کد خبر: 3389

تاریخ انتشار: 1391-01-20 - 07:56

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 211

احمدی نژاد از تهدید تا تعریف از جاسبی؛ رییس جمهور تغییر کرده یا جاسبی؟

چکیده: رییس جمهوری که در سال 84 در ایران و با رای مردم روی کار آمد خوب می دانست که برای افزایش محبوبیت خود باید بر روی مسائلی دست بگذارد که اولا مردم را با خود همراه کند و در جهت دیگر رقیب کارکشته را […]

چکیده:

رییس جمهوری که در سال 84 در ایران و با رای مردم روی کار آمد خوب می دانست که برای افزایش محبوبیت خود باید بر روی مسائلی دست بگذارد که اولا مردم را با خود همراه کند و در جهت دیگر رقیب کارکشته را از میدان بیرون کرده و به قولی، کاری کند کارستان!

 

داستان پر حاشیه دانشگاه آزاد در طول دوران شروع تا پایان زوایای پنهانی را با خود به همراه دارد، زوایایی که موشکافی از آنها در زمانی که رییس 30 ساله این دانشگاه آنرا ترک کرده می تواند تا حدودی اذهان عمومی را آگاه تر سازد.

انتقادهای شوخی و جدی از جاسبی

رییس جمهوری که در سال 84 در ایران و با رای مردم روی کار آمد خوب می دانست که برای افزایش محبوبیت خود باید بر روی مسائلی دست بگذارد که اولا مردم را با خود همراه کند و در جهت دیگر رقیب کارکشته را از میدان بیرون کرده و به قولی "کاری کند کارستان!"

"دانشگاه آزاد" این بهترین و بزرگترین سوژه ای بود که می توانست دنبال شود. ابعاد گسترده مساله دانشگاه آزاد آنقدر با عنوان عدالت گره خورده بود که بسیاری از خانواده های ایرانی که از بار شهریه های دانشگاه آزاد را به دوش می کشیدند، کم شدن شهریه این دانشگاه را نهایت آرزوی خود می دیدند.

از همین سو محمود احمدی نژاد در اولین گام نوک پیکان شعار عدالت محوری را به سمت جاسبی و دانشگاه آزاد گرفت. وی در اولین حرکت ترجیح داد کار خود را مشابه اتفاقی که چند روز قبل در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد با شوخی پیش ببرد. رییس جمهور در سال 84 خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفت: " اگر اين كار [کاهش هزینه شهریه دانشگاه آزاد] صورت نگيرد، جاسبي را جريمه مي‌كنيم كه سه فرزندش در دانشگاه آزاد درس بخوانند و اگر باز پائين نيامد، جريمه آقاي جاسبي را سنگين‌تر خواهيم كرد."

اما انگار رییس دانشگاه آزاد زیاد از شوخی احمدی نژاد دلگیر نشد و در همین راستا یکی از مسوولان دانشگاه آزاد اعلام کرد که؛ " دانشگاه مي‌تواند به دانشجويان وام دهد "و در سال 85 نیز شهريه این دانشگاه10 درصد افزايش يافت.

در سال 85 روند درگیری میان دانشگاه آزاد و ادامه پیدا کرد تا جایی که مجلس نیز برای جا نماندن از غافله عدالت خواهی وارد این موضوع شد و هیات تحقیق و تفحصی را به ریاست علی رضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس هفتم تشکیل و به سراغ دانشگاه آزاد فرستاد.

ولی مجلس نیز نتوانست حریف خوبی برای جاسبی باشد تا جایی که کار به شکایت از مسوول تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد رسید و زاکانی با شکایت دانشگاه آزاد رو برو شد. البته هیات تحقیق نیز مدعی بود که دانشگاه آزاد با این هیات همکاری نمی کند و باعث کندی روند تحقیق و تفحص می شود.

از شوخی تا تهدید جاسبی

اما احمدی نژاد بهتر از هر کسی می دانست که نباید بحث جاسبی و رییس پر سابقه آنرا رها کند. از همین رو در سال 85 حرف های شوخی احمدی نژاد تبدیل حرف های جدی تری شد که کم کم بوی تهدید جاسبی را به خود گرفت. حرف هایی میزان پای بندی احمدی نژاد به آنها مشخص شد.

آبان ماه سال 85 احمدی نژاد که مهمان مردم پیشوای ورامین بود جاسبی را مستقیما تهدید کرد که اگر شهریه ها را کم نکند نوع دیگری با این دانشگاه و رییس آن برخورد می کند. رییس جمهوری ترجیح داد اینبار تندتر از دفعه قبل سخن بگوید. وی تصریح کرد: اگر امسال شهریه ها کاهش نیابند، با تصمیمی انقلابی درباره دانشگاه آزاد، همه ملت را خوشحال خواهم کرد!

ولی باز تنها کسی که اهمیتی به حرف های احمدی نژاد نداد جاسبی بود و رییس جمهور نیز در کسوت رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به این بهانه که تعدادی از اعضای هیات موسس این دانشگاه فوت کرده و یا استعفا داده اند 5 نفر از اعضای شورا متشکل از آقایان محمدرضا مخبر دزفولی، دکتر محمد علی کی‌نژاد، وزیر آموزش عالی، وزیر بهداشت و یکی دیگر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را مامور اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد کرد.

البته آیت الله هاشمی نیز نشان داد که به خوبی تحرکات دولتی ها را زیر نظر دارد. وی در مراسم به هنگام افتتاح کتابخانه واحد نجف آباد گفت:« برخی از موذی‌گری‌ها که نسبت به دانشگاه آزاد آغاز شده است، شکست خواهد خورد اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌ها عقب بنشینیم باید به همان اطاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مسئله می‌گفتیم»،« امیدواریم بتوانیم با تلاش‌ها و کوشش خود، شرارت هایی که به دنبال تضعیف دانشگاه آزاد است را دفع کنیم»

در همین حال دانشگاه آزاد در آذر ماه سال 85 ، چند چهره سیاسی و فرهنگی را به عنوان اعضای هیات موسس دانشگاه معرفی کرد. آقایان ولایتی، حبیبی، سید حسن خمینی، محسن قمی و جعفر توفیقی شخصیت هایی بودند که به عنوان اعضای جدید هیات موسس دانشگاه آزاد معرفی شدند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راس آن احمدی نژاد نیز ترجیح داد اعضای معرفی شده از سوی دانشگاه آزاد را بپذیرد و شخص محمود احمدی نژاد حکم این افراد را تائید کرد.

اولین عقب نشینی دکتر

در سال 86 دیگر خبری از حرف های آتشینش درباره دانشگاه آزاد نبود از طریق سخنگوی دولتش اعلام کرد که هرگونه اقدام انقلابی و غیر انقلابی در مقابل دانشگاه آزاد به اتمام رسیده است. این جمله آب سردی بود بر پیکر کسانی که احساس می کردند مساله دانشگاه آزاد و تغییر رییس آن برای احمدی نژاد موضوعی مهم، اساسی و عدالتخواهانه است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بسیار کم حاشیه کار تصویب اساسنامه جدید دانشگاه آزاد را پیش برد تا اینکه در سال 88 این اساسنامه به تصویب این شورا رسید اما طرح وقف اموال دانشگاه آزاد سد دیگری برای کسانی که میل به تغییر در دانشگاه آزاد داشتند، شد.

وقتی جاسبی دوست احمدی نژاد می شود!

ولی موضوع دانشگاه آزاد و تلاش های احمدی نژاد برای تغییر در مدیریت آن، مساله عجیب دیگری جز عقب نشینی اولیه وی در برابر کم کردن شهریه های این دانشگاه دارد، مسائلی که در زمان تغییر مدیریت 30 ساله این دانشگاه و البته کمی پیش تر خود را نشان داد.

آن زمان که عباس سلیمی نمین در مصاحبه های مختلف از هماهنگی و معامله گری دولت و دانشگاه آزاد خبر می داد شاید باور آن برای بسیاری از افکار عمومی و حتی مسوولان غیر قابل هضم بود. بکارگیری افرادی نظیر ملک زاده در دستگاه های اجرایی یکی از شاهد مثال های سلیمی نمین برای این ادعا بود.

درست در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین رییس جدید دانشگاه آزاد احمدی نژاد به عنوان رییس شورا سخنی را مطرح کرد که تعجب بسیاری از اعضای شورا را برانگیخت. رییس جمهور در دقایق آخر جلسه از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست می کند که با ارسال نامه ای به رهبر انقلاب از ایشان بخواهیم که عبدالله جاسبی به عنوان عضو حقیقی شورا منصوب شود!

این گفته احمدی نژاد در ظاهر برای استفاده از تجارب جاسبی در مدیریت فرهنگی کشور بود ولی عمق حملات و انتقادهای ابتدایی دولت نهم نسبت به مدیریت دانشگاه آزاد و شخص جاسبی این اظهارات رییس جمهور را برای مردم و حتی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقابل هضم می کرد. اما افرادی در این بین حضور بودند که حرف های جدیدی برای گفتن داشتنند.

بازی در پشت پرده/ زاکانی: احمدی نژاد تغییر جاسبی را به تعویق انداخت

علیرضا زاکانی رییس کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد پس از تغییر عبدالله جاسبی حرف های ناگفته خود از سیر تغییر مدیریت در این دانشگاه را بیان کرد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از جریانها می خواستند این تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد را به اسم خود تمام کنند؟ گفت: نه اینگونه نیست، رئیس جمهور مدتها تغییر و تحول دردانشگاه آزاد را به تعویق انداخت همچنین اطرافیان وی با جاسبی دیدار و گفتگو می کردند و عوامل جاسبی نیز در ساختار دولت قرارداشتند.

زاکانی تصریح کرد: جریانهایی تلاش کردند که عمر جاسبی دردانشگاه آزاد کش پیدا کند وگرنه کار دانشگاه آزاد زودتر از اینها می توانست به نتیجه برسد.

بازی با کارت دانشگاه آزاد

کچوئیان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با انتقاد تند از تلاش احمدی نژاد برای حضور جاسبی در این شورا به عنوان فردی حقیقی، حرف هایی برای گفتن داشت.

وی در گفت و گویی اظهار داشت: به نظر من حتي آقاي هاشمي هم از يك جهاتي مسوول مستقيم فعاليت آقاي جاسبي در طول اين سال ها نيست. آقاي جاسبي است كه با مديريت اش، دانشگاه آزاد را به وضعيت فعلي كشانده و يك عده از نماينده هاي مجلس را مجبور كرده كه به او باج بدهند و مجيزگوي وي باشند و مواضع ايشان را دنبال كنند. با وجود همه اين مسايل، آقاي احمدي نژاد بيايد بگويد كه من مي خواهم يك چنين آدمي با چنين مديريتي عضو شورا شود!!!

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين با اشاره به ناگفته هايي از چگونگي عضويت جاسبي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: در دقايق پاياني جلسه قبلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در لحظات برپا خاستن اعضا براي ترك جلسه، توسط آقاي احمدي نژاد پيشنهاد داده شد. آقاي احمدي نژاد موضوع درخواست از رهبري براي عضويت آقاي جاسبي در شورا را مطرح كرد. بعد از برخاستن همهمه اي در ميان اعضا كه ناشي از ناباوري بعضي نسبت به اين پيشنهاد يا خشنودي بعضي ديگر بود، در لفافه مخالفت هايي از سوي بعضي از اعضا ابراز شد، خصوصا اينكه آقاي احمدي نژاد خواهان انجام اين كار و ارسال نامه به رهبري به عنوان درخواست و تمايل كل اعضاي شورا بود.

او ادامه مي دهد: بنده با درك حساسيت مساله و احتمال اقدام فردي آقاي احمدي نژاد و اينكه وي با طرح اين پيشنهاد به مقام معظم رهبري به عنوان خواست جمعي شورا ايشان را در محذور قرار دهد، مصمم شدم بحث را به حوزه عمومي بكشانم و با درگير كردن عموم و افكار عمومي، مانع از تحقق آن شوم اما متاسفانه بيماري مانع از پيگيري كار شد و آقاي احمدي نژاد آنچه را در سر داشت، طرح كرد به انجام رساند و در جلسه اخير شورا با حضور آقاي جاسبي در شورا و خير مقدم رياست شورا به وي به عنوان عضو تازه، روبه رو شديم.

حال باید دید آیا جاسبی پس از یک دوره 6 ساله تلاش دولت برای تغییر ریاست دانشگاه آزاد عوض شده است یا اینکه رییس جمهور خوب بلد بود با کارت دانشگاه آزاد بازی کند؟

 

منبع:مشرق 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود