کد خبر: 477

تاریخ انتشار: 1393-04-18 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 595

حمایت رهبری از دولت برای برخی رنگی ندارد

نکته جالب توجه در مقایسه رسانه ها با خبر سخنان رهبری سایت رجا نیوز و خبرگزاری فارس تیتر خود را به حمایت رهبری از دولت اختصاص داده بودند ولی تیتر های انتخابی رسانه های وابسته به صدا وسیما حکایت دیگری […]

نکته جالب توجه در مقایسه رسانه ها با خبر سخنان رهبری سایت رجا نیوز و خبرگزاری فارس تیتر خود را به حمایت رهبری از دولت اختصاص داده بودند ولی تیتر های انتخابی رسانه های وابسته به صدا وسیما حکایت دیگری داشتند.
تیتر یک برخی از رسانه ها وروزنامه های صبح سه شنبه مورخ ۱۷ تیرماه، پیرامون سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام نشان از بخورد ابزاری یک جریان سیاسی خاص با دیدگاهای معظم له دارد . این بخورد ابزاری زمانی که از سوی مدیران رسانه های حاکمیتی صورت می گیرد نزد افکار عمومی معنا ومفهوم مختلفی می یابد

اینکه رسانه ها براساس خط مشی خود به حمایت از یک دولت بپردازند امری است طبیعی و انتخاب تیتر یک از سخنان رهبر معظم انقلاب براساس خط مشی خود نیز پیرو همین موضوع است. اما نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که قبل از خط مشی و سیاست یک رسانه، این مسئولیت پذیری اجتماعی است که نه تنها طبیعی بلکه ضروری محسوب می شود. به این معنا که رسانه نگاه ابزاری خود را از وقایع در جهت خدمت به منافع خود کنار بگذارد و توجه خود را به بیان واقعیات در هرزمان و هر شرایطی مبذول دارند. سخنان دیروز رهبرمعظم انقلاب بیان کننده نکات مهمی بود که برخی از مهمترین قسمت های آن پشت تیترهای جناحی روزنامه ها پنهان ماند. از جمله این که ایشان تاکید کردند: بنده دولت را تأیید و حمایت می کنم و از همه توانی که در اختیار دارم، برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلندپایه دولت اعتماد دارم

حمایت صریح رهبر انقلاب و تاکید بر این موضوع که »«بنده دولت را تأیید و حمایت می کنم اگر چه به لحاظ خبری از بخش های مهم سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با مسئولان نظام بود، برخی رسانه ها موضوع نیاز ایران به۱۹۰ هزار سانتریفیوژ، مراقبت دولت درباره شعار اعتدال و اینکه هدف دشمن ایجاد خطای محاسباتی در مسولان با تطمیع و تهدید است را برای تیتر های خود برگزیدند.

در این میان روزنامه های کیهان ،رسالت ،وطن امروز ،جام جم و واحد مرکزی خبر و باشگاه خبرنگاران جوان ،تسنیم، مهر وبرخی سایت های خبری وابسته نگاه خود را از حمایت رهبری از دولت بکرفته ومعطوف نکات دیگر شدند با اینکه رهبری تاکید داشتند که همه بدانندبنده دولت را تأیید و حمایت می کنم . نکته جالب توجه در مقایسه رسانه ها با خبر سخنان رهبری سایت رجا نیوز و خبرگزاری فارس تیتر خود را به حمایت رهبری از دولت اختصاص داده بودند ولی تیتر های انتخابی رسانه های وابسته به صدا وسیما حکایت دیگری داشتند.

از سوی دیگر مقام معظم رهبری در سخنان دیروز خود بارها و بارها بر عملگرایی مسئولان در بخش اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و قطعا یکی از ابزارهای لازم در این زمینه پرهیز از حواشی سیاسی است. مصداق بارز حواشی سیاسی زمانی روی می دهد که برخی افراد به جای انجام دقیق وظایف خود برای پیشبرد اهداف جامعه و نفع مردم، خود و دیگران را به مسائل پرسرو صدا که هیچ نفعی از آن حاصل نمی شود مشغول می دارد. برای نمونه شاید بتوان به طرح های هرروزه استیضاح وزرا و البته انواع سوال و جواب هایی که گاها به وظیفه وزیر مربوطه نیست اشاره کرد. نظارت دقیق و جدی بر عملکرد قوه مجریه وظیفه مهم نمایندگان مجلس است. اما شاید برخی رفتارها از برخی نمایندگان خواسته و ناخواسته موجب کم کردن حرکت قوا و بازماندن از اهداف ترسیم شده توسط رهبرمعظم انقلاب باشد. برای نمونه زدن این اتهام که رئیس جمهور کنونی ایران جاسوس انگلیس است و در دانشگاه های آن کشور چه خوانده یا اینکه وزیر اطلاعات پاسخگوی عملکرد وزارت خارجه ای باشد که رهبرمعظم انقلاب بارها و بارها اعتماد خودشان را نسبت به عملکرد تیم آن ابراز داشتند نمی تواند مصداق حاشیه پردازی باشد؟

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سه قوه با یکدیگر همگرایی داشته باشند، تصریح کردند: هرگونه نقدی، باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به دور از هرگونه مچ گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.

معنا و مفهوم نقد دلسوزانه را شاید بتواند در بیان انتقاد بدون منافع حزبی در زمان خود جستجو کرد. نقد دلسوزانه به این معناست که اگر یک رفتار قوه مجریه به ایراد کارشناسی دچار است، آن رفتار بدون توجه به برچسب سیاسی آن دولت بیان شود. به نظر می آید سکوت در مقابل یک رفتار اشتباه در یک دوره و انتقاد غیر کارشناسی به رفتاری دیگر در همان موضوع ولی عاری از اشتباهات گذشته به دور از تعریف دقیق نقد منصفانه باشد. همچنین نقد محترمانه براین تاکید دارد که اگر مشکلی در نحوه عملکرد مسئولان به خصوص مسئولان اجرایی مشاهده می شود بدون طعن و اتهام و تشویش اذهان بیان گردد. برای مثال اگر به یک رفتار رئیس جمهور ایرادی وارد است باعث نشود تا ایشان را که سال ها در بالاترین منصب های کشور خدمت کردند و سوابقشان نزد شورای نگهبان موجب تایید صلاحیت برای شرکت در انتخابات و سپس انتخاب شدنشان توسط مردم شد را نادیده گرفت و ایشان را جاسوس انگلیسی ها خواند و آن را با شاخ و برگ فراوان رسانه ای کرد، و یا اینکه به تغییرات صورت گرفته در دانشگاه ها ایراد وارد کرد و در مقابل همین تعداد تغییرات یا حتی بیشتر از آن طی سال های گذشته و ایجاد پرونده هایی مانند آنچه در مبحث بورس دکتری روی داد، سکوت محض اختیار کرد. این حرکت مصداق دقیق نقد غیرمنصفانه، غرمحترمانه و غیر دلسوزانه است که برخی از منتقدان کنونی دولت خود را به این شیوه نادرست عادت داده اند. چنین رویه ای نه تنها با شلوغ کاری های سیاسی موجب بازماندن مسئولان اجرایی از انجام وظایف خود می شود، بلکه نشان دهنده بی توجهی عده ای از افراد دارای تریبون به توصیه های مقام معظم رهبری و از بین بردن منافع ملی است. باید به دولت انتقاد کرد، باید برمسئولان نظارت داشت و باید نتایج این کار را به گوش افکارعمومی و مردم رساند، اما نه به گونه ای که در این میان بویی از منافع ملی به مشام نرسد و تنها و تنها رنگ بازی های حزبی عده ای به چشم بخورد.
+
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود