تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1389/11/03 10:29
تفاوت عمل صالح و عمل خیر
برخی از واژه های مورد استفاده در زبان قرآن گرچه در نگاه اولیه و در کاربردهای روزمره، مترادف تلقی می شود، ولی تردیدی نیست که این تغییر واژگان به دلیل تفاوت معنایی ان می باشد. حتی این تفاوت معنایی در […]
برخی از واژه های مورد استفاده در زبان قرآن گرچه در نگاه اولیه و در کاربردهای روزمره، مترادف تلقی می شود، ولی تردیدی نیست که این تغییر واژگان به دلیل تفاوت معنایی ان می باشد. حتی این تفاوت معنایی در الفاظ مشابه نیز وجود دارد. "بسم الله الرحمن الرحیم" که در ابتدای سوره ها آمده تکرار نیست بلکه معنای ان مرتبط با محتوای سوره است، که رعایت ان درنماز لازم است.
عمل خیر و عمل صالح هر دو در قران استفاده شده است. "من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحيينّه حيوةً طیّبةً." نحل 97. "فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره." زلزال7و8.
از همین سه آیه مبارک پیدا است که عمل شر، خیر و صالح نتایج متفاوتی دارد. کسی که عمل "خیر" یا "شر" انجام دهد، می فرماید آن را می بیند. اما کسی که عمل او "صالح" است، وعده می فرماید که به او حیات پاک می دهیم. حیات او حیات پاک است. شاخص های حیات پاک نیاز به مجالی دیگر است. اما چه اعمالی خیر و چه اعمالی صالح است.
یکی از استادان اخلاق در مشهد مقدس در سال 57 برای ضرورت شرکت در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی چنین بیان می کرد:
عمل خیر تمام کارهایی را شامل می شود که با رعایت معیار های شرعی انجام شده باشد، اما عمل صالح، عمل خیری است که باید در زمان خاصی انجام شود.
چنین فردی نه تنها کار شر و ناپسند انجام نمی دهد، بلکه انجام هر کار خیری او را قانع نمی کند، بلکه دائم مواظب رفتار خود است که آن کار خیری را انجام دهد که در این زمان باید به آن بپردازد.
بسیار طبیعی است که به مقداری انسان بتواند این شیوه را در زندگی خود رعایت کند (عمل او صالح باشد) حیات او به همان مقدار پاک (حیات طیبه) خواهد بود. "من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحيينّه حيوةً طیّبةً."
بدون تردید حداقل اگر در پذیرش مسئولیت های فرهنگی تلاش داشته باشیم این معیار را رعایت کینم،آثار ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.بمنه وکرمه.
مطالب مشابه
- تاکنون چه کرده ایم؟ چه مقدار به وظیفه خود عمل کرده ایم؟ نامه ای به دوست عزیزم جناب آقای حمزه زاده
- علی عبدالله صالح هم رفتنی شد
- توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی : این دولت را قبول ندارم و آن را صالح نمیدانم
- پس از «بن علی»، «حسنی مبارک» و «معمر قذافی» «علی عبدالله صالح» هم رفت
- آيتالله جوادي آملي: علامهطباطبایی غواص بحر قرآن