کد خبر: 6060

تاریخ انتشار: 1396-11-29 - 06:14

نسخه چاپی | دسته بندی: یادداشت مدیرمسئول / فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / سازمان های فرهنگی / مصاحبه و گزارش / اخبار نمایشگاه / حوزه علمیه
+3
بازدیدها: 1 273

نمایشگاه کتاب دین در تقویم رسمی نمایشگاه‌های دنیا ثبت می‌شود

عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب دین در گفت‌وگو با ایبنا: نمایشگاه کتاب دین در تقویم رسمی نمایشگاه‌های دنیا ثبت می‌شود […]

حجت‌الاسلام شمس،‌عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب دین، درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه گفت: در این دوره به دلیل تداخل برگزاری نمایشگاه کتاب دین با نمایشگاه کتاب عُمان، ناشران کمی از دیگر کشورهای حضور پیدا کردند. برای اینکه در دوره‌های بعد این نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر کشورها تداخلی نداشته باشد، سعی داریم آن‌را در تقویم رسمی نمایشگاه‌های دنیا ثبت کنیم تا ناشران بیشتری از کشورهای مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم شمس، عضو شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیان کرد: برحسب انتظاری که از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رفت و توجهی که به عمق‌بخشی به مسائل پژوهشی حوزه دین داشته و خودش نیز فرزند حوزه است، برخلاف دوره‌های قبل که نمایشگاه با فاصله و نامنظم برگزار می‌شد، اوایل سال جاری و در زمان تصدی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور تشکیل شورای سیاستگذاری و دبیرخانه دائمی این نمایشگاه را صادر کرد.
 
وی ادامه داد: با توجه به فرصت محدودی که در اختیار داشتیم، جلساتی برای هماهنگی حضور ناشران داخلی و به‌ویژه دعوت از ناشران خارجی و برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه برگزار شد. به دلیل فرصت اندک در این دوره فقط از کشورهای اسلامی دعوت صورت گرفت. درنظر داریم در دوره‌های بعد، از ناشران بیشتری از کشورهای اسلامی و حتی دیگر کشورها که در این زمینه فعالیت‌هایی دارند، دعوت به‌عمل آوریم.
 
حجت‌الاسلام شمس گفت: در این دوره 22 هزار عنوان

شهر قم به‌عنوان مرکز حوزه علمیه و پژوهش‌های دینی، دارای بزرگترین مرکز نشر کتاب در این حوزه در کشور است. قم بعد از تهران در مجموع بزرگترین مرکز نشر کشور به‌شمار می‌آید. به این دلیل نمایشگاه را به‌جای تهران در قم برگزار کردیم

کتاب از 9 کشور عربی، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ارائه شده که این 9 کشور عربی اسلامی در 46 غرفه مستقر هستند. باتوجه به همزمانی برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه کتاب عُمان، در این دوره شاهد حضور تعداد کمی از ناشران خارجی بودیم. ناشران داخلی هم با 25 هزار عنوان کتاب در 150 غرفه مستقر شده‌اند.
 
عضو شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، افزود: همزمان با این نمایشگاه، نمایشگاه استانی کتاب قم نیز در حال برگزاری است که حدود 150 ناشر با 35 هزار عنوان کتاب در آن حضور دارند. در مجموع در این دو نمایشگاه، بیش از 80 هزار عنوان کتاب ارائه شده است.
 
وی درباره علت برگزاری این نمایشگاه در شهر قم نیز اظهار کرد: شهر قم به‌عنوان مرکز حوزه علمیه و پژوهش‌های دینی، دارای بزرگترین مرکز نشر کتاب در این حوزه در کشور است. قم بعد از تهران در مجموع بزرگترین مرکز نشر کشور به‌شمار می‌آید. به این دلیل نمایشگاه را به‌جای تهران در قم برگزار کردیم.
 
حجت‌الاسلام شمس در ادامه گفت: برای اینکه در دوره‌های بعد برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه‌های دیگر کشورها تداخلی نداشته باشد، سعی داریم آن‌را در تقویم رسمی نمایشگاه‌های دنیا ثبت کنیم تا ناشران بیشتری از کشورهای مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کنند.
 
عضو شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، ادامه داد: به‌دلیل نداشتن مکان مناسب برای برگزاری نمایشگاه ناچار شدیم آن را به مصلای قدس شهر قم منتقل کنیم و به این دلیل دو هفته نماز جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود. حدود 300 ناشر برای حضور در نمایشگاه درخواست داده بودند که با توجه به محدودیت‌های موجود، تنها 100 ناشر مجوز حضور در نمایشگاه را دریافت کردند.
 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در حاشیه این نمایشگاه، بیان کرد: در این نشست‌ها به‌روزترین موضوعات و خلأهای حوزه دین مورد بررسی قرار می‌گیرند. بخشی از برنامه نشست‌ها نیز به معرفی مراکز و موسسات فعال حوزه دین اختصاص دارد. موضوعاتی که در خارج از مرزهای ایران اتفاق می‌افتد، گاهی کشور ما را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که سعی

ر این دوره 22 هزار عنوان کتاب از 9 کشور عربی، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ارائه شده که این 9 کشور عربی اسلامی در 46 غرفه مستقر هستند

کردیم در قالب این نشست‌ها به برخی از مهم‌ترین مسائل روز مرتبط با حوزه دین با محوریت کتاب و نشر بپردازیم.
 
حجت‌الاسلام شمس گفت: از جمله مهمترین موضوعات نشست‌ها می‌توان به «چشم‌انداز پژوهش‌های اخلاق و دین در جهان امروز» با سخنرانی محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. «موضوع‌شناسی احکام فقهی» با سخنرانی محمدحسین فلاح‌زاده، «اقتضائات پژوهش‌های دینی در مواجهه با علم مدرن» با سخنرانی حمید پارسانیا، معرفی و رونمایی «موسوعة الامامة فی نصوص اهل‌السنة - جلد 21 تا 25» درباره حضرت زهرا (س) همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با سخنرانی محمد اسفندیاری و «ضرورت تبلیغ در فضای مجازی و پاسحگوئی به شبهات دینی؛ بایدها و نبایدها» با سخنرانی قاسم ترخان از جمله دیگر موضوعات مهمی است که در این نشست‌ها مطرح و بررسی می‌شوند.

عضو شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، افزود: مخاطب اصلی این نشست‌ها، بیشتر موسسات پژوهشی و پژوهشگران هستند تا این موضوعات را در پژوهش‌های خود مدنظر قرار دهند. ولی در مواردی نیز مخاطبان نشست‌ها عموم مردم هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نشست معرفی موسسه دارالعرفان به سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان اشاره کرد.
 
وی در پایان اظهار کرد: در این دوره با توجه به اینکه نشست‌ها تا زمان برگزاری نمایشگاه نهایی نشده بود، اطلاع‌رسانی دیر صورت گرفت که امیدواریم این نقیصه در دوره‌های بعد برطرف شود. مجموعه محتوای ارائه شده در نشست‌های پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

منبع: ایبنا

 

نمایشگاه کتاب دین در تقویم رسمی نمایشگاه‌های دنیا ثبت می‌شود

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود