کد خبر: 6031

تاریخ انتشار: 1396-06-14 - 17:07

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / فضای مجازی / حوزه علمیه / رسانه مطبوعات / چهره ها
+1
بازدیدها: 1 402

گزارشی از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم

هشدار صالحی نسبت به فاصله گرفتن جامعه از دین […]

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب" به نقل از شفقنا، سید عباس صالحی عصر چهارشنبه با هدف دیدار با مراجع عظام تقلید و علما به شهر قم سفر کرد و در ابتدای ورود خود مورد استقبال استاندار و مسئولان شهر قم قرار گرفت.

او سپس در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام نمود.

صالحی همچنین با آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه ایران دیدار و گفتگو کرد. عمده خواست حضرات آیات در این دیدارها نظارت بیشتر بر چاپ و نشر کتاب و برنامه ریزی جهت کاهش اثرات زیانبار فضای مجازی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز عرفه را در قم سپری کرد و پس از حضور در شورای اداری استان قم با آیات عظام وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی و آیات حسینی بوشهری و استادی دیدار و گفت وگو کرد و برای شرکت در مراسم دعای عرفه راهی حرم حضرت معصومه(س) شد.

شرکت در نماز عید قربان، دیدار با تولیت آستان حضرت معصومه(س)، دیدار با آیت الله علوی گرگانی، دیدار با حوزویان و نشست با اهالی هنر و رسانه از برنامه های روز جمعه عباس صالحی در قم بود.

او همچنین دیدارهایی با هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تنی چند از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نیز ائمه جمعه قم داشت.

 

آیت الله مکارم شیرازی: نظارت بیشتری بر چاپ کتاب صورت گیرد

این مرجع تقلید در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حکومت اسلامی مرکب از جمهوریت و اسلام است به همین علت این دو رکن مهم است.‌

او با بیان اینکه وزارت ارشاد به عقیده بنده از حساس‌ترین وزارتخانه‌هاست، گفت: حوزه نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار وسیع و گسترده است، در این میان برخی از مباحث حساس‌تر از برخی حوزه های دیگر است.

آیت الله مکارم شیرازی خواستار دقت در چاپ و نشر کتاب شد و خاطرنشان کرد:‌ کتاب‌های بسیاری نوشته می‌شود به همین علت نظارت بر کتاب کار مشکلی است اما کتاب چیزی است که می‌تواند داروی شفابخش یا سم مهلک باشد به همین علت باید روی موضوع کتاب دقت بسیاری داشته باشیم؛ افرادی ممکن است کتاب‌های مذهبی نوشته اما در یک صفحه از کتاب سم خود را وارد کنند و سبب انحراف افراد بسیاری شوند.

او خواستار سختگیری بیشتر در زمینه کنترل کتاب شد و تصریح کرد: نباید عناوین کتاب‌ها فریبنده باشد چون ممکن است آنها نیز اشتباهاتی داشته باشند که سبب ضربه زدن شود.

این مرجع تقلید حساسیتهای موجود در حوزه سینما و فضای مجازی را یادآور شد و ادامه داد: مطالب بسیاری وجود دارد که می‌تواند در قالب سینما جامعه را هدایت یا گمراه کند؛ حوزه فضای مجازی هم با توجه به اینکه در دسترس همگان است از حساسیت متفاوتی برخودار است و چون سردمداران این فضا در خارج هستند به همین علت این فضا آلوده شده است.

او به تقویت شبکه ملی اطلاعات را نخستین راه اصلاح فضای مجازی دانست و بیان داشت: در این شبکه باید مباحث مثبت مورد نیاز مردم در اختیار قرار گیرد و مباحثی که زبان‌بار است حذف شود.

این استاد حوزه ادامه داد: راه حل دوم آن است که پهنای باند فضاهای مجازی خارجی محدود و پهنای باند شبکه‌های داخلی افزایش یابد، با استفاده از این راهکار می‌توانیم مطالب خوب را ترویج دهیم.

او گفت: بیگانگان با استفاده از فضای مجازی به کلیه اطلاعات افراد دسترسی دارند و می‌توانند بسیاری از اطلاعات را تغییر و تحریف کنند و از این طریق دست به جنایت می زنند به همین علت باید بدل و جایگزینی برای آن درست شود تا نیاز مردم تامین شود در عین حال بدآموزی‌ها در آن نباشد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین اظهار کرد: فضای مجازی در اختیار کودکان در آمریکا با فضای مجازی بزرگسالان متفاوت است درحالیکه در ایران فضای مجازی برای همگان قابل دسترسی یکسان است.

او با بیان اینکه تا کنون دولت فضای مجازی را جدی نگرفته است، مطرح کرد: هر چند شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور وجود دارد اما گاهی تشکیل می‌شود و گاهی تشکیل نمی‌شود و به سرعت از آن می‌گذرند در حالی که باید آن را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم چرا که فضای مجازی می‌تواند بنیان کشور را هدف قرار دهد.

این مرجع تقلید همچنین خواستار نظارت مطلوب بر رسانه و مطبوعات شد و ادامه داد: یک روزنامه اخیرا مطلبی را مطرح کرده است که جشن قهوه قرار است با صدور مجوز برپا شود؛ بنده در این مورد نامه‌نگاری‌هایی کرده‌ام، اگر این موضوع درست باشد، حوزه، مراجع و متدینین بسیج می‌شوند در مقابل آنها، چرا که کار قابل توجیهی نیست.

او همچنین نفوذ مباحث سیاست و حاکم شدن مباحث سیاسی بر مباحث فرهنگی را از آسیب‌های مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود:‌ برای مقابله با این آسیب‌ها باید فردی باشد تا بتواند مقابل فشارها ایستادگی کند و اجازه ندهد که سیاستی کاری‌ها به معنای مباحث جناحی نفوذ کند.

آیت الله مکارم شیرازی روشن‌فکری‌های افراطی را از دیگر آسیب‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: اگر این روشن‌فکری‌ها نفوذ کند آسیبهایی را به همراه خواهد داشت هر چند باید خوبی‌ها فرهنگ غرب را بپذیریم اما باید نسبت به بدی‌ها نیز حساس باشیم.

پراکندگی و گستردگی کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آسیب دیگری بود که از نظر این مرجع تقلید بیان شد و افزود: باید یک برنامه‌ریزی صحیحی صورت گیرد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند به درستی به وظیفه خود عمل کند و حوزه‌های علمیه از ظرفیتهای موجود در کمک کردن به این وزارتخانه در عمل به وظایف خود است.

آیت الله صافی گلپایگانی: جلوی انتشار کتاب های بی محتوا و نامربوط گرفته شود

آیت الله صافی گلپایگانی شامگاه چهارشنبه در دیدار سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یکی از وزارتخانه های مهم است اظهار داشت: متاسفانه برخی از مردم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی اهمیت هستند در حالی که این وزارتخانه می تواند در امر تبیین معارف کمک کند.

او افزود: وزارت ارشاد در صورت انجام اقدامات درست و صحیح می تواند نقش موثری داشته باشد. زمانی که وزارت ارشاد خدمات خوبی را ارائه کند مورد رضایت  حضرت ولی عصر(عج) نیز قرار می گیرد، این وزارتخانه می تواند تحول بزرگی در ارشاد جامعه ایجاد کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یک وزارت خانه بسیار مهم است خاطرنشان کرد: امروز راه های زیادی پیش روی آن برای حل مشکلات وجود دارد، به عنوان مثال در بخش کتاب و نشر می توان با نظارتی بهتر مقابل انتشار بسیاری از کتاب های نامربوط و بی محتوا را گرفت.

او خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد حوزه بسیار بزرگی را در بر می گیرد از این رو کنترل آن سخت است، به هرحال وزارت ارشاد یک وزارت خانه ای است که می تواند به دین و اسلام کمک شایانی کند، در این میان دولتی ها و تمام کسانی که توانایی لازم را دارند باید کمک لازم را بدهند.

 

دیدار صالحی با خانواده شهید وکیلی مقدم

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز سفر خود به استان قم، شامگاه هشتم شهریور با خانواده شهید وکیلی مقدم دیدار و گفت و گو کرد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به مقام شامخ شهداء بر ادامه راه آنها تاکید کرد.

در ادامه سید جواد هاشمی منفرد رییس بنیاد شهید قم نیز گفت: امروز باید بدانیم که خون شهدای ما است که استقلال و امنیت کشورمان را حفظ کرده است، امروز باید از دولت عزیز که برای فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می کند تشکر کرد.

او ادامه داد: رسالت شهدا عفاف و حجاب است که امید داریم مسئولین در امر فرهنگ این کار را نیز انجام دهند.

در ادامه حجت الاسلام وکیلی مقدم پدر سه شهید و یک جانباز با اشاره به شهادت فرزندانش افزود: مادر این شهدا ذره ای از رفتن فرزندانمان به جبهه و شهادتشان ناراحت نبودند و حتی زمانی که بدن یکی از فرزندانمان برنگشت این غصه در ما ایجاد نشد.

او یادآور شد: شهدا سرمایه های این انقلاب هستند و باید به آنها احترام گذاشت، خون این شهدا ضامن امنیت امروز کشور ما شده است.

 

اعرافی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دور از سیاسی کاری نشاط اجتماعی ایجاد کند

آیت الله اعرافی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر امروز در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد با اشاره به ظرفیت های بین حوزه و وزارت ارشاد اظهار داشت: حوزه و وزارت ارشاد در برخی زمینه ها از جمله  شورای فرهنگ عمومی  دارای اشتراکاتی هستند که می تواند محلی برای همکاری باشد، اسناد مصوب شورای انقلاب فرهنگی محلی دیگر برای اتصال این دو بخش با هم است.

او یادآور شد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون سیاسی کاری در بخش هنر می تواند در کشور نشاط اجتماعی را ایجاد کند، در اصل اگر هنر در قالب موازین اسلامی و خلاف عرف نباشد می تواند برای جوانان و عموم مردم نشاط اجتماعی ایجاد کند بدون آنکه از خط قرمز عبور شده باشد.

رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه ابراز داشت: ارشاد باید یک نگاه فلسفی تمیز و درست را داشته باشد و ما نیز می توانیم در این میان در مباحث تولیدات فکری از طریق حوزویان کمک کنیم.

او در پایان گفت: امروز حوزه هایی چون سبک زندگی اسلامی اهمیت ویژه ای دارد که حوزه در هم افزایی با ارشاد می تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

 

 توسعه اقتصادی و اجتماعی در استان قم از منظر دین و فرهنگ عبور می کند

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان قم که در فرمانداری شهر قم برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت ایام روز عرفه و عید سعید قربان گفت: دولت دوازدهم مستقر شده است، البته ما با نکاتی در این دوره مواجه هستیم که برای افزایش راه می تواند کمک کند.

او ادامه داد: دولت یازدهم تلاش های زیادی را داشته است که فرصت های زیادی را برای دولت دوازدهم فراهم کرد، ابتدا انتخابات شکوهمندی است که موجب استقرار دولت دوازدهم شد، انتخاباتی پرشور و با حداکثر آراء که بدون هرگونه تنش در یک رقابت سالم برگزار شد، حضور بیش از چهل میلیون در انتخابات در یک فضای امن آن هم در منطقه ی ناامن امر کمی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز بسیاری از همسایگان ما حداقل درصد مردم سالاری  را هم ندارند، انقلاب ما با حرکت امام و نفس مردم همراه شد، اینکه امروز با گذشت ۴٠ سال از انقلاب مردم پشت یک انتخابات به این بزرگی بایستند یک رفراندوم بزرگ است، این امر یک پشتوانه بزرگ برای امنیت کشور است.

صالحی یادآور شد: نکته دیگر آراء بالای رییس جمهور است که وظایف ایشان را سنگین تر می کند، این آراء قدرت اجرایی بیشتر را برای رییس جمهور مهیا کرده است، این میزان رای می تواند تزلزل را از رییس جمهور دور کند، قوه مجریه بار سنگینی را به دوش می کشد و داشتن آراء زیاد می تواند کمک کننده این امر باشد.

او افزود: امروز رییس جمهور متکی به ٢۴ میلیون رای است اما رییس جمهور ٨٠ میلیون ایرانی است زیرا پس از انتخابات رقابت کنار می رود و همه باید به دنبال سازندگی باشند، امروز کابینه دولت دوازدهم به علت تجربه دولت قبل با یک قدرت بیشتری وارد عرصه شد، دولت دوازدهم با تدابیر دولت یازدهم حرکت می کند و از این رو فرصت های از دست رفته کمتری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: کابینه ای که رییس جمهور به مجلس معرفی کردند با رای بالایی رای اعتماد آورد، کابینه متزلزل رفتار متزلزل خواهد داشت اما کابینه ای که رای بالا داشته باشد استوارتر خواهد بود، از این رو امروز وزرا با آرامش خاطر به دنبال اجرای برنامه ها هستند.

صالحی با اشاره به اینکه کابینه دولت دوازدهم توانست با یک رای خوب فرصت مناسبی را برای شرایط با ثبات و مقتدرانه داشته باشد، خاطرنشان کرد: دولت هایی که چنین فضایی برای آنها متصور است شرایط بهتری خواهند داشت، از سوی دیگر همدلی سه قوه و فضای عمومی برای کار تولید و رفع آسیب های اجتماعی بسیار وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر قم از چند جهت مهم است، ابتدا این شهر یکی از پایگاه های تشیع از قدیم بوده است، در واقع شهر قم با تشیع همزاد است، این امر باعث می شود که قم به عنوان یک پایگاه همدلی تشیع باشد، قم با نام امام راحل و انقلاب پیوند خورده است بنابراین تا زمانی که این انقلاب نامش زنده است نام قم هم جاویدان است.

صالحی بیان کرد: قم پایگاه مرجعیت و روحانیت است و تبدیل شدن آن به پایگاه تشیع باعث شده است که با تفسیری روبرو شود که انتظارات را هم بالا برده باشد.

او تصریح کرد: توقع ما بر این است که استاندار قم تصور کند که قم باید هر روز رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیشتری پیدا کند، در واقع قم شهری در تراز انقلاب و اسلام باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ، هنر، فضای مجازی و مطبوعات، دین، فعالان قرآنی و فرهنگی، فعالان فرهنگی خارج از کشور تنوعی از وظایف را دارد اظهار کرد:  وجود این تکثر و تنوع باعث می شود که در شهر قم به این موضوعات اهتمام بیشتری ورزیده شود، قم در حوزه صنعت نشر و چاپ و همچنین هنرهای تجسمی  یکی از شهرهای مهم است.

صالحی تاکید کرد: تعامل بین وزارت ارشاد و قم بالا است، این شهر موسسات فرهنگی زیادی دارد، تلاش های قابل توجهی از سوی موسسات فرهنگی قم رخ داده است، تماس جدی تر با حوزه ها برای حل مشکلات، بسیار مهم است و این امر می تواند برای وزارت ارشاد یک نقطه هم افزایی جدید ایجاد کند.

او یادآور شد: برداشت ما براین است که در استان قم توسعه اقتصادی و اجتماعی از منظر دین و فرهنگ عبور می کند، نگاه ما برای توسعه اقتصادی و اجتماعی استان بیشتر معطوف به دین و فرهنگ است، البته ما در جلسات دولت بحث گفتمان سازی فرهنگ را برای تولید، اشتغال و رونق در نظر گرفته ایم، استان قم به نحو قابل توجهی می تواند این نگاه را پیش ببرد.

در ادامه این مراسم سید مهدی صادقی استاندار قم ضمن تشکر از رای اعتماد مجلس برای کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: امروز مردم با حضور پرشور خود در انتخابات منتخب خود را مشخص و مجلس نیز با رای اعتماد خود یک دولت قوی را معرفی کرد.

وی ادامه داد: در سایه همدلی، مسئولین استانی در مسیر تحقق اهداف استان تلاش کردند، علیرغم تمام مشکلاتی که در استان با آن روبرو هستیم با همکاری همه همکاران به دست آوردهای خوبی رسیده ایم.

استاندار قم تاکید کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی این باور باید در دل همه مردم و جامعه رسوخ کند تا ما بتوانیم منویات رهبری را اجراء کنیم، در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده است، در استان قم بحث آبیاری مکانیزم رخ داد که باعث صرفه جویی در آب شد، این کاهش مصرف در امتداد خود افزایش محصولات کشاورزی را هم در پی خود به همراه داشت.

صادقی یادآور شد: امیدواریم استان قم به موجب حضور حرم مطهر حضرت معصومه(س) بتواند در امور فرهنگی گام بزرگی بردارد و با حضور آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی امید است این مهم محقق شود.

بنابراین گزارش، در این جلسه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم و معاونین استان قم، بهره برداری از ٢٠۴ پروژه عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به ارزش معادل ۴۵١٠ میلیارد ریال در استان قم رونمایی شد.

پس از رونمایی از پروژها در یک ارتباط اینترنتی به صورت مجازی از پروژه های مختلف استان قم رونمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح این پروژه ها را تبریک گفت.

در پایان این مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی صادقی استاندار قم از مدیران استانی قم تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

آیت الله نوری همدانی: کتابها مطابق مقتضای اسلامی نیست

این مرجع تقلید ظهر پنجشنبه در دیدار سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مهم ارزیابی کردن کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت های این وزارتخانه بسیار وسیع، تأثیرگذار و نقش آفرین است.

او خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکاتی را یادآور شد و گفت: اولین مسأله که یکی از مشکلات و دغدغه مهم ماست نظارت بر کتب و نشریات است؛ در این مدت کتبی چاپ شده که از نظر محتوا اشکالات فراوانی داشته است چون هر کسی قلم به دست گرفته و چیزی نوشته و محقق و مولف شده است بنابراین باید بر چاپ کتاب، نظارت شود تا خالی از اشتباه باشد و این از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

آیت الله نوری همدانی در ادامه با بیان این مطلب که کتاب ها مطابق مقتضای اسلامی نیست، تأکید کرد: کتاب هایی که به چاپ رسیده یا نویسنده آن کم سواد بوده است و یا در نوشتن کتاب غرضی را دنبال می کرده از این نظر یکی از کارهای شما نظارت کامل بر چاپ کتب و نشریات است.

او در ادامه سخنان خود به بحث توجه به جذابیت های هنری در نگارش اشاره کرد و گفت: باید در الفاظ و عبارات و نیز در اعمال جذابیت هایی باشد بنابراین هنر از این جهت مهم است؛ قرآن و محتوای بلند آن دارای جنبه هنری هستند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه علاوه بر اینکه از نظر محتوا در حدی بالا و کاملی هستند از جنبه هنری هم بسیار جذاب هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به کتاب الغدیر علامه امینی بیان کرد: این کتاب در ابتدا به نام «شعراء الغدیر بود» در حقیقت علامه امینی اشعار شعرایی که در طول تاریخ در وصف غدیر شعرهایی سروده بودند را جمع آوری کرده و در این کتاب آورده بود بنابراین این کتاب هم از لحاظ هنری دارای اهمیت است.

او در مقام بیان اهمیت هنر در اسلام به داستانی از میرزای شیرازی اشاره کرد و گفت: فرد شاعری در مورد غدیر شعری سروده بود برادر میرزای شیرازی نزد این عالم بزرگ شیعه رفت و گفت: هزار دینار به من بدهید تا از طرف شما به آن شاعر بدهم اما میرزای شیرازی گفت که من شخصا باید این هدیه را به این شاعر بدهم بنابراین میرزای شیرازی با برادرش به نزد این شاعر رفت و این عالم بزرگ دست شاعر را به جهت اشعاری که در مورد غدیر سروده بود، بوسید.

آیت الله نوری همدانی با اذعان به اینکه اسلام هیچ وقت با هنر مخالف نبوده است، به وضعیت سینماها و برخی تالارهای هنری اشاره کرد و گفت: در این مجالس گاهی آلات لهو و لعب به عنوان هنر برای سرگرمی مردم می آورند در حالی که اینها مردم را غافل می کند، اسلام از هنر مثبت حمایت می کند بنابراین یکی از کارهای شما در این زمینه حمایت از هنر اسلامی است.

او در ادامه با اشاره به سفرهای مختلفی که به کشورهای آفریقایی داشت، عنوان کرد: مسئولیت ما در قبال مردم محروم کشورهای آفریقایی همچون تانزانیا فراوان است چون اساسا اینها شیعه را نشناخته اند و آنچه مخالفان ما و وهابیت در مورد شیعه به اینها گفته اند آن را پذیرفته اند. اینها کلام اهل بیت (ع) را نشنیده اند و از جذابیت آن بی خبرند اگر کلام اهل بیت برای آنها بیان شود بیدار شده و تحولی در آنها ایجاد می شود.

این مرجع تقلید همچنین بر ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: برای رساندن پیام اسلام و انقلاب به سرتاسر جهان نیاز به همکاری حوزه و این وزارتخانه است.

آیت الله نوری همدانی در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست: سلام ایشان را به رئیس جمهور ابلاغ نماید.

در ابتدای این دیدار هم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار امروز خود با آیت الله نوری همدانی استقرار دولت دوازدهم را یک فرصت خدمت تلقی کرد و اظهار داشت: همدلی و آرامشی که در دولت ایجاد شده، زمینه را برای انجام کارهای اساسی و بهبود وضعیت فرهنگی – اجتماعی کشور فراهم کرده است.

او ضمن تقدیر از مراجع عظام تقلید در راهنمایی مردم جهت مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: امید است بتوانیم پل ارتباطی مناسبی بین اهالی هنر، فرهنگ و حوزه های علمیه باشیم تا یک نقطه اعتماد و اتکایی در این زمینه ایجاد شود.

صالحی با اشاره به استفاده از ظرفیت نخبگان و شخصیتهای حوزوی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بیان داشت: در دوره جدید نیز از ظرفیت نخبگان حوزه علمیه قم بیشتر استفاده خواهد شد.

او با اذعان به وجود خطاهایی در فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت گستردگی وظایف آن تاکید کرد: تلاش اصلی ما به حداقل رساندن این خطاها و گسترش اخلاق و فرهنگ دینی و انقلابی در کشور است.

عباس صالحی با آیت الله وحید خراسانی دیدار کرد

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم  امروز در ادامه سفر خود به قم با حضور در بیت حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر پایه این گزارش: وی پس‌ از این دیدار قرار است با  آیات عظام  نوری‌همدانی، سبحانی و آیات حسینی‌بوشهری و استادی دیدار و گفت‌وگو کند.

آیت الله حسینی بوشهری: آثار مکتوب حوزویان حمایت شود

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر پنجشنبه در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان فرزند حوزه یاد کرد و گفت: کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین و سترگ است و این مسئولیت بزرگی است که به شما محول گردیده است.

او افزود: انتظارات و نگاه ها چه از ناحیه حوزه، چه از ناحیه دانشگاه و چه از سوی صاحبان فکر و فرهنگ متوجه جنابعالی است و همه در جایگاهی که دارند احساس می کنند شما متناسب با انتظاری که دارند می توانید نقش آفرینی کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سابقه فرهنگی صالحی در حوزه علمیه قم و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم ابراز امیدواری کرد: در این فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را در جهت رشد و تعالی فرهنگ کشور داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه اذعان کرد: وضعیت امروز حوزه قابل قیاس با سال های گذشته نیست؛ تعداد کتاب ها و مجلاتی که در قم منتشر می شود و همچنین انجمن های متعدد علمی در حوزه ظرفیت های بالقوه ای هستند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند از آنها در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه استفاده کند.

او به مکاتبه اخیر معاونت پژوهش حوزه با وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: این معاونت در مکاتبه ای که با وزارتخانه های مختلف داشته اعلام نموده است که آنها در عرصه دینی و مذهبی نیازهای خود را اعلام نمایند آنچه که از گزارشات به دست ما رسیده حاکی از آن است که برخی وزارتخانه ها نیازهای خود را اعلام کردند و این نیازها به انجمن های علمی ارجاع شده و به بخشی از آنها پاسخ داده شده و بخشی هم در حال پاسخگویی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خواستار برگزاری نمایشگاه های کتاب به صورت تخصصی در حوزه و مراکز علمی شد و خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مورد انتظار پشتیبانی از آثار مکتوب حوزویان است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: تعداد زیادی از حوزویان آثار خوبی تألیف نمودند اما در همین مرحله متوقف شده و به مرحله چاپ نرسیده است امیدواریم موانعی که سر راه نشر وجود دارد برداشته شده و شاهد گسترش نشر کتاب باشیم.

او با اشاره به بخش هنری به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه مدتی است که بخشی از کار خود را در رابطه با هنر قرار داده است، به عنوان مثال همایش های مختلفی در زمینه شعر داشته ایم و شعرایی در بین حوزویان هستند که شعرهای فاخری سروده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: زمینه ها و استعدادهای بالقوه و بالفعل در حوزه وجود دارد که اگر درست پشتیبانی و ساماندهی شود می تواند در تعامل حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلی یابد.

او با اشاره به برخی مسائلی که در دوره های گذشته به وقوع پیوسته بود، گفت: این مسائل جلوی حرکت فرهنگ و ارشاد را گرفته و آن را بی جهت درگیر برخی مسائل کرده است و به گونه ای بوده که عملا بخشی از پتانسیل وزارت فرهنگ و ارشاد را به خود مشغول داشته و حرکت را کند کرده است.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین به صالحی توصیه کرد: سهم هر یک از بخش هایی که در حیطه کار این وزارتخانه هستند باید مشخص شود و به گونه ای آن سهم را بپردازید که یک موضوعی از موضوع دیگر سبقت نگیرد یا تنها یک موضوع شما را مشغول و درگیر خود نکند که از موضوعات دیگر باز بمانید.

تعاملات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه می تواند مستمر، پایدار و بدون حاشیه باشد

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حضور خود در حوزه در کنار سابقه تحصیلی دانشگاهی خود گفت: امیدوارم که این ارتباط فرصتی برای کمک به کارهایی باشد که پیش رو داریم.

او تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند نسبت فعال، تعاملی و ارتباط جدی و روشنی با حوزه و روحانیت که از پایگاه های کهن فرهنگ کشور ماست نداشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر مقدار این ارتباط و تعامل مستحکم تر و وسیع تر باشد به حیطه فرهنگ عمومی کشور و رسالت حوزه کمک بیشتری خواهد کرد.

او به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: ما سه هدف اصلی را در این وزارتخانه دنبال می کنیم که این اهداف به برنامه های شش گانه و چهارده مسأله تقسیم شده است که مناسباتی را بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه برقرار می سازد. تفسیر این مناسبات نیازمند گفت وگوهای بعدی است که با شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و اشراف مراجع عظام تقلید اتفاق خواهد افتاد.

صالحی هدف اول را صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی ایرانی-اسلامی عنوان کرد و گفت: حفظ و تعالی هویت از دغدغه های مهم رهبری است و طبیعی است که در این حوزه مناسبات بین روحانیت و حوزه های علمیه با دیگران و موثران هویت سازی هم در تبیین و نظریه سازی برای الگوهای هویت و هم در حوزه ترویج و نقش آفرینی برای اجرای این الگوها و نظریات اهمیت زیادی پیدا می کند.

او هدف دوم در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم را حمایت از فعالیت ها و محصولات فرهنگی و هنری ذکر کرد و ادامه داد: هدف سوم در برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد نقش آفرینی در پیشتازی منطقه و جهان در عرصه هنر و رسانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در هر سه عرصه می توان تعاملاتی را با حوزه علمیه پیدا کرد، خاطرنشان ساخت: برای این برنامه کلی به نظر می رسد هم در بخش های زیرساختی و هم در بخش اجرایی زمینه های گسترده ای برای تعامل وجود دارد.

صالحی بیان داشت: امروز در فضای حوزه و روحانیت اتفاق گسترده ای افتاده است که به این تعامل و ارتباط بسیار امیدوار هستیم. از یک سو اتفاقاتی که در انجمن های علمی حوزه افتاده و این فرصت را فراهم ساخته که در نظریه سازی و مصداق سازی برای سبک زندگی ایرانی و اسلامی از آنها استفاده کنیم. از سوی دیگر موسسات و نهادهای موثری در حوزه وجود دارند که با عناصر و منابع انسانی توانمند پشتوانه دیگری برای تحقق بخشی به این هدف گذاری هستند.

او از شخصیت های حقیقی و سرشناس و روشن اندیش حوزه را به عنوان سرمایه های دیگری برای تأثیرگذاری در این میدان نام برد و یادآور شد: مجموعه این سرمایه ها چه در فضای حقیقی و چه در شخصیت های حقوقی کمک می کند به اینکه در حیطه برنامه های پیش رو به حوزه و روحانیت به عنوان بال جدی فکر کنیم و از آنها کمک بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هرچه این تعامل را در این میدان فرهنگی تر نگه داریم به بقا و تداوم آن بیشتر کمک کرده ایم چراکه روحانیت از فرهنگ ریشه می گیرد و میوه می دهد بنابراین تعاملات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه می تواند مستمر، پایدار و بدون حاشیه باشد.

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله استادی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار آیت الله استادی که در مرکز کتابشناسی شیعه برگزار شد، ابراز داشت: آیت الله استادی از مفاخر فرهنگی و فکری حوزه علمیه و جهان تشیع و معلم روش ها و منش های اخلاقی هستند و رفتار این استاد حوزه همیشه برای من درس آموز بوده است.

او با اشاره به هویت فرهنگی انقلاب اسلامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مادر نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی در میان نهادها و موسسات قوه مجریه در نظام اسلامی، نقش کانونی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ به عنوان حوزه هویتی جامعه اسلامی ما اهمیت اساسی داشته و دارد، گفت: ایران اسلامی همواره با فرهنگ شناخته شده است؛ مفاخر ما در این حوزه برخاسته اند و ما با اسامی بزرگانی نظیر شیخ طوسی، مرحوم کلینی، آیت الله العظمی بروجردی، علامه طباطبایی و دیگر شخصیتهای دینی شناخته می شویم.

او بیان کرد: امروز جامعه از یک سو در خطر فاصله گرفتن از دین و از سوی دیگر در خطر عرضه شدن دین های عوامانه و سطحی نگرانه به جامعه قرار دارد.ما می توانیم با ارتباط و تعامل با حوزه های علمیه از “خطر انزوای دین در فضای فرهنگی، هنری و زندگی اجتماعی” و “خطر درگیر شدن فضای فرهنگی اجتماعی با یک فهم دینی عامیانه و سطحی نگرانه” جلوگیری کنیم.

صالحی تصریح کرد: تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه و روحانیت به عنوان کانون دین شناسی، دین گستری و دین فهمی اصیل و بدون تحجر می تواند در فهم دین و انتشار آن بسیار موثر باشد.

صالحی بر لزوم تعامل و ارتباط فعال تر با روحانیت و حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: ما به دنبال استفاده از توان ها و ظرفیت های حوزه در ساحت های کاری وزارت ارشاد هستیم و امیدوارم بتوانم به عنوان حلقه وصلی برای این ارتباط و تعامل فعال تر و جدی تر باشم.

انتقاد آیت الله سبحانی از کاهش کتابخوانی در کشور

این مرجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وزارتخانه ای که می تواند با حوزه علمیه ارتباط بیشتر داشته باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در حقیقت این وزارتخانه ارتباط تنگاتنگی با حوزه دارد.

او با اشاره به معنای کلمه«فرهنگ» گفت: این واژه، تطور یافته و معنای قبل خود را از دست داده و معانی مختلفی پیدا کرده است اما مقصود من از این کلمه همان عقاید مردم است.

آیت الله سبحانی با اشاره به در دسترس بودن کتاب بیان کرد: در مساله کتاب آنچه مهم است اینکه محتوای آن سازنده باشد اما اگر محتوای آن مسموم باشد همه خانواده و جامعه را مسموم می سازد.

او خواستار نظارت بیشتر بر موسسات انتشارات کتاب شد و گفت: برای این منظور باید گروهی فارغ البال تعیین کنید تا با خاطر راحت و بدون دغدغه این نظارت را انجام دهند.

این مرجع تقلید بر نظارت کتب منتشره توسط اقلیتهای دینی هم تاکید کرد و افزود: باید مراقب بود مبادا مطالبی منتشر شود که با اصول تشیع مغایرت داشته باشد البته نظارت هست اما باید این نظارت جامع تر و کاملتر شود.

او به مساله تغییر شغل کتابفروشی ها به عنوان یک معضل اشاره کرد و بیان داشت: کتابخوان کم شده و کتابفروشی ها افسرده اند، باید این پدیده که کتابخوان کم و کتابفروشی ها تغییر شغل می دهند و حتی برخی چاپخانه ها به حالت نیمه تعطیل درآمده اند بررسی شود.

آیت الله سبحانی به ارتباط کتاب و پیشرفت یک کشور اشاره کرد و گفت: ملتی که کتابخوان داشته باشد، پیشرفت می کند اما اگر از کتاب اعراض کند مسلما پیشرفت نخواهد کرد.

او افزود: برای به دست آوردن بهداشت یک کشور به میزان مصرف ماشین لباسشویی نگاه می کنیم هرچه مصرف این وسیله بهداشتی بیشتر باشد نتیجه می گیریم از نظر بهداشتی آن کشور پیشرفت دارد، در زمینه کتاب هم به همین نحو است، هرچه انتشارات و کتاب یک کشور بیشتر باشد فرهنگ آن کشور بالاتر است.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به امکانات در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حمایت از ناشرین شد.

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دعای عرفه و نماز عید قربان

سید عباس صالحی صبح جمعه با حضور در حرم کریمه اهل بیت(س) به زیارت حرم حضرت معصومه مشرف شد و سپس در جمع مجاوران و زائران بانوی کریمه اهل بیت حاضر شد و نماز عید قربان را به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی اقامه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار و گفت وگو کرد و راهی بیت آیت الله علوی گرگانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم شد.

گفتنی است صالحی روز گذشته نیز در حرم حضرت معصومه(س) حضور یافته و در مراسم قرائت دعای عرفه شرکت کرده بود.

 

حجت الاسلام سعیدی: سلایق مختلف حفظ شوند

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی صبح جمعه در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها انتظارات بسیاری نیز نسبت به این مجموعه وجود دارد به همین علت باید اعتراف کنیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حساسیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند در جامعه بسیار تاثیرگذار باشد.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با تاکید بر اینکه اقشار و افراد بسیاری مختلفی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط هستند، اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا سلایق مختلف حفظ و مصونت‌سازی شوند.

او با اشاره به اینکه آمد و رفت‌ها میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های مختلف فرهنگی و دینی استان قم باید افزایش یابد، عنوان کرد: امیدواریم با افزایش این ارتباطات بتوانیم فضای تحولی مطلوبی را در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم بزنیم.

سعیدی  یادآور شد: زمینه ارتباط بزرگان دینی با فعالان و نیروهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فراهم شود تا با ارتباط و تعامل گسترده‌تر بتوانیم شاهد تاثیرگذاری بیشتری باشیم؛ اگر این افراد از معنویت لازم برخودار باشند می‌توانند در رفع بسیاری از مشکلات مشارکت کنند.

او با تاکید بر اینکه باید با متوسل شدن به اهل بیت(ع) به ویژه حضرت معصومه سلام‌الله علیها معنویت مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را افزایش دهیم، تصریح کرد: امیدواریم مسؤولان بتوانند در مسیری که دارند با موفقیت به نتیجه برسند و تحقق اهداف نظام اسلامی و رضایت مردم را رقم بزنند.

در ابتدای این دیدار هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بیت آیت الله سعیدی از بیوت شهدا و خدمتگزاران انقلاب است، اظهار داشت: ایشان و خانواده بزرگوارشان منشا خدمات قابل توجهی به کشور هستند و در زمان حضورشان در تولیت مقدس آستان حضرت معصومه(س) نیز اقدامات خوبی را انجام دادهاند.

او ادامه داد: حرم کریمه اهل بیت(ع) بعد از مضجع شریف امام رضا(ع) نقطه توجه شیعیان بوده و یکی از کانون های زیارت و توجه مردم است، از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیطه وظایف و مناسباتی که با دین دارد در توجه به آستان های مقدس به ویژه حرم حضرت معصومه(س) باید تعاملاتی را با این آستان داشته باشد، بنابراین در چهارچوب گفت و گوها و جلسات مشترک امید است بتوانیم روابط منسجم تری داشته باشیم.

صالحی یادآور شد: برگزاری مراسم دهه کرامت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدامات مهمی است که حرم حضرت معصومه(س) نیز در این میان یک رکن اساسی محسوب  می شود و این جشن نقطه ارتباط بین ارشاد با تولیت این آستان است اما ارتباط ما باید در زوایای دیگر نیز امتداد پیدا کند تا به ارتقای هویت دینی و معرفتیجامعه بینجامد.

او تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با تولیت آستان حضرت معصومه(س) باید اتفاقات مشترک را احصا و برنامه ریزی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موضوع بعدی ما مربوط به شورای فرهنگ عمومی است، این شورا به عنوان یک شبکه شریانی تاثیرگذار مطرح است، آیت الله سعیدی و استاندار قم جلساتی خوبی را در این بخش داشته اند، در حوزه فرهنگ عمومی باید اتفاقاتمهمی رخ دهد و یکی از مکان های مهم ما در فرهنگ عمومی شهر قم است که بی تردید در تراز انقلاب اسلامی است.

او در پایان گفت: بسیاری از سنت ها و آیین ها اگر در قم نهادینه شود  می تواند در کشور تاثیرگذار و به عنوان الگو مطرح شود. در واقع قم می تواند در رابطه با فرهنگ عمومی تاثیر زیادی  داشته باشد.

 

آیت الله علوی گرگانی: اجازه هتک حرمت اسلام و دین را در جامعه ندهید

استاد حوزه علمیه قم صبح جمعه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از انتصاب عباس صالحی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: سوابق کاری شما مثبت است و از تجربیات خوبی برخوردار هستید.

او با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با امور دینی مرتبط است، به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که خطاب به علی(ع) فرمود:«جان دینت را مراقب باش» اشاره کرد و افزود: تامین مسائل دینی خیلی سخت است، ان شاء الله خدا قوت و قدرت به شما دهد تا این بار سنگین را در وزارت ارشاد پیش ببرید.

علوی گرگانی با اشاره به توقعات و انتظاراتی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وجود دارد گفت: هرچه در مسائل دینی تلاش و کوشش کنید، ارزش دارد.

او اظهار داشت:  گاهی مجالس و جشنواره هایی برگزار می شود که مسائل دینی در آن به خوبی رعایت نمی شود انتظار داریم که در دوره جدید به این موضوع به صورت گسترده‌تری توجه شود.

استاد حوزه علمیه قم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست به دست اندرکاران برگزاری مراسمات و جشنواره ها برای رعایت موازین اسلامی توصیه های لازم را نموده و اجازه داده نشود هتک حرمت اسلام و دین در جامعه صورت گیرد.

او  در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم احیای سیره و آثار بزرگان دین تاکید کرد و گفت: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در این زمینه تلاش فراوانی داشتند بنابراین لازم است دستاوردهای علمی گذشتگان احیا و حفظ شود و در دسترس جامعه قرار گیرد.

علوی گرگانی بخش هنر در جامعه را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید این بخش تقویت شده و به حوزه های هنری بیشتر رسیدگی شود.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید فعالیت دولت، کاستی هایی که در جامعه وجود دارد برطرف شود و همگان بتوانند در مسیر خط رهبری به سمت عزت و پیشرفت حرکت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه نیز در نشست با فرهیختگان و اهالی هنر و رسانه شرکت نموده و سپس در نشست خبری با خبرنگاران شرکت نموده و گزارشی از سفر سه روزه خود ارائه کرد.

زیست بوم قم باید مدنظر قرار گیرد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه در سومین روز از سفر خود به قم در نشست با جمعی از فرهیختگان فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای که در فرمانداری قم برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: چند رویکرد در روزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نظر ما و دولت است که سیاست واگذاری بهبخش خصوصی از آن جمله است.

او تصریح کرد: دولت در مورد این امر به دنبال خصوصی سازی در بخش های مختلف است، تاکیدات مقام معظم رهبری هم براصل۴۴ است که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

صالحی ادامه داد: هر رویکردی ممکن است فراز و نشیب هایی داشته باشد اما مجموعه رویکردها  معدل امور را نشان میدهد.

او افزود: رویکرد تمرکزگرایی به این معناست  که ایران تهران نیست و باید به گونه ای حرکت کنیم که همه ایران از توزیع عادلانه فرهنگ بهره ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه استان ها باید از رویکردهای مختلف فرهنگی به یک اندازه بهره مند شوند و معاونت ها در این بخش نباید اغماضی صورت دهند زیرا امروز خلاقیت در سراسر کشور وجود دارد. به همین دلیل استان قم هم از این امر مستثنی نیست.

او افزود: از آنجا که در دولت یازدهم در حوزه معاونت فرهنگی وزارتخانه مسئولیت داشتم به حوزه های مختلف این بخش اشراف دارم و از کسانی که می توانند به حوزه نشر و مکتوب کمک کنند استمداد می طلبم. زیرا کتاب و نشر مادر فرهنگ است و اگر کتاب در یک کشور نزول پیدا کند، فرهنگ جامعه با مخاطره مواجه  می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های شهر قم ابراز داشت: ما باید زیست بوم های قم را مدنظر قرار دهیم، البته عدالت به معنای یکسان سازی نیست، توجه به زیست بوم فرهنگی اجتماعی در هر استان کمک می کند که در استان ها حوزه های برتر را دید، ویژگی اقتصادی و علمی استان  در متغیرها حائز اهمیت است.

صالحی بیان کرد: قم را باید با مزیت های نسبی تعریف کرد تا در بخش های مختلف، فرهنگ استان را به قطب های فرهنگی تبدیل کرد،  مزیت های نسبی قم را باید کشف و به یک اجماع کلی رسید.

او اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در همکاری با اصحاب فرهنگ می تواند بر اساس یک نقشه چهارساله استان کمک کننده باشد که به نقطه مطلوب برسد. امروز در استان می توان با یک برنامه ریزی دقیق در اهداف مشخص کارنامه خوبی در این استان متصور شد.

سید عباس صالحی در نشست خبری خود با خبرنگاران به عنوان آخرین بخش از برنامه سفر سه روزه خود به قم گزارشی از دیدارهای خود با علما و مراجع عظام تقلید ارائه کرد و به تشریح این دیدارها پرداخت.

او اظهار داشت: در این دیدارها پیام رئیس جمهوری ایران را در آغاز استقرار دولت دوازدهم به علما و مراجع عظام تقلید و روحانیون منتقل کردم و این مساله را بیان نمودم که دولت در این دوره چهارساله قدمهای نیمه تمام دوره قبل را با سرعت ادامه خواهد داد و مسیر رو به پیشرفت را در جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی هموار خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علما و مراجع تقلید هم نسبت به رئیس جمهور و دولت دوازدهم ابراز محبت کردند و برای ما خوشایند بود که شرایط جدید را با نگاه امیدوارانه و مطلوب می نگریستند.

او با بیان اینکه فضایی از همدلی و همراهی در کل کشور دیده می شود، خاطرنشان کرد: نگاه مراجع تقلید و علما و روحانیت نسبت به رئیس دولت و کابینه، نگاه بسیار مثبت و همراه با امید فراوان بود.

صالحی با برشمردن حوزه های هشتگانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت مراجع عظام تقلید ترسیم کردیم در حقیقت گزارشی از وضعیت این وزارتخانه و گستره فعالیتهای آن بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت دیدگاههای مراجع عظام تقلید و علما درباره حوزه های فعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بخش دیگری از اهداف این سفر عنوان کرد و افزود: پیگیری فرصتهای تعامل بین این وزارتخانه و حوزه های علمیه و روحانیت بخش دیگر سفر به قم را تشکیل می داد.

او دینداری، معرفت و محبت به اهل بیت و فرهنگ ایرانی را اجزای تشکیل دهنده هویت ایرانی برشمرد و ابراز داشت: طبعا نهاد حوزه و روحانیت با این تناسب، تعامل فعالی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند داشته باشد که البته برای راههای این تعامل، بحث و گفت وگو شد و مقرر گردید این گفت وگوها به شکل برنامه تنظیم شده ادامه یابد به گونه ای که وزارت ارشاد بتواند از توان حوزه های علمیه حداکثر بهره برداری را داشته باشد و حوزه هم بتواند در عرصه هایی که پیش می آید به این وزارتخانه کمک کند.

صالحی با تاکید بر اینکه قم باید شهر تراز انقلاب باشد، گفت: امروز بعد از چهاردهه به اتفاقات قم نگاه می کنند؛ اگر در حوزه روابط اجتماعی، آسیب های اجتماعی و امثال آن فاصله داشته باشیم این نه تنها برای قم که برای نظام و انقلاب مطلوب نیست.

او همچنین به دیدارهای خود با اقشار مختلف فرهنگ و هنر و نیز حوزویان اشاره کرد و تقارن آن را با روز عرفه و عید قربان به فال نیک گرفت و بیان داشت: خداوند را بخاطر این توفیق الهی شاکر هستم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست به سئوال خبرنگار شفقنا در مورد تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پرهیز از خطر سطحی نگری و عوامانه شدن دین پاسخ داد و گفت: اینکه نهاد دین به عنوان نهاد دیرپا و تخصصی تبدیل به نهاد عامیانه شود خطری برای حوزه دین است.

او با ذکر این مطلب که نهاد دین کم اهمیت تر از نهاد علم نیست، گفت: چگونه در نهاد علم این حساسیت وجود دارد که به شبه علمها میدان ندهیم چون علم مغلوط، رشد علم را کور می کند و بازار غلطی برای محیط علمی درست می کند همانطور هم برای حوزه دین این مساله مطرح است.

صالحی با اشاره به دیرپا بودن نهاد تخصصی دین بیان کرد: اینکه ما با فهم های سطحی و مبتذلانه از دین به معرفی دین بپردازیم کمکی به دین نمی کند البته ما وزارتخانه ها تنها نقش مصرف کننده را داریم و این حوزه علمیه است که باید حساسیت ها را مضاعف کند و وظیفه ما این است که آبشخورهای معرفت دینی را از دینداری های متحجرانه و عوامانه نگیریم.

او ادامه داد: قرار نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مفاهیم و ارزشهای دینی را از موجهایی بگیرد که ریشه ای در عمق نهاد دین ندارند بلکه ما باید خود را متصل به سرچشمه های ناب معرفت دینی نمائیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما با آشنایی که با مجموعه های حوزوی داریم، تلاش خواهیم کرد خود را به آبشخورهای سالم وصل کنیم.

او همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد فضای مجازی به اقدامات موثر دولت یازدهم و بویژه تشکیل مستمر جلسات شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی  هم فرصت اشتغال و تولید و هم فرصت فرهنگی است و لذا نباید آنها تنها یک تهدید تلقی کرد.

صالحی در عین حال خاطرنشان کرد: این سخن به آن معنا نیست که آسیبهای فضای مجازی را دست کم بگیریم اما تهدید صرف تلقی کردن این فضا هم صحیح نیست.

او به اقدامات دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: هویت‌یابی در فضای مجازی توسط دولت دنبال می‌شود چراکه حضور ناشناس افراد در این فضا می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر هیچ فرد ناشناس در فضای مجازی نداشته باشیم بخش قابل توجهی از آسیب‌ها کنترل می‌شود چرا که افراد شناسنامه‌دار کمتر دچار مشکل می‌شوند.

او تعیین هویت برای شبکه‌های پر مخاطب را از دیگر اولویت‌های مورد توجه دولت دانست و افزود: اکنون در فضای دولت شبکه ملی اطلاعات نیز به عنوان یک موضوع مهم دنبال می‌شود تا بتوانیم فرصت بهره‌برداری از اطلاعات را به صورت گسترده رقم بزنیم.

صالحی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد دغدغه مراجع تقلید گفت: رهنمودهای مراجع تقلید را سرمایه‌ای برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این وزارتخانه دامنه گسترده‌ای دارد و اینکه بخواهیم این مجموعه را به یک حوزه و چند اجرا محدود کرده و به آن مهر باطل بزنیم اشتباه است، هر چند این موضوع به معنای بی‌توجهی نیست اما مهم حرکت در مسیر درست و پرهیز از ریل‌گذاری غلط و ایجاد ساختارهای درست است.

او با تاکید بر اینکه خطاهای احتمالی با وجود ساختارها و عملکردهای نظارتی مطلوب به حداقل می‌رسد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به ریل‌گذاری درست و ساختارهای قابل اعتماد دقت‌های لازم را خواهد داشت.

منبع: شفقنا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود