کد خبر: 407

تاریخ انتشار: 1393-05-06 - 08:44

نسخه چاپی | دسته بندی: یادداشت مدیرمسئول / اخبار ومسائل کتاب / سازمان های فرهنگی / مصاحبه و گزارش
+1
بازدیدها: 3 328

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم عنوان کرد: نظارت دقیق، شرط تضمین برای موفقیت در برون سپاری ها

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم، نظارت دقیق را شرط تضمین برای موفقیت در برون سپاری کارهای دولتی به بخش خصوصی دانست. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، […]

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم، نظارت دقیق را شرط تضمین برای موفقیت در برون سپاری کارهای دولتی به بخش خصوصی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم شمس که به عنوان عضو هیات انتخاب و خرید کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت دارد، در گفت و گویی به دیدار خود از موسسه پارسا اشاره کرد و اظهار داشت: این موسسه با انگیزه معرفی موضوعی کتاب های اسلامی و با همت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده حضرت ایت الله العظمی سیستانی حفظه الله تعالی، درکنار سایر خدمات بزرگ فرهنگی ایشان درسال 1378 شکل گرفته است.
وی، انجام کارهای بزرگ با امکاناتی محدود را از ابتکارات به کار گرفته شده در این موسسه دانست و افزود: نوع قرارداد منعقده با خانه کتاب برای دست یابی به آثار تازه و اطمینان از دسترسی به موقع و اطمینان بخش از یک سو، تقلیل هزینه و در نتیجه آن ارائه خدمت به بخش فرهنگ کشور از سویی دیگر، از دیگر اقدامات ارزشمند این موسسه است.
حجت‌الاسلام شمس خدمات این موسسه را از بهترین نمونه های سالم و موفق برون سپاری کارهای دولتی به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: این برون سپاری از یک سو حمایتی است از این موسسات و از سویی دیگر با حداقل هزینه کار مورد نظر به بهترین کیفیت انجام می گیرد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم ادامه داد: این گونه از مدیریت فرهنگی را شخصا به شکل های مختلف تجربه کرده ام و همیشه مدافع چنین واگذاری هایی، اما با نظارت دقیق بوده ام.
وی با بیان اینکه از سال 1386 با انعقاد قرارداد میان موسسه پارسا و خانه کتاب، هفته ای یک یا دو بار با مراجعه نماینده موسسه پارسا به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم، تازه های نشر همراه با فهرست آن را تحویل می گیرند، تصریح کرد: با نرم افزار و دستگاه اسکنری که خانه کتاب در اختیار این موسسه قرار داده، فهرست نویسی کتاب، اسکن جلد و پشت جلد، اسکن صفحات اول، مقدمه و فهرست کتاب و درج نام خانه کتاب بر روی این صفحات اسکن شده، اولین گام این خدمت است که این کار به تعداد کتابی تحویل شده در هر نوبت و روزانه متوسط از 20 تا 50 عنوان انجام می شود.
عضو هیات انتخاب و خرید کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گزارش خود از بازدید از موسسه پارسا گفت: آنچه در این بازدید برای عزیزان فعال در این موسسه سوال بود که تا چند ماه قبل، روزانه متوسط 20 تا 25 عنوان حجم کارشان بود و اکنون به بیش از دو برابر افزایش یافته وعلت این افزایش چیست؟ که آنچه در این ماه های اخیر برای تسریع صدور مجوز ترخیص کتاب در فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، و پیگیری هایی که صورت می گیرد تا کتابی بدون مجوز باقی نماند و... و رسیدن کتاب قم به جایگاه قبلی که در اوائل دهه 80 داشت بیان شد.
حجت‌الاسلام شمس در این خصوص ادامه داد: حجم کتاب ها که در قم سالانه تا 15 هزار عنوان کتاب رسیده بود، متاسفانه بر اساس سیاست های دولت قبل، سال گذشته به رقم کمتر از 6 هزار عنوان تنزل یافته بود که امیدواریم بتوان درسال 1393 این رقم را تا 10 هزارعنوان در قم افزایش داد.
وی در ادامه تشریح مراحل بعد اقدامات موسسه پارسا در خصوص تازه های نشر، بیان کرد: در مرحله بعد، کار چکیده نویسی برای کتاب های چاپ اول یا ویرایش جدید در حوزه علوم اسلامی، صورت می گیرد و در همین نرم افزار به فهرست پیوند می شود که متصدی این بخش هم از افزایش حجم کتاب ها در سال جدید خبر داده است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم اضافه کرد: بعد از این مرحله، دادن موضوع کتاب بر اساس شاخه های علوم اسلامی با زیر موضوع های مربوط است و در مرحله نهایی نیز تکمیل نواقص فهرست از بانک های اطلاعاتی و اینترنت، اطلاعات نویسنده و...تکمیل می شود.
عضو هیات انتخاب و خرید کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فایل های فهرست شده هر روز به خانه کتاب ایمیل می شود، اظهار داشت: کتاب های بازچاپ و غیر علوم اسلامی هفته ای یک نوبت توسط پارسا تحویل خانه کتاب در تهران می شود و کتاب های حوزه علوم اسلامی که برای چکیده نویسی و... نیاز به فرصت بیشتری است، با چند روز تاخیر ارسال می شود.
وی با بیان این مطلب که تا این مرحله، کار مشترک خانه کتاب و موسسه پارسا منطبق بر هم و اطلاعات فراهم آمده مورد استفاده هر دو موسسه است، ادامه داد: هزینه این اقدام با قراردادی مناسب برای خانه کتاب منعقد شده و با نتیجه اطمینان بخش وعلمی کتب فهرست شده را دریافت می کند.
حجت‌الاسلام شمس این کار مشترک را برای موسسه پارسا نیز بسیار مناسب دانست و گفت: این موسسه تا این مرحله را در راستای اهدافش تقریبا رایگان یا هزینه کمی به دست می آورد و مهمتر آن که منابع اسلامی را ازمبداش(اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم) و با اطمینان از جهت این که کتابی از قلم نیفتاده و همچنین بلافاصله از انتشار آن به مجموعه ارزشمند خود می افزاید تا در مسیر وظایف وخدماتی که این موسسه به عهده گرفته بتواند فرآوری کند.
وی به بخشی از دستاوردهای موسسه پارسا اشاره کرد و ابراز داشت: این موسسه در این 15 سال فعالیت، بیش از 353 هزار عنوان کتاب و مقاله علوم اسلامی به ثبت رسانده است که این ذخیره عظیم از بهترین بانک های اطلاعاتی مناسب برای پژوهشگران حوزه علوم اسلامی است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم با بیان اینکه این موسسه تا کنون آثار ارزشمندی را در جهت وظایف خود منتشر کرده است، توضیح داد: کتاب مرجع عرفان و تصوف در 3 مجلد شامل جلد های 50، 51 و52 از این مجموعه ارزشمند است که معرفی این 52 جلد که در طع مجله ای منتشر می شود نیاز به فرصت جداگانه ای دارد و همچنین الدلیل به زبان عربی مربوط به سال های 2005 تا 2009 میلادی از جمله آثار ارزشمند این موسسه است.
عضو هیات انتخاب و خرید کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین تا کنون کتاب های مرجع به صورت نرم افزار در موضوعات گوناگون و انتشار مجموعه های موضوعی و تک نگاری در حدود بیست عنوان کتاب شناسی نماز، نسخه پژوهی، بعثت نامه، سفیران رستگاری و...، از دیگر خدمات این موسسه است.
حجت‌الاسلام شمس از ایجاد کتابخانه مرجع و سالن همایش برای علاقه مندان به پژوهش با 5000 عنوان کتاب در رده مرجع و مجموعه مجلات منتشره کشور و بعضا جهان عرب بالغ بر 35 هزار جلد در بیش از یکهزار عنوان مجله که به صورت مبادله و یا اهدایی و یا خریداری دریافت می شود خبر داد و گفت: راه اندازی کتابخانه عمومی الزهرا سلام الله علیها در یکی از محلات پرجمعیت و در عین حال نیازمند و کمتر برخوردار شهرستان قم(منطقه 20متری امام حسین(ع) و یزدانشهر و خیابان و میدان دانیال) با بالغ بر 50 هزار جلد کتاب فهرستنویسی شده که به طور تمام وقت در روزهای زوج برای بانوان و روزهای فرد برای آقایان به ارائه سرویس می پردازد(www.Alzahralib.ir)، از دیگر دستاوردهای این موسسه خدوم به فرهنگ اسلامی است.
وی در پایان، نظارت دقیق را شرط تضمین برای موفقیت در برون سپاری ها عنوان کرد و اظهار داشت: شناسایی و رفع موانع جزیی در سرعت بخشیدن و از دست نرفتن فرصت حتی یک ساعت در جهت معرفی هرچه زودتر آثار، وظیفه همه علاقه مندان به کار فرهنگی سالم و مدیریت شایسته است و آنچه امیدوار کننده است پیگیری مسئولانه و متعهدانه جناب آقای میرزایی مدیر محترم خانه کتاب دراین مورد و اقدام به شناسایی و دستور رفع این مشکل بود که امیدوارم فرصتی فراهم آید تا با دیداری از خانه کتاب درجهت شناسایی و رفع موانع معرفی هرچه سریع تر آثار قم را توفیق یابم.
 
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم
۵ مرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۴۴

منبع: سایت ارشادقم

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود