تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- راه تسلط بر نفس در دستور العمل علامه طباطبایی
- انتشار نسخه الکترونیک مجموعه 14 جلدی پیشوایان هدایت + فایل 14جلدی
- سروش محلاتی: اصلاح دنیا برایمان اصل شده ولی از فقر، فساد و انحرافات اعتقادی داخل غافلیم
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- دور انداختن 150 تن گندم در سیزده بدر
- صله رحم،عوامل کاهش آن
- مجلس تصویب کرد؛ مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه زندان دارد، نه بیشتر
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- انتشار زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق
- عصر غیبت؛ عصر قیام یا سکوت؟
- آغاز ثبتنام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب مسقط
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- نامهٔ علی مطهری به دو عضو شورای نگهبان در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد
- نشست «خشونت و تکفیر دینی با نظر به اندیشههای سید قطب» برگزار شد شریعتی: کتاب «نشانههای راه» مانیفست جریانهای بنیادگرایی است/ ساییده شدن مفاهیم اصلی سید قطب در کتابش
- چگونگی علم امامان معصوم علیهم السلام / آیا سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه (ع) از زمان دقیق شهادت خود اطلاع داشتند؟بخش اول: بیان دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
- رجانیوز: واکنش آیتالله سیستانی به انتساب عرفان صاحب فصوصی به وی+ ملاحظه در این زمینه
- انتشار ۱۲۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی در حوزههای علمیه کشور
- اصلاحات یک ضرورت غیر قابل اجتناب است
- ضرورت صیانت از مرجعیت
- بیانات جنابعالی قانع کننده نبود
- لایحه CFT درمجلس تصویب شد نامه رهبری انقلاب به مجلس متن لایحه
- سیدحمید زیارتی در حمایت از شعار فیضیه
- آیتالله مصباح یزدی: خدایا غلط کردیم که به برجام دل خوش کرده بودیم
- انتصاب روسای جدید دانشکده های علوم قرآن قم و آمل
- تغییر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
- نشست رؤسای دانشکده های علوم قرآنی سراسر کشور با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
- فرهاد دانشجو آيا مي تواند رئیس جدید دانشگاه آزاد شود؟دانشجو با کسب 5 رای اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد از بین 10 رای، برای ریاست این دانشگاه انتخاب شد./جاسبی: پایان جلسه بدون مصوبه قانونی بود / محمدیان: رأی دانشجو قطعی است+گزارش فارس
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- تحریفی غیراخلاقی درمصاحبه مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی
- تجلیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از استاد محمود حکیمی
- محمد علی فقیه،مدیرعامل انتشارات نشر شاهد و عضو هیأت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اگر ما کتابهای خوب را جلوی چشم مصرف کنندگان یعنی آحاد جامعه بیاوریم، قاعدتاً به کتاب خواندن گرایش پیدا میکنند
- تحقق منویات رهبری و سخن اهل قلم حسن ذوالفقاری: شبکه کتاب در رسانه ملی راهاندازی شود
- تحقق منویات رهبر و سخنان اهل قلم فریدونی: برای نهادینه کردن کتابخوانی از کودکان شروع کنیم
- در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر شد دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) رهبر معظّم انقلاب اسلامی
- پیشنهاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی به صداوسیما راهاندازی «رادیو کتاب»
- گفتوگو با موسی فقیه حقانی درباره کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار»
- انتشار ترجمه صحیح بخاری و صحیح مسلم
- نگاهي گذارا به «فروغ ابديت: تجزيه و تحليل كاملي از زندگي پيامبر (ص)»
- جدایی نادر از سیمین از نگاه پرویز امینی
- «منهجالفاضلين في معرفةالائمةالكاملين» نوشته محمدبن اسحاق حموي (فاضلالدين ابهري)، تحقيق و تصحيح شده توسط سعيد نظري توكلي(پس از منع یک ساله....) منتشر شد
- گزارشی از دو کتاب «محدث ربانی»شامل 42 مقاله و «شناختنامه محدث قمی»شامل بیست مقاله برگزیده/عبد الحسین طالعی
اقتصاد
اجتماعی
- متن کامل قانون بودجه 95
- دکتر روحانی رییس جمهور:با دعوا، اختلاف و افراطی گری به هیچ جا نمی رسیم
- جزییات اولین تورم تک رقمی در دولت روحانی/کدام بخشها هنوز تورم دو رقمی دارند؟
- کتاب «بررسی فقهی وقف پول» منتشر شد
- سخنگوی دولت: خدمت به مردم با داشتن پول و امکانات، هنر نیست
- آیت الله هاشمی: علی لاریجانی داشت در مذاکرات نتیجه میگرفت که عوض شد / لاریجانی به روحانی گفته بود که توافق در مجلس رد نمیشود / صداوسیما به دلواپسان میدان می داد که تحلیل های سطحی کنند / واقعاً از بد اخلاقیهایی که میشود، بدم میآید
- پاسخ رییس جمهور به نامه ی رهبرمعظم انقلاب در مورد اجرای توافق هسته ای
- اجبار بر حجاب ، اقتدار حکومت را زیر سؤال میبرد/سیدمحمدعلی ایازی
- روحانی در مراسم 16اذر دانشگاه شریف: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند/ ما فضای امن می خواهیم نه فضای امنیتی
- چه طور میخواهند لشگر 23 میلیون نفری کاربران ایرانی در تلگرام را فیلتر کنند؟
- دکترصادق آیینه وند: امام حسین(ع) معیار و شاخصه ای برای سنجیدن هر حاکمیتی است که ادعای اسلامی بودن می کند/ تا به امروز نتوانستیم از امام حسین(ع) به عنوان الگو به درستی بهره برداری کنیم
- نویسنده کتاب فرهنگ خانواده:کتاب خوب، آمار طلاق را کاهش می دهد
- بررسی چالش های نشر و محتوای كتاب ها؛ ايجاد ويترين دائمی كتاب با چندين هزار عنوان
- شما قضاوت کنید / اشعری، علیاکبر
کد خبر: 343
تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30
کاردینال توران نامه آیتالله مکارم به پاپ را پاسخ گفت/چرا پاپ خود پاسخ آیتالله مکارم را نداد؟/محسن کمالیان
کاردینال توران نامه آیتالله مکارم به پاپ را پاسخ گفت پیرو نامه ارسالی آیتالله مکارم شیرازی خطاب به رهبر کاتولیکهای جهان، کاردینال جین لویس توران، رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان، به نمایندگی […]
کاردینال توران نامه آیتالله مکارم به پاپ را پاسخ گفت
پیرو نامه ارسالی آیتالله مکارم شیرازی خطاب به رهبر کاتولیکهای جهان، کاردینال جین لویس توران، رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان، به نمایندگی از پاپ پاسخ ایشان را داد.
به گزارش دین آنلاین به نقل از سایت وابسته به دفتر آیتالله مکارم شیرازی، متن نامه رسیده به دفتر این مرجع تقلید به شرح زیر است:
عالیجناب
حضرتعالی طی نامهای به جناب پاپ فرانسیس در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ (۲۷ شهریور ماه)، قاطعانه جنایات صورت گرفته توسط گروه به اصطلاح "دولت اسلامی" علی الخصوص علیه مسیحیان، ایزدیها و دیگر گروههای قومی و مذهبی را محکوم نمودید.
پاپ فرانسیس از نامه و موضع شما تشکر می نمایند چراکه موضع گیری روشن رهبران دینی علیه خشونت، بهویژه خشونتهای صورت گرفته به نام دین یک " باید و ضرورت" است. در حقیقت، مؤمنان نیازمند و در انتظار شنیدن هدایت راستین از سوی رهبران دینیشان بهویژه در زمانهای سخت هستند.
از سوی دیگر بنده با شما موافقم که محکومیت بیعدالتیها و جنایات رخ داده در گذشته و مواردی که احتمال دارد درآینده صورت گیرد، باید به روشنی و به اتفاق آراء انجام پذیرد، به گونه ای که گواه معتبری بر این حقیقت باشد که ادیان می بایست باعث ترویج عدالت، صلح و برادری باشند.
من به شما این اطمینان را میدهم که کلیسای کاتولیک تحت هدایت پاپ فرانسیس، در مسیر ترویج و حمایت از کرامت انسانی و حقوق برآمده از آن پایدار خواهد بود.
از این فرصت استفاده کرده و بهترین آرزوها، امنیت و سلامتی را برای شما آرزو می نمایم.
پیشتر از این، آیتالله مکارم شیرازی که برگزارکننده کنگرهای درباره جریانهای تکفیری و افراطی است در نامهای به پاپ فرانسیس نوشته بود:
عالیجناب پاپ فرانسیس ـ رهبر کاتولیکهای جهان
با سلام و تحیت؛
اخیراً برخی مقامات واتیکان از علمای جهان اسلام درخواست کرده اند تا در برابر حملات وحشیانه گروه تکفیری داعش علیه مسیحیان و اقلیتهای دینی در شمال عراق، موضع گیری نمایند.
جناب عالی نیز پیامی به دبیر کل سازمان ملل فرستادهاید و از ایشان خواستهاید تا تمام امکانات خویش را برای جلوگیری از خشونت علیه مسیحیان و اقلیتهای دینی استفاده کند.
اینجانب ضمن استقبال از این پیشنهاد، هرگونه ارتباط و همکاری بین رهبران ادیان مختلف جهان برای نجات جامعه بشری را ضروری می دانم و قویاً این حملات وحشیانه را محکوم می کنم و از تمام مسلمین جهان میخواهم این جنایات ضد انسانی را محکوم کنند و در این راستا دو نکته را به عرض میرسانم:
۱. گروههای تکفیری بزرگترین بلای جان بشریت امروز، فارغ از نوع دین و ملیت آنهاست. ما این خطر را سالهاست فریاد میکنیم. بنده سه سال قبل در دیدار خود با رئیس محترم شورای پاپی واتیکان با اشاره به خطر گروههای تکفیری به ایشان گفتم: «من هفتهای نیست که در صحبتهایم کارهای این عده از افراطیون را محکوم نکنم... اعمال این اقلیت افراطی را نباید به حساب اسلام گذاشت.»
به تصریح قرآن مجید پیامبر اسلام رحمت برای همه جهانیان است. ولی متأسفانه بسیاری از رهبران سیاسی و دینی جهان نه تنها در برابر این پدیده شوم سکوت کردند، بلکه بعضاً به حمایت و تأیید عملی آن پرداختهاند.
اگر حمایت های مالی و تدارکاتی و تسلیحاتی برخی کشورهای غربی و دولتهای سرسپرده منطقه نبود، گروه داعش و امثال آن امکان ادامه حیات و جنایت و خونریزی وسیع پیدا نمیکردند.
۲. بنده متقابلاً انتظار دارم مواضع واتیکان در دوره جناب عالی در برابر ظلمها و فجایعی که به نامهای مختلف انجام میشود، صریحتر و شفافتر باشد، خواه ظلم علیه اقلیتهای مسیحی در کشورهای اسلامی انجام شود و یا اقلیتهای مسلمان در کشورهای غربی و امثال آن. از خداوند متعال برای جناب عالی موفقیت و برای همکارانتان نیز توفیقات بیشتر خواستارم.
موفق باشید
عالیجناب
حضرتعالی طی نامهای به جناب پاپ فرانسیس در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۴ (۲۷ شهریور ماه)، قاطعانه جنایات صورت گرفته توسط گروه به اصطلاح "دولت اسلامی" علی الخصوص علیه مسیحیان، ایزدیها و دیگر گروههای قومی و مذهبی را محکوم نمودید.
پاپ فرانسیس از نامه و موضع شما تشکر می نمایند چراکه موضع گیری روشن رهبران دینی علیه خشونت، بهویژه خشونتهای صورت گرفته به نام دین یک " باید و ضرورت" است. در حقیقت، مؤمنان نیازمند و در انتظار شنیدن هدایت راستین از سوی رهبران دینیشان بهویژه در زمانهای سخت هستند.
از سوی دیگر بنده با شما موافقم که محکومیت بیعدالتیها و جنایات رخ داده در گذشته و مواردی که احتمال دارد درآینده صورت گیرد، باید به روشنی و به اتفاق آراء انجام پذیرد، به گونه ای که گواه معتبری بر این حقیقت باشد که ادیان می بایست باعث ترویج عدالت، صلح و برادری باشند.
من به شما این اطمینان را میدهم که کلیسای کاتولیک تحت هدایت پاپ فرانسیس، در مسیر ترویج و حمایت از کرامت انسانی و حقوق برآمده از آن پایدار خواهد بود.
از این فرصت استفاده کرده و بهترین آرزوها، امنیت و سلامتی را برای شما آرزو می نمایم.
کاردینال جین لویس توران
رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان
رئیس شورای گفتگوی بین ادیان واتیکان
پیشتر از این، آیتالله مکارم شیرازی که برگزارکننده کنگرهای درباره جریانهای تکفیری و افراطی است در نامهای به پاپ فرانسیس نوشته بود:
عالیجناب پاپ فرانسیس ـ رهبر کاتولیکهای جهان
با سلام و تحیت؛
اخیراً برخی مقامات واتیکان از علمای جهان اسلام درخواست کرده اند تا در برابر حملات وحشیانه گروه تکفیری داعش علیه مسیحیان و اقلیتهای دینی در شمال عراق، موضع گیری نمایند.
جناب عالی نیز پیامی به دبیر کل سازمان ملل فرستادهاید و از ایشان خواستهاید تا تمام امکانات خویش را برای جلوگیری از خشونت علیه مسیحیان و اقلیتهای دینی استفاده کند.
اینجانب ضمن استقبال از این پیشنهاد، هرگونه ارتباط و همکاری بین رهبران ادیان مختلف جهان برای نجات جامعه بشری را ضروری می دانم و قویاً این حملات وحشیانه را محکوم می کنم و از تمام مسلمین جهان میخواهم این جنایات ضد انسانی را محکوم کنند و در این راستا دو نکته را به عرض میرسانم:
۱. گروههای تکفیری بزرگترین بلای جان بشریت امروز، فارغ از نوع دین و ملیت آنهاست. ما این خطر را سالهاست فریاد میکنیم. بنده سه سال قبل در دیدار خود با رئیس محترم شورای پاپی واتیکان با اشاره به خطر گروههای تکفیری به ایشان گفتم: «من هفتهای نیست که در صحبتهایم کارهای این عده از افراطیون را محکوم نکنم... اعمال این اقلیت افراطی را نباید به حساب اسلام گذاشت.»
به تصریح قرآن مجید پیامبر اسلام رحمت برای همه جهانیان است. ولی متأسفانه بسیاری از رهبران سیاسی و دینی جهان نه تنها در برابر این پدیده شوم سکوت کردند، بلکه بعضاً به حمایت و تأیید عملی آن پرداختهاند.
اگر حمایت های مالی و تدارکاتی و تسلیحاتی برخی کشورهای غربی و دولتهای سرسپرده منطقه نبود، گروه داعش و امثال آن امکان ادامه حیات و جنایت و خونریزی وسیع پیدا نمیکردند.
۲. بنده متقابلاً انتظار دارم مواضع واتیکان در دوره جناب عالی در برابر ظلمها و فجایعی که به نامهای مختلف انجام میشود، صریحتر و شفافتر باشد، خواه ظلم علیه اقلیتهای مسیحی در کشورهای اسلامی انجام شود و یا اقلیتهای مسلمان در کشورهای غربی و امثال آن. از خداوند متعال برای جناب عالی موفقیت و برای همکارانتان نیز توفیقات بیشتر خواستارم.
موفق باشید
ناصر مکارم شیرازی
چرا پاپ خود پاسخ آیتالله مکارم را نداد؟
محسن کمالیان
آیتالله مکارم شیرازی چندی پیش به پاپ فرانسیس رهبر دینی مسیحیان کاتولیک جهان نامهای نوشت و جنایات گروهگ تروریستی داعش علیه مسیحیان، ایزدیها و دیگر بخشهای مردم عراق را محکوم کرد. واتیکان پاسخ نامه آیتالله مکارم را داد. اگرچه محتوای نامه، تشکر و قدردانی از موضع آیتالله مکارم است، اما در لابهلای خطوط نانوشته آن به نظر حقیر توهینی بزرگ نهفته بود؛ توهینی که بیشک پاپ خواستار آن نبوده و تنها و تنها نهاد سازماننیافته و غیرمنسجم مرجعیت شیعه مسبب آن است.
آیتالله مکارم نامه را خطاب به شخص پاپ نوشته بود. لابد انتظار ایشان نیز این بود که شخص پاپ به ایشان پاسخ گوید. پاپ اما چنین نکرد و یکی از مقامات درجه دوم واتیکان به آیتالله مکارم پاسخ داد. چرا چنین اتفاقی رخ داد؟ سبب آن واضح است. پاپ آیتالله مکارم را در عالم دیپلماسی همتراز خود نمیداند و حق هم دارد. فردا ممکن است برخی دیگر از مراجع قم نیز احساس تکلیف کنند و به پاپ نامه بنویسند. اگر چنین شود، آنها نیز بیشک همین برخورد را تجربه خواهند کرد. شیخ الازهر اما اگر به پاپ نامه مینوشت، شخص پاپ به او پاسخ میداد. راز این رفتار، در سازمانیافتگی و انسجام کلیسای مسیحیان کاتولیک و همچنین در سازمانیافتگی و انسجام نهاد روحانیت اهل تسنن نهفته است.
نهاد روحانیت در میان کاتولیکها و اهل سنت، سازمان یافته و منظم است. پاپ و شیخ الازهر، رهبر دینی مسیحیان کاتولیک و مسلمانان اهل سنت جهان هستند. رهبر دینی شیعیان جهان اما چه کسی است؟ نهاد روحانیت شیعه متأسفانه هچ سازمانیافتگی و انسجامی ندارد. از بیش از نیم قرن پیش امام موسی صدر و همفکران ایشان در حوزه علمیهی قم، ضرورت ایجاد سازمان و انسجام را در نهاد روحانیت شیعه مطرح کردند. آنها میگفتند نهاد روحانیت شیعه باید سازمان پیدا کند و منسجم شود. میگفتند باید بر اساس نیازها و صلاحیتها، تقسیم کار صورت گیرد. میگفتند حوزههای علمیه و شیوههای تحصیل و تدریس و تحقیق باید متناسب با نیازهای روز بر اساس برنامه و منظم باشد؛ میگفتند روحانیانی که در بلاد مستقر میشوند، باید متناسب با نیازهای مردم بر اساس برنامه و منظم باشد؛ میگفتند مبلغانی که برای تبلیغ میروند و بلکه کل امر تبلیغ، باید متناسب با اقتضائات روزگار بر اساس برنامه و منظم باشد؛ میگفتند مرجعیت شیعه نیز باید نظم و سیاق پیدا کند. امام صدر با منتهای صراحت خواهان وحدت مرجعیت شیعه بود و بر این امر اصرار فراوان داشت. ایشان وحدت مرجعیت شیعه را لازمه وحدت، عزت و اقتدار عالم تشیع و تفرقهی کنونی در مرجعیت را آفتی بزرگ میدانست. ایشان معتقد بود که در میان مراجع متعدد شیعه که ظهور میکنند، یک نفر باید به عنوان مرجع اعلی انتخاب شود و تنها اوست که میتواند و باید، به عنوان رهبر دینی شیعیان جهان عمل کند و طرف گفتگوی جهانیان قرار گیرد.
نهاد روحانیت در میان کاتولیکها و اهل سنت، سازمان یافته و منظم است. پاپ و شیخ الازهر، رهبر دینی مسیحیان کاتولیک و مسلمانان اهل سنت جهان هستند. رهبر دینی شیعیان جهان اما چه کسی است؟ نهاد روحانیت شیعه متأسفانه هچ سازمانیافتگی و انسجامی ندارد. از بیش از نیم قرن پیش امام موسی صدر و همفکران ایشان در حوزه علمیهی قم، ضرورت ایجاد سازمان و انسجام را در نهاد روحانیت شیعه مطرح کردند. آنها میگفتند نهاد روحانیت شیعه باید سازمان پیدا کند و منسجم شود. میگفتند باید بر اساس نیازها و صلاحیتها، تقسیم کار صورت گیرد. میگفتند حوزههای علمیه و شیوههای تحصیل و تدریس و تحقیق باید متناسب با نیازهای روز بر اساس برنامه و منظم باشد؛ میگفتند روحانیانی که در بلاد مستقر میشوند، باید متناسب با نیازهای مردم بر اساس برنامه و منظم باشد؛ میگفتند مبلغانی که برای تبلیغ میروند و بلکه کل امر تبلیغ، باید متناسب با اقتضائات روزگار بر اساس برنامه و منظم باشد؛ میگفتند مرجعیت شیعه نیز باید نظم و سیاق پیدا کند. امام صدر با منتهای صراحت خواهان وحدت مرجعیت شیعه بود و بر این امر اصرار فراوان داشت. ایشان وحدت مرجعیت شیعه را لازمه وحدت، عزت و اقتدار عالم تشیع و تفرقهی کنونی در مرجعیت را آفتی بزرگ میدانست. ایشان معتقد بود که در میان مراجع متعدد شیعه که ظهور میکنند، یک نفر باید به عنوان مرجع اعلی انتخاب شود و تنها اوست که میتواند و باید، به عنوان رهبر دینی شیعیان جهان عمل کند و طرف گفتگوی جهانیان قرار گیرد.
منبع:
مطالب مشابه