کد خبر: 3445

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 2 327

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد: پرهیز از برگزاری برنامه های بدون خروجی مهمترین هدفگذاری در سال 91 است

چکیده: معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تمرکز زدایی از برپایی برنامه های فرهنگی از پایتخت گفت: مهمترین هدفگذاری این معاونت در سال 91، رویکرد کیفی به برنامه های فرهنگی و پرهیز […]

چکیده:

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تمرکز زدایی از برپایی برنامه های فرهنگی از پایتخت گفت: مهمترین هدفگذاری این معاونت در سال 91، رویکرد کیفی به برنامه های فرهنگی و پرهیز از برپایی بدون خروجی آنها است.

 

بهمن دری روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مورد هدف گذاری این معاونت در سال 91 و برنامه های آن برای برپایی بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: جایزه های متعدد و نمایشگاه های مختلفی در کشور برگزار می شود، اما در سال جدید بدنبال آن هستیم که برنامه ها هدفمند، کیفی و تخصصی برگزار شوند تا بتواند پاسخگوی خلاء هایی فرهنگی جامعه باشد.

وی گفت: اینکه چه تعداد جشنواره یا نمایشگاه در سال برگزار می شود مهم نیست، بلکه مهم آن است که خروجی آن چیست و چه نیازی از جامعه را برطرف می سازد.



** بزرگداشت نخبگان در سطح ملی

دری به برپایی آیین های نکوداشت برای مفاخر و بزرگان کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته(1390) آیین تجلیل از 70 تن از بزرگان، از برنامه های مهم این معاونت در امر الگو سازی برای جوانان بود که در سال 91 ضمن افزایش تعداد برنامه های تجلیل، قرار است این آیین در سطح ملی برگزار شود.

وی افزود: بسیاری از علما و بزرگان استان ها ناشناخته هستند و برای برخی نیز اصلا نکوداشتی برگزار نشده، در همین راستا تلاش داریم نخبگان استانی را شناسایی و از آنها تقدیر کنیم.



** تدوین برنامه 5 ساله در معاونت امور فرهنگی

دری با بیان آنکه تا کنون تمامی برنامه ها تدوین شده یکساله بوده، افزود: با توجه به عملکرد و رصد برنامه ها و نگاه به سند چشم انداز و همچینین بررسی برنامه ها به لحاظ بودجه و نیروی انسانی، توانستیم برنامه مدون پنج ساله را برای بازه زمانی سال 91 تا 96 تدوین کنیم.

وی به سختی های فرا روی تدوین این برنامه اشاره و خاطر نشان کرد: اکنون تقویم نمایشگاه بین المللی کتاب بسته شده و تمامی فعالیت های مرتبط با این حوزه و جزییات آن به تمامی استان ها ابلاغ شده است؛ با تدوین این برنامه، زمان اجرا و بودجه برنامه های سال جاری و سال های بعد را در اختیار داریم و متناسب با آن عمل خواهیم کرد.



** جوایز کتاب فصل در استان ها نیز برگزار می شود

وی با تاکید بر تمرکز زدایی از اجرای برنامه ها در پایتخت گفت: به همین منظور، نخستین دوره جایزه کتاب فصل در شهر شیراز در اسفند ماه 90 برگزار شد و در سال جاری تلاش داریم دو برنامه را در استان ها و دو برنامه را در تهران برگزار کنیم.

دری از برپایی جایزه گام اول در شهرستان ها خبر داد و افزود: بمنظور آشنایی با نویسندگان جوان و اعتنا به خلاقیت ها و نیز رصد و دیده بانی استعدادها، این برنامه هر ساله در یکی از شهرستان ها برگزار خواهد شد.



** کتاب های داستانی در کشور حمایت جدی می شوند

وی با تاکید بر توجه بیشتر به حوزه ادبیات داستانی گفت: تمامی کتب داستانی در کشور از طرف وزارت ارشاد حمایت خواهند شد و این آثار در بنیاد ادبیات داستانی بصورت تخصصی دیده می شوند.

دری ضمن توجه و تقویت این بنیاد به لحاظ ساختار، بودجه و نیروی انسانی در سال گذشته گفت: برخی نویسندگان شهرستانی یا بدلیل نداشتن استطاعت مالی و یا به علت پیدا نکردن ناشر، مدتها در انتظار چاپ اثر خود هستند؛ با فعالیت این بنیاد و حمایت از حوزه تولید از سوی معاونت امور فرهنگی، شاهد رشد خوبی در حوزه داستان نویسی در کشور خواهیم بود.



** تاکید بر ترجمه معکوس کتاب های ارزشمند و حمایت از آن

وی به تاکید این معاونت در سال جاری برای ترجمه معکوس آثار ارزشمند اشاره کرد و افزود: قرار است با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ترجمه یکصد عنوان کتاب ارزشمند در سال 90، به یک زبان اصلی دنیا در دستور کار قرار گیرد؛ در حال حاضر 20 کتاب داستانی توسط بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برای این منظور پیشنهاد شده که در برگیرنده تمامی سلایق است.



** حضور روسای 24 دوره در نمایشگاه کتاب

وی به برنامه های ویژه ربع قرن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: بیست و پنجمین دوره این نمایشگاه از 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مصلای تهران با حضور آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهور اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

رییس بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به دعوت از تمامی روسایی دوره های قبل این رویداد در نشستی با حضور مسوولان، خبرنگاران و اهالی قلم در دوره آتی این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: علاوه بر این افراد، از روسای دو یا سه نمایشگاه معتبر جهانی نیز برای حضور در نشست دعوت خواهد شد.

دری از بازدید احتمالی برخی رهبران و روسای جمهوری چند کشور از نمایشگاه خبر داد و گفت: رایزنان فرهنگی و سفرای کشورها نیز در این رویداد بر اساس جدول زمان بندی حضور خواهند داشت.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد از برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه بصورت ویژه و متفاوت از سال های گذشته خبر داد.

وی همچنین به حضور مدیران کل استانی و استانداران در نمایشگاه اشاره کرد.



** ثبت نام 2500 ناشر در نمایشگاه / رشد عناوین کتب

وی درمورد افزایش تعداد ناشران در نمایشگاه کتاب امسال گفت: پس از اعلام فراخوان بیش از دو هزار و یکصد ناشر ثبت نام کردند و حدود 300 ناشر نیز از طریق مکاتبه، حضور خود را اعلام کردند؛ برخی ناشران که موفق به ثبت نام نشدند نیز به عنوان ناشر همراه حضور خواهند داشت که سرجمع آنها دو هزار و پانصد ناشر است.

دری با بیان آنکه مصلای تهران برای حضور ناشران تکمیل شده است، افزود: در مقایسه با سال گذشته، تعداد ناشران 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارند.

رییس نمایشگاه کتاب تهران به تعداد 420 هزار عنوان کتاب برای عرضه در نمایشگاه بیست و پنجم اشاره کرد و گفت: این تعداد در مقایسه با 400 هزار عنوان در سال گذشته، رشد یافته است که در نوع خود رکورد محسوب می شود.



** بخش بیداری اسلامی / حضور ناشران مصری در نمایشگاه

رییس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ایجاد بخش های مختلف در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در بخش بیداری اسلامی با مسوولیت حزب الله لبنان، اقدامات فرهنگی و تولیدات صورت گرفته در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

همچنین 15 ناشر مصری علاقه مند به حضور در نمایشگاه برای نخستین بار در این رویداد فرهنگی حاضر خواهند شد.

وی گفت: بخش ویژه مقاومت نیز در نمایشگاه ایجاد خواهد شد که به آثار مقاومت در جهان توجه دارد.



** غرفه حجاب و عفاف خواهران

وی در ادامه به عرضه آثار مکتوب در حوزه حجاب و عفاف در نمایشگاه کتاب و در غرفه ای اختصاصی با مسوولیت بسیج خواهران در آن اشاره کرد.

دری همچنین از اجرای برنامه های متنوع دیگری در روز اختتامیه و به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، تجلیل از ناشران فعالی که در 25 سال گذشته بیشترین امتیاز و جوایز را به عنوان ناشر برتر کسب کرده اند و تقدیر از خادمان فرهنگ مکتوب در 25 سال گذشته به مناسبت ربع قرن نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد.

 

منبع:منا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود