کد خبر: 5764

تاریخ انتشار: 1389-11-03 - 10:29

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 2 514

تفاوت عمل صالح و عمل خیر

برخی از واژه های مورد استفاده در زبان قرآن گرچه در نگاه اولیه و در کاربردهای روزمره، مترادف تلقی می شود، ولی تردیدی نیست که این تغییر واژگان به دلیل تفاوت معنایی ان می باشد. حتی این تفاوت معنایی در […]

برخی از واژه های مورد استفاده در زبان قرآن گرچه در نگاه اولیه و در کاربردهای روزمره، مترادف تلقی می شود، ولی تردیدی نیست که این تغییر واژگان به دلیل تفاوت معنایی ان می باشد. حتی این تفاوت معنایی در الفاظ مشابه نیز وجود دارد. "بسم الله الرحمن الرحیم" که در ابتدای سوره ها آمده تکرار نیست بلکه معنای ان مرتبط با محتوای سوره است، که رعایت ان درنماز لازم است.

عمل خیر و عمل صالح هر دو در قران استفاده شده است. "من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحيينّه حيوةً طیّبةً." نحل 97. "فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره." زلزال7و8.

از همین سه آیه مبارک پیدا است که عمل شر، خیر و صالح نتایج متفاوتی دارد. کسی که عمل "خیر" یا "شر" انجام دهد، می فرماید آن را می بیند. اما کسی که عمل او "صالح" است، وعده می فرماید که به او حیات پاک می دهیم. حیات او حیات پاک است. شاخص های حیات پاک نیاز به مجالی دیگر است. اما چه اعمالی خیر و چه اعمالی صالح است.

یکی از استادان اخلاق در مشهد مقدس در سال 57 برای ضرورت شرکت در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی چنین بیان می کرد:

 

عمل خیر تمام کارهایی را شامل می شود که با رعایت معیار های شرعی انجام شده باشد، اما عمل صالح، عمل خیری است که باید در زمان  خاصی انجام شود.

چنین فردی نه تنها کار شر و ناپسند انجام نمی دهد، بلکه انجام هر کار خیری او را قانع نمی کند، بلکه دائم مواظب رفتار خود است که آن کار خیری را انجام دهد که در این زمان باید به آن بپردازد.

بسیار طبیعی است که به مقداری انسان بتواند این شیوه را در زندگی خود رعایت کند (عمل او صالح باشد) حیات او به همان مقدار پاک (حیات طیبه) خواهد بود. "من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحيينّه حيوةً طیّبةً."

بدون تردید حداقل اگر در پذیرش مسئولیت های فرهنگی تلاش داشته باشیم این معیار را رعایت کینم،آثار ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.بمنه وکرمه.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود