کد خبر: 2027

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 545

آیت الله غروي : مسوولان با اظهارنظرهاي دروغ، مردم را از دين دور مي‌كنند

در حال حاضر اسلام رشد خاصي يافته و شيعه شكل تازه‌اي پيدا كرده است و ما در حال حاضر ابزار بيشتري براي مقابله با توطئه دشمنان در دست داريم شهادت امام حسن عسگري(ع) و آغاز ولايت آقا امام زمان (عج) […]

در حال حاضر اسلام رشد خاصي يافته و شيعه شكل تازه‌اي پيدا كرده است و ما در حال حاضر ابزار بيشتري براي مقابله با توطئه دشمنان در دست داريم
شهادت امام حسن عسگري(ع) و آغاز ولايت آقا امام زمان (عج) بهترين بهانه است براي اينكه درباره ميزان آمادگي‌مان براي ظهور به تفكر بنشينيم. به واقع ما تا چه اندازه براي ظهور منجي عالم آماده‌ايم؟ در اين رابطه آیت الله سيد محمد غروي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت و گويي با سایت خبری زندگی داشته كه در اين گفت و گو، ايشان به بررسي كاستي‌هاي ما در تمام زوايا مي پردازد.


وصيت امام حسن عسگري(ع) به امت در دوران انتظار، بردباري است/ نمي توان كساني كه نمي خواهند توجيه شوند را كشت!/ نمي توانيم مدعي باشيم كه به اندازه امكانات دشمن توان تبليغ در زمينه ظهور را داريم/ مسوولان بايد در اين رابطه سرمايه گذاري‌ كنند/ بهبود سبك زندگي مومنين در دوران ظهور در گرو پيشرفت علمي است
* با توجه به اينكه در حال حاضر در دوران انتظار به سر مي‌بريم شما چه سبك زندگي را در اين دوران به مومنين توصيه مي‌كنيد؟

- نقش اساسي ائمه ما در خلافت و ولايتي كه داشتند - هرچند دشمنان نگذاشتند آنچنان كه بايد تحقق پيدا كند – به تبيين معارف الهي و قرآني مي‌پرداختند و از اين حقايق دفاع مي كردند و آن‌ها را به اجرا مي گذاشتند. در مقطع كوتاهي هم كه امكان حكومت كردن براي آن‌ها فراهم مي شد تنها سعي ايشان برآن بود كه سبك حكومت اسلامي را نشان دهند. در نتيجه ما بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه فرهنگ بسيار غني در ارتباط با اهل بيت در دست داريم كه بخشي از منابع اسلامي هستند كه پيامبر براي ما به جاي گذاشتند، يعني قرآن و سنت پيامير و ائمه معصومين. لذا وظيفه شيعه اين است كه ائمه معصومين را الگو قرار دهد و در همه رفتارها و كردارهايشان از ايشان پيروي كنند. در مورد بحث انتظار و ظهور امام زمان (عج) نيز احاديث و روايات بسياري وجود دارد كه از ميان آن‌ها مي‌توان به روايتي از امام حسن عسگري(ع) اشاره كرد كه انتظار براي ظهور فرزند گرامي‌شان را به امت پيامبر توصيه كرده‌اند.
* درباره اين روايت برايمان بيشتر توضيح دهيد.

- در يكي از رواياتي كه نقل شده، گفته مي‌شود امام حسن عسگري(ع) به علي‌بن حسين بن بابويه سفارشاتي داشتند كه در آن به چندين نكته اساسي اشاره مي‌كنند: ايشان اول وصيت مي‌كنند به تقواي الهي، پرهيزگاري، رسيدگي به فقرا و دادن ذكات، سفارش مي‌كنند به چشم پوشي از اشتباه ديگران، فرو بردن خشم، تعامل با اقوام و رسيدگي به مشكلات برادران ديني. اين امام بزرگوار در بخش ديگر اين سفارشات دريافت خوب و عميق دين و ثابت قدم بودن در امور را به امت اسلام توصيه مي‌كنند و بالاخره در نهايت به اين نكته تأكيد مي كنند كه: بردبار باشيد و انتظار فرج را همواره همراه داشته باشيد.
* به نظر شما آيا فرهنگ انتظار آن طور كه بايد و شايد در جامعه ما جا افتاده است؟

- به همان اندازه كه بعد از انقلاب اسلامي، اسلام حيات تازه‌اي پيدا كرده، اميد تازه‌اي نيز بين مسلمانان پديد آمده و اگر شرايط حاكم را با 30 سال گذشته مقايسه كنيم به وضوح مي توانيم اين حيات تازه را دريابيم. در حال حاضر اسلام رشد خاصي يافته و شيعه شكل تازه‌اي پيدا كرده است و ما در حال حاضر ابزار بيشتري براي مقابله با توطئه دشمنان در دست داريم.
* اما به همان ميزان كه ابزار مقابله ما بيشتر شده، راه‌هاي هجوم دشمنان نيز توسعه بيشتري پيدا كرده و آن‌ها قبل از هرچيز اعتقادات مردم و بحث انتظار و ظهور كه شيعه به واقع به آن اعتقاد دارد را هدف حملات خود قرارداده‌اند.
- بله، متأسفانه اين روزها ما در مقابل بمباران اطلاعاتي از سوي دشمنان قرار داريم اما ما هم راحت ننشستيم. دشمنان مي دانند كه ما هم با ابزارهاي مختلف تلويزيوني و غيرتلويزيوني با ان‌ها به مقابله مي پردازيم. در دهه‌ هاي اخير اقدامات بسيار وسيعي در ارتباط با مسئله ظهور انجام شده است. به وجود آمدن رشته‌هاي تحصيلي در اين زمينه، برگزاري همايش‌هاي متعدد و ويرايش كتاب‌هاي بسياري در زمينه ظهور، همه از اقداماتي است كه انجام شده اما واقعيت اين است كه ما نمي توانيم مدعي باشيم كه به اندازه امكانات دشمن توان تبليغ در زمينه ظهور را داريم.

* حوزه علميه و علما چه اقداماتي در زمينه علاقمند ساختن مردم به مسائل معرفتي و البته بحث ظهور داشته‌اند؟ چون فراهم كردن ابزار لازم براي بالا بردن سطح دانش ديني مردم تنها يك جنبه است و استفاده آن ها از اين بزار بحثي مهم تر...

- ما نمي توانيم چشمانمان را به اين مسئله ببنديم كه مردم از بحث‌هاي معرفتي فاصله گرفته‌اند. در اين ميان كسي مي‌خواهد و توجيه مي شود و يك نفر نمي خواهد! نمي توان كساني كه نمي خواهند توجيه شوند را كشت! حقايق دارد بيان مي شود اما مسوولان هم بايد در اين رابطه سرمايه گذاري‌هاي لازم را انجام دهند.

* فكر مي‌كنيد تنها سرمايه‌گذاري براي گسترش فعاليت‌هاي معرفتي و فرهنگي براي مقوله ظهور كفايت كند؟

- ببينيد. گاهي عوامل مختلفي در تمايل مردم به بحث معارف و استقبال آن‌ها از اين مقوله وجود دارد. به طور مثال بايد در قسمت‌هاي قضايي و اجرايي بيشتر كار شود. ضمن اينكه مشكلات معيشتي، اقتصادي، مشكلات مسكن مردم باعث شده آن‌ها كمتر به تحقيق درباره بحث ظهور و سایر مسايل ديني بپردازند. بايد به اين مشكلات مردم توجه شود. ما بايد در گفتار و اعمال‌مان صادق باشيم. متأسفانه برخي مسوولان با آمارهاي غلط و اظهارنظرهاي دروغ، مردم را به كل از دين دور مي‌كنند. به اين دليل است كه مي گويم زمينه‌هاي لازم براي ارتقاي دانش مردم درباره ظهور فراهم نيست.

* در واقع شما معتقديد هرچه شرايط معيشتي مردم و صداقت مسوولان بيشتر باشد، زمينه آموزش مسائل ديني و آشناسازي مردم با بحث انتظار هم مساعدتر است؟

- شما دو خانواده را در نظر بگيريد كه در يكي از آن‌ها شرايط خوبي از نظر رفتاري از سوي پدر و مادر فراهم است و فرزندان در آرامش هستند. در مقابل خانواده ديگري را تصور كنيد كه مدام در تنش و استرس و ناراحتي به سر مي‌برند. به نظر شما در كدام يك از اين دو خانواده مي شود كار فكري و معرفتي بهتري انجام داد؟ در كدام يك از آن ها مي‌توان درباره مسائل ديني به فرزندان آموزش داد؟ جمعه هم خانواده بزرگي است كه اگر مردم از مسوولان صداقت ببينند، اگر مشاهده كنند كه تخلفات رو به كاهش است خواه ناخواه زمينه لازم را براي دريافت تعاليم ديني نيز پيدا مي‌كنند.

* در صورتي كه شرايط براي دريافت اين تعاليم مساعد شود اما مسووليت سنگين تري به دوش سفيران فرهنگي جامعه خواهد بود.

- به هرحال ماهم بايد حقايق اسلامي را طوري بيان كنيم كه براي جوان‌ها قابل فهم‌تر باشد و زندگي پيشوايان ديني را به دور از حاشيه‌هاي غلط منتقل كنيم. امروزه بايد به جوان‌ها اين نكته را منتقل كرد كه ما چه فرهنگ غني و اصيلي داريم و اگر در زمينه‌هاي علمي پيشرفت كنيم بي‌شك مي توانيم مشكلات فرهنگي خود را حل كنيم.

* پس مي توان گفت بهبود سبك زندگي مومنين در دوران ظهور در گرو پيشرفت علمي است؟

- بله. تا وقتي ما يك جامعه مصرف‌گرا هستيم و براي مصرف چشممان به كشورهاي ديگر باشد، بي‌شك چشممان به فرهنگ ديگري هم خواهد بود و فرهنگ اصيل خود را فراموش مي كنيم.

 

منبع:

19دی

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود