تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- چابک سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- تمدید مهلت ارسال آثار به چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- انتصاباتی ارزشمند در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
- نگاهی به برنامه های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت چهاردهم
- مصوبات جلسه 660و661 هیات انتخاب و خرید کتاب
- خرید کتاب، پس از حدود2سال تعطیلی خرید! سیدمحمدکاظم شمس
- کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- تمدید مهلت ارسال اثر به پنجمین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- وضعیت فلسفه در سده اخیر حوزه علمیه قم
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- وفاق ملی ضرورت تداوم انقلاب اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
1392/08/21 21:29
شهيد مطهري و تحريف زدايي از عاشورا/مهدي پورحسين
درك پيام عاشورا و الگوگيري از آن در گرو درك حقيقت قيام كربلا و ارائه تفسير صحيح از آن و شناخت و مبارزه با تحريفاتي است كه ممكن است در اين حادثه رخ دهد. در طول تاريخ، عالمان روشن ضمير شيعه، پيوسته […]
درك پيام عاشورا و الگوگيري از آن در گرو درك حقيقت قيام كربلا و ارائه تفسير صحيح از آن و شناخت و مبارزه با تحريفاتي است كه ممكن است در اين حادثه رخ دهد. در طول تاريخ، عالمان روشن ضمير شيعه، پيوسته نگهباني از اين سنگر بزرگ را به عهده داشتهاند و استاد شهيد آيتالله مرتضي مطهري يكي از اين عالمان دردآشنايي است كه در زدودن تحريفات از حركت عاشورا و نشان دادن چهره سازنده آن تلاش زيادي كرده است. به همان مقدار كه تفسير صحيح از عاشورا سازنده، حياتبخش و حركتآفرين است، برداشت نادرست و منحرف كردن آن از مسير واقعي ميتواند مخرب و مخدر باشد و حداقل جامعه را بر خلاف هدف امامحسين(ع) دچار ركود و رخوت نمايد.
شهيد مطهري به اين بخش اهتمام ويژه ورزيده و در خرافهزدايي از نهضت پاك حسيني حساسيت فوقالعاده نشان داده است. ايشان معتقد است در پاسداشت قيام كربلا بايد كليد شخصيت امامحسين(ع) را پيدا كرد و آن را اسوه جاويد قرار داد و "كليد شخصيتحسين حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ايستادگي است، حقپرستي است."1 و هر امري كه اين نهضت اصيل را از مسير تعيين شده جدا كند انحراف و گمراهي است كه يكي از نشانههاي عقب ماندگي و عدم رشد اجتماع است. ايشان با نگاه به روزگاري كه در آن به سر ميبرد چنين آفتي را در تفسير و رويكرد به قيام امامحسين(ع) مشاهده ميكرد و روشن است اين خطري نيست كه اينك از آن، كاملا در امان باشيم:
"واقعه تاريخ كربلا از آن نوع حوادث است كه در اثر عدم رشد اجتماع، مسخ و معكوس شده است، تمام عظمتها و زيباييهايش فراموش شده، حماسه و شور و افتخاراتش محو شده و به جاي آنها زبوني و ضعف و جهالت و ناداني آمده است. اين نشانه عدم رشد اين ملت است براي حفظ و نگهداري تاريخ با عظمت و پر افتخار خويش."2
تحريف و عوامل آن
تحريف يعني "متمايل كردن يك چيز از آن مسير اصلي و وضع اصلي كه داشته است يا بايد داشته باشد." كه يا لفظي است يا معنوي. تحريف لفظي آن است كه ظاهر يك چيز يا لفظ آن را عوض كنند و تحريف معنوي يعني "منحرف كردن روح و معني يك جمله يا يك حادثه". پس تحريف يك حادثه يعني علل و انگيزهها و همچنين هدف و منظورهاي آن حادثه چيزي غير از آنچه هست معرفي شود و عامل آن به طور كلي سه قسم است:
1. عامل عداوت و غرض كه از سوي دشمنان صورت ميگيرد؛
2. عامل اسطورهسازي كه يك حس اصيل در بشر است؛
3. عامل دوستي و تمايل كه از سوي نزديكان و دوستان صورت ميپذيرد.
ريشه تحريف از روي دوستي در نهضت عاشورا اين است كه عدهاي خيال كردهاند چون هدف گريه كردن براي امامحسين(ع) و زنده كردن ياد او است و اين هدف مقدس است، از وسيله نامقدس هم ميتوان استفاده كرد:
"عدهاي آمدند گفتند گريه بر امام حسين ثوابش آنقدر زياد است كه از هر وسيلهاي براي اين كار ميشود استفاده كرد... دستگاه امامحسين(ع) از دستگاه ديگران جداست. اگر اينجا دروغ گفتي بخشيده است، جعل كردي، بخشيده است، تحريف كردي بخشيده است... در نتيجه يك افرادي در اين قضيه دستبه جعل و تحريف زدهاند كه انسان تعجب ميكند."3
از ديدگاه شهيد مطهري در حادثه عاشورا، هم تحريف لفظي رخ داده است و هم تحريف معنوي. طبعاً برخي يا بسياري از مواردي كه آن عالم فرزانه به عنوان مصاديق تحريف و جعل بر شمردهاند، در نگاه برخي ديگر، چنين نيست و آن را نميپذيرند و اساساً از منظري ديگر به اينگونه قضايا مينگرند ولي نگاه پر دقت و اصولي اين عالم وارسته و جامعنگر را بايد به ديده عنايت و اهتمام نگريست: "تحريفهاي لفظي از قبيل: داستان ليلي و علي اكبر، داستان عروسي قاسم، داستان آب آوردن حضرت ابوالفضل در كودكي براي امام حسين، آمدن زينب در حين احتضار به بالين اباعبدالله(ع)، عبور اسرا در اربعين از كربلا، عدد مقتولين، هاشم بن عتبه با نيزه هجده ذرعي، روز عاشورا 72 ساعتبود، امام حسين با زي شاهان از مكه خارج شد، بيخبر بودن امام سجاد(ع) از وقايع، افسانه اسب آوردن زينب براي اباعبدالله و بوسيدن گلوگاه آن حضرت، بيهوش شدن امام سجاد(ع) و امام صادق."4
تحريف معنوي
چنانكه گفته شد حادثه كربلا هم دچار تحريف لفظي شده است و هم تحريف معنوي اما از آنجايي كه تحريف معنوي محتوا را تغيير داده قضيه را مسخ و به كلي واژگون ميكند خطرناك است و خطرناكتر اينكه تحريف در اهداف امامحسين(ع) صورت گيرد. به اعتقاد شهيد مطهري دو تحريف معنوي بسيار عجيب و ماهرانه در هدف نهضتحسيني ايجاد شده است:
1. يكي از تحريفاتي كه در هدف قيام صورت گرفته و به بيان استاد مطهري تهمت به اباعبدالله حسين(ع) و برگرفته از معتقدات مسيحيت است اين است كه "حسين بن علي قيام كرد كه كشته بشود براي اينكه كفاره گناهان امت باشد، كشته شد براي اينكه گناهان ما آمرزيده شود. حالا اگر بپرسند آخر اين در كجاست؟ خود حسين چنين چيزي گفت؟ پيغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنين حرفي را چه كسي گفت؟ ميگوييم ما به اين حرفها چه كار داريم؟ امام حسين كشته شد براي اينكه گناهان ما بخشيده شود. نميدانيم كه اين فكر را ما از دنياي مسيحيت گرفتهايم. ملت مسلمان خيلي چيزها را ندانسته از دنياي مسيحيت بر ضد اسلام گرفت، يكي همين است."5
اين انحراف و تحريف ميتواند هر گناهي را توجيه كند. يعني شما براي امام حسين گريه كن هر كسي ميخواهي باش، شمر باش، يزيد باش، اما گريه كن!
2. "تحريف معنوي دومي كه از نظر تفسير و توجيه حادثه كربلا رخ داد اين بود كه گفتند ميدانيد چرا امام حسين رفت و كشته شد؟ يك دستور خصوصي فقط براي او بود و به او گفتند تو برو و خودت را به كشتن بده. معلوم است، اگر يك چيزي دستور خصوصي باشد، به ما و شما ديگر ارتباط پيدا نميكند، يعني قابل پيروي نيست. اگر بگويند حسين چنين كرد و تو چنين بكن ميگويد حسين از يك دستور خصوصي پيروي كرد، به ما مربوط نيست. به دستورات اسلام كه دستورات كلي و عمومي است مربوط نيست! آن يك دستور خصوصي مخصوص خودش بود."6
اين در حالي است كه امامحسين(ع) يك مكتب عملي براي كساني كه در اين شرايط واقع بشوند بوجود آورد. اين كلام امام(ع) است كه فرياد ميزند "و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد".7 يعني كسي كه مثل يزيد باشد، نه فقط يزيد، بلكه هر كسي كه مثل يزيد حاكم اسلامي شود اسلام را محو خواهد كرد. يا آنجايي كه ميفرمايد "الا ترون ان الحق لا يعمل به و ان الباطل لا يتناهي عنه ليرغب المؤمن في لقاءالله محقا". وقتي حق عمل نميشود و كسي از باطل رويگردان نيست، در اين شرايط هر مؤمني، نه فقط امامحسين(ع) بلكه هر مؤمني بايد مرگ را بر زندگي ترجيح دهد.
بنابراين اين تحريفات كه در هدف صورت پذيرفت اولاً؛ نهضت كربلا را از مكتب بودن و قابل اسوه بودن خارج كرده آن را به يك امر خصوصي كه به دستور خصوصي بوده است تبديل كرد. ثانياً؛ به جاي آنكه با برجسته كردن عنصر امر به معروف و نهي از منكر، گناه زدايي كند آن را زمينهاي براي گنهكار سازي در آورده كه هر گناهي را توجيه ميكند.
در نگاه شهيد مطهري اين دو تحريف كه در هدف صورت گرفت طبعاً به فلسفه عزاداري سرايت كرده و آن را نيز منحرف كرده است. عزاداري و نوحه سرايي كه سفارش شد تا هر زميني را كربلا و هر روز را عاشورا سازد به ضد آن بدل شده، نقش سازنده خود را از دست داده و به عادت تبديل شده است:
"تحريف ديگر، در موضوع دستورها در باره فلسفه عزاداري است. در اينجا گاهي گفتيم براي تسلي خاطر حضرت زهراست چون ايشان در بهشت هميشه بيتابي ميكنند و هزار و چهار صد سال است آرام ندارند با گريههاي ما ايشان آرامش پيدا ميكنند! پس آن را يك خدمتخصوصي به حضرت زهرا تلقي كرديم. دوم اينكه به چشم يك آدم نفله شده كه حداكثر مقامش اين است كه بيتقصير به دستيك ظالم كشته شد پس بايد برايش متاثر بود به امام نگاه كرديم، فكر نكرديم كه تنها كسي كه نفله نشده و براي هر قطره خون خود ارزش بينهايت قرار داد او بود. كسي كه موجي ايجاد كرد كه قرنها كاخهاي ستمگران را لرزاند و ميلرزاند و نامش با آزادي و برابري و عدالت و توحيد و خداپرستي و ترك خودپرستي يكي شده چگونه هدر رفته است؟! ما هدر رفتهايم كه عمري را جز در پستي و نكبت زندگي نكرده و نميكنيم."8
رسالت علما، مسئوليت مردم
معلوم شد كه در طول زمان و به خاطر عوامل گوناگون در حادثه عاشورا، چه در ناحيه اهداف و انگيزههاي آن و چه در بخش دستاوردها و حتي عزاداريها، تحريفاتي رخ داده است. طبعا بايد با اين تحريفها مبارزه كرد و خرافات را از ساحت اين قيام مقدس زدود و معلوم است در اين امر هم خواص و علما مسئولند و هم توده مردم:
1. مسئوليت مردم
از ديد شهيد مطهري همه مردم در مقابل تحريفات عاشورا مسئوليت دارند براي اينكه "يك سلسله مسائل است كه احتياج به درس خواندن ندارد... منطق و فلسفه نميخواهد، فطرت سليم ميخواهد و فطرت سليم را هم همه دارند، فطرتشان درك ميكند." 9
بنابراين مردم نبايد خيال كنند كه فقط گويندگان مسئول هستند و آنها هيچ مسئوليتي ندارند، همه مسئولند براي اينكه اولاً: "چيزي كه گفتنش حرام است و عموماً يا غالباً استماع و شنيدنش نيز حرام است، مثل غيبت، تهمت، سب و دشنام به مؤمن يا اولياء حق، آواز خواني به باطل و استهزاء پس اگر دروغ گفتن در روضه و ذكر مصيبتحرام است، شنيدن و استماع آن هم حرام است. ثانياً: خداوند در قرآن ميفرمايد: واجتنبوا قول الزور10... به طور كلي عامه مصرفكننده اين كالا هستند. اينها اگر اين كالا را كه غالباً خودشان ميدانند كالاي تقلبي است مصرف نكنند، عرضه كننده، آن را عرضه نميكند. عيب قضيه اين است كه عامه حتي مشوق هم هستند."11
از اين رو اين تحريفات منكراتي است كه در بازگويي قيام امامحسين(ع) و عزاداريها رسوخ كرده و نهي از منكر واجب است و همه مردم وظيفه دارند با آن مبارزه كنند.
وظيفه ديگري كه به عهده مردم است اينكه در انتظارات خود از مجالس عزا تجديد نظر كنند:
"ديگر اين تمايلي است كه صاحب مجلسها و مستمعين به گيراندن مجلس دارند، مجلس بايد بگيرد و بايد كربلا بشود. روضهخوان بيچاره ميبيند كه اگر بنا بشود هر چه ميگويد از آن راستها باشد مجلسش نميگيرد، بعد همين مردم هم دعوتش نميكنند، ناچار يك چيزي هم اضافه ميكند، اين انتظار را مردم بايد از سر خودشان بيرون كنند."12
2. رسالت علما
به بيان استاد شهيد مطهري در مجالس عزاداري دو نقطه ضعف وجود دارد: يكي اينكه مردم ميخواهند جمعيت هر چه بيشتر باشد و اگر جمعيت ازدحام نكند راضي نيستند، دوم بايد مجلس از جا كنده شده و شور و واويلا بشود. در اين موقعيت علما بر سر دو راهي قرار ميگيرند كه با آن مبارزه كنند يا نه؟
شهيد مطهري با اشاره به دو نكته ياد شده، و در تاكيد بر مسؤوليت عالمان ديني ميگويد:
"حال، اين نقطه ضعف مردم عوام است. با اين نقطه ضعف چه بايد كرد؟... بزرگترين رسالت و وظيفه علما مبارزه با نقاط ضعف اجتماع است. اين است كه پيغمبر اكرم فرمود: "اذا ظهرت البدع في امتي فليظهر العالم علمه و الا فعليه لعنة الله".13 آنجاكه بدعتها و دروغها ظاهر ميشود، آنجا كه چيزهايي ظاهر ميشود كه در دين نيست، مسائلي پيدا ميشود كه من نگفتهام، بر عهده دانايان است كه حقايق را بگويند و لو مردم خوششان نميآيد. آن كسي كه كتمان ميكند، لعنتخدا بر او باد... وظيفه علما در دوره ختم نبوت مبارزه با تحريف است و خوشبختانه ابزار اين كار هم در دست است."14
نكته حائز اهميت در اينجا اين است كه فهم منطق حسيني داراي مراتب مختلف است. اولين مرتبه آن تعلق احساسي و عاطفي است كه براي عامه مردم بسيار مفيد است و بايد هم در بين مردم وجود داشته باشد و اصل طراحي اين مرحله در پاسداشت نهضتحسيني بسيار ماهرانه و از روي حكمتبوده است اما قطعاً زماني اين عواطف و احساسات، مفيد فائده خواهد بود كه در طريق عقلانيت نهفته در نهضت عاشورا قرار گيرد و به پل ترقي براي دستيابي به فهم مراتب بالاتر اين واقعه تبديل شود و الا اگر در همين سطح باقي بماند مخرب خواهد بود. بر علما است كه اين معارف را از سطح عوامانه فراتر برده و با موانع احتمالي مبارزه كنند. عالمان برجستهاي نيز بودهاند كه حقاً در تحريفزدايي از ساحت عاشورا تلاش كردهاند. در دهههاي اخير مبارزه و مجاهده عملي حضرت امامخميني مثال زدني است. ايشان با تاسي از سرور و سالار كربلا عملا ثابت كرد كه ميتوان در تمامي گستره تاريخ نداي "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا" را بلند كرد و به رهبر آزادگان جهان اقتدا كرد. شهيد بزرگوار مطهري نيز در مواجهه فكري با پديده تحريف عالمانه و دلسوزانه به وظيفه خود عمل كرده است. حال وظيفه ديگر عالمان است كه در مقابل بدعتها قد علم كنند و با آن به قدر مقدور مبارزه نمايند اگر مردم و علما وظيفه فردي دارند كه در اين زمينه نهي از منكر كنند، مسئوليت نظام اسلامي به عنوان پاسدار ايمان و اعتقادات صحيح و دستآوردهاي اسلام ناب محمدي، بيشتر است چرا كه امكانات تبليغي نظام اسلامي در اين زمينه گسترده است، رسانههاي نظام در اين زمينه مسئوليت مضاعفي دارند و بايد در اين مسير به كار گرفته شوند. با اين حال اگر به هر دليل امكانات نظام اسلامي در بدعتزدايي از تفسير و تبيين قيام پاك عاشورا بهكار گرفته نشود لااقل نبايد اجازه داد ابزار دامن زدن به اين امور شود.
و اين مسؤوليتي نيست كه ساده بتوان از آن گذشت و با "اما" و "اگر" ناديده گرفت.
* استاد شهيد آيتالله مرتضي مطهري يكي از اين عالمان دردآشنايي است كه در زدودن تحريفات از حركت عاشورا و نشان دادن چهره سازنده آن تلاش زيادي كرده است
* ريشه تحريف از روي دوستي در نهضت عاشورا اين است كه عدهاي خيال كردهاند چون هدف گريه كردن براي امامحسين(ع) و زنده كردن ياد او است و اين هدف مقدس است، از وسيله نامقدس هم ميتوان استفاده كرد
* به بيان استاد شهيد مطهري در مجالس عزاداري دو نقطه ضعف وجود دارد: يكي اينكه مردم ميخواهند جمعيت هر چه بيشتر باشد، دوم بايد مجلس از جا كنده شده و شور و واويلا بشود!
* از ديد شهيد مطهري همه مردم در مقابل تحريفات عاشورا مسئوليت دارند
* مسئوليت نظام اسلامي به عنوان پاسدار ايمان و اعتقادات صحيح و دستآوردهاي اسلام ناب محمدي، در تحريف زدايي از عاشورا بيش از ديگران است
*پاورقي:
1. مجموعه آثار، ج17، ص45.
2. همان، ص616.
3. همان، ص90.
4. همان، 606.
5. همان، ص108.
6. همان، ص109.
7. مقتل مقرم، ص146.
8. مجموعه آثار، همان، ص608.
9. همان، ص121.
10. سوره حج، آيه 30.
11. مجموعه آثار، همان، ص614.
12. همان، ص72.
13. اصول كافي، ج1، ص54.
14. مجموعه آثار، همان، ص131.
جمهوری اسلامی
مطالب مشابه
- علل و عوامل قيام امام حسين(ع)
- نقدی بر یادداشت تفسیر عرفانی و صوفیانه از عاشورا / عاشورا روز حزن يا سرور سيّدالشهداء(ع)/حسن وکیلی
- بازچاپ کتب عاشورایی:درسهايي از زيارت عاشورا،سخنان حسينبن علي(ع) از مدينه تا كربلا،نقش زنان در حماسه عاشورا،نگاهي نو به جريان عاشورا،عبرتهاي عاشورا،فلسفه و جاودانگی نهضت عاشورا و «بانوی کربلا، حضرت زینب(س)»
- معرفي کتاب «پرتوي از عظمت امام حسين عليه السلام» نوشته آیت الله صافی گلپایگانی+لینک دانلود
- رضا بابايي :دو نکته دربارۀ عاشورا