کد خبر: 6241

تاریخ انتشار: 1398-09-21 - 20:11

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 960

بررسی وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام

با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری نشست «وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های راهبردی ـ تمدنی با عنوان «وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام» با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد‌باقر انصاری، رئیس موسسه بوستان کتاب برگزار می‌شود.     
  
رویکرد کلی در این نشست مباحث نظری از‌جمله جایگاه تمدنی کتاب یا نشر، توزیع و یا فروش کتاب نیست بلکه  وضعیت انضمامی جهان اسلام در موضوع کتاب و وزن‌کشیِ تمدنیِ کتاب در دنیای معاصر اسلام و دیدن کتاب در جغرافیای فرهنگ امروز مسلمانان و آثار اجتماعی، سیاسی، و حتی اقتصادی آن در میان امت اسلام است.

محورهای بحث و گفت‌وگو در نشست هفته آتی به قرار زیر است؛

۱ـ قابلیت‌های جهانی کتاب‌های مسلمانان چیست و قلمرو اثرگذاری کتاب‌های مسلمانان در حوزه‌های علوم‌انسانی و علوم‌اسلامی چه قدر است؟ آیا آثار کنونی جهان اسلام قابلیت ترجمه به زبان‌های زنده دنیا را دارد یا نه؟ اساسا آیا دنیای اسلام توانسته است دست به تولید کتاب‌های مرجع در سطح بین‌الملل بزند؟

۲ـ آیا کتاب تالیفی مسلمانان می‌تواند در حل معضلات اجتماعی و تمدنی جهان کنونی اسلام (مثلا خشونت، محیط زیست، هویت و غیره) نقش‌آفرینی کند؟ اساسا رویکردهای راهبردی در پژوهش‌های مسلمانان و توجه به مسئله‌های عینی چه میزان مورد اهتمام و توجه بوده است؟

در این باره نسبت کتاب‌های ترجمه شده از دنیای غرب و کتاب‌های تالیف شده در جهان اسلام رو چگونه می‌بینید؟

۳ ـ آیا کتاب کنونی در جهان معاصر اسلام می‌تواند زمینه‌ای باشد برای دیپلماسی فرهنگی در جهان اسلام و تعارف تمدنی (به تعبیر زکی میلاد) برای حوزه‌های تمدنی در دنیای اسلام؟

۴ـ هویت برساخته و برآمده مسلمانان امروز از کتاب‌های نوشته شده چه شکلی دارد؟ اساسا کتاب در جهان ما مسلمانان می‌تواند به ما هویت و وحدت در سطح امت را بدهد؟ 

 ۵ ـ آیا ممیزی کتاب (نه فقط ممیزی کتاب‌های آمده از غرب بلکه سانسورهای کتاب از درون جهان اسلام (ممیزی کتاب در دو سویۀ شیعی و سنی و اینکه شیعیان از آثار تقریبی اهل سنت بی اطلاع بمانند و اینکه اهل سنت از آثار مترقی شیعیان بی‌خبر باشند) تأثیری در خشونت‌های بین فرهنگی و بین مذهبی و اختلافات در سطح امت داشته است؟

۶ ـ آینده کتاب در وضعیت مجازی و فضای دیجیتال در جهان اسلام را چگونه ارزیابی می‌کنید و راهکار شما در تدبیر آن چیست؟

نشست «وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام» ساعت 18 و 30 دقیقه تا 21  یکشنبه(24 آذر‌ماه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

منبع ایبنا

وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام بررسی می‌شود

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود