کد خبر: 2430

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 682

زخم‌های بازار نشر یکی پس از دیگری سر باز می‌کند/علی الله سلیمی

چکیده: هنوز مشکل گرانی کاغذ در بازار نشر کشور به طور کامل حل نشده است که مشکل تازه‌ای این بار در بخش صحافی کتاب این بازار آشفته را ملتهب‌تر کرد و باعث نگرانی مجدد فعالان بازار نشر در کشور شد   به […]

چکیده:

هنوز مشکل گرانی کاغذ در بازار نشر کشور به طور کامل حل نشده است که مشکل تازه‌ای این بار در بخش صحافی کتاب این بازار آشفته را ملتهب‌تر کرد و باعث نگرانی مجدد فعالان بازار نشر در کشور شد
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منانشر»، به نقل از خبرگزاری فارس علی الله سلیمی، نویسنده دفاع مقدس یادداشتی درباره مسائل نشر نوشته است که متن آن به شرح زیر است:

انگار که این روزها شنیدن خبرهای ناگوار از صنعت چاپ و نشر در کشورمان پایانی ندارد و هر روز که می‌گذرد با بحران تازه‌ای در این زمینه مواجه هستیم. اگر یک روز خبر نسبتاً امیدوارکننده درباره صنعت چاپ و نشر در کشور بشنویم، روز بعد با خبری به مراتب نگران‌کننده مواجه می‌شویم که به یکباره همه خبرهای قبلی امیدوار کننده را بر باد می‌دهد و گرد ناامیدی بر چهره نگران فعالان حوزه نشر و در مرحله بعدی اهالی قلم می‌پاشد و حالا نگران آنها را به مراتب بدتر از قبل می‌کند.

اصل موضوع به چندی پیش بر می‌گردد که ناشران و فعالان حوزه نشر اعلام کردند وضعیت قیمت کاغذ در بازار به سمت گرانی نگران کننده‌ای پیش می‌رود که اگر جلوی آن در همین مراحل اولیه گرفته نشود، احتمال به وجود آمدن بحران کاغذ در کشور، آن هم در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

آن صحبت‌های دلسوزانه و هشدارگرایانه که از زبان فعالان بازار نشر کشور بیان می‌شد، از سوی مسئولان مربوطه در آن زمان جدی گرفته نشد و خیلی زود اتفاقی که نباید می‌افتاد، به شکل فراگیر به وقوع پیوست و بازار نشر کشور را با مشکل جدی مواجه و وارد یک مرحله سخت و نگران کننده تازه کرد؛ مرحله‌ای که عملاً عرصه را بر ناشران تنگ کرد تا برای مدتی کوتاهی هم که شد چرخ‌های نشر در کشور آرام‌تر بچرخد و حتی برخی از ناشران اعلام کردند با وضعیت جدید قادر به ادامه کار نیستند.

در این زمان بود که فریادهای کمک خواهی فعالان نشر کشور از سوی بلند شد و تازه در این مرحله بود که برخی از مسئولان مربوطه به فکر چاره افتادند و با یک سری اقداماتی که انجام شد، خبرهای جسته و گریخته‌ای از ساماندهی بازار نشر در رسانه‌ها اعلام شد.

همین که سرانجام بعد از مدت‌ها مسئولان به فکر حل مسئله گرانی کاغذ در بازار افتاده بودند، برای التیام بخشیدن به التهاب موجود در بازار کاغذ کافی بود تا آرامش نسبی به این بازار ملتهب باز گردد که به یکباره با پخش خبر دیگری که چون صاعقه به این مزرعه آفت زده فرود آمد، دوباره نگرانی‌ها اوج گرفت و همان امیدهای تازه و اندک هم دوباره دود شد و هوا رفت.

خبر جدید از زبان رئیس اتحادیه صحافان تهران منتشر شده که در آن به گرانی80 تا 200 درصدی چسب صحافی کتاب اشاره شده است. طبیعی است که همین یک خبر کوتاه دوباره نگرانی‌ها درباره بازار نشر در کشور را به اوج برساند، چرا که در ادامه صحبت‌های این مقام مسئول آمده است، وقتی جنسی کم شود، طبیعی است تولیدکننده سراغ جنس‌های ارزان‌تر می‌رود و بالطبع از کیفیت کار کاسته خواهد شد و به مرور شاهد پائین آمدن کیفیت جلد و صفحات کتاب‌ها خواهیم بود.

با این وضعیت جدیدی که اکنون در بازار نشر کشور به وجود آمده، به نظر می‌رسد آشفتگی‌های این بازار تنها به یک مورد خاص مثل گرانی کاغد خلاصه نمی‌شود، بلکه بخش‌های گوناگون و گسترده‌ای دارد که ابعاد مختلف آن یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد و التهاب موجود در این بازار آشفته را نسبت به روزهای قبل ملتهب‌تر می‌کند.

به نظر می‌رسد راهکار حل این مسئله به ظاهر پیچیده در گرو اقدامات چند سویه از سوی مسئولان مربوطه است تا همه جوانب کار در حوزه نشر در اقدامات پیشگیرانه لحاظ شود و بحران‌های احتمالی قبل از وقوع مهار شود.

 

منبع:منا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود