تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- انتصاب دبیر واعضای هیات علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- آزاده نظربلند دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- انتصاب مدیرعامل واعضای هیات امنای خانه کتاب وادبیات ایران
- سرپرست ادارهکل توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب شد
- محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ شد
- شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی
- حکمرانی فرهنگی
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برنامه اصلاحات معاونت فرهنگی
- حکمرانی در شکل کلان نیاز دارد، بداند در کجا سفت و کجا منعطف باشد
- فعالیتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جهت اهداف انقلاب اسلامی است
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1403/10/21 21:44
آیت الله هاشمی با «واقع بینی» در راستای «آرمانهای خود» عمل کرد
استاد سید ضیاء مرتضوی: در مجموعه دین کاری نکنید که دین و بندگی خداوند مبغوض بندگان قرار گیرد/ نیازمند برقراری توازن میان «واقع بینی و آرمان گرایی» هستیم/ […]
استاد سید ضیاء مرتضوی بیان کرد: تلاش آقای هاشمی رفسنجانی بر این بود که بین واقع بینی و آرمان گرایی توازن برقرار کنند و این همان چیزی است که ما شدیدا بدان نیاز داریم و در عین حال دچار ضعف هایی در این زمینه هستیم.
به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل ازخبرنگار شفقنا، آیت الله سیدضیاء مرتضوی در مراسم بزرگداشت هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی که شامگاه چهارشنبه در مجتمع فرهنگی هنری یادگار امام برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک شخصیت عملگرا مطرح بودند و این وصف به رغم آنکه یک ویژگی مثبت در ایشان بود، ممکن است از آن، تلقی مثبتی نشود و بهتر است که ایشان را یک «شخصیت واقعگرا» بشماریم. در یک نگاه کلی، آقای هاشمی را باید فردی واقعگرا در طول آرمانخواهی دانست که واقعگرایی را در خدمت آرمانخواهی می خواست.
وی افزود: آقای هاشمی درحالی که زندگی خود را صرف دوران تحصیل و مبارزه و پیروزی کرده بود با تیزبینی و هوش و شجاعتی که داشت، واقع بینی و واقع گرایی را در خدمت آرمان های بلند خود برای اسلام و مسلمانان قرار داد.
وی افزود: آقای هاشمی دوران دشوار مبارزه را برای دستیابی به آرمان بزرگ برپایی حکومت اسلامی سپری کرد و پس از پیروزی انقلاب هم توسعه کشور را سرلوحه خود قرار داد. ایشان حقیقتا یک شخصیت آرمانخواه بود اما ویژگی اصلی ایشان دستیابی به آرمان هایی بود که سالها برای آن رنج مبارزه را در واقعگرایی و دوری از شعار زدگی تحمل کرده بود. البته اگر کسی بتواند واقع گرایی را در راستای آرمانخواهی سرلوحه قرار دهد و بین این دو توازن ایجاد کند، اولا باید شناخت درست و کافی از دین داشته باشد و ثانیا شناخت کافی از جامعه خودش و امکانات داشته باشد و با واقعیت جهانیان آشنا باشد ثالثاً شجاعت صف شکنی و مقابله با جریان های افراطی و ساختارشکن را داشته باشد و آیت الله هاشمی در هر سه جهت، سرمایه و اندوخته قابل اتکایی داشتند و با همین خدمات توانستند خدمات فراوانی به کشور کنند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هنر بزرگ آقای هاشمی رفسنجانی این بود به عنوان عالم مبارز که سالها برای آرمانهای خود مبارزه می کرده در عرصه عمل با واقع بینی در راستای آرمانهای خودش عمل کند. یک نمونه بسیار مهم آن، برنامه ریزی و هدایت پروژه سازندگی بعد از جنگ بود که با همین نگاه و انگیزه حتی از پذیرش پیشنهاد امام خمینی(ره) برای به دست گرفتن رهبری کشور و انقلاب خودداری کرد. نمود این نگاه را از زبان خود ایشان می توانیم گریه و اشک شوقی بشماریم که هنگام آغاز کار بزرگ آبرسانی در اهواز داشتند. نمونه دیگری که می توان گفت، تلاش زیاد ایشان در اصلاح روابط بینالمللی ایران با دنیا از جمله با عربستان کرد و متاسفانه پس از سالها خصومت، تازه در خانه اول هستیم. نمونه دیگر تلاش آقای هاشمی برای تعدیل و اصلاح ارتباط با قدرت های بزرگ بود که البته در نطفه خفه شد.
وی افزود: آقای هاشمی با توجه به شناختی که از دین و معارف اسلامی داشتند، تلاش می کردند بین این دو یک توازن معقولی ایجاد کنند. ما اسلام راستین را در چهره تشیع می بینیم و تشیع هم دین آرمانخواهی است. آنچه سرّ ماندگاری تشیع به رغم قرنها ناملایمات و فشارها بر پیروان آن است، تنها حقانیت یا وجه آرمان خواهی تشیع نبود بلکه توازن میان باور و وقت شناسی با واقع گرایی در عطف توجه کامل به موقعیت اجتماعی است یعنی ائمه اهل بیت (ع) شیعیان را با واقعگرایی تربیت می کردند.
مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه های اهل بیت علیهم السلام ایجاد همین موازنه در اندیشه و عمل شیعیان بوده و در منابع اسلامی ما اگر هیچ شاهدی نداشته باشیم جز آنچه از خاستگاه تقیه صادر شده یا بر اصل آن تاکید شده همین در واقعگرایی تشیع برای حفظ مومنان از یکطرف و حفظ تشیع از سوی دیگر کافی است.
وی تاکید کرد: قرائن و شواهد متعدد دیگری وجود دارد که بر ضرورت واقع نگری و پرهیز از احساسات خسارت بار دلالت می کند.
وی ابراز داشت: یکی از مفاهیمی که در مورد دینداری و دین گریزی باید مورد توجه قرار بگیرد، دو واژه «ضیق» و «وسعت» در نصوص دینی است یعنی از یک طرف نصوص دینی متعددی را در دست داریم که نشان دهنده گشایش در دینداری و شناخت و معرفت آن است و از طرف دیگر، نصوص متعددی وجود دارد که حتی فهم دین را گاهی دشوار و در سطح افرادی محدود می کند.
وی ادامه داد: از یکطرف در توقعی که از دینداری جامعه داریم و از طرف دیگر در داوری درباره میزان دینداری و دین گریزی جامعه و از طرف سوم در تنظیم مناسبات مومنان با جامعه بر اساس ملاکهای دینی و ایمانی ما نیازمند شناخت این دو مفهوم و نسبت میان آنها هستیم.
وی گفت: جالب این است که این دو مفهوم متقابل در همین نصوصی که اشاره کردم، دلیل و مستند یک نتیجه عملی مشترک قرار گرفته است یعنی هم گفته اسلام دین دشوار است پس سخت نگیرید و با مدارا رفتار کنید و هم هم گفته اسلام دینی فراغ و آسان است به همین جهت باید طول و عرض و عمق دینداری به درستی شناخته شود تا معلوم شود از موضع تبلیغ دین و هدایت مردم و حکومت که خودش را بخشی از دین می داند چه باید کرد و چه انتظاری باید داشت.
وی با اشاره به نهج البلاغه بیان کرد: قدرت فهم و درک و پذیرش معارف ما و منطق و سخن ما که فقط محدود به معارف نیست در بخش احکام و حدیث هم است را جامعه ندارد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: پس در جمع این دو دسته نصوص و هم در تقسیم مرزهای عقیدتی باید واقع بینی داشت و بیش از ظرفیت خود و جامعه بر آن تحمیل نکرد. هم در اجتهاد باید به عناصر سهولت زا مانند نفی حرج توجه داشت. هم در مقام اجرای ظرفیتها باید توجه داشت.
وی ابراز داشت: تبلیغ ما اینگونه نباشد که در بندگی خدا دچار افراط شویم؛ بندگی خدا فقط مسئله عبادت نیست آن کسی که می خواهد در مسیر خدای تعالی باشد، در مجموعه دین کاری نکنید که دین و بندگی خداوند مبغوض بندگان قرار گیرد.
وی به همراهی با مستضعفان فکری به عنوان یکی از مصادیق واقعنگری اشاره کرد و گفت: منابع اسلامی به روشنی و مکرر به رعایت حال مستضعفان فکری تاکید کردند و یکی از روایات معتبر در نفی از تنگ نظری صحیحه اسماعیل جعفی است. در این حدیث آمده است که قلمرو دین گسترده است و خوارج خودشان با نادانی عرصه را بر خود تنگ گرفتند. خوارج یک اسم و رسم هم است.
وی ادامه داد: بر همین اساس هم باید در قلمرو شناخت مرزهای ایمانی و اسلامی نگاهی واسع داشت و از تنگ نظری پرهیز کرد و هم در شناخت درست ظرفیت هایی که امر دینداری را بر مردم آسان می کند، تلاش کرد. برای بازنگری مسائل و اجتهادهای موجود بر پایه اصول و مبانی موجود عمل کرد.
وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) بخشی از احکام را برای عموم مردم بیان نمی کردند. برخی احکام بود که فقط برای خود و خانواده خود بیان می کردند. وقتی علت این امر را از امام باقر (ع) سوال کردند، ایشان فرمودند: «خشی أن لا یطاع» یعنی علی(ع) به دلیل نگرانی از اینکه به آن احکام عمل نشود، آن را برای عموم بیان نمیکردند. اگر چیزی را بگوئید که جامعه به آن تن نمی دهد، حکم خدا لوث می شود و مورد استهزاء قرار می گیرد. اگر در بیان احکام الهی ظرفیت جامعه را در نظر نگرفتید و نعوذ بالله این دستورات مورد استهزاء قرار گرفت، مسئول هستید.
وی بر ضرورت توازن واقع بینی و آرمانگرایی تاکید کرد و گفت: یکی از موارد مورد توجه در نصوص دینی، عدم اجرای حد در سرزمین دشمن است که در روایات آمده است امیرالمؤمنین(ع) به دلیل نگرانی از اینکه شخص مجازات شده به دشمن ملحق شود، آن را در آنجا اجرا نمیکرد. خوب این نگرانی میتواند به طور مثال در فرض وقوع جاسوسی به نفع دشمن یا برخی اقدامات خرابکارانه یا ناسازگاری با بقا و استواری حکومت باشد. همچنین می تواند در فرض نگرانی از فاصله گرفتن بخشی از جامعه از نظام سیاسی و قرار گرفتن آنها در شمار مخالفان و دشمنان و نیز گریز بخشی از افراد باشد.
وی گفت: به نظر ما سخن و روش امیرالمومنین در این باره که از موضع حکمرانی بیان شده تنها یک مثال است و در آن دوره همین مصداق داشته و می توانسته مایه نگرانی حضرت باشد. امیرالمومنین (ع) مجاز نمی دید که به قیمت پیوستن مجرم مجازات شده به بیگانه حد را جاری سازد و دستکم تا فراهم شدن زمینه مساعد آن را به تاخیر می انداخت و این در این روزگار طبعا مصادیق دیگری نیز دارد. برخی کج فهمان یا سودجویان این راهبرد واقعگرایی و در نظر داشتن ظرفیت جامعه برای اجرای حدود و احکام را به عنوان سکولاریزه شدن تعبیر کرده و یا افراد را به مخالفت با احکام اسلام متهم میسازند. ما تاکید داریم که با عطف توجه به عملکردهای گذشته باید اجرای احکام اسلامی از جمله در موضوع پوشش با همین نگاه اسلامی عمل کرد و نظام سیاسی را از گزندهای احتمالی دور نگه داشت و کسانی که دغدغه حفظ نظام را دارند باید به این احکام و واقعیت های اسلامی آگاهی و پایبندی داشته باشیم.
وی گفت: دولت اسلامی نباید بار مسئولیت خود در عرصه داخلی و خارجی را چنان سنگین کند که گویی پا در جای پای دولت آرمانی امام زمان (عج) گذاشته است و وظایف گسترده ای را برای خود ترسیم کند که نتیجه آن تضعیف پایه های حکومت و اختلال در انجام وظایف اصلی است.
مرتضوی در پایان تاکید کرد: تلاش آقای هاشمی این بود که بین واقع بینی و آرمان گرایی توازن برقرار بکنند و این همان چیزی است که ما شدیدا بدان نیاز داریم و در عین حال دچار ضعف هایی در این زمینه هستیم.
منبع شفقنا
مطالب مشابه
- آیتالله هاشمی رفسنجانی به معنای واقعی شناسنامه انقلاب اسلامی است
- آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به ملکوت اعلا پیوست
- «زندگی و زمانه آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی از 1313 تا 1394» منتشر شد
- خاطرات آیت الله مهدوی کنی از دوران زندان با آیت الله هاشمی رفسنجانی/همان شبی که مرا گرفتند آقایان هاشمی، طالقانی و لاهوتی را هم گرفتهبودند، ما چهار نفر پروندهمان از یک نظر مشترک بود و در ارتباط با مجاهدین خلق بود
- محمدهاشمی:از سال 1354 طرح تخریب و ترور هاشمیرفسنجانی در سازمان مجاهدین خلق کلید خورده؛سال 1358 هاشمیرفسنجانی هدف گلوله گروه فرقان قرار میگیرد،درمناظرههای سال 88 و اتهاماتی که به شخصیتهای روحانی برجسته نظام نظیر هاشمیرفسنجانی و آقای ناطقنوری وارد شد، بنیصدر در مصاحبهای گفت 30 سال است که من میگویم اینها دزدند و فاسدند شما حالا به این نتیجه رسیدید؟!امروز یک جریان وسیع روحانیتستیزی در کشور بین مخالفان نظام مقدس جمهوری به راه افتاده است