کد خبر: 2700

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 109

کتابهایی با موضوع خاطرات اسرا

چکیده: انتشارات سوره مهر در 12 ماه گذشته پنج کتاب «پایی که جا ماند»، «یک وجب و چهار انگشت»، «ساعت 1:25 شب به وقت بغداد»، «اردیبهشتی دیگر» و «133 نفر آخر» را با موضوع خاطرات اسرا منتشر کرده است. اولین […]

چکیده:

انتشارات سوره مهر در 12 ماه گذشته پنج کتاب «پایی که جا ماند»، «یک وجب و چهار انگشت»، «ساعت 1:25 شب به وقت بغداد»، «اردیبهشتی دیگر» و «133 نفر آخر» را با موضوع خاطرات اسرا منتشر کرده است.

اولین کتاب با موضوع خاطرات اسرا، کتاب «پایی که جا ماند» شامل 198 خاطره از سیدناصر حسینی پور از دوران اسارت خود در زندان های مختلف عراق است. این کتاب پاییز سال گذشته منتشر شد و با استقبال خوبی مواجه شد، به طوری‌که طی این مدت بعد از کتاب، «نورالدین پسر ایران» دومین کتاب پرفروش ناشر بوده است. حسینی پور در این کتاب به خاطراتِ اسارتِ چندین‌ساله‌اش در اردوگاه‌های عراقی، می‌‌پردازد. نویسنده این کتاب در حالی به عنوان راهنمای گردان 18 شهدا، برای پشتیبانی از رزمندگان گردان قاسم ‌بن الحسن(ع) راهی جزیزة مجنون شده بود که در این عملیات از ناحیه پا زخمی و سپس به اسارت نیروهای بعثی درآمده بود. وی در دوران اسارت، خاطرات روزانه‌اش را در تکه‌های کاغذ روزنامه و پاکت سیگار مدون کرده و هم‌زمان با آزادی٬ آن‌ها را در عصای خود جاسازی کرده و با خود به ایران آورده بود.

«یک وجب و چهار انگشت» به عنوان نخستین کتاب درباره خاطرات رزمندگان استان گیلان، کتاب دیگری با موضوع خاطرات اسراست. این کتاب با تدوین محمد پورحلم به خاطرات عظیم حقی می‌پردازد. بخش اول کتاب درباره کودکی عظیم حقی در شهر کومله از توابع لنگرود و آمیخته با کار کشاورزی، شالی کاری و اتفاقات اوایل انقلاب در شهر کومله است. بخش دوم کتاب نیز درباره جنگ و اعزام عظیم حقی به عنوان بسیجی است که وی به رضایتنامه جعلی از پدر و مادر خود اقدام کرده، از این طریق اعزام جبهه ها شده و در عملیات کربلای پنج اسیر می شود. بقیه اتفاقات کتاب هم خاطرات دوران اسارت وی در تکریت عراق است که خاطرات بسیار جالبی از سال 66 تا سال 69 که وی به وطن باز می‌گردد را شامل می‌شود. نکته جالب درباره خاطرات حقی این است که او در اولین برخورد پس از آزادی و ورود به میهن، به گلزار شهدا می‌رود و با قبر خود مواجه می‌شود که سال‌ها قبل کنده شده بود. چرا که به دلیل نبود هیچ گونه خبری از سرنوشتش، او را به عنوان شهید مفقودالاثر معرفی می‌کنند.

آنطور که پایگاه خبری سوره مهر گزارش داده، کتاب دیگری که این ناشر منتشر کرده، «ساعت 1:25 شب به وقت بغداد»؛ خاطرات اسیر آزاد شده ایرانی عادل خانی از دوران اسارت 4 سال و سه ماهه خود در اردوگاه های اسارات عراق است. این کتاب در 4 فصل تدوین شده که شامل خاطرات از کودکی ایشان،خاطرات دوران حضور او در جبهه،خاطرات دوران اسارت و فصل آخر هم خاطرات او تا به امروز است. در بخشی از این کتاب آمده است: «... ناگهان از خواب پریدم و فهمیدم خواب دیده‌ام... از آن روز تا روز آزادی دیگر هیچکس مرا شکنجه نکرد و من همیشه دلم می‌خواست بدانم کسی را که در خواب دیده‌ام کیست و بالاخره جواب سؤالم را یافتم. چند سال بعد از آزادی در ایران،‌ هنگام تماشای فیلم امام علی (ع) اتفاق عجیبی افتاد. صحنه‌هایی که پاهای امام را در فیلم نشان می‌داد مرا به یاد پاهای آن مرد انداخت.»

کتاب «133 نفر آخر»، خاطرات شریف صابری، آزاده‌ای از دیار سیستان، عنوان کتابی دیگر با موضوع خاطرات اسراست. محسن سنگچولی در این کتاب خاطرات این رزمنده سیستانی را نگاشته است. صابری در سال 65 به خدمت سربازی می‌رود و در سال 67، سال پایان جنگ، به اسارت دشمن درآمد. نکته جالب اینکه او زمانی به اسارت نیروهای عراقی درمی‌آید که قطعنامه از سوی دو کشور ایران و عراق پذیرفته شده است. در ابتدای این کتاب، بعد از مقدمه، زندگی‌نامه‌ شریف صابری به قلم خودش آمده است. فصل دوم کتاب شامل خاطرات صابری از حضور در جبهه است و فصل سوم هم خاطرات بعد از اسارات او را شامل می‌شود. در پایان کتاب هم تصاویر و عکس‌های صابری منتشر شده است.

آخرین کتاب هم «اردیبهشتی دیگر»، خاطرات فرار عبدالمجید خزایی از زندان سلیمانیه عراق است که مهناز فتاحی مصاحبه و نگارش آن را انجام داده است. کتاب شامل شش فصل است و صفحات آخر آن به عکس‌های آزاده در دوران جنگ اختصاص دارد.

 

منبع:+ 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود