کد خبر: 6587

1403/05/29 17:36

نسخه چاپی | دسته بندی: یادداشت مدیرمسئول / فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / حوزه علمیه / بایسته های فرهنگ / چهره ها / اهل بیت علیهم السلام
0
بازدیدها: 44

غیرت دینی

یادداشتی از مدیر مسئول […]

نزدیک به ایام اربعین سالار شهیدان هستیم ایشان وهمه اهل بیت علیهم السلام خود را فدای دین خداوند کردند تا هدف خلقت الهی که "وماخلقت الجن والانس الالیعبدون"، را محقق کنند.

 هدف خلقت بندگی انسان فقط برای خداوند است.

 فبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله وحیره الضلاله

 

اگر بگوییم که انچه محرک حضرت امام خمینی ره بود تا با زمینه سازی انقلاب اسلامی، ورهبری داهیانه شان تاپیروزی آن، غیرت دینی ایشان بود سخن گزافی نگفته ایم. گرچه کمک به نتیجه رسیدن این هدف بود، نظر فقهی شاید منحصر به فردایشان بود که بر فقیه واجب است که نه تنها مجری احکام الهی باشد، بلکه اگر مقدمه اش فراهم نبود، بر فقیه واجب است که آن مقدمه را فراهم کند. نمونه دیگر ان درفتوای ارتداد سلمان رشدی، باهمه عنایت والزام شان به قوانین بین المللی تعبیر ایشان این بود، که کسی بعد از این جرئت نکند به ساحت مقدس حضرت خاتمی مرتبت ص جسارت نکند.

این نکته در این دیدگاه در ولایت فقیه، ظاهرا منحصر به فرد ایشان است واین تفاوت دیدگاه فقهی امام خمینی ره با دیگر فقیهان قائل به ولایت فقیه اعم از معاصران ایشان ویا سده های قبل درهمین نکته بود که دردرس های ولایت فقیه درسال 1348 درنجف خطاب به فقها فرمودند اگر عصای موسی ع ندارید برای خود عصا ایجاد کنید، والا مرحوم ایت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی ره هم قائل به ولایت مطلقه فقیه بودند، اتفاقا در دوران خفقان ستم شاهی بااینکه درایران وقم بودند، اما دربرابر هربدعتی دینی اعتراض می کردند؛ اما بسیاری ازفقها تا بحث کشته شدن برای ایجاد حکومت می رسید، تامل می کردند.

از طرفی حتی برخی از فقهای معاصر که قائل به ولایت فقیه نیست ویا به تعبیر دقیق تر، محدوده آن را محدود به امور حسبیه می کنند، والا هیچ فقیهی ازفقهای شیعه نیست که قائل به ولایت فقیه نباشند، فقط اختلاف دیدگاه ان هم به دلیل تفاوت دربرداشت شان از ادله فقهی درسعه وضیق این ولایت است. اما همه فقها، حفظ نظام و حکومت اسلامی را واجب می دانند. شاهد بارز آن مشی فقهای بزرگوار قم وازشاگردان مرحوم ایت الله خویی ره و نکته مهم وقابل توجه، مشی عملی ایت الله خویی ره استاد الفقهاء که دیدگاه علمی شان درباره ولایت فقیه به گستردگی که امام خمینی ره قبول داشتند، قائل نبودند، ولی مگر هم ایشان نبودند که عملا رهبری انتفاضه شعبانیه را به عهده گرفتند؟ وشهدایی که بعد از شکست انتفاضه و خیانت امریکا و همراهیش با صدام، شیعیان نجف وکربلا تقدیم اعتلای تشیع کردند، کم بود؟ اما وقتی فقیه احساس تکلیف کند که باید اقدامی کند، بدون هیچ تامل اقدام می کند.

 

شهید مطهری ره نیز از دیگر عالمانی بود که علاوه برحریت علمی، غیرت دینیش محرک او در تالیف آثارش و فعالیت های تبلیغیش بود.

خداوند هم به این تلاش ها که باهدف دفاع از دین وجلوگیری از تحریف دین و گسترش دینش است برکت می دهد وتاثیر آن را از حد تصور و فوق قدرت بشری به هدف نزدیک می کند و دل ها را همراه می کند.

حتما بزرگانی از علمای معاصر، غیرت دینی ودفاع از دین دربرابر تحریفات را شاید به همین شدت شهیدمطهری داشتند، اما شاید امتزاج این ویژگی غیرت دینی، با حریت علمی درشهید مطهری تاثیرگذاری گسترده تر آثار ایشان را بیشتر مورد عنایت قرار داد. آن شهید ضمن نقد مودبانه مهندس بازرگان در آثار متعددشان درقبل از انقلاب، هم زمان سخنرانی در انجمن اسلامی مهندسین ودوستان مهندس بازرگان داشت، ودوستی ورفاقتش مانع از سکوتش دربرابر تحریف نمی شد، وهم ایشان باسعه صدر، وقتی سخن از معرفی نخستوزیر موقت در دهه فجر1357 می شود، نظر ایشان مهندس بازرگان بود، علیرغم اشکالاتی به برخی از دیدگاه های ایشان داشت.

 

باید دست همه کسانی را که برای گسترش دینش بدون هیچ ملاحظه ای با غیرت دینی، دفاع از حریم های الهی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام را وجهه همت خود قرار داده اند، و حتی بدون ملاحظه تبعات اجتماعی که ممکن است برای شان داشته باشد، فقط و فقط محرک شان دفاع از حریم دین الهی واهل بیت علیهم السلام است باید براین بیان ها و قلم ها ودست ها بوسه زد. (نمونه ای اینجا)

 

غیرت دینی

 

 

اتکال به خداوند

اگر گفته شود که یکی از پربسامدترین کلیدواژه ها درسخنان امام ره، اتکال به خداوند تبارک تعالی و قابی که دربالای سرشان بود، کلمه الله هی العلیا بود.

نباید تردید داشت که اعتقاد به خداوند و محبت اهل بیت علیهم السلام، بزرگترین سرمایه این کشور و انگیزه مردم در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و یگانه رمز پیروزی در دفاع مقدس بود. حضرت امام ره پیام ایشان در 3خرداد1361 به مناسبت آزادی خرمشهر چنین می نویسند:

"سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. اینجانب با یقین به آن‌که ما «النصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه‌الله الاعظم _ ارواحنا لمقدمه الفداء _ را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصا آمریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین‌انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم _ که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین شهر» نام گرفت _ بیافراشت تشکر می‌کنم. و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده‌ی عدل الهی در سراسر گیتی _ روحی لتراب مقدمه الفداء _ می‌باشند. آنان به آرم ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی مفتخرند."

ایشان در اغلب سخنان خود درطول 10سال رهبری پربرکت شان بابیانی ساده و قابل فهم برای همه درس توحید واخلاق وتوجه محض به خداوند می دادند.

محبت اهل بیت علیهم السلام، بزرگترین سرمایه کشور

ازبزرگترین سرمایه های کشور ما، عشق ومحبت زایدالوصف مردم به اهل بیت علیهم السلام است. همه آنانی که دوران دفاع مقدس را به یاد دارند هرعملیاتی که بارمز "یازهرا"  انجام می شد، موفقیتش بیشتر بود. مگر می شود خداوند قادر جمعیتی که باورشان "ومارمیت اذرمیت" است، و نام مبارک کوثر ومحبوب حبیب الهی "یازهرا" را رمز عملیات خود می کنند، به هدفشان نرساند.

شاهد صادق آن شهید حاج قاسم سلیمانی که مهمترین ویژگیش اخلاصش برای خداوند بود که همین ویژگی اخلاص او نامش را بعد از شهادتش بلند کرد به طوری که قدرت نفوذ وتاثیر شهید سلیمانی بیش از وجودش درجهان شد، می گوید:

هروقت درسختی های جنگ فشارها برما حادث می شد پناه گاه ما حضرت زهرا سلام الله علیها بود. من قدرت حضرت زهرا س را در قلب کانال ماهی دیدم در وسط میدان مین دیدم.....  

بر همه کسانی که دلسوز دین خدایند و عاشق اهل بیت علیهم السلامند واجب است برای حفظ و ترویج این سرمایه بزرگ کشور در جهت شناخت هرچه بیشتر خداوند واهل بیت علیهم السلام و اشراب هرچه بیشتر شناخت و محبت شان در جامعه خصوصا نسل جدید که باقصور ماها از این سرمایه سرشار غافلند و یا شورشان غلبه بردرک و آگاهی شان دارد، تلاش کنیم؛ تردید نکنیم همان جوان هایی که درظاهر چندان افرادی باورمند تلقی نمی شوند، این معارف را به گوش جان نشنیده اند، همه دست اندرکاران مرزبان فرهنگ کشور، از حوزه های علمیه ومبلغان، اموزش و پروش خصوصا برنامه ریزان کتابهای درسی، صداوسیما با شبکه های متعدد صدا وسیما که دراختیار دارد، دراغلب موارد باتنگ نظری و تنگ کردن عرصه برحضور دلسوزان دین داری مردم، همه وهمه در این معضل که شاید بسیاری از افراد تا30سال را چندان باورمند نشان ندهد، شریکند و بدون تردید درپیشگاه خداوند پاسخگو. امیدانکه تا دیر نشده به خود آییم تا تنها کشور شیعه را از مشکلات عبور دهیم واین پرچم کلمه الله هی العلیا را که بعد از 1400سال در این کشور به اهتزاز درآمده، با عنایت و لطف و تفضل الهی و خاتمه دوران غیبت خاتم الاوصیاء، تحقق بخش آرزوی همه 124هزار پیامبرع،حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، به دست ایشان برسانیم. ان شاءالله

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود