کد خبر: 364

تاریخ انتشار: 1393-05-11 - 23:54

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 290

خانه تکانی در مجلس ممکن یا غیر ممکن؟

از آغاز به کار مجلس هفتم در سال 87 تفکر «اصولگرایانه» بر هرم سبز پارلمان سایه انداخت.  می گویند وقت «خانه تکانی» در مجلسی است که 12 سال است بیشتر آن را یک طیف سیاسی تشکیل داده بودند. می گویند این بار […]

از آغاز به کار مجلس هفتم در سال 87 تفکر «اصولگرایانه» بر هرم سبز پارلمان سایه انداخت.

 می گویند وقت «خانه تکانی» در مجلسی است که 12 سال است بیشتر آن را یک طیف سیاسی تشکیل داده بودند. می گویند این بار وقت آن است که تیم همسو با دولت یازدهم در مجلس روی کار بیاید.


به گزارش انتخاب، یک سال و شش ماه تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است و آنچه بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید تاکتیک هایی است که رو می شوند. این بار خبری از قهر اصلاح طلبان با انتخابات ها نیست. جای خالی هم وجود ندارد که اصولگرایان با لیست های هزار یک رنگ شان پرش کنند و بعد نفسی از سر آسودگی بکشند. این بار اصلاح طلبان بازگشته اند. نه تنها برای انتخابات عزم جدی دارند که می گویند می خواهند در مجلس خانه تکانی هم راه بیندازند. جای خالی سال های اخیرشان را می خواهند به خوبی پر کنند و یک مجلس همسو با دولت موجود بر سر کار بیاورند. وضعیت اردوگاه های اصلاح طلبان و اصولگرایان تفاوت های شگرفی با یکدیگر دارند. یک سوی ماجرا اختلافات بیداد می کند و عزمی برای وحدت نیست و یک سوی ماجرا این عزم برای وحدت است که بیداد می کند.

روز گذشته ˈمصطفی کواکبیانˈ دبیرکل حزب مردم سالاری به پروژه «خانه تکانی» در مجلس اشاره کرده و از آن خبر داده است: پروژه یی که پیش از مطرح شدنش هم مدت هاست بخشی از اصولگرایان کابوس تحقق آن را می بینند.



* مجلس دهم، مجلسی متفاوت با سه مجلس گذشته

از آغاز به کار مجلس هفتم در سال 87 تفکر «اصولگرایانه» بر هرم سبز پارلمان سایه انداخت. سایه اش پر رنگ بود و غروبی نداشت. مجلس هشتم و مجلس نهم نیز با سایه همین تفکر تشکیل شد. مجالسی کاملا همسو با دولت هشت ساله ˈمحمود احمدی نژادˈ که در موقعیت های مختلف بهترین سنگ تمام ها را برای او می گذاشتند. حمایت های بی شائبه شان موجب شد بسیاری از ابزارهای نظارتی مجلس نادیده گرفته شود و خبری از نظارت های آنچنانی نباشد. استیضاح های وزرا در دقایق 90 منتفی و چشم بر تخلفات بی شمار دولت وقت بسته شود. با این حال روی کار آمدن دولت یازدهم آغازی بود بر به یاد آوردن ابزارهای نظارتی فراموش شده تا از آنها استفاده لازم صورت بگیرد. عملکرد مجلس نهم در یک سال او فعالیت دولت یازدهم آنقدر شتابزده بود که صدای همگان را درآورد. طرح بیش از 800 سوال نمایندگان از وزرا در یک سال و همین طور رفت و آمدهای مکرر وزرا به مجلس شاید نخستین جرقه تشکیل مجلس همسو با دولت را در ذهن حامیان دولت زد: جرقه هایی که نشان می دهد گویا این بار یک مجلس متفاوت با سه مجلس گذشته در راه است.



* خانه تکانی در مجلس ممکن یا غیر ممکن؟

روز گذشته دبیرکل حزب مردم سالاری به شرایط کشور در دولت قبل اشاره کرد و گفت: با نگاهی به دولت قبل در می یابیم که در طول هشت سال گذشته شرایط بسیار سختی بر کشور حاکم بود و این شرایط کشور را به سمتی کشاند که هفت قطعنامه رسمی سازمان ملل علیه کشور ما صادر شد که هر کدام از آنها مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد و لغو تک تک آنها نیازمند کار زیادی است. به گزارش ایسنا، کواکبیان با بیان اینکه در مجلس باید خانه تکانی جدی شود، گفت: «باید یک تیم همسو با دولت یازدهم پای کار آید و دستیابی به این مهم اتحاد و همدلی همه جانبه احزاب را می طلبد.» نکته اینجاست که خانه تکانی در مجلس شورای اسلامی چقدر قابل تحقق است؟ اصلاح طلبان در شرایط کنونی راه سختی برای پیش بردن این خانه تکانی در مجلس جز موضوع بررسی صلاحیت ها ندارند. انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و نتیجه آن نشان داد که پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان با تخریب های صورت گرفته در سال های اخیر نه تنها کاهشی نداشته است، بلکه یک روند افزایشی را هم طی کرده و با استناد به همین نتایج باید گفت که اصلاح طلبان در صورت عبور از بحث تایید صلاحیت ها می توانند به راحتی از پس خانه تکانی در مجلس بربیایند. حالایک سال و اندی بیشتر تا انتخابات مجلس دهم باقی نمانده است. جلسات انتخاباتی اصولگرایان با شدت برقرار است و در تلاش هستند تا از خانه تکانی مورد نظر حامیان دولت جلوگیری کنند و منزل استیجاری 12 ساله شان را به این راحتی ها واگذار نکنند: موضوعی که کواکبیان خود نیز به آن اشاره می کند و می گوید که اصلاح طلبان کشور در ازای این همه حمایت و خدمتی که به دولت تدبیر و امید کرده اند، در مقابل خواسته هایی نیز دارند که یکی از آنها عمل آقای دکتر روحانی به وعده های انتخاباتی است.

وی توقع دیگر این گروه از دولت یازدهم را جلوگیری از نگرش سلیقه یی به کاندیداهای مجلس آینده عنوان کرد و گفت: توقع می رود این دولت از رد صلاحیت نیروهای خوشنام با بهانه های مختلف ممانعت کند: موضوعی که باید دید دولت تا چه اندازه از پس آن برمی آید.

منبع: اعتماد

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود