کد خبر: 3323

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 282

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):یارانه های پرداختی، جوابگوی قبوض نیست/دولت باید آثار عملش را ملاحظه کند

چکیده: همان سال اولی که رئیس جمهور شد و خدمت والد ما آمد، وی گفت شما بهترین کاری که می‌توانید برای مردم انجام دهید این است که قبوض آب و برق و گاز را که امام(ره) فرمود مجانی، من نمی‌گویم مجانی، ولی […]

چکیده:

همان سال اولی که رئیس جمهور شد و خدمت والد ما آمد، وی گفت شما بهترین کاری که می‌توانید برای مردم انجام دهید این است که قبوض آب و برق و گاز را که امام(ره) فرمود مجانی، من نمی‌گویم مجانی، ولی لااقل به اقل برسانید‎؛ حالا چه تدبیری شد که قضیه‌ یارانه‌ها پیش آمد و هدفمندی مطرح شد.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که بیش از 50 درصد مردم قدرت پرداخت قبوض شهری خود را ندارند، بیان داشت: قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اشکالات مرحله اول برطرف شود.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با مدیر و مسئولان شرکت برق استان قم با وی، ضمن اشاره به تلاش‌های مستمر و شبانه روزی در شرکت برق، یادآور شد: نه فقط امور معیشت مردم، بلکه امروز بسیاری از مراکز تحقیقاتی وابسته به برق است که اگر این ها نباشد، بسیاری از این کارها تعطیل می شود.

وی ادامه داد: اگر گوشه ای از کارها بدون تدبیر باشد بلافاصله مشکلاتش در سطح استان بروز می کند.

از نظر فقهی، هزینه استفاده از برق یک دین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به مسئله بدهکاری برخی از مردم به شرکت برق اشاره کرد و گفت: از نظر فقهی، هزینه استفاده از برق یک دین مانند بقیه دیون است، چون برق مال دولت است و دولت این را در حقیقت به خانوارها فروخته و آنها هم باید این را بپردازند و مدیون هستند.

وی اضافه کرد: این دین نیز مانند بقیه دیون دیگر، اگر کسی توان و قدرت پرداخت آن را داشته باشد تأخیرش جایز نیست بلکه باید آنرا بپردازند و چه بسا اگر بنا داشته باشند نپردازند بسیاری از تصرفاتشان شبهه‌دار و محل اشکال واقع می‌شود.

یارانه های پرداختی، جوابگوی قبوض نیست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: اگر چه از برکات بسیار مهم اصل اجرای این قانون صرفه جویی، و کار بسیار خوبی است اما واقعا یارانه ای که به مردم داده می شود، جوابگوی قبوض آب، برق و گاز نیست.

رسانه ها و اهل گفتار در مورد پرهیز از اسراف بیشتر تبلیغ کنند

وی در ادامه یادآور شد: باید روحانیون و آنها که تریبون و رسانه در اختیارشان است به مردم بگویند حتی اگر پول و قدرت خرید هم دارید اما طوری استفاده کنید که اسراف نشود و در این رابطه باید بیشتر از این ها تبلیغ شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که صدا و سیما در این خصوص درست کار نکرده است، افزود: صدا و سیما در برنامه‌های راهنمایی و رانندگی یک انیمیشن‌هایی دارد که خیلی خوب است و حتی بچه‌های کوچک هم یاد می‌گیرند، بخش فرهنگی اداره برق هم باید از این انیمیشن‌ها تهیه کند.

وی ادامه داد: با این که بعد از اجرای قانون هدفمندی مردم عدم اسراف را بیشتر مراعات می کنند اما باز نیازمند کار فرهنگی بیشتری هستیم، یعنی اگر کار فرهنگی صورت گیرد درصد مصرف خیلی پائین‌تر می‌آید.

بیش از 50 درصد مردم قدرت پرداخت قبوض را ندارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بیش از 50 درصد مردم قدرت پرداخت قبوض را ندارند، بیان داشت: در حال نیز دولت درصدد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست، اگر این فاز اجرا شود مشکلات مردم بیشتر از این می شود و من مطمئن هستم میزان بدهکاری های مردم در سال آینده سه برابر مبلغ فعلی می شود.

وی یادآور شد: این روند به خود دولت ضربه می زند و پیمانکار حاضر نیست برای شما کار کند، لذا باید راه اساسی را پیدا کنید.

فاضل لنکرانی در ادامه به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: به ذهنم می‌آید آقای احمدی‌نژاد همان سال اولی که رئیس جمهور شد و خدمت والد ما آمد، وی گفت شما بهترین کاری که می‌توانید برای مردم انجام دهید این است که قبوض آب و برق و گاز را که امام(ره) فرمود مجانی، من نمی‌گویم مجانی، ولی لااقل به اقل برسانید‎؛ حالا چه تدبیری شد که قضیه‌ یارانه‌ها پیش آمد و هدفمندی مطرح شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: طبق آماری که مجلس اعلام کرده، یارانه‌ای که دولت قبل از قضیه‌ هدفمندی پرداخت می کرده است، 15 هزار میلیارد بوده، وقتی هدفمندی شروع شد گفتند از این 15 هزار میلیارد، ما یک بخش آن را به همین طریق نقدی به مردم خواهیم داد، یک بخش را هم به عمران و صنعت اختصاص می‌دهیم، در حالی که خود کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد در حال حاضر، دولت 23 هزار میلیارد یارانه پرداخت می‌کند، یعنی 8 هزار میلیارد از آنچه که قبلا می‌داده بیشتر است.

دولت باید آثار عملش را ملاحظه کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: من تقاضایم از شما به عنوان یک فرد متدین دلسوزی که منصف هم هستید، این است کسی نمی‌آید خدمات دولت را نادیده بگیرد، آن هم بی‌تقوایی و حرام است، من اگر امروز ببینم شما دارید خدمت می‌کنید چشمم را ببندم و بگویم من ندیدم، این حرام است، دولت در حال خدمتگزاری است، ولی باید آثار عمل را ملاحظه کنند.

وی با اشاره به نحوه محاسبه قبوض ادامه داد: این فرمول طوری تنظیم شده است که مردم معمولی آن را متوجه نمی شوند، منتهی می گویند این قانون است و این فرمول، حالا آیا این ها درست است یا نه؟ عرضم این است دولت در حال خدمت کردن است، مردم هم همه چیز را قبول دارند و در صحنه هستند، اما شما باید روی این مسائل بیشتر تدبیر کنید.

فاضل لنکرانی گفت: من یک سؤال از شما می‌پرسم؛ آیا قبل از قضیه هدفمند شدن یارانه‌ها طلب‌تان از مردم بیشتر بود یا الن؟ چرا بیشتر است؟ چون قدرت پرداخت ندارند، حالا یک کسی تخلف کرده و با پول یارانه رفته موبایل خریده. اما این ها زیاد نیستند نوعاً افرادی که از این برق و آب استفاده می‌کنند با یارانه سعی می‌کنند بدهی‌شان را بدهند.

وی یادآور شد: ما به سهم خودمان تذکر می‌دهیم و این یک امر شرعی است و این یک دین است، استفتاء هم زیاد می‌آید، که می‌پرسند آیا می‌توانیم پول آب و برق را پرداخت نکنیم؟ یا می‌توانیم یک سیم از کوچه به داخل منزل بکشیم؟ ما همه را می‌گوئیم حرام است و مدیون هستید، این کاری است که ما وظیفه داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مجموعه وزارت نیرو باید یک بررسی میدانی انجام دهد و به دولت بگوید که این یارانه‌ها در مسئله انرژی برای مردم مفید بوده یا خیر؟ اگر هست، اعلام عمومی کنند و اگر چند نفر دچار مشکل هستند، قانع شوند، ولی اگر واقعاً‌ اشکال در آن وجود دارد در آن مسئله تجدیدنظر کنند.

وی یادآور شد: رئیس مجلس و کمیسیون های اقتصادی مجلس همه می‌گویند مرحله اول هدفمندی با اشکالات فراوانی مواجه بوده، پس این اشکالات را حل کنید و بعد بروید سراغ فاز دوم، اما آقایان این را حل نکرده و می‌خواهند فاز دوم را شروع کنند که این خیلی مشکل درست می‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان یاداور شد: آن مقداری که وظیفه‌ شرعی ما هست به مردم می‌گوئیم ولی برای آن طرف قضیه هم شما باید یک فکر اساسی بکنید.

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود