تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1390/10/22 20:15
راز تناقضهای باورنکردنی دولت احمدینژاد / رسول جعفریان
چکیده: مشکل دیگر او این است که بدنه این دولت، او را به این دلیل قبول دارد که در چهارچوب یک نظام قرار دارد، در حالی که گروه دوم او را به طور مستقل می پذیرند، چون با او آمده اند و با رفتن او، نه تنها […]
چکیده:
مشکل دیگر او این است که بدنه این دولت، او را به این دلیل قبول دارد که در چهارچوب یک نظام قرار دارد، در حالی که گروه دوم او را به طور مستقل می پذیرند، چون با او آمده اند و با رفتن او، نه تنها می روند که ممکن است مشکلات دیگری هم داشته باشند. تا روزگار چه پیش آورد.
آنچه امروزه از نیروهای حاضر درمجموعه دولت دیده می شود، ترکیبی از سه گرایش مختلف است که هر کدام آنها آثاری از خود بروز داده و تأثیری ویژه با کارکردهای خاص خود دارند. این ترکیب در میان وزرا، شماری از نمایندگان مجلس، و در سطوح پایین تر اما تصمیم گیر وجود دارد.
گروه نخست بدنه اصولگرای دولت است، گروهی که در دوره اصلاحات بعضا خرد و خمیر شده بودند، از همه جا رانده شده، برخی به صدا و سیما پناه برده و برخی در دوایر دور از دولت خود را سرگرم کرده بودند. این گروه ایده های اصولگرایانه داشته و دارند یا دست کم به این امید هستند و در تلاش برای این که ارزشهای اصولگرایانه را که گاه هم شکل افراطی به خود می گیرد، ترویج کنند.
نتیجه حضور این جماعت که گاه منتقد دولت هاشمی هم هستند ـ علاوه بر مخالفت قاطع شان با دولت اصلاحات ـ این است که به سمت اجرای رویه های سختگیرانه ای که در سالهای نخست انقلاب بود، مثلا در امر گزینش و حجاب و تفکیک جنسیتی و جز اینها تأکید دارند. شماری از رهبران مذهبی مانند آیت الله یزدی و جنتی از همین جنس و قسم هستند. بسیاری از آنها مثلا در وزارت علوم در تلاش برای احیای علوم انسانی به سبک بومی البته با ممانعت از ورود افکار بیرونی و ایجاد محدودیت و راه ندادن استادان به قول آنان مسأله دار و استخدام افرادی با طرح هزار و یک سوال در باره سیاست و عقاید دینی آنان هستند.
رویه و روش این گروه که بخش مهمی از بدنه دولت را تشکیل می دهند، نوعی اصولگرایی است با مقیاس های دهه شصت؛ به علاوه مسائلی که در این سه سال مطرح شده و عناوین و مفاهیمی را بر آنچه بوده اضافه کرده است. یک نمونه عینی آن، سیاست های اداره کل کتاب در وزارت ارشاد است. این گروه در انتخابات، تا آنجا که بتوانند افراد نزدیک به جریان اصلاحات و دولت هاشمی را حذف می کنند و تلاش می کنند مجلس یک دستی از اصولگرایان مورد نظر ایجاد کنند. این گروه ماندن انقلاب را در حفظ ارزشها با تصویر خاص خود می دانند و فارغ از این که توده های مردم به خصوص جوانان به کجا می روند و چه می خواهند، اصرار بر باورهای خود و ارائه گفتمانی سنتی از آن دارند.
باید گفت روز به روز از شمار این افراد کاسته و قدرت آنها در میان جامعه به خصوص جامعه شهری کم می شود، اما به هر پایگاه قابله ملاحظه ای دارند و نهادهایی هم با آنها همراهند.
گروه دوم، کسانی هستند که عمدتا در طول این شش سال در اطراف مشائی بوده و پیشرفت و ترقی شان را از در وابستگی به او و جماعت وی به دست آورده و به طور معمول در سازمان میراث فرهنگی و نهادهای اطراف آن مشغول فعالیت شده اما تصمیم گیری اصلی به خصوص در عزل و نصب ها بر عهده آنان است. این گروه مبانی فکری مشخصی ندارند و متخصص زدن حرفهای درشت، متفاوت و گاه مغشوش هستند. جماعت یادشده که بیشتر رفتارگرا هستند تا اندیشه گرا، نفوذ قاطعی روی رئیس جمهور داشته، در تعیین وزرا، معاونان، رؤسای سازمانها، بانکها و بسیاری از ادارات کل شهرستانها نظارت داشته و گاه با اندک مخالفتی از سوی افراد با خود، تمام تلاش خویش را در برکناری آنان به کار می برند.
این جماعت، از روشهای مختلف برای حفظ قدرت بهره می برند: از نام امام زمان (ع) گرفته تا استفاده از ابزارهای دیگر، از جمله کمک به ائمه جماعات و روحانیون با پول هایی که مجلس برای کمک به حوزه های علمیه و مساجد تصویب کرده و یا دیدار با بازیگران خاص و... آنان با بسیاری از هر جناحی که حاضر به همکاری با آنها باشد دوست شده و حاضرند به او کمک کنند. نهادهای قدرتمند اقتصادی، چشم امید آنهاست و در تلاش بوده و هستند تا تسلطشان را بر آنها حفظ کنند. بودجه های فرهنگی کلان که وجه مصرف آنها کلی است ، در اختیار این گروه است. البته حرف ها در اطراف آنان زیاد است، شاید بسیاری قابل اثبات نباشد، اما هرچه هست، قدرت برای آنها مهم و چه بسا اندیشه از اهمیت کمتری برخوردار است. گاه برای جذب افراد و جماعات مختلف، ایده های خوبی دارند که به دلیل نا خوشنامی، همین ایده ها را نیز ضایع می کنند. نمونه آن جذب ایرانیان خارج از کشور بود که چون به دست اینها عمل شد، خراب شد. و موارد دیگر.
اما گروه سوم، و به طور خاص، شخص سوم، خود رئیس جمهور است که ارتباطش با گروه دوم بیش از موافقتش با گروه اول است. شاید او تصور می کند تکیه به این گروه می تواند او را حفظ کند. بنابرین به صراحت، از مشائی تمجید می کند و بعضا هر کسی را که او اراده کند در دفترش می گمارد، در کنارش می نشاند. رئیس جمهور ویژگی های مردمی فراوانی از خود نشان می دهد که انسان به تردید می افتد آیا واقعا در آنها جدی است یا چون گروه دوم، وسیله ای برای جذب طبقات پایین و رأی بده است.
وی تفسیر خاصی از عدالت دارد، این تفسیر بر این پایه است که باید پول را میان مردم به خصوص فقرا توزیع کرد. معمولا گفته می شود رئیس جمهور اعتقاد چندانی به مصوبات مجلس ندارد، و چنان می نماید که عقل خود را برتر از هر کسی می داند، چنان که به غالب ایده های اصولگرایانه افراد گروه اول نیز باور چندانی ندارد. نه در حجاب مثل آنها می اندیشد، نه در امر ماهواره، و نه در ایجاد محدودیت ها به خصوص در زمینه نشر کتاب. اگر این حرفها درست باشد، باورش به خاتون جوانفکر بیش از اعتقادش به عقاید اصولگرایانه دهه شصت است.
او البته یک آدم سیاسی است، آدمی که می داند چه موقع چه چیزی را مطرح کند. چطور از قدرتش استفاده کند، چطور آن را حفظ کند، چطور بر سر آن با دیگران کشتی بگیرد و به رغم این که علوم سیاسی نخوانده، اما با اندیشه های سیاسی قرن شانزدهمی اروپا آشناست. نتیجه این وضعیت، یعنی آن بدنه و آن گروه، و این وجود، نوعی تعارض در مواضع این دولت شده است.
محصول این چندگانگی در ترکیب دولت، برای نمونه، یکی این است که گاه سختگیری آن اندازه است که این روزها در تصمیم هیئت اجرایی برای تأیید یا رد صلاحیت ها شاهد آن هستیم. شنیده می شود که احمدی نژاد می گوید باید آزادی بیشتری به مردم داد، اما بدنه در این باره مقاومت می کند. این مطالب به گونه ای است که با برخی از کلیاتی که در باره وی می دانیم سازگار است، اما روشن نیست چرا تأثیری در بدنه نداشته است. یک مشکل مهم رئیس جمهور آن است که آدمهای محل اعتمادش اندک هستند، و آن مقدار اندک را هم در بخش دوم جای داده است.
دیگران، کارمندانی هستند که باید اجرا کنند. مشکل دیگر او این است که بدنه این دولت، او را به این دلیل قبول دارد که در چهارچوب یک نظام قرار دارد، در حالی که گروه دوم او را به طور مستقل می پذیرند، چون با او آمده اند و با رفتن او، نه تنها می روند که ممکن است مشکلات دیگری هم داشته باشند. تا روزگار چه پیش آورد.
مطالب مشابه
- بررسی نقش دولت در پیش برد اهداف جریان انحرافی دولت و جریان انحرافی از یک بدنه اند؟
- باهنر:حجاریان گفت، هاشمی را در لیست بگذارید همهتان را میکشیم پایین و..
- رسول جعفریان:آیا مرجعیت علمی روحانیت در حال زوال است؟
- سخنگوی هیات رئیسه مجلس: حامیان احمدی نژاد دنبال طرح سئوالات متعدد از وزرا هستند
- خانه تکانی در مجلس ممکن یا غیر ممکن؟