کد خبر: 521

تاریخ انتشار: 1393-03-31 - 00:19

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سازمان های فرهنگی / مطالب دیگران- سیاسی / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 2 587

استمرار تهاجمات جریان رسانه ای افراطی علیه دولت؛رجانیوز علیه وزارت ارشاد

نگاهی به اقدامات و مواضع ضد فرهنگی مدیران وزارت ارشاد در چند روز گذشته تابستان داغ وزارت ارشاد خیلی زود شروع شد!/ ویترینی که با حمایت از یک فمینیست، فیلمهای حامی فتنه، انتشار کتابی موهن و... پر […]

نگاهی به اقدامات و مواضع ضد فرهنگی مدیران وزارت ارشاد در چند روز گذشته
تابستان داغ وزارت ارشاد خیلی زود شروع شد!/ ویترینی که با حمایت از یک فمینیست، فیلمهای حامی فتنه، انتشار کتابی موهن و... پر می‌شود

 گروه فرهنگی - رجانیوز: سرعت اظهارنظرها و اقدامات حاشیه‌ساز و مسئله‌دار وزارت ارشاد دولت یازدهم بقدری بالا رفته است، که تا چشم بر هم میزنی یکی دو تا از آنها از زیر دستت سر می‌خورند و تبدیل می‌شوند به سوژه سوخته! گویی از شخص وزیر ارشاد گرفته تا معاونان مختلف او، همگی با هم مسابقه گذاشته‌اند، در این نوع رفتارها. مثلاً در هفته گذشته چند اتفاق باعث شد تا موضع‌گیری‌های انتقادی نسبت وزارت ارشاد زیاد شود. تا جایی که می‌توان گفت تابستان داغ آقای علی جنتی و همکارانش کمی زودتر از معمول آغاز شده است!

 

فمینیست؟ کی؟ شهلا شرکت؟ نه بابا!

وزیر ارشاد که در مراسم رونمایی از جلد اول دانشنامه مطبوعات ایران میزبان خبرنگاران بود اولین چراغ حاشیه سازی در هفته جاری را با اظهار نظر پیرامون دو موضوع آغاز کرد. او از آمادگی دولت برای بازگشایی انجمن منحله روزنامه‌نگاران سخن گفت و در ادامه با تشکیک در فمینیست بودن «شهلا شرکت» از اعطای مجوز انتشار نشریه «زنان امروز» به وی دفاع نمود.(اینجا)

حال آنکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که با حکم قضایی پلمپ شده است علاوه بر فعالیت‌های سیاسی علیه نظام که به فراری شدن تعدادی از اعضای هیئت مدیره‌اش به خارج از کشور انجامیده، فعالیت‌های صنفی آلوده‌ای –مثلا در حوزه مسکن و با عنوان تعاونی مسکن خبرنگاران- داشته است.

از آنسو فمینیست بودن شهلا شرکت چیزی است که خود وی، دوستان و رسانه‌های خارجی بی‌تعارف به آن معترف هستند و همچنین فعالیت‌های سیاسی ضد نظام مانند حضور در کنفرانس برلین نشان دهنده تفکرات سیاسی وی است. تفکرات وی در حوزه زنان نیز که رویکردی، مخالف با نص صریح اسلان در موضوعاتی مانند دیه، ارث و... دارد نیز تنها با ورق زدن چند شماره از نشریه سابق او یعنی «زنان» که سالها پیش توقیف شده است، عیان خواهد شد.(برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید)

 

 

دورشان زدیم، اکران کنید!

اما نباید از تلاش معاون سینمایی وزیر ارشاد برای عقب نیفتادن از مافوقش هم چشم‌پوشی کرد. حجت الله ایوبی در گفتگویی از فیلم‌های حامی فتنه همچون «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» و همچنین از فیلم خشن و موهن «خانه پدری» دفاع کرد و راه را برای نمایش عمومی آنها هموار جلوه داد. او گفت: «فیلم‌های «عصبانی نیستم»، «قصه‌ها» و «خانه پدری» همه اکران خواهند شد.»

این در حالی بود که خود ایوبی در همان گفتگو نسبت به ناراحتی شخصیت‌های مهم از مضمون این فیلم‌ها اذعان کرده و عملاً جامه عمل پوشاندن به آن اعتراضات و نقدها را ترفندی برای عبور از موقعیت جشنواره فیلم فجر تا پیش آمدن فرصت‌های جدید دانسته بود. (برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید)

 

کتابی که مجوز گرفتنش حتی در این دولت هم عجیب است!

انتشار یک کتاب عجیب و غریب بعد از پنج سال توقیف همان اتفاقی بود که معاون فرهنگی وزیر ارشاد را وارد این گود کرد. کتاب «ایران در گذر روزگاران» که توسط یک فرد مسئله‌دار ضد نظام تالیف شده، حاوی گفتگو با هفت نویسنده است که در پیشینه برخی از آنها، کارنامه‌های سیاه از سابقه صدور اعلامیه علیه نظام جمهوری اسلامی تا چاپ کتاب علیه اعتقادات صریح و منصوص دینی در آن دیده می‌شود. (برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید)

 

 

گزارش یک خبرگزاری درباره سوابق و دیدگاه‌های نویسنده و گفتگو شونده‌ها در این کتاب موجب شد تا نمایندگان مجلس هم نسبت به آن واکنش نشان داده و از وزارت ارشاد توضیح بخواهند. برای مثال احد سالک، رییس کمسیون فرهنگی از برخورد با چاپ چنین کتاب‌هایی سخن گفت و سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون هم از قطعیت سوال از معاون فرهنگی وزیر ارشاد در کمسیون و حتی احتمال سوال از وزیر خبر داد. 

البته این واکنش‌ها نسبت به این کتاب نه تنها طبیعی که حتی شاید کم هم باشد چراکه در بین گفتگوشونده‌های حاضر در کتاب، شخصی چون «علی میرفطرس» قرار دارد که معروف به سلمان رشدی دوم است و در کتابی که قبلا نگاشته اتهامات بی‌شرمانه‌ای را به دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) وارد کرده است.

 

جشن‌ها تمام شد، حالا وقت اجرا کردن اقتصاد مقاومتی در نمایشگاه قرآن است!

حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد که تا حالا خیلی خبرساز نبود با نزدیک شدن به روزهای برگزاری نمایشگاه قرآن رسانه‌ای شد و طبیعتاً اقدامات و مواضعش زیر ذره‌بین قرار گرفت. حذف بخش حجاب و عفاف از نمایشگاه قرآن، انتقال نمایشگاه از مصلی به باغ موزه دفاع مقدس که دسترسی سخت‌تری برای خانواده‌ها دارد، کاهش بودجه این نمایشگاه و کاهش زمان برگزاری آن تنها چند مورد از اقداماتی است که در مسیر برگزاری این نمایشگاه انجام شده و جای سوال دارد.

 

 

با این حال گفتگوی چند روز پیش وی که در آن از عمل به شعار اقتصاد مقاوتی در برگزاری نمایشگاه قرآن خبر داده بود، اتفاقی ناراحت کننده و بصورت توامان خنده‌دار بود! اینکه دولتی با خرج‌ها و بریز و بپاش‌هایی همچون برگزاری مراسمات سالگرد پیروزی رییس جمهور، حالا هنگام برگزاری نمایشگاه قرآن به فکر اقتصاد مقاوتی و کاهش بودجه و صرفه‌جویی افتاده، در نوع خودش جالب توجه است.

هرچند که اهتمام این دولت به امور قرانی را می‌شد از عدم حضور رییس جمهور در هیچکدام از روزهای مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران و عدم حضور وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه، پیش‌بینی کرد. مخصوصاً که رییس جمهور در روزهای برگزاری مسابقات قرآن برای «بازدید رییس جمهوری از نمایشگاه جنبی فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»(5 خرداد) و «سخنرانی در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست»(10 خرداد) وقت گذاشته بود!

با این وصف و با سرعتی که مسئولان وزارت ارشاد برای اقدامات سوال‌برانگیز و حاشیه‌دار گرفته‌اند، باید یک تابستان داغ را برای دولت در حوزه فرهنگ پیش‌بینی کرد.

 

+

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود