کد خبر: 100

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: حوزه علمیه / مطالب دیگران- سیاسی / بایسته های فرهنگ / مطالب دیگران- چهره ها / چهره ها
0
بازدیدها: 2 558

اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی در نگاه امام خمینی"ره"

برای هرچه بهتر و پرشورتر شدن انتخابات هیچ حوزه‏ای برای حوزه دیگر کاندیدا تعیین ننماید. و همچنین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص و یا اشخاص کاندیدا را تأیید و تصدیق ننماید حضرت امام خمینی "ره" به مناسبت […]

برای هرچه بهتر و پرشورتر شدن انتخابات هیچ حوزه‏ای برای حوزه دیگر کاندیدا تعیین ننماید. و همچنین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص و یا اشخاص کاندیدا را تأیید و تصدیق ننماید

حضرت امام خمینی "ره" به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1362 و در آستانه انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، نکاتی را تذکر دادند که یک بند آن مربوط به انتخابات است.

نکاتی که برای این روزهای کشور همچنان راه گشاست.

 

توجه به مسئله انتخابات مجلس

از مسائل بسیار مهمی که در آیندۀ نزدیک با آن مواجه هستیم مسئله انتخابات دورۀ دوم مجلس شورای اسلامی است. این مسئله از جهات مختلف آن قدر حساس و حیاتی است که هر چه دربارۀ آن گفته شود بجاست.

گویندگان محترم در هر موقع مناسبی و در هر اجتماعی، در سراسر کشور، خصوصاً در نماز جمعه‏ ها، چه ائمۀ جمعۀ محترم و چه سخنرانان قبل از خطبه‏ ها، جهات مختلف اهمیت آن را به ملت گوشزد نموده؛ و خطرات ناشی از سوء جریان آن را که به سرنوشت ملت و اسلام بستگی دارد با آنان در میان گذارند.

 

اهمیت مجلس و تکلیف همه، خصوصا روحانیون

مجلس محلی است که اکثریت قاطع مسائل مهم کشور بی واسطه یا باواسطه به آن وابسته است. هر چه به سر این ملت مظلوم در طول زمان، پس از مشروطیت تا دورۀ آخر انتصابات ستم شاهی آمد، به طور قاطع از مجلس های فاسد بود که ملت در انتخاب نمایندگانش یا هیچ دخالت نداشت، یا دخالت بسیار ناچیزی داشت. روحانیون را یکسره از دخالت بر کنار کردند؛ و با توطئه‏های موذیانه و تبلیغات مسمومِ مُلهم از غرب، که توسط روشنفکران و غرب و شرق زدگان خائن یا نفهم صورت می‏گرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونه‏ای ساخته بودند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ و اعانت به ظلم و کفر بود! و روحانیت بکلی از صحنه خارج شد و به انزوا کشیده شد؛ و دست قلدران و شرق و غربزدگان باز شد؛ و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید و دیدیم.

 مع‏ الأسف امروز هم آن افکار پوسیده در نادری از معممین بی خبر از دنیا دیده می ‏شود. در حالی که اگر در هر شهری و استانی چند نفر مؤثر افکار، مثل مرحوم مدرس شهید، را داشتند، مشروطه به طور مشروع و صحیح پیش می‏رفت، و قانون اساسی با متمم آن، که مرحوم حاج شیخ فضل ‏اللّه‏ در راه آن شهید شد، دستخوش افکار غربی و دستخوش تصرفاتی که در آن شدنمی‏گردید، و اسلام عزیز و مسلمانان مظلوم ایران آن رنج های طاقت‏فرسا را نمی‏کشیدند.

به دنبال خروج روحانیون، یا به عبارت دیگر، اخراج آنان از صحنه، عموم متدینین، از هر قشری از اقشار، چه فرهنگی، چه کارگری، چه اداری و بازاری و چه غیر این ها، نیز از دخالت کناره گرفتند یا بر کنارشان کردند؛ و آن شد که شد.

 اکنون ما باید از آن توطئه‏ ها و مفاسدی که از انزوای متدینین پیش آمد و سیلی‏ای که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم؛ و بدانیم و بفهمیم که نظام اسلام و اجرای احکام آسمانی آن و مصالح ملت و کشور اسلامی و حفظ آن از دستبرد اجانب بستگی به دخالت اقشار ملت و به ویژه روحانیون محترم و مراجع معظّم دارد. و اگر خدای نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی، از ناحیۀ عدم دخالت در سرنوشت جامعه، لطمه و صدمه‏ای وارد شود، یک یک تمام ملت در پیشگاه خدای قهّارِ توانا مسئول خواهیم بود؛ و نسل های آینده، که ممکن است از کناره‏گیری های کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند، ما را نبخشند.

 

ضرورت وجود نمایندگان باتخصص های مورد نیاز کشور

 پس، یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه‏ های انتخابیه، و رأی دادن به نمایندگان صالح کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد می‏باشد؛ چه از روحانیون باشند، چه نباشند. و مجلس چنانچه محتاج به علما و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام است، محتاج به متخصصین رشته‏های مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد. مجلس امروز مواجه است با دنیای پرآشوب صنعتی و سیاسی پیچیده و فرهنگ های غربی و شرقی و صحنه‏ های تنازع بقای بین ‏المللی. و چنین مجلسی باید انباشته از مطلعین و دانشمندان و متخصصان در هر رشته باشد. و لازم است کسانی که کاندیداهایی به ملت معرفی می‏ کنند در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشتۀ تخصصی چند نفری در بین کاندیداهای آن ها باشد.

 

لیاقت کاندیداها برای نمایندگی مجلس

و اگر کسی یا کسانی را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروه شان لایق‏ تر است او را کاندیدا کنند. مسئله انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز می‏ کند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا می ‏نماید.

 و کسانی که خود را کاندیدا می‏ کنند، یا کاندیدا گروه هایی هستند، اگر خود را صالح برای وکالت در یک چنین مجلسی نمی ‏دانند و وجود آن ها در این مکان نفعی برای کشورشان ندارد، خدای متعال را در نظر بگیرند و رضای او را بر رضای خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایست ه‏ای را مرتکب نشوند.

 

تقدم وظایف روحانیون بر نمایندگی مجلس

و حضرات روحانیون، از ائمۀ جمعه و جماعات یا سایر آقایان محترم، توجه کنند که شهرهای خود را از خدمتگزاران به ملت و بندگان صالح خدا خالی نکنند، که خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربیت علمی و اخلاقی بندگان خدا، که شغل شریف روحانیت است، بر هر چیز مقدم است؛ مگر آنکه بدانند وجود آنها در مجلس برای خدمت به اسلام مفیدتر است.

 میزان در نظر همه ارزش خدمت باشد، نه خدای نخواسته تحصیل مقام. و شما می‏دانید در جمهوری اسلامی مقاماتی که در رژیم های دیگر مطرح است، و برای تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع می‏زنند، مطرح نیست. و اساساً این مقامات ارزشی ندارد، مگر آنکه خدمت به خدا و خلق خدا باشد. شماها تابع آن بزرگ‏مرد تاریخ، صلوات اللّه‏ علیه، هستید که دربارۀ حکومت آن کلام را فرمود.*

 

مردم در انتخاب فرد مورد نظر آزاد و مسئولند

و اما مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروه ها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمی‏تواند جلوگیری از این حق نماید.

 و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدی شرعاً نمی‏تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد.

 و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همۀ آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد.

 و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، می‏تواند به آنها رأی دهد.

 

حکومت، حکومت اسلام و مردم است

و بالجمله، حکومت، حکومت اسلام و مردم است؛ و مجلس از مردم است، و رأی نیز از آن مردم است؛ و احدی تحت فرمان مقام یا مقاماتی نیست.

 

عدم دخالت تشکل ها در سایر حوزه ها

لازم به تذکر است که اهالی محترم هر حوزۀ انتخابیه فرد یا افرادی را کاندیدا نموده، و برای آنان فعالیت صحیح قانونی و شرعی انتخاباتی نمایند. و برای هرچه بهتر و پرشورتر شدن انتخابات هیچ حوزه‏ای برای حوزه دیگر کاندیدا تعیین ننماید.

 

عدم دخالت در تایید صلاحیت

و همچنین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص و یا اشخاص کاندیدا را تأیید و تصدیق ننماید. دخالت در انتخابات هر حوزه به عهدۀ خود آن حوزه می‏باشد.

 و بهتر است که نمایندگان تمامی اقشار حوزه‏ ها برای تعیین فرد یا افراد مورد نظرشان تبادل نظر نمایند.

با تمام این اوصاف، تمامی افراد در صورت دارا بودن شرایط لازم، در تعیین کاندیدا و یا کاندیدا شدن آزاد و مختارند.

 

*اشاره به فرمایش امام علی ع پس از بیان علل پذیرش خلافت که فرمود: «دنیای شما نزد من از عطسۀ بز ماده بی‏ارزشتر است». نهج‏البلاغه خطبۀ سوم (معروف به خطبۀ شقشقیه). و در کلامی دیگر خطاب به ابن عباس فرمود: «حکومت و خلافت نزد من از این کفش[پر از وصله]بی‏ارزشتر است». همان خطبه. 

لازم به به یاد آوری است، امروز خبرگزاری تسنیم خبری منتشر کرد با این عنوان:

مخالفت اکثریت اعضای جامعه مدرسین با نامزدی هاشمی در خبرگان

که در این نشانی قابل دسترسی است:

http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/08/19/912581

علی القاعده آیت الله هاشمی همانند دوره های قبل، کاندیدای تهران است و نه قم

 و اگر این اعلام نظر، البته درصورت صحت خبر، از باب عدم تایید صلاحیت باشد که آن هم مورد نهی امام بوده است.

احتمالا آقایان به این فرمایش امام توجه نداشته اند.

این مطلب هم زمان در خبرانلاین وبلاگ نویسنده به نشانی: (+) نیز منتشر می شود.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود