کد خبر: 6353

تاریخ انتشار: 1399-10-14 - 19:42

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / تازه های کتاب و نشر / اخبار کتاب / نقد و معرفی کتاب / چهره ها / فرهنگ و تربیت / مطالب دیگران- انقلاب اسلامی
+1
بازدیدها: 927

شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی نویسنده کتاب شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیزدهمین روز از دی‌ماه، یادآور رخدادی تلخ برای ایران و مردمانش و بسیاری از ملت‌های مظلوم منطقه بود. روزی که جبهه دفاع از حریم اهل‌بیت (ع)، یکی از مدافعان خود را در یک عملیات ناجوانمردانه ترور از دست داد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارای چنان جایگاه ارزشمند و ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی بود که همین شاخصه‌ها او را برای همیشه در ذهن و جسم این آب و خاک زنده نگه خواهد داشت.
 
«شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، یکی از کتاب‌هایی است که در یک ساله اخیر درباره سردار شهید سلیمانی به چاپ رسیده است. این کتاب تاکنون از سوی انتشارات خط مقدم، چهل نوبت تجدید چاپ شده است.

 

شهید سلیمانی، مرد صداقت بود
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نویسنده این اثر در گفت‌وگو با ایبنا، درباره سیر تدوین آن توضیح داد: بعد از اینکه مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه فرمودند به حاج قاسم به چشم یک فرد نگاه نکنیم بلکه به چشم یک مکتب نگاه کنیم، مصمم شدم مکتب شهید سلیمانی را تدوین کنم. نزدیک ماه مبارک رمضان به پیشنهاد یکی از دوستان، شاخص‌هایی در این‌باره تدوین شد که در هر روز از ماه مبارک رمضان، بخش‌هایی از آن چاپ می‌شد.

 


نویسنده کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، ادامه داد: به برکت ایام ماه مبارک رمضان، مقدمات تدوین و چاپ کتاب انجام و بعد از ماه مبارک، مطالب کامل‌تر و برخی شاخص‌ها افزوده شد. در نهایت کار در 17 شاخص اصلی تنظیم شد، اما در متن کتاب نزدیک به 40 شاخص مطرح و تبیین شده است. البته اگر بخواهیم درباره عظمت و جایگاه شهید سلیمانی بگوییم، نیاز به ده‌ها کتاب است.
 
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله، گفت: سعی کردیم به‌گونه‌ای مطالب را تدوین کنیم که خواننده خسته نشود و برای مخاطب جذابیت داشته باشد. نخستین چاپ آن یک ماه قبل منتشر شد و تاکنون چهل نوبت تجدیدچاپ شده است. از چاپ چهل‌ویکم، کتاب با تغییراتی همراه خواهد بود و سعی می‌شود سیر مطالب از آغاز تا پایان داستان‌وار روایت شود. این کتاب به‌عنوان منبع در دوره‌های آموزشی عقیدتی-سیاسی سپاه پاسداران تدریس می‌شود و برخی دانشگاه‌ها نیز به دنبال استفاده از آن به‌عنوان منبع درسی هستند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی، درباره محتوای این اثر، توضیح داد: صفحات نخستین کتاب، نگاهی به مکتب اسلام و اولیای الهی به‌ویژه مکتب سید‌الشهدا (ع) دارد و در ادامه مکتب امام خمینی (ره) که آن‌را شکل‌پذیرفته از مکتب سید‌الشهداء (ع) می‌دانیم، تبیین شده است. به فرموده مقام معظم رهبری، شهید سلیمانی، شاگرد مکتب امام خمینی (ره) بود. در حوزه این معمول است که شاگردان یک مکتب، به مرور زمان خودشان صاحب مکتب و رساله می‌شوند، لذا شاگرد مکتب امام خمینی (ع)، نمایی از مکتب بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

 


نویسنده کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، افزود: تلاش کردیم در هر 17 شاخص، مشخصه‌های مکتب امام (ره) را از زبان رهبر معظم انقلاب بیان کنیم و شهید سلیمانی را هم از نگاه رهبر و دوستان ایشان، همچنین در کلام و رفتار خودش با شاخص‌ها و ویژگی‌های مکتب امام (ره) منطبق کنیم.
 
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله در ادامه اظهار کرد: شهید سلیمانی با ویژگی‌های خاصی که داشت، توانست این عظمت را برای خود ترسیم کند که در تشییع پیکرش در عراق و ایران، میلیون‌ها نفر حضور پیدا کنند؛ عظمتی که تنها در تشییع پیکر امام (ره) شاهد بودیم. سردار سلیمانی، شاگرد مکتب بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود و توانست دل‌ها را جذب کند. سعی کردم این نکته را تبیین کنم که ارتباط بین شهید سلیمانی و مردم، ارتباطی عاشقانه بود. حاضر بود جان خود را فدای مردم و این آب و خاک کند و در نهایت هم جان خود را فدای اسلام، آرمان‌ها و ملت ایران کرد. مردم هم در مقابل اینگونه بودند و سردار سلیمانی را دوست داشتند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی با اشاره به شاخص‌های مطرح شده در این کتاب، گفت: ابتدا به شاخص‌های مرتبط با موضوع توحید پرداختیم، در ادامه اسلام ناب از نگاه امام (ره) و شهید سلیمانی تبیین و مسأله ارادت به اهل‌بیت (ع) مطرح شد. معنویت و دنیاگریزی، تلفیق معنویت و سیاست، نگاه شهید به تکلیف و پایبندی به تکلیف شرعی، عقلانیت و تدبیر، اعتقاد شهید سلیمانی به مردم و نقش مردم در حاکمیت، مباحثی که شهید در آن‌ها حماسه آفرید به‌ویژه در میدان جهاد، پاسداری از ارزش‌ها، نگاه شهید سلیمانی به ولایت فقیه و دفاع ایشان در وصیت‌نامه، سخنرانی‌ها و رفتارش، عشق ولایت فقیه به سردار سلیمانی، نگاه شهید به عدالت اجتماعی، جاذبه و دافعه سردار سلیمانی، دشمن‌شناسی و شناخت ترفندهای دشمن و مقابله با دشمن و استکبارستیزی از دیگر شاخص‌ها و موضوعاتی است که در ادامه تشریح می‌شوند.

 


نویسنده کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، ادامه داد: سعی کردم نگاه بین‌المللی شهید را در این کتاب تبیین کنم. ایشان فقط به مردم ایران نگاه نمی‌کرد و همه مردم مظلوم منطقه و جهان و در داخل کشور همه اقشار از شیعه و سنی برای ایشان مهم بودند. همه جامعه بشری برای شهید سلیمانی یکسان بودند. یکی دیگر از موضوعاتی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته، بحث مقاومت و ایستادگی سردار بود. 40 سال در جنگ تحمیلی، لبنان، سوریه و عراق لباس رزم به تن داشت. ایشان به همه ما درس ایستادگی داد.
 
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله، درباره علاقه شهید سلیمانی به مقوله کتاب و کتابخوانی نیز بیان کرد: عشق حاج قاسم به مطالعه و کتابخوانی از دیگر محورهای این اثر است. شهید در کتابخوانی مصصم و جدی بود. از رمان تا کتاب‌های اخلاقی، اعتقادی، تفسیر قرآن و خاطرات دفاع مقدس را مطالعه می‌کرد. روحیه شهادت‌طلبی و عشق به شهادت در سردار سلیمانی از دیگر شاخص‌های مطرح شده در این اثر است. کتاب را با چگونگی شهیدشدن ایشان به پایان رساندم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی در پایان گفت: در یک کلام، شهید سلیمانی، مرد صداقت بود. گفتار و عملش با هم تطبیق داشت و عمل او مطابق با دستورالعمل اسلام بود. اگر بخواهیم کامل‌ترین و بهترین شاگرد امام خمینی (ره) را بعد از مقام معظم رهبری معرفی کنیم، شهید حاج قاسم سلیمانی است.

 

منبع+

 

پرونده اثار منتشر شده

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود