کد خبر: 2793

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 562

منانشر:سیدمحمدکاظم شمس در گفت و گو با رادیو اقتصاد: مشکل «توزیع» مهم ترین مانع بر سر راه نشر کشور است

چکیده: عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: مشکلات نشر چون مخاطی سنجی، کاغذ، آماده سازی کتاب و تولید محتوا هر کدام به خودی خود اهمیت بسیاری دارند اما به نظر می رسد با رفع مشکل ویترین کتاب، […]

چکیده:

عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: مشکلات نشر چون مخاطی سنجی، کاغذ، آماده سازی کتاب و تولید محتوا هر کدام به خودی خود اهمیت بسیاری دارند اما به نظر می رسد با رفع مشکل ویترین کتاب، این مشکلات تا حدود زیادی حل شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا نشر»، سید محمدکاظم شمس مدیر موسسه کتاب ناب و عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت و گوی زنده با رادیو اقتصاد درباره مشکلات نشر صحبت کرد و گفت: حوزه نشر مشکلات بسیاری دارد که باید به آن رسیدگی کرد اما فکر می کنم مهم تر از همه مسائل که حتی افرادی خارج از این دایره را نیز درگیر کرده، بحث توزیع و ویترین کتاب است.

وی با تاکید بر اهمیت مساله ویترین کتاب، اظهار کرد: سایر مشکلات نشر چون مخاطی سنجی، کاغذ، آماده سازی کتاب و تولید محتوا هر کدام به خودی خود اهمیت بسیاری دارند اما به نظر می رسد با رفع مشکلات ویترین کتاب، مشکلات نشر تا حدود زیادی حل شود.

شمس با بیان این که مشکل توزیع مهم ترین مانع بر سر راه تولید و نشر کتاب است، گفت: البته در شرایط فعلی ناشران با مساله ای چون گرانی کاغذ نیز دست و پنجه نرم می کنند اما فکر می کنم این مشکل مقطعی است و دوره گذار را طی می کند.

عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز کرد: کشور ما سابقه تمدنی عظیمی دارد و از سویی مردم ایران پس از ورود فرهنگ تشیع در رشد و نشر آن کوشیده اند و در ادامه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد رشد این حوزه بوده ایم. در چنین شرایطی روشن است که کتاب در فرهنگ کشور ما و همچنین در آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی جایگاه وسیعی دارد و نمی توان پذیرفت که این مردم کتاب نمی خوانند. 

وی ادامه داد: از سویی اگر مشکلات حوزه های دیگر چون سینما و آموزش را بررسی کنیم می بینیم که با حل مشکل کتاب، رفع خواهند شد.و برخی از مشکلات این دو حوزه مربوط به حوزه کتاب است. 

شمس تاکید کرد که همه مشکلات حوزه کتاب اهمیت بسیاری دارند اما از همه مهمتر مسئله توزیع و ویترین کتاب است. با حل مساله توزیع و ویترین کتاب، متوجه خواهیم شد که مردم ایران اتفاقا افراد کتابخوانی هستند. 

وی افزود: برای این مدعا شاهد نمایشگاه کتاب را می آورم. در طول روزهای برپایی نمایشگاه کتاب، می بینیم که جمعیت زیادی برای خرید کتاب مراجعه می کنند و آن وقت نمی توان گفت کتاب در سبد خرید مردم جایی ندارد و یا مردم کتاب نمی خوانند. چرا در روزهای دیگر سال این چنین به دنبال کتاب نیستند؟ چون جایی برای مراجعه ندارند. حتی مخاطبان حرفه ای کتاب هم برای یافتن کتاب مورد نیاز در خیابان انقلاب مشکل دارند چراکه پراکندگی فروش کتاب پیدا کردن یک اثر خاص را سخت می کند.

عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: به اعتقاد من باید در طول سال مکان های وسیع برای عرضه انبوه کتاب وجود داشته باشد. همان طور که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و یا در عرضه کالاهای خوراکی نظیر آن را در فروشگاه های رفاه و شهروند می بینم.

وی توضیح داد: کتاب خوراک فکری جامعه است و ما حداقل باید در تمام شهرهای بزرگ یک فروشگاه بزرگ برای عرضه کتاب داشته باشیم و با تشکیل چنین مکان هایی، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به اصل کار خود یعنی نمایش کتاب و تعامل دست اندرکاران نشر بپردازد.

مدیر «موسسه کتاب ناب» در ادامه گفت: اگر مشکل ویترین کتاب حل شد و آن وقت مردم استقبال نکردند –که به طور حتم این اتفاق نمی افتد- آن وقت منطقی است که بگوییم مردم کتاب نمی خوانند و سرانه مطالعه پایین است.

شمس در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: ناشران با حل مساله توزیع می توانند بحث اقتصاد نشر را حل کنند و محتاج کمک های دولتی نباشند.

 

منبع: منا

قابل ذکر است در تاریخ 1391/5/10 مصاحبه ای تلفنی در برنامه کتاب رادیو اقتصاد انجام شد که سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی خلاصه ای از ان را تنظیم وارائه داده اند که انشاءالله در فرصتی دیگر به تمام زوایای اقتصاد نشر خواهم پراخت.ضمنا صدای مصاحبه در Shams-Radioe Eqtesad 910510 قابل دسترسی است. 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود