کد خبر: 544

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / آسیب ها / اجتماعی / بایسته های فرهنگ / فضای مجازی
0
بازدیدها: 2 092

وزیر فرهنگ و ارشاد: با هر پدیده نویی اول مخالفت می کنیم بعد که فراگیر شد مجبور می شویم قبول کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد آمادگی دارد با همکاری دانشگاه ها ضمن شناسایی متون و منابعی که قابلیت تولید آثار فرهنگی دارد، به شکل گیری واحدهای تخصصی فرهنگی و هنری با رویکرد اقتصادی کمک […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد آمادگی دارد با همکاری دانشگاه ها ضمن شناسایی متون و منابعی که قابلیت تولید آثار فرهنگی دارد، به شکل گیری واحدهای تخصصی فرهنگی و هنری با رویکرد اقتصادی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم همایش معاونین فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد متولی فرهنگ عمومی و وزارت علوم متولی حوزه تخصصی علم و دانش است، گرچه فعالیت این دو حوزه از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت است، اما در بسیاری از حوزه ها دارای اهداف مشترک هستند.

او گفت: توسعه فرهنگی شالوده توسعه سیاسی و اقتصادی در کشور است. اگر می خواهیم یک حرکت جدی در حوزه اقتصادی داشته باشیم باید همه اهالی فرهنگ و هنر علم و دانش به مفاهیم روشن و قابل درک در این حوزه ها دست یابند. من اعتقاد دارم وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند با جامعه علمی و دانشگاهی کشور در این زمینه هماهنگی داشته و این امور را تسهیل کند تا ما بتوانیم در سایر حوزه ها به ویژه حوزه های اقتصادی موفق تر عمل کنیم.

جنتی ادامه داد: علاوه بر دستگاه های اجرایی که در حوزه اقتصادی فعالیت می کنند، دستگاه های علمی، آموزشی و فرهنگی نیز وظایف ویژه ای دارند و 24 بندی که مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های کلان ابلاغ کردند آنچه که به حوزه فرهنگ و ارشاد باز می گردد، فرهنگسازی در این زمینه ها است یعنی حوزه باید در زمینه کارآفرینی، مقابله با افراط کاری و موارد دیگر فرهنگ سازی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله اقداماتی که می شود با همکاری دانشگاه ها انجام داد، شناسایی متون و منابعی است که قابلیت تولید آثار فرهنگی دارد. این وزارتخانه این امکان را دارد که نسبت به شکل‌گیری واحدهای تخصصی فرهنگی و هنری با رویکرد اقتصادی اقداماتی را به عمل آورد و در حال حاضر مشغول بررسی راه های گردآوری اطلاعات و آمار از تحولات فرهنگی کشور است که سال های اخیر مغفول مانده است.

او در ادامه به نقش مسئولان فرهنگی- اجتماعی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که مسئولان فرهنگی دانشگاه ها می توانند انجام دهند، بسترسازی برای تجلی سازی اخلاق و ارزش های اخلاقی در دانشگاه ها است.

جنتی گفت: آنچه بیش از همه مهم است، نشر کتاب، پوستر و سایر ابزار فرهنگی نیست، بیش از همه عمل، رفتار و منش خود ما است که می تواند تاثیرگذار باشد. ما با عمل نه با زبان باید مروج ارزش های دینی و اسلامی باشیم.

وزیر ارشاد از دیگر نقش های مسئولان فرهنگی دانشگاه ها و انجام فعالیت های جنبی اشاره کرد و گفت: ما باید فعالیت‌های جنبی را در دانشگاه ها تقویت کنیم. یکی از مشکلاتی که ما از آن در همه حوزه ها رنج می بریم، ضعف فعالیت های جنبی است.

وی ادامه داد: باید در دانشگاه ها شرایطی ایجاد شود که افراد بدون نگرانی افکار و اندیشه های خود را بیان کنند. متاسفانه در سال های اخیر در این زمینه ما عقب گرد داشتیم این مساله نه تنها در دانشگاه ها، حتی در حوزه های علمیه نیز وجود دارد. امروزه در حوزه های علمیه نیز این امر کمرنگ شده است.اندیشمندان ما جرأت نمی کنند حرف نویی را بیان کنند. مراکز دانشگاهی نیز به همین صورت است. استادان باید نظراتشان را بدون دغدغه و دلهره اعلام کنند.

جنتی افزود: باید در دانشگاه ها شرایطی ایجاد کنیم، نقد سالم و سازنده در دانشگاه ها انجام شود. نقدهای بدون غرض‌ورزی می تواند به رشد جامعه ما کمک کند.

وزیر ارشاد گفت: محیط دانشگاه فرصت خوبی است برای مشق و تمرین انصاف، شنیدن صدای دیگران و تحمل کردن دیگران و فهم دیدگاه نظرات دیگران. ما نیاز داریم یک فضایی ایجاد کنیم که دیگران ما را نقد کنند. حتی اگر دولت نیز خود را مستثنی از نقد بداند، دچار اشتباهات فاحشی می شود.

او همچنین گفت: بارها شنیده شده که برخی بزرگان عنوان می کنند که چرا ما در کشورمان یک رمان فاخر و یا یک موسیقی فاخر نداریم. این مساله باید در باور افراد تاثیر گذارد تا آفرینش های فاخر بوجود آید.

جنتی یادآور شد: ما در حوزه فرهنگ نیاز کامل به بهره گیری از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی داریم تا فرهنگ عمومی خود را تقویت کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به پژوهش های علمی در محیط های دانشگاهی داریم. دانشگاه ها مولد علم هستند و سایر نهادها مصرف کننده دانش دانشگاه ها هستند و ما بسیار خرسندیم که در حوزه فرهنگ در خط مقدم بهره گیری از دانشگاه ها و فارغ التحصیلان آن هستیم.

جنتی گفت: یکی از فعالیت هایی که می توانیم به صورت مشترک انجام دهیم، توجه به ارزش ها و مبانی اصیل دینی است. ارزش های ناب بدون خرافه، بدون تغییر ناصواب از متون دینی، الزام به واقع‌بینی و اقتضائات عینی در حوزه فرهنگ داریم.

عصر امروز، دنیای شبکه های ارتباطی است
او گفت: ما اکنون در دورانی هستیم که شبکه های ارتباطی در دنیا گسترش یافته است، اینترنت حتی به روستاها راه یافته است، ما باید با توجه به این اقتضائات حداکثر استفاده را از این امکانات داشته باشیم. در حالی که می بینیم هنوز هم درگیر بسیاری از محدودیت ها هستیم که با هر پدیده نویی اول مخالفت می کنیم بعد که فراگیر شد مجبور می شویم آن را قبول کنیم. وظیفه نخبگان ما این است که جلوتر از دیگران در این زمینه حرکت کنند و نوعی جمود، تحجر برخی که در جامعه دارند، مقابله کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: از دیگر مسائلی که در دانشگاه ها باید به آن توجه شود، دور کردن مراسم های مذهبی و سیاسی از قشری بودن و شعارپردازی است.

جنتی گفت: دانشگاه ها باید به سمت تشویق در راه اندازی کرسی های آزاداندیشی و دور کردن دانشگاه از جو و فضای امنیتی حرکت کنند که این فضا برای رشد محیط فکری و علمی سم محسوب می شود.

او گفت: در برنامه های درسی بین نیازهای کشور همیشه شکاف و فاصله وجود دارد که باید از آن فاصله گرفت.

وزیر ارشاد گفت: باید از ورود استادان ضعیف معارف اسلامی در دانشگاه ها جلوگیری کرد؛ چراکه افرادی که شناختی از فقه اسلامی و معارف اسلامی ندارند، ضررشان برای اسلام و معارف اسلامی بیشتر از زمانی است که دانشگاه ها فاقد چنین نیروهایی باشند.

جنتی گفت: باید در بین دانشجویان امید واقعی به آینده ایجاد شود و محیط دانشگاه را از چاپلوسان و افراد غوغا سالار دور کرد. دانشگاه ها را باید به سمت مباحثی در زمینه تمدن سازی اسلامی سوق داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه آماده است در زمینه های سینمایی، هنر نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی، کانون های فرهنگی مساجد و موضوعات قرآنی با دانشگاه ها همکاری مشترک داشته باشد.

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود