کد خبر: 6509

تاریخ انتشار: 1402-01-25 - 22:22

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / مطالب دیگران- اهل بیت (علیهم السلام) / آسیب ها / جریان شناسی
0
بازدیدها: 230

آیت‌الله سبحانی: تقریب با تذویب متفاوت است

آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند.مواضع ما را روشن کنید […]

مرحوم قمی (ره) نکته مهمی بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از شبکه اجتهاد، اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی مورخ در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۱ با آیت‌الله جعفر سبحانی دیدار کردند. معظم‌له ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیت‌های تقریبی به نکاتی توصیه فرمود که بدین شرح است:

در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.

نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا. من گاهی فکر می‌کردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟

العلم عندالله. شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر اینکه برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا قطعا مراد حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است. و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی می‌افکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا ان‌شاءالله در کنار هم باشیم.

خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جمله‌ای دارد و دیگران هم آن را نقل می‌کنند. می‌گفتند هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع می‌شویم می‌گویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است.

نکته آخر اینکه: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایه‌گذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عده‌ای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا(ع) به من گفت: ان الشیعه تسب الصحابه!

در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار از ایشان درتاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمی‌شناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب می‌کنیم.

آن خطبه‌ای را که آقا امام سجاد سلام الله علیه درباره اصحاب النبی صلوات الله علیه و آله می‌خواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام می‌گذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابه‌ای که پایش را کج می‌گذارد مسئله‌ای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمی‌شود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم. ان‌شاءالله خداوند شما را موفق بدارد.

 

منبع +

تقریب با تذویب متفاوت است/ آقایان هنوز شیعه را نمی‌شناسند/ مواضع ما را روشن کنید

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود