کد خبر: 1016

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: ---
0
بازدیدها: 945

آیت الله مکارم : تقلید از مجتهد در رویت هلال ماه لازم نیست/در رویت هلال ماه هرکس باید بر اساس فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند

ما می‌گوییم هلال با چشم معمولی باید دیده شود و با تلسکوپ و چشم مسلح فایده‌ای ندارد اما کسانی که از مجتهدینی تقلید می‌کنند که می‌گویند دیدن با تلسکوپ کافی است باید از مرجع خود تبعیت کنند. یکی از مراجع […]

ما می‌گوییم هلال با چشم معمولی باید دیده شود و با تلسکوپ و چشم مسلح فایده‌ای ندارد اما کسانی که از مجتهدینی تقلید می‌کنند که می‌گویند دیدن با تلسکوپ کافی است باید از مرجع خود تبعیت کنند.

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: تقلید از مجتهد در رویت هلال ماه لازم نیست و البته باید در نظر داشته باشیم که رویت هلال با چشم مسلح فایده‌ای ندارد.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر چهارشنبه در درس تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه(ص) اظهار داشت: زکات فطره زکات الابدان به شمار می‌رود که در عید فطر پرداخت می‌شود و روایت داریم هر مالی که در دریا و صحرا تلف می‌شود به دلیل نپرداختن زکات و حقوق شرعیه آن است و فطریه نیز بدن انسان را بیمه خواهد کرد.

وی با بیان زمان پرداخت زکات فطریه گفت: قبل از اقامه نماز عید فطر باید زکات را به مستحق بدهیم و اگر فقیری معین داریم اما او در دسترس نیست باید به نیت او پول زکات فطره را کنار گذاشت.

استاد برجسته حوزه ابراز داشت: قرآن می‌فرماید رستگاری برای کسانی است که زکات فطره را داده و تکبیر الله اکبر را گفته و سپس نماز عید را می‌خوانند.

وی افزود: غالب منجمین گفته‌اند عصر امروز هلال ماه در منطقه ما و مناطق اطراف ما با چشم معمولی که عقیده ما است و هم چنین با چشم مسلح دیده نخواهد شد و پنج شنبه احتمال عید بدون آن بسیار ضعیف است، البته ممکن است درصد کمی امکان عید بودن باشد اما ظن قوی این است که عید فطر جمعه خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: در مسئله رویت هلال ماه لازم نیست از مجتهد تقلید کنیم و اگر خود ببینیم یا دوستان ببینند مشکلی ندارد اما در این مسئله که با چشم مسلح یا معمولی باید هلال دیده شود باید نظر مجتهد را بپذیریم.

وی اظهار داشت: ما می‌گوییم هلال با چشم معمولی باید دیده شود و با تلسکوپ و چشم مسلح فایده‌ای ندارد اما کسانی که از مجتهدینی تقلید می‌کنند که می‌گویند دیدن با تلسکوپ کافی است باید از مرجع خود تبعیت کنند.

خبرهای خوبی در مورد انتقال دولت داشتیم

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: ماه رمضان خوبی را پشت سرگذاشتیم و حادثه دردناکی در داخل کشور واقع نشد ولو حوادث دردناکی در مصر، سوریه، پاکستان و افغانستان واقع شد. کشور ما آرام بود و خبرهای خوبی در مورد انتقال دولت داشتیم.

وی در ادامه تفسیر خود در مورد سوره مبارکه احزاب گفت: یکی از ضروریات اسلام این است که پیامبر اسلام آخرین پیغمبر خدا بر شمرده می‌شود و دین اسلام تا دامن قیامت دین رسمی جهان بشریت است و دلایل زیادی بر این مسئله است که یکی از آنها آیه 49 سوره احزاب است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این آیه پیامبر اسلام را خاتم النبیین می‌داند و خاتم کسی است که بوسیله او برنامه‌ای ختم می‌شود و اگر به انگشتر خاتم می‌گویند به دلیل آن بود که مهر اسم افراد روی انگشترشان بوده و در پایان نامه به هنگام هر کردن انگشتر را زیر نامه مهر می کردند.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: نباید اجازه دهیم دین ما به آسانی از دستمان رفته و اسرائیل و آمریکا بر ما مسلط شوند آیا مصری‌ها فکر نمی‌کنند که با کارهای خود میراث پیامبر اسلام را ممکن است از بین ببرند.

وی تاکید کرد: نباید برای امر به معروف و نهی از منکر تنها منتظر گشت ارشاد و نیروی انتظامی نباشیم و باید کار ما در این مورد مودبانه و محترمانه باشد و باید توبه از گناه، حلال خوری و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم تا دعاهای ما مستجاب شود.

 

منبع:19دی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:در رویت هلال ماه هرکس باید بر اساس فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند

یکی از مراجع تقلید گفت: اسلام به رایگان به دست نیامده که به ارزانی آن را از دست بدهیم؛ آیا مردم مصر در نیافته‌اند که اختلاف میان آنها موجب از دست رفتن اسلام خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر سوره «احزاب» که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد پرداخت زکات فطره را موجب بیمه شدن اموال انسان‌ها دانست و اظهار کرد: زمان پرداخت این زکات پیش از پرداختن به نماز عید است.

او افزود: می‌توان به نیت فقیری که از قبل مشخص شده فطره را کنار گذاشت و پس از اقامه نماز آن را به فرد مزبور پرداخت کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه به عقیده بسیاری از منجمان رویت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح در غروب امروز امکان‌پذیر نیست گفت: امکان عید بودن فردا ضعیف است.

او ادامه داد: برخی از مراجع تقلید رویت هلال با چشم مسلح را قبول دارند و هرکس باید بر اساس فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی برکات ماه رمضان را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: طی این ماه بسیاری از کشورهای مسلمان حوادث دردناکی را شاهد بودند اما لطف الهی شامل حال ما شد و در داخل کشورمان چنین وضعیتی برقرار نبود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: اقبال مردم ایران در رمضان امسال به مراسم‌های مذهبی و جلسات قرآنی بسیار خوب بوده و با توجه به تغییر دولت هم انتظار داریم به لطف الهی از مشکلات کشور و جامعه ایران به تدریج کاسته شود.

او در ادامه با اشاره به آیه 40 سوره «احزاب»، خاتمیت را یکی از اعتقادات اصیل دینی مسلمانان دانست و تصریح کرد: در آیه مذکور با صراحت به این امر اشاره شده و همه ما معتقدیم که دین اسلام تا پایان جهان دین رسمی و آخرین رسالت آسمانی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: حتی اگر خاتم را به معنای انگشتر هم بدانیم باز هم معنای خاتمیت تغییر نمی‌کند زیرا در گذشته مهر شخصی هر فرد بر روی انگشترش حک شده بود و وی با مهر کردن نامه‌ها به آنها پایان می‌داد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خاتمیت پیامبر اکرم(ص) در آیه 19 سوره مبارکه «انعام» هم آمده است گفت: اینکه قرآن مجید، برنامه‌های عید، نمازهای جماعت و نماز عید از رسانه‌های دنیا پخش می‌شوند گویای گسترش اسلام بوده و به یقین تا قیامت آیین اسلام پابرجا خواهد ماند.

او آیاتی از سوره‌های «فرقان» و «توبه» را از جمله دلایل جهانی بودن دین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: عبارت «ای پیامبر ما تو را برای هدایت همه انسان‌ها برگزیدیم» از جمله استدلال‌هایی است که می‌توان برای جهانی بودن رسالت ایشان مطرح کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی روایت «حلال محمد تا پایان جهان حلال و حرام او تا قیامت حرام است» را مورد توجه قرار داد و افزود: این کلام هم خاتمیت پیامبر اکرم(ص) را نشان می‌دهد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم به غزوه تبوک و عدم حضور امام علی(ع) در آن اشاره کرد و گفت: دشمنان این مسأله را نشان‌دهنده اختلاف میان پیامبر و امیرالمومنین(ع) قلمداد کردند اما حضرت محمد(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند «تو برای من همانند هارون برای موسی هستی ولی تو پیامبر نیستی چون پیامبری بعد از من نخواهد آمد و ممکن است که در نبود ما منافقان در مدینه شورش کنند».

او گفت: اسلام به رایگان به دست نیامده که به ارزانی آن را از دست بدهیم؛ شهدای و رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس زحمات فراوانی برای حفظ اسلام و انقلاب کشیدند؛ آیا رواست که امروز آمریکا و اسرائیل به راحتی بر مسلمانان چیره شوند؟ آیا مردم مصر در نیافته‌اند که اختلاف میان آنها موجب از دست رفتن اسلام خواهد شد؟

آیت‌الله مکارم شیرازی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان عامل اساسی در حفظ و تقویت اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: همگان وظیفه احیای این فریضه را دارند و نباید منتظر نیروی انتظامی بود؛ امر به معروف و نهی از منکر یکی از شرایط سه گانه استجابت دعا هستند.

شفقنا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود