کد خبر: 6151

تاریخ انتشار: 1397-12-10 - 16:28

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / اخبار نمایشگاه / اخبار کتاب / حوزه علمیه / علمی پژوهشی / علمی آموزشی
+1
بازدیدها: 1 225

ارسال ۶۰۰ اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان، ۱۲ اثر تجلیل شد

گزارشی از ریحانه حقانی معاون پژوهشی جامعه‌الزهرا س […]

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از  شفقنا در قم، ریحانه حقانی امروز در آئین اختتامیه نخستین همایش کتاب سال بانوان که در سالن همایش بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام‌ برگزار شد، با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان گفت:

معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با این دیدگاه که بانوان دانش‌پژوه و پژوهشگران عرصه زن و خانواده، پدیدآورندگان جریان‌های فکری و فرهنگی جامعه به شمار می‌روند و نتایج تحقیقات آن‌ها موجبات دگرگونی و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون علم و فرهنگ در حوزه زنان و خانواده است اقدام به برگزاری این همایش کرد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا ادامه داد: با شناسایی بانوان پژوهشگر و نیز موضوعات مورد پژوهش در حوزه زن و خانواده، می‌توان علاوه بر ظرفیت شناسی پتانسیل موجود، در جهت آسیب‌شناسی آثار گذشته و ارتقای کمی و کیفی تولیدات علمی حوزه‌های علمیه خواهران برنامه ریزی کرد.

او ، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را مورد اشاره قرار داد و گفت:

به‌منظور حمایت از فرآیند تولید علوم دینی و شناسایی و تجلیل از بانوان و دانش‌پژوهان پژوهشگر و معرفی آثار پژوهشی برتر، به‌ویژه در عرصه زن و خانواده، به برنامه‌ریزی در زمینهٔ برگزاری این همایش پرداختیم.

 

حقانی، اهداف برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد:

حمایت از آثار پژوهشی بانوان و آثار برتر پژوهشی در عرصه زن و خانواده؛ شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت توان پژوهشی بانوان و مراکز فعال در عرصه مطالعات زن و خانواده و زمینه‌سازی افزایش مشارکت پژوهشگران و واحدهای پژوهشی در تولید علم و گسترش مرزهای دانش و ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌های دینی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی- انسانی به‌ویژه در عرصه زن و خانواده ازجمله اهداف برگزاری این همایش بود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س)ادامه داد:

گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید علم در بین بانوان طلبه؛ هدایت پژوهش‌ها به سمت نیازهای علمی حوزه، جامعه و نظام اسلامی با تأکید بر عرصه زن و خانواده و افزایش نشاط علمی در بین بانوان دانش‌پژوه و مراکز علمی فعال در عرصه پژوهش‌های زن و خانواده از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان است.

او با بیان سیاست‌های موردنظر نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان عنوان کرد: توجه ویژه به آثار پژوهشی نیاز محور با تأکید بر مطالعات عرصه زن و خانواده؛ اهتمام به ترویج و ارتقاء فرهنگ و اخلاق پژوهش و سنن علمی پژوهشی حوزوی؛ اهتمام به تقویت نظام نوآوری علمی از سیاست‌های این همایش هستند.

حقانی ادامه داد: اهتمام به تقویت فرهنگ رقابت علمی سالم در میان بانوان پژوهشگر؛ تأکید بر ارتقاء مستمر استانداردها و شاخص‌های علمی آثار؛ توجه ویژه به پژوهش و تولیدات علمی موردنیاز عرصه بین‌الملل با اولویت جهان اسلام و اهتمام به شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان پژوهشی فعال در عرصه  مطالعات زن و خانواده از دیگر سیاست‌های برگزاری این همایش هستند.

 

او بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کتاب سال بانوان با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی از دو سال گذشته آغاز به کرد، گروه‌های علمی اقدام به تهیه پیش‌نویس طرح و آیین‌نامه همایش، برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌ها و شرح وظایف کمیته‌های علمی و اجرایی گرفتند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا، برنامه‌های متعدد کمیته اجرایی همایش را مورداشاره قرار داد و عنوان کرد:

این کمیته طراحی لوگوی همایش؛ طراحی و آماده‌سازی پوستر فراخوان همایش؛ طراحی و آماده‌سازی سایت همایش؛ اطلاع‌رسانی و تبلیغات؛ برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه؛ اکران فراخوان در پرتابل‌های تبلیغاتی در ۲۰ نقطه از سطح شهر؛ چاپ پوستر فراخوان و نصب در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر؛ ارسال پیامک فراخوان همایش به گروه‌های مخاطب؛ ارائه پوستر فراخوان به دانشگاه‌ها و مراکز علمی قم و ساخت تیزر را به عهده داشت.

او به بیان آثار ارسال‌شده به دبیرخانه همایش پرداخت و گفت: در نهایت حدود ۶۰۰ اثر به دبیرخانه همایش ملی کتاب سال بانوان ارسال شد، جلسات کمیته علمی همایش با حضور دبیر علمی همایش دکتر پارسانیا برگزار و در این جلسات شاخصه‌های داوری و فرم‌های آن موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و بعد از نهایی شدن دریافت آثار و تعیین روسای هیئت‌های داوری وارد گام دوم ارزیابی در این عرصه شدیم.

حقانی افزود: ۱۱ فاضل حوزوی و دانشگاهی ریاست هر گروه داوری را در رشته‌های تخصصی خود آغاز کردند و بیش از صد ارزیاب و اندیشمند علمی آثار را در فرآیندهای مختلف مورد داوری قرار دادند.

 

او با بیان اینکه داوری آثار در سه مرحله ارزیابی اجمالی و ارزیابی تفصیلی  انجام شد، تصریح کرد: از بین آثار دریافتی به دبیرخانه ۱۴۷ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه پیدا کردند و از بین این آثار، بعضاً به ارزیابی تفصیلی دوم هم ارجاع داده شدند که از بین این ۱۴۷ اثر ۳۳ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتد و از میان این  آثار ۱۲ اثر شایسته و حائز رتبه انتخاب شد.

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا، فراوانی آثار واصله در عرصه زن و خانواده را مورد تأکید قرار داد و گفت: این مهم به ما نشان می‌دهد که این موضوع حائز اهمیت بوده و خلأهای پژوهشی در این عرصه را برای ما بیشتر نمایان کرد.

مبع شفقنا 

 

+

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود