کد خبر: 82

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- سیاسی / مطالب دیگران- فرهنگ و هنر / رسانه مطبوعات / سازمان های فرهنگی / هنر
0
بازدیدها: 2 344

زیباکلام:90 درصد بودجه فرهنگ در اختیار وزارت ارشاد و دولت نیست

صادق زیباکلام افزود : در حالیکه وزارت ارشاد برای یک ریال که هزینه می کند می بایستی پاسخگو باشد، این سی و چند نهاد درقبال میلیاردها تومان بودجه که دریافت می نمایند به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند. هویت یک […]

صادق زیباکلام افزود : در حالیکه وزارت ارشاد برای یک ریال که هزینه می کند می بایستی پاسخگو باشد، این سی و چند نهاد درقبال میلیاردها تومان بودجه که دریافت می نمایند به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند.

هویت یک کشور و یک ملت را فرهنگ آن تعیین می کند و اگر فرهنگ و سنت یک کشور به دست خودش دچار تغییر شود به جرات می توان گفت دیگر هویتی وجود نخواهد داشت. 

 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، ایرانیان همواره به داشتن فرهنگی غنی به خود بالیده اند و البته وجود تاریخ چند هزار ساله گواه بر صحت این موضوع است. 
 
در دنیایی که به واسطه وجود انواع وسایل ارتباطی، ماهواره ها و حضور پررنگ اینترنت دیگر نام او شده است دهکده جهانی، طبیعی است که فرهنگ ها و سنت ها دست خوش تغییراتی شوند و حتی در شرایطی  در معرض تهدید قرار گیرند؛ از این رو نگرانی هایی که امروز در مورد مسئله فرهنگ مطرح می شود کاملا بجا است . 
 
هرچند افزایش نگرانی ها و تلاش برای مقابله با تهاجم فرهنگی امری ضروری به نظر می رسد اما اینکه تمام انتقادات متوجه یک وزارتخانه شود شاید کمی دور از انصاف باشد. 
 
این روزها وزارت ارشاد در سیبل منتقدین به وضعیت فرهنگ قرار گرفته است از یک سو انتقاد شدید آیت الله مکارم شیرازی به وضعیت فرهنگ موجب شد تا علی جنتی وزیر وزارتخانه فرهنگ نتواند به دیدار این مرجع تقلید برود و از سوی دیگر این انتقاد به بهارستان کشیده شد و علی مطهری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. 
 
نماینده تهران در سوال خود از وزیر نسبت به استفاده از واژگان لاتین برای نامگذاری ها و استفاده از کلمات انگلیسی در صحبت ها ابراز نگرانی کرد و گفت وقتی در خیابان قدم می زنیم انگار وارد یک کشور اروپایی شده ایم. 
 
وزارت ارشاد تنها پاسدار فرهنگ؟!
 
موضوع فرهنگ از آنچنان اهمیتی برخوردار بوده  که وزارتخانه ای مختص به این مسئله در نظر گرفته شده است اما سوالی که وجود دارد آن است که وجود وزارت فرهنگ و ارشاد به معنای آن است که این مسئولیت تنها بر گردن این وزارتخانه است و دیگر نهادها مسئولیتی ندارند ؟! 
 
مسلم است که فرهنگ یک موضوع عمومی و کلان است و نمی تواند تنها به یک وزارتخانه ختم شود از این رو باید همه نهادها با کمک این وزارتخانه و در راستای اعتلای فرهنگ گام بردارند. 
 
برای مثال اگر به مقوله زبان فارسی بپردازیم باید گفت چقدر صدا و سیما که بیشترین ارتباط را با مردم دارد، در زمینه شعر،ادبیات و موسیقی فارسی قدم برداشته است ؟! یا دیگر نهادهایی که بر اساس مقاصد فرهنگی در کشور تشکیل شده اند و اتفاقا به دلیل فعالیتشان  بودجه دریافت می کنند چقدر پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه بوده اند ؟! 
 
10 درصد بودجه فرهنگ برای وزارتخانه

 
صادق زیباکلام در رابطه با انتقادات مطرح شده نسبت به وزارت فرهنگ  به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : بنده مدتها پیش خطاب به منتقدین دولت یازدهم درفقره "وضعیت نامطلوب" مطرح کردم  که از مجموع نزدیک به۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه که درسال جاری برای امور فرهنگی اختصاص یافته در حدود ۱۰ درصد آن به وزارت ارشاد تخصیص یافته و ۹۰ درصد دیگردراختیاربیش از۳۰ نهاد، بنیاد، سازمان، کمیته، شورا، هیات و ... است  که اساسا نه دخلی به ارشاد دارند، نه به دولت، نه به مجلس و نه به هیچ ارگان و نهاد دیگری.
 
وی افزود : در حالیکه وزارت  ارشاد برای یک ریال که هزینه می کند می بایستی پاسخگو باشد، این سی و چند نهاد درقبال میلیاردها تومان بودجه که دریافت می نمایند به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند. 
 
زیبا کلام ادامه داد: جالب هم هست که درحالیکه همه از وزارت فرهنگ و ارشاد گلایه دارند، هیچکس بازخواست و اشاره ای به این سی و چند ارگان و عملکرد آنها ندارد. 
 
با این تفاسیر اگر قرار است پاسخ گویی وجود داشته باشد نسبت به کمبودها در زمینه فرهنگ باید این پاسخ گویی متوجه همه ارکان باشد و نه تنها یک وزارتخانه و یک وزیر .

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود