کد خبر: 6513

تاریخ انتشار: 1402-02-20 - 18:43

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / بین الملل
0
بازدیدها: 195

آغاز سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» با حضور 2 هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی در مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) آغاز شد […]

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» با حضور 2 هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی در مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) آغاز شد

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، امروز، چهارشنبه 20 اردیبهشت‌‌ماه، بزرگترین رویداد فرهنگی ایران با «شعار  آینده خواندنی است» سی‌و‌چهار ساله شد. نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب 1402 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی و 100 ناشر خارجی تا پایان دومین ماه سال از کتاب‌دوستان میزبانی می‌کند. نمایشگاه کتاب تهران به‌واسطه میزان مشارکت ناشران، وسعت و استقبال میلیونی مردم در صدر رویداد‌های فرهنگی کشور تعریف می‌شود و به‌نظر می‌رسد، دوره سی‌و‌چهارم به‌دلیل سیاست‌های جدید متولیان امر، در مسیر تغییر و تحول قرار گرفته است. در این دوره علاوه‌بر حفظ الگوی برگزاری همزمان دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی، کتاب‌فروشان فرصت پیدا کرد‌ند تا کنار ناشران کتاب بفروشند.

200 کتاب‌فروشی که در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، عنوان نخستین ویترین‌داران حاضر در نمایشگاه ثبت شدند، در قالب «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» به‌مدت 10 روز می‌توانند با بهره‌مندی از یارانه دولتی، براساس شرایط فروش نمایشگاهی که با ناشران یکسان است، با مخاطبان سراسر کشور در تعامل باشند. با پیوند سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران و سامانه خرید از کتاب‌فروشی، درگاه مشترکی ایجاد شده تا کاربران به کتاب ناشران و کتاب‌فروشان دسترسی داشته باشند.

مطابق دوره سی‌و‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش فیزیکی این رویداد ملزم به حضور در بخش مجازی نیز هستند. اما آن دسته از ناشران که برای حضور در بخش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، الزامی برای عرضه کتاب در بخش فیزیکی ندارند. آنچه در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب در غرفه ناشران حاضر در مصلا قرار گرفته است، کتاب‌های منتشر شده از سال 1398 به بعد است اما کاربران با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی می‌توانند کتاب‌های منتشر شده از سال 1392 ناشران حاضر در این بخش را مشاهده و خریداری کنند.

100 ناشر خارجی حاضر در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، حدود 45 هزار عنوان کتاب را در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. میزان مشارکت در این بخش براساس اعلام قائم مقام نمایشگاه در مقایسه با دوره سی‌و‌سوم، 40 درصد در تعداد عناوین و 20 درصد در تعداد ناشران و غرفه‌ها افزایش داشته است.  

30 میهمان از کشورهای مختلف و 27  کشور در بخش بین‌الملل حضور دارند؛ بنابر اعلام مسئولان در نمایشگاه امسال، حدود 40 کشور حضور دارند.   

تاجیکستان؛ کشور مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است. این کشور با 20 نفر از ناشران، نویسندگان و شخصیت‌های شاخص این کشور در این رویداد حضور دارند.    

یکی از رویکرد‌های اصلی مجریان برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نماشگاه کتاب تهران، تقویت بُعد فرهنگی این رویداد است؛  بنابراین علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری با تأکید براین نکته گفت: برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه نیز به بخش‌های اصلی اضافه شده و از بخش‌های جنبی به بخش‌های اصلی آمده است.  
     
در این دوره، ۶ سرا در فضاهای مختلف نمایشگاه دایر شده است؛ علاوه‌براین بخشی از برنامه‌ها ماننده دوره‌های گذشته، میدانی و صحنه‌ای پیش‌بینی شده است؛ مانند قصه‌گویی، عروسک‌گردانی، تئاتر خیابانی و سرود ‌مربوط به حوزه کودک و نوجوان. دو سالن ویژه کودک و نوجوان و بزرگسال با هدف ارائه برنامه‌های حوزه ترویج کتابخوانی نیز در این دوره از نمایشگاه برپا شده است.

دایر شدن «سینما کتاب»، برپایی غرفه «کتاب آرا» سالن کارنامه نشر ویژه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و همچنین سالن یاس، فعالیت بخش «مشاوره‌ کتاب» با ۶ فضا در شبستان اصلی، سالن ناشران کودک و نوجوان و سالن ناشران خارجی از دیگر برنامه‌های کمیته فرهنگی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.   

بن خرید از نمایشگاه کتاب تهران به دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهل قلم اختصاص پیدا می‌کند. سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  600 هزار تومان است که  360 هزار تومان آورده مشمول و 240 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

سقف گروه دوم یعنی اعضای هیئت علمی، 700 هزار تومان تعیین شده که 350 هزار تومان آورده اعضا و  350 هزار تومان سهم  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. براساس اعلام مجریان برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 در مجموع به 9 هزار و 145 نفر از اعضای سامانه اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران یعنی مؤلف، مترجم، مصحح، محقق و همچنین افرادی که نقشی در تولید اثر داشته‌اند از‌جمله ویراستار و تصویر‌گر، بین 400 تا 800 هزار تومان اعتبار خرید کتاب تخصیص داده شده که مجموع افراد مشمول نیز 9 هزار و 145 نفر است. همانند دو ره قبل نمایشگاه، یارانۀ خرید کتاب در قالب «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص داده شده است.
 
امکان استفاده بن در بخش حضوری نمایشگاه
علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هفتمین روز مانده به برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور با انتشار پیام در حساب کاربری خود در توئیتر از امکان استفاده از مشمولان یارانه نمایشگاه در بخش حضوری خبر داد.

بنابر این تصمیم، مشمولان بن خرید از نمایشگاه می‌توانند بعد از ثبت سفارش در بخش مجازی این رویداد، خرید خود را انتخاب کنند؛ به‌عبارت دیگر خریداران دو انتخاب دارند؛ دریافت بسته خرید از طریق شبکه پست یا مراجعه به غرفه ناشر در محل برگزاری نمایشگاه کتاب.

راه دسترسی به غرفه ناشران در مصلا
مطابق اعلام مسئولان نمایشگاه، دو راه رسیدن به غرفه ناشران حاضر در بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند علاوه‌بر استفاده از نقشه نمایشگاه از نرم‌افزار ویژه این رویداد برای رسیدن به غرفه استفاده کنند. این نرم‌افزار را می‌توان از «کافه بازار»، «اناردونی» و «آی‌اپس» دریافت کرد. شماره تماس  91009898 از 9 تا 18 برای مراجعان حضوری و بازدیدکنندگان بخش مجازی نمایشگاه نیز پیش‌بینی شده است.

 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

کامل‌ترین مرجع نمایشگاه کتاب 1402 تهران؛ آخرین اخبار + بن تخفیف کتاب

 

نمایشگاه کتاب 1402

منبع ایبنا

 

تاریخچه نمایشگاه کتاب تهران

آبان‌ماه سال ۱۳۶۶ نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد که نقطه عطفی در رویدادهای فرهنگی آن زمان محسوب می‌شد. آن زمان، ناشران در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران حاضر شدند اما از سال ۱۳۶۸ مصلی امام خمینی‌(ره) به‌عنوان محل برگزاری این رویداد انتخاب شد. هرسال علاقه‌مندان بسیاری در داخل کشور و حتی دیگر کشورها به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روانه می‌شوند.
 

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنیست» از تاریخ بیست اردیبهشت ماه کار خود را آغاز می‌کند و تا سی اردیبهشت ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد (1402/02/20 الی 1402/02/30). همزمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب 1402، بخش مجازی نیز در سامانه Ketab.ir امکان خرید برای علاقه‌مندان به کتاب را در 24 ساعت شبانه‌روز مهیا می‌کند.
 

مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

همچون سال‌های گذشته، مکان برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی، مصلی امام خمینی‌(ره) است. در این دوره علاقه‌مندان از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند.



جانمایی غرفه‌های نمایشگاه کتاب

در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همانند دوره‌ قبل، همه غرفه‌ها ناشران اعم از ناشران بخش‌های عمومی، دانشگاهی و تخصصی، همچنین بخش کودک و نوجوان در فضای مسقف مصلای امام خمینی‌(ره) جانمایی می‌شوند؛ علاوه‌براین در داخل نمایشگاه برای تسهیل در تردد افراد مسن و ناتوان خودروهایی برای جا‌به‌جایی در نظر گرفته شده است.
 

 دسترسی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۲

برای رفتن به نمایشگاه کتاب 1402 می‌توان از وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو، اتوبوس‌، تاکسی و ون‌ها استفاده کرد. معمولا برای پیشگیری از ازدحام و ترافیک، مترو می‌تواند بهترین گزینه باشد.
 

     • نحوه رفتن به نمایشگاه کتاب با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلا هستند که ایستگاه مصلا در خط یک واقع شده که جنوب تهران را به شمال آن وصل می‌کند. ایستگاه شهید بهشتی نیز در نقطه تلاقی دو خط «یک و سه» واقع شده و می‌توان از هر دو خط به آن رسید.
 

     • مسیر رفتن به نمایشگاه کتاب با اتوبوس

مخاطبان می‌توانند علاوه‌بر مترو با اتوبوس‌های معمولی و تندرو، مستقیم و عبوری به محل برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 مراجعه کنند. برای عبور از خطوط مستقیم برای رسیدن به مصلا می‌توان از ایستگاه‌های اتوبوس‌  میدان آزادی، تجریش، میدان امام حسین(ع)، قیطریه، میدان صنعت، میدان رسالت، صادقیه، خاوران، ونک، میدان انقلاب، خراسان و هفت تیر استفاده کرد.  
همچنین خطوط عبوری برای رسیدن به مصلا، شامل خط بیمارستان امام خمینی‌(ره)، پایانه شهید بهشتی، پایانه آزادی- سید‌خندان، خط انتهای بلوار ارتش، پایانه شهید بهشتی، خط میدا امام حسین(رع) پایانه شهید بهشتی، خط میدان انقلاب، پایانه بیهقی، خط میدان رسالت، میدان ونک، خط میدان رسالت، میدان صنعت، خط چهار راه خاقانی، پایانه شهید بهشتی، خط رسالت، مطهری، خط فلکه سوم تهرانپارس، خیابان شهید مطهری، پایانه BRT دانشگاه علم و صنعت، پایانه بیهقی‌(خط ۵ سامانه تندرو) است.  
 

     • مسیر رفتن به نمایشگاه کتاب از طریق تاکسی

برای رسیدن به مصلی می‌توان از تاکسی‌‌ها یا ون‌هایی که در میدان‌های نوبنیاد، تجریش، صنعت، رسالت، راه‌آهن همچنین پایانه بیهقی، ترمینال آزادی، ترمینال جنوب، پایانه تهرانپارس، پایانه شاهد، پایانه خاوران، پایانه نعمت‌آباد استفاده کرد.
 

نحوه خرید از نمایشگاه کتاب 1402

برای خرید کتاب از سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری (مجازی) اقدام کرد. اما امکان استفاده از بن کارت تخفیف در خرید حضوری وجود ندارد.
 

     • خرید از نمایشگاه کتاب تهران به شیوه حضوری

در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه، همانند دوره قبل، امکان خرید با بن کارت‌های تخفیف در خرید‌های حضوری و فیزیکی وجود ندارد. هر ناشر ملزم است، آثار چاپ نخست شده را در معرض دید افراد بازدید‌کننده قرار دهد؛ به‌عبارت دیگر ناشر نمی‌تواند هر اثری را در نمایشگاه عرضه کند.
در هر غرفه، کارتخوان وجود دارد تا بازدیدکنندگان بتوانند از این طریق هزینه خرید کتاب را بپردازند؛ البته این بدان معنا نیست که امکان خرید با پول نقد وجود ندارد.
 

     • خرید از نمایشگاه کتاب تهران به شیوه مجازی

بخش مجازی نمایشگاه کتاب بین المللی تهران برای آن دسته از افرادی که قبل برگزاری نمایشگاه، فهرست کتاب‌های مدنظر خود را تهیه کرده‌اند گزینه بسیار مناسبی است؛ علاوه‌براین در خرید به شیوه مجازی از نمایشگاه کتاب تهران می‌توان از بن‌کارت تخفیف استفاده کرد.

برای همه ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه با ثبت‌نام در سایت سامانه خانه کتاب Ketab.ir به ازای هر اثری که مطابق با شرایط نمایشگاه است، یک صفحه اختصاصی ایجاد می‌شود. در این صفحه اطلاعاتی ازجمله مشخصات مربوط به کتاب، تصویر جلد کتاب، نام نویسنده، مولف، مترجم، ناشر و غیره درج شده است. هرصفحه به درگاه بانکی متصل است؛ بنابراین خریدار نمایشگاه مجازی، می‌تواند از این درگاه هزینه کتاب خریداری شده را پرداخت کند.  

 

منبع +

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود