کد خبر: 3318

تاریخ انتشار: 1391-01-16 - 19:29

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / حوزه علمیه
0
بازدیدها: 900

سبحانی نیا: حوزه‏ها به سفارش امام(ره) باید مستقل بمانند/ جای خالی منشور روحانیت در دروس حوزه

چکیده: عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث درباره منشور روحانیت حضرت امام(ره) گفت: از نکات مهم این منشور آزادگی و حریت روحانیت است که نباید این نهاد مدیون و وامدار هیچ کس یا گروه و یا حتی حکومت بشود. […]

چکیده:

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث درباره منشور روحانیت حضرت امام(ره) گفت: از نکات مهم این منشور آزادگی و حریت روحانیت است که نباید این نهاد مدیون و وامدار هیچ کس یا گروه و یا حتی حکومت بشود. زیرا اگر چنین بشود آنوقت مجبور است از تخلفات آن گروه یا حکومت چشم پوشی کند و دنباله رو چشم بسته آنهابشود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، در فرازی از منشور روحانیت آمده است: " در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سر نیزه بوده است، نه سرمایه پول‏پرستان و ثروتمندان، بلکه هنر و صداقت و تعهد خود آنان بوده است که مردم آنان را برگزیده‏اند... خصوصیات بزرگى چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگى به قدرتها و مهمتر از همه احساس مسئولیت در برابر توده‏ها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است و چه عزتى بالاتر از اینکه روحانیت با کمى امکانات، تفکر اسلام ناب را بر سرزمین افکار و اندیشه مسلمانان جارى ساخته است و نهال مقدس فقاهت در گلستان حیات و معنویت هزاران محقق به شکوفه نشسته است. راستى اگر کسى فکر کند که استعمار، روحانیت را با این همه مجد و عظمت و نفوذ تعقیب نکرده و نمى‏کند، ساده‏اندیشى نیست؟ "

حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا درمورد این فراز از فرازهای منشور روحانیت حضرت امام(ره) درباره اینکه مهمترین دغدغه های حضرت امام از تهدید برای نهاد روحانیت چه مسایلی بوده است؟ گفت: دغدغه امام(ره) برای روحانیت این بود که روحانیت از مسیر ارشادگری و تأثیرگذاری برجامعه خارج نشود. لذا توصیه اکید بر زندگی طلبگی و ساده زیستی روحانیت داشتند. اینکه گفتند اگر روحانیت تمکن مالی هم پیدا کرد بازهم ساده زندگی کند.

وی افزود: ویژگیهایی که امام(ره) برای محبوب شدن روحانیت در این منشور ذکر کردند نکات مهمی است؛ از جمله آزادگی و حریت روحانیت است که نباید این نهاد مدیون و وامدار هیچ کس یا گروه و یا حتی حکومت بشود. زیرا اگر چنین بشود آنوقت مجبور است از تخلفات حکومت چشم پوشی کند و دنباله رو چشم بسته حکومت بشود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث تصریح کرد: حوزه‏ها به سفارش امام خمینی باید مستقل بمانند و به حمایتهای مالی حکومت وابسته نشوند البته تا زمانی که پشتوانه حکومت اسلامی ولایت فقیه باشد و آرمانهای انقلاب تعقیب شود، آسیبی به کشور وارد نخواهد شد.

این نویسنده و محقق علوم دینی یادآورشد: درکنار صفات برشمرده حضرت امام(ره) برای روحانیت، باید روحانیت به روز، توانمند، مدیر و شجاع باشد . روحانی‎ای که ساده زیست است و متخلق به آداب الله است برای موعظه مناسب است اما اگر زیرکی و هوشمندی سیاسی نداشته باشد برای هدایت جامعه‎ای که با بحرانهای اجتماعی و استعماری روبرو است مناسب نخواهد بود. باید ترفندهای دشمنان را شناخت و نقشه‏های شوم آنها را نقش بر آب کرد.

این محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و دینی در پایان از گنجاندن یک واحد درسی ازمنشور روحانیت در مراکز آموزش عالی و بویژه در حوزه‏های علمیه تأکید کرد و از اهتمام شرح و تفسیر وصیت نامه و منشور روحانیت امام(ره) توسط دانشکده علوم حدیث خبر داد.

منبع:مهر 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود