کد خبر: 343

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / بین الملل / حوزه علمیه
0
بازدیدها: 1 675

کاردینال توران نامه آیت‌الله مکارم به پاپ را پاسخ گفت/چرا پاپ خود پاسخ آیت‌الله مکارم را نداد؟/محسن کمالیان

کاردینال توران نامه آیت‌الله مکارم به پاپ را پاسخ گفت پیرو نامه ارسالی آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به رهبر کاتولیک‌های جهان، کاردینال جین لویس توران، رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان، به نمایندگی […]

کاردینال توران نامه آیت‌الله مکارم به پاپ را پاسخ گفت
پیرو نامه ارسالی آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به رهبر کاتولیک‌های جهان، کاردینال جین لویس توران، رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان، به نمایندگی از پاپ پاسخ ایشان را داد.
کاردینال توران نامه آیت‌الله مکارم به پاپ را پاسخ گفت
به گزارش دین آنلاین به نقل از سایت وابسته به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، متن نامه رسیده به دفتر این مرجع تقلید به شرح زیر است:
عالیجناب
حضرت‌عالی طی نامه‌ای به جناب پاپ فرانسیس در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ (۲۷ شهریور ماه)، قاطعانه جنایات صورت گرفته توسط گروه به اصطلاح "دولت اسلامی" علی الخصوص علیه مسیحیان، ایزدی‌ها و دیگر گروه‌های قومی و مذهبی را محکوم نمودید.
پاپ فرانسیس از نامه و موضع شما تشکر می نمایند چراکه موضع گیری روشن رهبران دینی علیه خشونت، به‌ویژه خشونت‌های صورت گرفته به نام دین یک " باید و ضرورت" است. در حقیقت، مؤمنان نیازمند و در انتظار شنیدن هدایت راستین از سوی رهبران دینی‌شان به‌ویژه در زمان‌های سخت هستند.
از سوی دیگر بنده با شما موافقم که محکومیت بی‌عدالتی‌ها و جنایات رخ داده در گذشته و مواردی که احتمال دارد درآینده صورت گیرد، باید به روشنی و به اتفاق آراء انجام پذیرد، به گونه ای که گواه معتبری بر این حقیقت باشد که ادیان می بایست باعث ترویج عدالت، صلح و برادری باشند.
من به شما این اطمینان را می‌دهم که کلیسای کاتولیک تحت هدایت پاپ فرانسیس، در مسیر ترویج و حمایت از کرامت انسانی و حقوق برآمده از آن پایدار خواهد بود.
از این فرصت استفاده کرده و بهترین آرزوها، امنیت و سلامتی را برای شما آرزو می نمایم.
کاردینال جین لویس توران
رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان

پیش‌تر از این، آیت‌الله مکارم شیرازی که برگزارکننده کنگره‌ای درباره جریان‌های تکفیری و افراطی است در نامه‌ای به پاپ فرانسیس نوشته بود:
عالیجناب پاپ فرانسیس ـ رهبر کاتولیک­‌های جهان
با سلام و تحیت؛
اخیراً برخی مقامات واتیکان از علمای جهان اسلام درخواست کرده­ اند تا در برابر حملات وحشیانه گروه تکفیری داعش علیه مسیحیان و اقلیت­های دینی در شمال عراق، موضع­ گیری نمایند.
جناب عالی نیز پیامی به دبیر کل سازمان ملل فرستاده‌اید و از ایشان خواسته‌اید تا تمام امکانات خویش را برای جلوگیری از خشونت علیه مسیحیان و اقلیت‌های دینی استفاده کند.
اینجانب ضمن استقبال از این پیشنهاد، هرگونه ارتباط و همکاری بین رهبران ادیان مختلف جهان برای نجات جامعه بشری را ضروری می دانم و قویاً این حملات وحشیانه را محکوم می کنم و از تمام مسلمین جهان می‌خواهم این جنایات ضد انسانی را محکوم کنند و در این راستا دو نکته را به عرض می‌رسانم:
۱. گروه‌های تکفیری بزرگترین بلای جان بشریت امروز، فارغ از نوع دین و ملیت آنهاست. ما این خطر را سالهاست فریاد می‌کنیم. بنده سه سال قبل در دیدار خود با رئیس محترم شورای پاپی واتیکان با اشاره به خطر گروه‌های تکفیری به ایشان گفتم: «من هفته‌ای نیست که در صحبت‌هایم کارهای این عده از افراطیون را محکوم نکنم... اعمال این اقلیت افراطی را نباید به حساب اسلام گذاشت.»
به تصریح قرآن مجید پیامبر اسلام رحمت برای همه جهانیان است. ولی متأسفانه بسیاری از رهبران سیاسی و دینی جهان نه تنها در برابر این پدیده شوم سکوت کردند، بلکه بعضاً به حمایت و تأیید عملی آن پرداخته‌اند.
اگر حمایت­ های مالی و تدارکاتی و تسلیحاتی برخی کشورهای غربی و دولت‌های سرسپرده منطقه نبود، گروه داعش و امثال آن امکان ادامه حیات و جنایت و خونریزی وسیع پیدا نمی‌کردند.
۲. بنده متقابلاً انتظار دارم مواضع واتیکان در دوره جناب عالی در برابر ظلم‌ها و فجایعی که به نام‌های مختلف انجام می‌شود، صریح‌تر و شفاف‌تر باشد، خواه ظلم علیه اقلیت‌های مسیحی در کشورهای اسلامی انجام شود و یا اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غربی و امثال آن. از خداوند متعال برای جناب عالی موفقیت و برای همکارانتان نیز توفیقات بیشتر خواستارم.
موفق باشید
ناصر مکارم شیرازی

 

چرا پاپ خود پاسخ آیت‌الله مکارم را نداد؟
محسن کمالیان
آیت‌الله مکارم شیرازی چندی پیش به پاپ فرانسیس رهبر دینی مسیحیان کاتولیک جهان نامه‌ای نوشت و جنایات گروهگ تروریستی داعش علیه مسیحیان، ایزدی‌ها و دیگر بخش‌های مردم عراق را محکوم کرد. واتیکان پاسخ نامه‌ آیت‌الله مکارم را داد. اگرچه محتوای نامه، تشکر و قدردانی از موضع آیت‌الله مکارم است، اما در لابه‌لای خطوط نانوشته‌ آن به نظر حقیر توهینی بزرگ نهفته بود؛ توهینی که بی‌شک پاپ خواستار آن نبوده و تنها و تنها نهاد سازمان‌نیافته و غیرمنسجم مرجعیت شیعه مسبب آن است.
آیت‌الله مکارم نامه را خطاب به شخص پاپ نوشته بود. لابد انتظار ایشان نیز این بود که شخص پاپ به ایشان پاسخ گوید. پاپ اما چنین نکرد و یکی از مقامات درجه‌ دوم واتیکان به آیت‌الله مکارم پاسخ داد. چرا چنین اتفاقی رخ داد؟ سبب آن واضح است. پاپ آیت‌الله مکارم را در عالم دیپلماسی هم‌تراز خود نمی‌داند و حق هم دارد. فردا ممکن است برخی دیگر از مراجع قم نیز احساس تکلیف کنند و به پاپ نامه بنویسند. اگر چنین شود، آنها نیز بی‌شک همین برخورد را تجربه خواهند کرد. شیخ الازهر اما اگر به پاپ نامه می‌نوشت، شخص پاپ به او پاسخ می‌داد. راز این رفتار، در سازمان‌یافتگی و انسجام کلیسای مسیحیان کاتولیک و همچنین در سازمان‌یافتگی و انسجام نهاد روحانیت اهل تسنن نهفته است.
نهاد روحانیت در میان کاتولیک‌ها و اهل سنت، سازمان یافته و منظم است. پاپ و شیخ الازهر، رهبر دینی مسیحیان کاتولیک و مسلمانان اهل سنت جهان هستند. رهبر دینی شیعیان جهان اما چه کسی است؟ نهاد روحانیت شیعه متأسفانه هچ سازمان‌یافتگی و انسجامی ندارد. از بیش از نیم قرن پیش امام موسی صدر و همفکران ایشان در حوزه‌ علمیه‌ی قم، ضرورت ایجاد سازمان و انسجام را در نهاد روحانیت شیعه مطرح کردند. آنها می‌گفتند نهاد روحانیت شیعه باید سازمان پیدا کند و منسجم شود. می‌گفتند باید بر اساس نیازها و صلاحیت‌ها، تقسیم کار صورت گیرد. می‌گفتند حوزه‌های علمیه و شیوه‌های تحصیل و تدریس و تحقیق باید متناسب با نیازهای روز بر اساس برنامه و منظم باشد؛ می‌گفتند روحانیانی که در بلاد مستقر می‌شوند، باید متناسب با نیازهای مردم بر اساس برنامه و منظم باشد؛ می‌گفتند مبلغانی که برای تبلیغ می‌روند و بلکه کل امر تبلیغ، باید متناسب با اقتضائات روزگار بر اساس برنامه و منظم باشد؛ می‌گفتند مرجعیت شیعه نیز باید نظم و سیاق پیدا کند. امام صدر با منتهای صراحت خواهان وحدت مرجعیت شیعه بود و بر این امر اصرار فراوان داشت. ایشان وحدت مرجعیت شیعه را لازمه‌ وحدت، عزت و اقتدار عالم تشیع و تفرقه‌‌ی کنونی در مرجعیت را آفتی بزرگ می‌دانست. ایشان معتقد بود که در میان مراجع متعدد شیعه که ظهور می‌کنند، یک نفر باید به عنوان مرجع اعلی انتخاب شود و تنها اوست که می‌تواند و باید، به عنوان رهبر دینی شیعیان جهان عمل کند و طرف گفتگوی جهانیان قرار گیرد.
 
منبع:
دین انلاین +  +
 
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود