تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1393/04/22 23:51
اللهاکبری: چهره امام حسن(ع) را احادیث ضعیف تخریب میکند
محمد اللهاکبری، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در گفتوگو با «ایبنا» با اشاره به برخی تهمتهای وارده توسط حکام جور بنیامیه و بنیعباس به این امام همام، گفت که متاسفانه […]
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ محمد آسیابانی: برخی منابع و مکتوبات در حوزه تاریخ اسلام و احادیث شیعه و سنی، چهره متناقضی از امام حسن مجتبی (ع) را نشان میدهند. متاسفانه برخی منابع ــ حتی منابع حدیث شیعه ــ حاوی نسبتهای زشت و ناروا نسبت به ساحت مطهر امام حسن مجتبی (ع) است. به مناسبت سالروز میلاد امام دوم شیعیان با محمد اللهاکبری، محقق و مدرس حوزه علمیه قلم و مرکز جامعة المصطفی العالمیه درباره میزان اعتبار برخی روایات مخدوشکننده سیمای امام در مکتوبات، بهویژه کتابهای حدیث شیعه به گفتوگو نشستیم.
در برخی گزارشها و مکتوبات تاریخی و حتی حدیثی درج شده که حضرت امام حسن (ع) مِطلاق بودند. به عبارتی پیوسته زن میگرفت و طلاق میدادند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟
مظلومیت حضرت امام حسن مجتبی به زندگی ایشان محدود نمیشود و مظلومیت ایشان پس از شهادت بسیار جانگدازتر است. متاسفانه در برخی منابع مهم حدیث شیعه چون کتاب «کافی» ثقه الاسلام کلینی (الفروع، کتاب الطلاق، باب دوم، احادیث 4 و 5) احادیث ضعیفی وجود دارد که چهره امام را تخریب میکند. به عنوان مثال حدیثی در این کتاب درج شده که امام حسن (ع) 50 زن را طلاق داد و امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) در خطبهای به مردم کوفه فرمودند که «دخترانتان را به عقد حسن در نیاورید، چرا که فردى مِطلاق (= بسیار طلاقدهنده) است.»
البته در برخی منابع دیگر روایت شده که خود امیرالمومنین چند بار خود برای پسرش امام حسن (ع) به خواستگاری رفت و همسر گرفت و این نافی آن خطبه خطاب به کوفیان است. با این اوصاف نمیدانم این تناقضات را پیشینیان چگونه حل میکردند که امام معصوم یک بار در منبر خطاب به مردم بیان کند که به پسرش ــ که میداند او هم معصوم است ــ زن ندهند و یکبار دیگر خود به خواستگاری برای پسرش برود.
... یا اگر مطلاق بودن خوب است، چرا معصومی از آن نهی میکند و اگر بد است، چرا معصومی مرتکب میشود. به نظر شما چگونه این تحریفات، ساخته شده و به این
منابع راه پیدا کرده است؟
در این باره نظریهای طرح کردهام که برای شما و مخاطبانتان توضیح میدهم. پس از واقعه جانسوز کربلا در سال 61 هجری، سه جریان سیاسی ـ انقلابی در بنیهاشم پدید آمد که یکی از آنها تحرکات انقلابی فرزندان امام حسن بود که اعتقاد داشتند حکومت، حق خاندان پیامبر است. این گروه انقلابی پس از کربلا تا سال 132 هجری، به ویژه در 40 سال آخر آن که حدفاصل میان حکومتهای بنیامیه و عباسیان بود، کار علمی و عملی در راستای حق حکومت خود انجام دادند.
این دو حکومت جور هم برای مقابله و مواجهه با قیامهای فرزندان امام حسن (ع) دست به اقدامات تخریبی بسیاری زدند که در این میان تبلیغات تخریبی عباسیان دامنهدار تر و متنوعتر بود. منصور دوانیقی دومین خلیفه عباسی نیز در زمینه مقابله با فرزندان امام حسن بیش از بقیه فعالیت کرد. بر این اساس آنها این دروغ را مطرح کردند که حضرت امام حسن (ع) حکومت خود را به معاویه فروخت و با پول آن مدام همسر میگرفت و طلاق میداد، یا به عبارتی ــ نعوذ بالله ــ عیاش بود.
این تهمت زشت آنقدر در منابر و مکتوبات تبلیغ شد که متاسفانه برخی گردآورندگان حدیث شیعی هم آن را به عنوان یک حقیقت تاریخی وارد کتابهای خود کردند و در ادامه دورانهای تاریخی، بعضی علما به جای نقد و رد سند و متن، به توجیه آن دست زدند.
دلایل
این توجیهات چه مواردی است؟
متاسفانه برخی پژوهشهای ما چه در دوران معاصر و چه در دورههای مختلف تاریخی، کم عمق، با مستندات ضعیف و با توجیهات غیرعالمانه بوده است. بسیاری از علمای شیعه این اخبار را پذیرفته و به عنوان مثال اینگونه توجیه میکردند که حضرت امام حسن از وضعیت مالی و جسمی مناسب برخوردار بوده و برای نجات زنان از فساد، آنها را به عقد خود در میآورد. همچنین از این طریق بر آنان اعتبار میگذاشت و پس از طلاق، مردان زیادی به خواستگاری آن زنان میآمدند.
دروغهای ساخته شده حتی به صلحنامه امام حسن هم وارد شده است. این صلحنامه حاوی دو بند خالی پیشنهاد پول از طرف معاویه بود که امام آن را نپذیرفت و امضا نکرد.
محمد اللهاکبری عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه است. پایاننامه مقطع دکتری اللهاکبری «تبیین و تحلیل و نقد بندهای صلحنامه امام حسن مجتبی» نام داشت. به قلم او پیشتر کتابهایی چون «عباسیان از بعثت تا خلافت» و «مجسمهسازی و نقاشی در تاریخ اسلام از صدر اسلام تا پایان قرن چهارم هجری» منتشر شده است.
مطالب مشابه
- نقد و بررسی «رحمت واسعه»
- مورخ بزرگ تاریخ اهل بیت(ع) درگذشت
- انتشار «تفسیر فرات» از قدیمیترین تفاسیر شیعه با تحقیق «محمد الکاظم» و با ترجمه «آ عبدالله» و «حاج علی اکبری»
- دکتر محمدحسن رجبی: حدیث مهمی درباره صلح امام حسن(ع) که جعلی است
- حجتالاسلام والمسلمین شمس به مناسبت سالروز شهادت امام محمدتقی(ع):هر روایت امام جواد(ع) میتواند کتاب شود