کد خبر: 3707

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 1 309

اقدامات معاونت فرهنگی ارشاد در سال 1390 تشریح شد/دری: متوسط شمارگان كتاب در سال 90 سه هزار نسخه بود

چکیده: بهمن دری،معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، متوسط شمارگان كتاب های منتشر شده در سال 1390 را سه هزار نسخه اعلام كرد و گفت:‌ انتشار این تعداد كتاب، زیبنده نظام فرهنگی و جمعیت 75 […]

چکیده:

بهمن دری،معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، متوسط شمارگان كتاب های منتشر شده در سال 1390 را سه هزار نسخه اعلام كرد و گفت:‌ انتشار این تعداد كتاب، زیبنده نظام فرهنگی و جمعیت 75 میلیونی كشور نیست./

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دری در گفت‌وگویی درباره عملكرد معاونت متبوعش در سال 1390 افزود: بر اساس راهبردهای كلان و سیاست‌های موجود، پرداختن به نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در اولویت معاونت قرار دارد.

وی برپایی بیست وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران را یكی از بهترین دوره‌های این رویداد فرهنگی طی سال‌های برگزاری آن برشمرد و گفت: در این نمایشگاه، تمامی اركان حوزه نشر با هوشمندی و به خوبی به نمایش در آمد و خروجی مناسبی در عرصه كتاب و كتابخوانی از خود بر جای گذاشتند.

رییس شورای سیاستگذاری نمایشگاه كتاب، به برپایی نمایشگاه‌های استانی و تخصصی طی سال اشاره كرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌هایی همچون «یاد یار مهربان» در برخی استان‌ها از جمله اقدامات معاونت فرهنگی در سال 1390 بود.

وی با تاكید بر سیاست وزارت ارشاد بر تمركز زدایی از پایتخت در برپایی نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها و آیین‌های نكوداشت برای 70 نفر از مفاخر و مشاهیر در استان‌ها از اقداماتی اند كه در هیچ یک از سال‌های پس از انقلاب رخ نداده است.

دری تجلیل از بزرگان را به عنوان ارائه الگوی مناسب به جوانان عنوان كرد و افزود: این امر در انتخاب مسیر مناسب به جوانان كمک خواهد كرد.

افزایش 300 درصدی بیمه اهالی قلم

وی حمایت از اهالی قلم را یكی دیگر از اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در سال 90 برشمرد و افزود: در سال گذشته (1390)، بیمه اهالی قلم تدریجی و اتفاقی صورت گرفت؛ اما در سال 1390 نویسندگان با مراجعه حضوری به موسسه خانه كتاب و یا با هماهنگی ادارت كل ارشاد استان‌ها، زیر مجموعه این طرح قرار گرفتند.

دری گفت: بیمه تكمیلی نیز با همكاری صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان در نظر گرفته شد كه با اجرای چنین طرح‌های، بیمه اهالی قلم، 300 درصد رشد داشته است.

برپایی جایزه فصل در استان ها برای نخستین بار

دری به برگزاری جایزه‌های هدفمند از جمله كتاب سال، گام اول و جلال آل‌احمد اشاره كرد و گفت: جایزه كتاب فصل در شیراز به‌منظور تمركز زدایی از برپایی برنامه‌ها در پایتخت صورت گرفت؛ برپایی جایزه گام اول در شهرستان‌ها نیز زمینه خوبی برای آشنایی جوانان با فرهنگ و ادب، اعتنا به خلاقیت‌های نویسندگان، رصد و دیده بانی استعدادها است كه سبب ایجاد انگیزه برای نویسندگان شهرستانی خواهد شد.

وی درباره هفته كتاب و ویژگی‌های منحصر به‌فرد این دوره گفت: به علت حجم برنامه‌ها، این رویداد از هفته به ماه تبدیل شد؛ در برنامه‌های این دوره تلاش كردیم جنبه‌های كیفی را در نظر بگیریم. تجلیل از شایستگان تقدیر بیست ونهمین دوره كتاب سال در اسفند ماه و قبل از هفته كتاب سال آتی نیز از دیگر اقدامات خوب انجام شده در سال 1390 بود.

به گفته دری، تشكیل هیات علمی با حضور چهره‌های توانمند و موثر در حوزه مكتوب برای جایزه جهانی كتاب سال به عمق بخشی جوایز كمک كرده و می كند.

وی افزود: وجود هیات داوری متخصص و مجرب و همچنین هیات علمی از همه سلایق سبب خواهد شد منتخبانی كه معرفی می‌شوند، برگزیدگان واقعی باشند؛ این دوره از كتاب سال و جایزه جهانی به اذعان صاحب‌نظران از بهترین دوره‌ها بود.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، برپایی نخستین جلسه برای سی امین دوره كتاب سال و برخی مصوبات آن را یكی دیگر از اقدامات مهم برشمرد و ادامه داد: این جلسه منجر به مصوبات مهمی از جمله زمان بندی منسجم برای داوری آثار، اتمام داوری جایزه جهانی زودتر از مهر ماه و دعوت از برگزیدگان خارجی و تجلیل از آنها در كشور خود با كمک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی و با حضور سفیران آنها در عرصه اسلام شناسی و ایران شناسی شد.

تمدید حدود 1700 پروانه نشر در سال 90

وی درباره تمدید و صدور مجوز نشر نیز گفت: اداره مجامع و تشكل‌های فرهنگی، متولی صدور مجوز انتشار كتاب و پروانه نشر است. تا پایان بهمن ماه، 472 پروانه نشر صادر و یك‌هزار 685 پروانه نشر برای متقاضیان تمدید شد.

دری به جهش كیفی و كمی در حوزه صدور پروانه نشر در سال جاری اشاره كرد و گفت: حدود 10 هزار ناشر در كشور وجود دارند كه حدود چهار هزار و 600 ناشر فعال هستند و در سال جاری به 500 ناشر جدید با اخذ تعهدات مشروط به فعالیت، پروانه نشر داده شد.

وی به آیین نامه لغو پروانه ناشران غیر فعال اشاره كرد و افزود: به ناشرانی كه فعال نبوده و كتابی منتشر نكرده‌اند فرصت دادیم تا در روند كار خود تجدید نظر كنند، در غیر این صورت مجوز آنها لغو خواهد شد.

انتشار حدود 65 هزار كتاب در 11 ماهه سال 90

وی درباره تعداد كتب منتشر شده در سال 1390 گفت: تا 11 ماهه گذشته، حدود 65 هزار عنوان كتاب منتشر شد كه این رقم تا پایان سال به 68 هزار عنوان خواهد رسید.

دری با تاكید بر آنكه این افرایش در بحث شمارگان نیز دیده می شود، افزود: در حال حاضر میانگین شمارگان كتاب در كشور سه هزار نسخه است كه نسبت به جمعیت 75 میلیونی این تعداد رقم كمی است اما آمار نشان می دهد در این حوزه دو درصد افزایش داشته ایم كه باید در سال آتی این رقم افزایش یابد.

توجه به كتب دینی متناسب با سیاست های راهبردی و كلان نظام است

وی در پاسخ به این سوال كه چرا توجه و حمایت معاونت امور فرهنگی از انتشار كتب دینی بیش از سایر كتب است، گفت: توجه به این نكته، متناسب با راهبردهای كلان نظام است؛ بسیاری از شبهات موجود در جامعه پاسخ داده نشده كه نیاز است خلاهای موجود در این زمینه پر شود.

دری افزود: معاونت امور فرهنگی حدود 20 میلیارد تومان كتاب در سال 1390 خریداری كرده كه با توجه به عناوین منتشر شده، چهار میلیارد تومان در حوزه دین و سه میلیارد تومان در حوزه كتاب های ادبی بوده كه اگر به عناوین منتشر شده كتب دینی و ادبیات توجه كنیم این رقم منطقی است.

به گفته معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، در حوزه دین و تا نیمه اسفند ماه، 10 هزار و 654 عنوان كتاب و در حوزه ادبیات هفت هزار و 279 كتاب منتشر شد كه به صورت منطقی میران خرید در حوزه دین بیشتر است.

وی درمورد تالیف و ترجمه گفت: تا نیمه اسفند سال 1390 و بر اساس آمار منتشر شده موسسه خانه كتاب، بیش از 51 هزار عنوان تالیف و 13 هزار و 446 اثر ترجمه ای به بازار نشر وارد شد كه این امر نشان از رشد كتب تالیفی و اهتمام نویسندگان به تالیف است.

دری گفت: تمامی تلاش معاونت امور فرهنگی، حمایت از نویسندگان و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخوانی و معرفی كتاب های خوب و ارزشمند به جامعه است.

 

منبع: ایبنا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود