کد خبر: 38

تاریخ انتشار: 1394-10-03 - 14:50

نسخه چاپی | دسته بندی: آسیب ها / مطالب دیگران- سیاسی / رسانه مطبوعات
0
بازدیدها: 2 970

رسانه ملی تریبون دلواپسان /مسعود کیهان

 این اقدام رسانه ملی بیش از پیش مهر تاییدی بر عملکرد جناحی رسانه ملی و تبدیل شدن این سازمان به تریبون دلواپسان و تندرو‌ها بود. تندروهایی که حتی مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان که رهبر معظم انقلاب […]

 این اقدام رسانه ملی بیش از پیش مهر تاییدی بر عملکرد جناحی رسانه ملی و تبدیل شدن این سازمان به تریبون دلواپسان و تندرو‌ها بود. تندروهایی که حتی مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان که رهبر معظم انقلاب بار‌ها از ایشان تقدیر و تشکر کرده‌اند را بر نمی‌تابند.

 

 

بحث نگاه جانبدارانه صداوسیمای جمهوری اسلامی از گروه اقلیت تندرو و تخریب شخصیت‌های انقلابی و تأثیرگذار مدت‌هاست که نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای است. رادیو و تلویزیون ملی ایران در چند ساله اخیر خود به خصوص بعد از مناظره‌های انتخاباتی سال 88، روندی در پیش گرفته که گویی تبدیل به تریبون گروهی خاص شده است. این سازمان طی ماه‌های گذشته در موضوع برجام به تریبون اصلی تندروهای دلواپس و پایداریچی‌ها و معدود مخالفان برجام تبدیل شد و این موضوع بازخورد منفی و مخالفت‌های زیادی در میان مردم و محافل سیاسی کشور در پی داشته ولی انگار مسئولین صداو سیما قصد کوتاه آمدن از این مواضع مغرضانه خود ندارند.

 در ادامه همین سیاست مسئولین صداو سیما بازهم تسلیم اقلیت تندروی مخالف دولت شدند و مانع از پخش مصاحبه دکتر ظریف از برنامه پربیننده نود شدند. چند روزی بود که عکس‌هایی از مصاحبه عادل فردوسی‌پور تهیه کننده و مجری برنامه نود با دکتر ظریف وزیر خارجه محبوب کشورمان در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و اعلام شده بود که این مصاحبه در برنامه 90 این هفته که مصادف با شب یلدا روی آنتن رفت پخش خواهد شد اما مدیران تلویزیون ملی مانع از این کار شدند.

روزنامه وطن امروز که مدیر مسئول آن مهرداد بذرپاش نماینده همیشه دلواپس مجلس و مدیر نورچشمی دولت احمدی‌نژاد است در سرمقاله روز شنبه خود مجری و تهیه کننده برنامه نود را «سیاسی‌پور» نامید و در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت: «متاسفانه برنامه فوتبالی 90 بخشی و ابزاری از یک پروژه بزرگ سیاسی مشکوک است. همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم، یک جریان سیاسی مساله‌دار، بدون توجه به کارکرد وزیر امور خارجه، از‌‌ همان ابتدای شروع به کار دولت تلاش کرده است جامه‌ای فرا‌تر از وزارت امور خارجه به قامت آقای ظریف بدوزد! با شبیه‌سازی‌های عجیب میان آقای ظریف و عناصر کلیدی جریان لیبرال همچون مرحوم مصدق و مرحوم بازرگان در رسانه‌های این جریان سیاسی، دم پروژه سیاسی- انتخاباتی این جریان بیرون آمد.»

 شامگاه دوشنبه و ساعاتی مانده به پخش برنامه نود، برخی سایت‌های خبری اعلام کردند مصاحبه فردوسی‌پور و ظریف پخش نخواهد شد. برنامه نود این هفته به دلیل پخش ویژه برنامه‌های شب یلدا با تاخیر آغاز شد و عادل فردوسی‌پور که بار‌ها اعلام کرده هیچ وقت اسیر باج خواهی محافل سیاسی نشده در ابتدای برنامه ضمن عذرخواهی اعلام کرد مصاحبه ویژه با دکتر ظریف بنا به صلاحدید مسئولین سازمان در این برنامه پخش نخواهد شد و در فرصت مناسب پخش خواهد شد.

این اقدام رسانه ملی بیش از پیش مهر تاییدی بر عملکرد جناحی رسانه ملی و تبدیل شدن این سازمان به تریبون دلواپسان و تندرو‌ها بود. تندروهایی که حتی مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان که رهبر معظم انقلاب بار‌ها از ایشان تقدیر و تشکر کرده‌اند را بر نمی‌تابند.

براستی رسانه ملی به کجا می‌رود. چرا عناصر تندرویی که عنان اختیار صداو سیما را در دست گرفته‌اند از گذشته درس عبرت نمی‌گیرند؟ مگر نه اینکه همواره تخریب‌ها نتیجه معکوس داده پس چرا این افراد همچنان بر مسیر اشتباه خود اصرار می‌ورزند.

مسئولین صداوسیما باید این موضوع مهم را در نظر بگیرند که دیگر تلویزیون رسانه پرقدرت قبل در جامعه نیست. امروز ضریب نفوذ اینترنت افزایش چشمگیری داشته و گرایش مردم به رسانه‌های جدید که تعاملیتر هستند سوق دارد. مردم با اخبار منتشره از سوی انبوهی از سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دیگر، مردمی نیستند که تنها مرجع اخبار و اطلاعاتشان تلویزیون باشد.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته عموما مخاطبان ایرانی فعالند نه منفعل. باید به این نکته توجه کرد که بعد از پخش برنامه‌های تلویزیونی و حتی اخبار سایت‌ها و مطبوعات موضوع آن برنامه موجب ایجاد یک گفت‌و‌گوی بین فردی در میان بینندگان می‌شود. گویی برنامه‌های رسانه‌ای مجددا پخش می‌شوند؛ این بار نه در صفحه‌های تلویزیون و روزنامه یا در رادیو، بلکه در مناسبات گرم بین فردی، محیط‌های خانوادگی، محیط‌های اداری و کاری و در زیست جهان خرد انسان‌ها مجددا برنامه‌های رسانه‌ای پخش می‌شوند.

در همین موضوع برنامه 90 دوشنبه شب که اتفاقا مصادف با شب یلدا و میهمانی مردم بود نیز بلافاصله در جمع‌های مردمی یلدا به سوژه قابل بحث تبدیل شد. دقایقی از صحبت‌های آغازین فردوسی‌پور نگذشته بود که عدم پخش مصاحبه ظریف به خبر یک خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و همچنین بحث‌های رودروی مردمی تبدیل شد. اگر در این اخبار نگاهی گذرا به نظرات مردم انداخته شود به خوبی مشخص است که اکثر مردم با ابراز تاسف از این اقدام، از رسوایی کامل رسانه ملی در نگاه یکسویه سیاسی سخن گفته‌اند.

حال ممکن است مسئولین صدا و سیما در توجیه عمل غیر قابل دفاع خود همزمانی پخش این مصاحبه با نام نویسی انتخابات خبرگان و مجلس و جو هیجانی این ایام عنوان کنند اما این سخن نیز درست نیست چرا که همزمان با پخش برنامه نود صداوسیما در ادامه سیاست یک بام و دو هوای خود در اقدامی قابل تامل از حدادعادل کاندیدای انتخابات مجلس برای حضور در ویژه برنامه شب یلدا دعوت کرد. حال اینکه دکتر ظریف کاندیدای هیچ کدام از دو انتخابات پیش رو نیست و نخواهد بود اما حداد عادل که کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران و همچنین سخنگوی ائتلاف اصولگرایان است.

باری، برخی نظرسنجی‌ها نشان از کاهش مخاطبان تلویزیون حکایت دارد و در این شرایط تصمیم گیران رسانه ملی به جای اتخاذ راهکارهایی برای بهبود کیفیت و بالا بردن سطح کیفی برنامه‌های خود راهی را پیش گرفته‌اند که رو به ترکستان است و قطعا باعث ریزش بیش از پیش مخاطبان این رسانه خواهد شد.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود