تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- جایزه کتاب سال و جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- تغییرنام معاونت امورمطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات
- اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال
- انتصاب دبیر شانزدهمین دوره «جایزه ادبی جلال آلاحمد»
- برگزاری نمایشگاه کتاب استانی با شیوه نوین
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
- چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
- پرورش عالمان پاسخگوی نیازهای جامعه
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- ابلاغ اساسنامه «جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی»
- اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
- طب اسلامی عنوانی برگرفته از میراث روایی و یا اصطلاحی تازه
کد خبر: 5106
تاریخ انتشار: 1390-09-05 - 22:04
نسخه چاپی
| دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- دیدگاه های نظری / مسائل نظری
بازدیدها: 913
مهدی نصیری:کوتاه نگاری هایی درباره فلسفه وعرفان(9) آيا فهم قرآن و روايات متوقف بر فلسفه و عرفان است؟
ملاحظه: انسان وقتی نتواند خود را بالا بکشد،چرا باید همه را پائین نگهدارد؟ این چه استدلال موهنی است که معنی سخن این بزرگان ازجمله آقای حسن زاده این باشد که: کسانی که آشنا به زبان فهم دقایق متون […]
ملاحظه:
انسان وقتی نتواند خود را بالا بکشد،چرا باید همه را پائین نگهدارد؟
این چه استدلال موهنی است که معنی سخن این بزرگان ازجمله آقای حسن زاده این باشد که:
کسانی که آشنا به زبان فهم دقایق متون اصلی اسلام ،قرآن وروایات اهل بیت علیهم السلام شناخت ندارند، اشکال در قرآن وروایات است.
مگر کسانی که به زبان عربی آشنا نیستند و توان درک حتی ابتدایی ترین ظواهر این متون ندارند،اشکالی به این متون است؟این ها قابلیت درک ندارند.
مگر در سایر علوم مثلا انتظار نویسنده این است که قواعد پیچیده ای طرح نشود چون عموم مردم توان درک ندارند؟
زیبایی متون دینی به همین است که برای هدایت عموم قابل استفاده است.اما بخش هایی از متون ویا بطون همان ظواهر، برای کسانی که ظرفیت بالاترین دارند، نیز پاسخگوست ومطالب عمیق تری دارد.اتفاقا رمز اعجاز وماندگاری دین خاتم درهمین است.روایاتی که می فرماید فلان ایات برای افرادی و برخی از متعمقون آخرالزمان است نیز ناظر به این است.
ظرفیت وقابلیت را باید بیشتر کرد ونه به درک بیشتر دیگران یا به متن خورده گرفت.
تگ های مطلب:
مطالب مشابه
- توجه به عرصه ها و قالب های گوناگون تبلیغ دینی (به بهانه معارفه رییس جدید دفتر تبلیغات اسلامی)
- سایت مشرق با اختصاص ستونی به عنوان آزاد اندیشی، همانند گذشته به طرح مطالب مهدی نصیری می پردازد: کوتاه نگاری هایی درباره فلسفه و عرفان (1) مقصود از فلسفه و عرفان مورد نقد چیست؟
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- مختاری: تحصیل علم از عبادات شبهای قدر است
- غرویان درباره خطر مخالفان فلسفه در حوزه های دینی : می خواهند «وهابیت شیعی» به راه بیندازند