تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/08/23 21:57
سخنان حضرت امام حسین علیه السلام در شهادت حضرت ابوالفضل سلام الله علیه
حضرت ابوالفضل عليه السلام در روز عاشورا مكرر به خدمت حسين بن على عليهما السلام شرفيات گرديده اجازه ميدان مى خواست . ولى به مناسبت شهامت و شجاعت و به علت اينكه پرچم پر افتخار سپاه حق در دست وى به […]
حضرت ابوالفضل عليه السلام در روز عاشورا مكرر به خدمت حسين بن على عليهما السلام شرفيات گرديده اجازه ميدان مى خواست . ولى به مناسبت شهامت و شجاعت و به علت اينكه پرچم پر افتخار سپاه حق در دست وى به اهتزاز بود امام عليه السلام به او اجازه ميدان نمى داد و هر بار از تصميمش منصرف مى ساخت و مى فرمود:
اَنْتَ صاحِبُ لِوائى
تو پرچمدار من هستى
شهادت تو دليل هزيمت و شكست جنداللّه و علامت پيروزى جند شيطان است .
عوالم ، ص 94.
پس از چند بار اصرار حضرت،امام عليه السلام فرمود:
حال كه تصميم به جنگ گرفته اى مقدارى آب تهيه كن .
عباس حركت نمود و پس از درهم ريختن صفوف دشمن ، وارد فرات گرديد و چون مشك را پر كرد، خواست خود نيز آب بخورد، مشت پر از آب را به نزديك لبهاى خشك شده اش رسانيد ولى بلافاصله آب را به فرات ريخت و خود را اين چنين مورد خطاب قرار داد:
يا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَيْنِ هُونى
اى نفس پس از حسين ذلت و خوارى بر تو باد
وَبعده لاكنت ان تكونى
و پس از وى زنده نباشى گرچه زندگى را خواهانى
هذَاالحُسَيْنُ وَارِدالْمَنُونِ
اينك حسين وارد ميدان جنگ شده است
وَتشر بين بارد المعين
و تو آب سرد و گوارا مى نوشى
تاللّه ما هذا فعالُ
به خدا سوگند آيين من چنين اجازه را نمى دهد
(ابصارالعين ، ص 30.)
و چون با مشك پر، به سوى خيمه ها برمى گشت و خود را در مقابل سيلى خروشان از دشمن مى ديد اين شعر حماسى را مى خواند:
لا اَرْهَبُ الْمَوْتَ اِذِ الْمَوْتُ زَقا
من از مرگ ترسى ندارم آنگاه كه صداى مرگ به گوشم برسد
حتى اُوارى فى المصاليت لَقى
تا آنجا كه بدنم در ميدان جنگ و در ميان شمشيرها پنهان شود
نَفْسِى لِسِبْطِ الْمُصْطَفى الطُّهْرِ وَقى
جان من فداى فرزند پاك مصطفى باد!
إ نِّى اَناالعباس اغدو بالسَّقا
منم عباس كه اين مشك را به سوى خيمه ها مى برم .
ولا اخاف الشر يوم المُلتقى
و در اين روز جنگ ترسى از مرگ ندارم .
او كه با عشق فراوان و علاقه شديد به رسانيدن آب به سوى خيمه ها روان بود یکی از دشمنان به نام "زيد بن رقاد" از پشت درخت خرمايى كمينش كرد و توانست بر وى حمله نموده و دست راستش را قطع كند.
فرزند حيدركرار عليه السلام چون از دست راست مايوس گرديد باز هم برنامه و هدف خود را در قالب دو بيت حماسى چنين بيان نمود:
وَاللّه اِنْ قَطَعْتُمُ يَمِينى
به خدا سوگند! گرچه دست راست مرا قطع نموديد
اِنّى اُحامى اءبداً عن دينى
ولى من تا آنجا كه زنده هستم از آيين خود دفاع خواهم نمود
وَعَنْ اِمامٍ صادِقِ الْيَقينِ
و از امام و پيشوايم كه در ايمان خود صادق است
نَجل النَّبى الطاهر الا مين
و فرزند پيامبر پاك و منزّه و امين است .
او به قطع شدن دستش اعتنا ننموده و به مسير خود ادامه مى داد كه شخص ديگرى به نام "حكيم بن طفيل" با همان روش غيرانسانى "زيدبن رقاد" از كمين برجست و دست چپ آن حضرت را قطع نمود.
و در اين هنگام تيرها از طرف دشمن به سوى آن حضرت سرازير گرديد كه تيرى به مشك و تيرى ديگر به سينه اش اصابت نمود و از حركت باز ماند.
در اينجا بود كه يكى از افراد دشمن توانست از نزديك بر وى حمله كند و جمجمه آن حضرت را با عمودى بشكافد، در حالی كه تيرها به سينه اش فرو رفته و هر دو دستش قطع گرديده باصورت به زمين افتاد، عرضه داشت :
عَلَيْكَ منِّى السَّلامُ يا اَباعَبْدِاللّه
امام عليه السلام با شنيدن صداى برادر، خود را به بالين وى رسانيده و در رثاى او خطاب به مردم كوفه اين چهار بيت را انشاء نمود:
تَعَدَّيْتُمْ يا شَرَّ قَوْمٍ بِبَغْيِكُم
وَخالَفْتُمُوا فينَا النَّبِىَّ مُحَمَّداً
شما اى بدترين مردم ! از راه دشمنى و ستم تجاوز كرديد و درباره ما خاندان با فرمان پيامبر مخالفت نموديد.
اَما كانَ خَيْرُالْخَلْقِ اءوْصاكُمْ بِنا
اَما كانَ جَدّى خِيَرَةُ اللّه اَحْمَدا
آيا پيامبر، آن بهترين موجودات ، ما را به شما توصيه ننموده بود؟ آيا جد من احمد منتخب شده و رسول خدا نبود؟
اَما كانَتِ الزَّهْراءُ امّى وَوالِدى
عَلِىُّ اَخا خَيْرِالاَنامِ مُسَدَّدا
آيا فاطمه زهرا مادر من نبود و على آن برادر نيكوترين مردم و برادر پيامبر خدا پدر من نبود؟
لُعِنْتُمْ وَاُخْزِيتُمْ بِما قَدْ جَنَيْتُمْ
سَتُصْلَوْنَ ناراً حَرُّها قَدْ تَوَقَّدا
شما مردم در اثر جنايتى كه مرتكب شديد مورد لعنت و ذلت قرار گرفتيد و به زودى به سوى آتش كه حرارتش شديد است ، كشانده خواهيد شد
(مناقب ، ج 4، ص 108.)
مطالب مشابه
کل نظرات : 2