قرآنی است اما بیگانه با این واژه آنقدر بازی کرد که جزو پلیدترین کلمات است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: وقتی به قرآن مراجعه کنید می‌بینید که مقدس‌تر از واژه استعمار پیدا نمی‌کنید اما بیگانه این کلمه را از اوج گرفت و از فراز به فرود آورد.

وی ادامه داد: خداوند اعلام کرد که صحنه وسیع آسمانها سفره‌ای است که من آفریدم، صحنه وسیع زمین سفره‌ای است که من گستراندم. به شما هوش تسخیر دادیم که آنها را مسخر کنید ولی مسخِر من هستم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند انبیای الهی را فرستاد که این فتیله را بالا بکشند و هوشمندها را هوشمندتر کنند، تصریح کرد: وقتی خداوند این صحنه را آفرید استعمار را مطرح کرد و فرمود که همه معادن و منابع را ایجاد کردیم و به جد از شما به عنوان اینکه مسخر من هستید و من شما را استعمار می‌کنم، زمین را آباد کنید و تمام نیازها و مواد غذایی خودتان را از زمین تامین کنید.

آیت الله جوادی آملی با ذکر روایتی از امیرالمومنین(ع) گفت: امام علی(ع) فرمودند کسی که زمین و آب به اندازه کافی دارد ولی اهل واردات باشد از رحمت خدا دور باد.

ملت رفاه‌ طلب شکم سرا به جایی نمی‌رسد
وی بر لزوم تلاش در تولید و قناعت در مصرف تاکید کرد و افزود: یک ملت رفاه‌طلب شکم سرا به جایی نمی‌رسد، خداوند فرمود شما را آفریدم و از شما به جد می‌خواهم که زمین را آباد کنید.

استاد برجسته حوزه علمیه با تشریح چرایی قداست این مسئله اظهار داشت: بزرگواری مثل ذات اقدس الهی همه مواد مهمانه را آفرید، هر کدام را در جایی قرار داد، ما را هوشمند آفرید، به آنها فرمان اطاعت داد و فرمود زمام امور به دست من است و من همه را آفریدم که از این امکانات استفاده کنند، برای همین انسان نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد. اما همین واژه را به صورت پلیدترین واژه‌های فرهنگی درآوردند.

آیت الله جوادی آملی با تعریف واژه استعمار غرب گفت: استعمار غرب به این صورت است که شما در کشوری زندگی می‌کنید که آب و هوا و نفت و نیروی انسانی برای شماست ولی برای ما کار کنید. معنای آن این است که سرمایه و قدرت و وطن مال شما ولی نوکر ما باشید. به این صورت استعماری که در دین بود را به این صورت درآوردند.

انقلاب اسلامی دین را از اسارت یاغیان نجات داد
این مرجع تقلید با اشاره به سرنگونی حسنی مبارک در مصر و رویکرد اسلامی این کشور اظهار داشت: وجود مبارک امام علی(ع) نامه مهمی به مالک اشتر والی مصر نوشتند که مصر بر آن است که این نامه را محور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به برخی محورهای این نامه بیان داشت: امام علی(ع) فرمود که من قیام کردم برای اینک دین و قرآن را آزاد کنم. اگر قرآن و دین آزاد شد آب و خاک آزاد می‌شود.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: مردم مصر سالیان متمادی در اسارت حسنی مبارکها و امثال آنها بودند اما به برکت انقلاب اسلامی و خون‌های شهیدان دین را از اسارت یاغیان در آوردند و به دست گرفتند تا استعمار منحوس را ترک کنند و استعمار مقدس را بگیرند.

وی گفت: مستعمر ما خداست و کیفیت استعمار این است که همه چیز را خداوند آفرید و فرمود که استعمار ما باشید.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دین همه چیز است، اظهار داشت: اگر بخواهید ملتی را هر هفته جمع کنید نیاز به مکتب و کتاب دارد. دین نماز جمعه، نماز عید فطر و نماز عید قربان داشت ولی این خیمه خاموش بود.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در احیای دین تاکید کرد: امام خمینی(ره) عمود را سر جایش گذاشت و خیمه دین را بلند کرد و دید که همه چیز در آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ملت با اشتیاق و شتاب وارد نماز جمعه می شوند، تصریح کرد: دین همه جانبه است ولی این چادر را خراب کردند و عمود آن را کشیدند. امام خمینی(ره) عمود را سرجایش گذاشت و بیداری اسلامی نیز در قالب همین است.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: حوزه‌های سعی می‌کنند وظایف خودشان را به خوبی انجام دهند و امیدوارم دانشگاهیان هم تلاش بیشتری داشته باشند.

عدالت و آزادی بدون دین پوچ است
وی با بیان اینکه سخن گفتن از آزادی و عدالت و استقلال پوچ است گفت: اگر سخن از دین بود استقلال و عدالت معنا می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: مواد حقوقی، قضایی، سیاسی و اقتصادی را از مبانی می‌گیرند، مبانی حقوقی ما استقلال و امنیت و آزادی و احترام متقابل و زندگی مسالمت‌آمیز و محیط زیست و بالاتر از همه عدل است. اما مهمترین عنصر در مبانی، عدل است که از عدل معروف‌تر و شیرین‌تر و جاذبه‌دارتر در بین این امور چیزی نیست.

وی ادامه داد: عدل یعنی هر چیزی سر جایش قرار گیرد اما جای اشخاص و اشیاء کجاست را کسی که اینها را آفرید می‌داند. ولی دست آنها از وحی که منابع است خالی است از این رو مواد حقوقی را از مبانی و مبانی را از خودشان می گیرند که این هوس‌مدار می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: اینها که ۶۰ سال مردم غزه و فلسطین را تروریست می‌دانند چون عدل و تروریست را از خودشان معنا می‌کنند در صورتی که مردم فلسطین و غزه از خودشان دفاع می‌کنند.

امام خمینی (ره) منابع را احیا کردند
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) سالیان سال منابع را احیا و روشن کردند، اظهار داشت: امام مبانی را از منابع گرفتند و عدل و استقلال و آزادی را برای مردم معنا کردند و مردم در شعارهای خودشان استقلال و آزادی را استقلال و آزادی عادلانه که مدل برخاسته از منابع معنا کردند. این مسئله جهان و همگان را بیدار می‌کند.

 

منبع: بازتاب امروز 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود