کد خبر: 2810

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 1 947

مختاری: تحصیل علم از عبادات شب‌های قدر است

چکیده: نویسنده و محقق حوزه دین با توصیه بر آمادگی قبلی در احیای شب‌های قدر، به روایاتی در این زمینه اشاره کرد و به گفته شیخ صدوق تحصیل علم را از جمله عبادات این شب دانست.- حجت‌الاسلام رضا مختاری در […]

چکیده:

نویسنده و محقق حوزه دین با توصیه بر آمادگی قبلی در احیای شب‌های قدر، به روایاتی در این زمینه اشاره کرد و به گفته شیخ صدوق تحصیل علم را از جمله عبادات این شب دانست.-

حجت‌الاسلام رضا مختاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این که هر سال یکبار شب قدر داریم که به احتمال قوی و بر اساس متون و روایات وارده در ماه مبارک رمضان قرار دارد، اظهار کرد: به تصریح قرآن کریم، این کتاب آسمانی در شب قدر بر پیامبر اسلام نازل شده است. بر اساس روایات متعددی بر احیا نگه‌داشتن این شب یعنی بیدار ماندن، ذکر و عبادت خداوند متعال تاکید فراوانی شده است.

این محقق حوزه رجال و تراجم با اشاره به این که در شب قدر روح و ملائکه بر امام عصر(عج) نازل می‌شوند و مقدرات یک سال آینده انسان‌ها در این شب رقم می‌خورد، گفت: بر این اساس در متون متعدد و از زبان اهل‌بیت(ع) بر درک این شب تاکیدات فراوانی به چشم می‌خورد.

وی افزود: می‌گویند فردی به نام حاج کلباسی(قرن 13) یک سال تمام هرشب را احیا گرفت تا یقین کند که شب قدر را درک کرده است. همچنین حاج عباس قمی(ره) در کتاب «مفاتیح الجنان» نقل کرده است که فاطمه زهرا(س) در این شب حتی کودکان غیرمکلف خود را برای عبادت و یاد خدا بیدار نگه می‌داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری با تاکید بر آمادگی قبلی برای احیا در شب‌های قدر عنوان کرد: بهتر است برای خواندن قرآن، نماز، عبادت و تحصیل علم در این شب‌های ارزشمند آمادگی داشته باشیم و کسل نباشیم تا بهتر بتوانیم فضایل این شب‌ها را درک کنیم. شیخ صدوق(ره) یکی از بهترین عبادات در شب قدر را «تحصیل علم» بیان کرده است.

وی با بیان این که هر فردی که به سرنوشت خود علاقه‌مند است این شب‌ها را از دست نمی‌دهد، گفت: تغییر این سرنوشت منوط به دعا و مسألت از خداوند است. در این شب به واسطه دست به دعا بردن بسیاری از بزرگان و اولیای خدا و برکت عبادات آن‌ها، دعای بسیاری از افراد مستجاب می‌شود.

نویسنده و محقق حوزه دین با تاکید بر اهمیت بهره‌بردن از روایات و توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در درک فضایل این شب، اظهار کرد: علاوه بر قرائت قرآن کریم و نمازهایی که در این شب توصیه شده‌اند، خواندن سوره قدر به دفعات و در صورت امکان برای هزار مرتبه از جمله مستحبات است. برخی از علما مانند سیدعلی قاضی موفق به قرائت هزار مرتبه این سوره در شب قدر شده‌اند.

منبع:ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود